Welke krachtvoer hoog in eiwit en energie bij 1 keer per dag voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLisaa

Welke krachtvoer hoog in eiwit en energie bij 1 keer per dag voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 11:58

Hallo allemaal,

Van de zomer blijven de paarden 24/7 buiten. Overdag op het gras en ‘s nachts op de paddock met hooi. Ik moet in die periode zelf krachtvoer geven en kan dan dus maar 1 keer per dag voeren. Graag wil ik jullie advies hierover.

Momenteel krijgt hij qua krachtvoer:
- ‘s ochtends en ‘s avonds 1 schep muesli Horsefood Omega 3 Power Mix
- Na het rijden 0,5 schep fiberbeet met 150 gram gemicroniseerd lijnzaad en 300 gram sojaschroot

Hier doet hij het in principe goed op al vind ik de muesli wat laag in Vrep en geef ik dus ook sojaschroot bij voor de spieren in de bovenlijn.

Vorig jaar gaf ik dan in de zomer 1 keer per dag (na het rijden) alleen de 2 scheppen muesli met de lijnzaad. Het is toch een behoorlijke bak muesli en ik merkte dat hij het vaak niet helemaal op at. Ik rij momenteel ZZ licht dus hij heeft wel extra energie uit krachtvoer nodig.

Ik dacht zelf om dan in de zomer Pavo Topsport te geven hier hoef ik dan in principe maar 1 schep per dag van te geven. Maar op de website lees ik dat dit aanvullend voer is. Kun je dit ook als enig krachtvoer geven?

Hebben jullie verder nog ideeën voor voer dat voldoende hoog is in eiwit en energie en waar ik dan dus minder van hoef te geven?

Art_Ificious

Re: Welke krachtvoer hoog in eiwit en energie bij 1 keer per dag voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:38

Pavo topsport is een topping voor over ander voer.

Is de pavo sportsfit dan geen optie?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:42

Wat is het doel van het bij voeren? Valt ie af? Moet ie meer pit hebben? Of is het om te zorgen dat hij alle vitamines en mineralen binnen krijgt?

Anders zou je ook kunnen kijken voor een vitamine korrel. Zelf is mijn basisvoer Marshall force. Voor m'n shet is dat voldoende naast ruwvoer. M'n welsh valt snel in. Zij krijgt daar voer naast.

Zelf heb ik goede ervaring met bodybuilder van mijten.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 13:03

Pavo Sportsfit is vergelijkbaar met de muesli die ik nu voer dus dat maakt dan niet zoveel uit denk ik. Misschien kan ik Pavo Performance combineren met topsport die zijn beide hoog ik eiwit en energie zag ik.

Doel van het voeren is energie, eiwit en vitamines en mineralen. Het is een flegmatiek paard die dus wel wat pit nodig heeft. Hij is nu goed op gewicht, maar hij wordt sneller te dun dan te dik. Het is een vrij smal paard ben ook wat sojaschroot gaan bijvoeren voor de spieren in de bovenlijn dat heeft goed geholpen. Maar ik hoop dat hij straks weer meer eiwit uit het gras haalt.

Ik zoek dus iets wat hoog is in energie en eiwit zodat ik er minder van hoef te geven aangezien ik in de zomer dus maar 1 keer per dag kan voeren.
Laatst bijgewerkt door xLisaa op 27-03-25 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:06

Van de florian hoeven ze niet heel veel te hebben en kun je zelf goede mixen maken naar behoefte van je paard. Misschien daar eens naar kijken

GiGi_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:33

Je zou eens kunnen kijken naar Cavalor Vitamino of Horsefood Sport Recovery+ misschien kun je met 1 van deze producten je eiwit extra aanvullen. Dit zijn alleen beiden wel aanvullingen geen volledig voer.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:46

Van Rust en herstel van Voermeesters hoef je maar 1 schep per dag te geven en dat is hoog qua eiwitten.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 20:44

Idd rust en herstel.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 20:48

Subli atleet is ook een effectieve topping.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 20:56

Kentucky lite e is een volggranenmix hoog in energie waar mijn paard het heel goed op doet,
Aangevuld met een mineralen korrel en sojaschroot

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 23:45

Florian Power Fit ziet er wel goed uit helaas wel erg prijzig en geen verkooppunt in de buurt, maar zeker het overwegen waard.

Cavalor Vitamino en Voermeesters rust en herstel zien er ook goed uit qua voedingswaarden enige is wat laag in energie.

Subli atleet ook een optie, maar daar moet ik dan nog wat bijvoeren en het is voornamelijk op basis van soja dan is puur sojaschroot hoger in eiwit en goedkoper.

Kentucky Lite E is 45% zetmeel en suiker dat vind ik weer erg hoog.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:49

Rust en herstel inderdaad.

Mijn paard loopt daar gewoon Z2 mee.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:05

xLisaa schreef:
Florian Power Fit ziet er wel goed uit helaas wel erg prijzig en geen verkooppunt in de buurt, maar zeker het overwegen waard.

Ik voer de combi power fit met vimi Protein, misschien nog even navragen of er niet alsnog iemand in de buurt zit. Hier zit iemand en die bezorgt ook gewoon in een ruime boog om zijn woonadres. Je hoeft er maar weinig van te voeren, dus in verhouding kost het dan redelijk gelijk met de goedkopere zakken waar je meer van moet voeren. En voor jou is dan het voordeel dat de hoeveelheid weinig is ivm met 1x voeren.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:08

Ik geef sinds ongeveer een half jaar vitalstyle active & protein, daar doet die van mij het goed op (van zichzelf ook vrij flegmatiek maar hierop fijn te rijden). Ik geef minder dan de aanbevolen hoeveelheid dus geef er nog een balancer bij.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:39

Rust en herstel van voermeesters vind ik ook een mooi product qua bepaalde waardes, maar als je echt “energie “ wil vieren, dan is dit juist niet wat je zoekt.

Ik zou het dan ook eerder in bijvoorbeeld Kentucky e lite zoeken en daar kan de soja schroot mooi bij. De cijfers op papier van dit voer vindt je hoog, maar ik zou het gewoon eens testen hoe het bevalt. Mijn bijna 4 jarige hengst doet het er uitstekend op! Hij glanst als een spiegel en heeft echt een atletische bouw, en is heel goed bewerkbaar (geen stuiterbal vanwege de energie).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:57

Ik heb sinds kort de senior muesli van Pavo en ben daar wel tevreden mee.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:39

Florian kan ik ook aanraden. Hoef je echt maar weinig van te geven, zeker samen met een balancer van hun zit ik nog niet op 500 gram per dag en mijn paard eet het echt heel graag en ziet er supergoed uit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:44

Ja maar loopt jouw paard ook ZZ-L? Anders heeft TS er toch niet zo veel aan?

TS: ik ben wel tevreden over de Performance.
Beide actieve spotpaarden lopen er op. En ondanks dat ze 'maar' L en M dressuur lopen wat dan niet vergelijkbaar is met jouw niveau, crossen ze daarnaast ook, wat dan weer aanzienlijk sportiever is.
Beide krijgen er 0,5-1,2 kg per dag van afhankelijk van waar we zijn in het seizoen/het ruwvoer.

Het is voor mij, voor die 2 paarden eigenlijk ook een fractie en te 'hoogwaardig' product. Maar we hebben het in huis omdat mijn 29 jarige met aftakelend gebit er 3kg per dag van krijgt en het daar waanzinnig op doet.
Daarom krijgen de andere 2 gewoon wat minder en vul ik het aan met Vital. Daarmee voldoet het misschien wel wat aan jouw vraag van: voldoende geven met iets minder kg.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 19:15

pol013 schreef:
Ja maar loopt jouw paard ook ZZ-L? Anders heeft TS er toch niet zo veel aan?

Heb je het tegen mij? Nee, mijn paard loopt geen ZZL. Die van jou ook niet, zo te zien...

Maar Florian heeft een aantal verschillende opties die allemaal zeer geconcentreerd zijn. Mooie muesli's waar veel energie in zit en je niet veel van hoeft te voeren. Zeker samen met de balancer die extra eiwitten toevoegt kan dit een heel mooi voer zijn voor een sportpaard, waarbij je maar 1x per dag kan voeren en dus geen kilo's brok in wil stoppen dan.

Voor TS wellicht dus een mooie optie om zich in te verdiepen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 19:24

Ik kan nu even niet de tabellen naast elkaar leggen, maar bijvoorbeeld Havens Draversbrok of ferto lac?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 08:09

Kijk eens naar Vitamino van cavalor. Het is een balancer.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:04

Bodybuilder van mijten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:31

Maar als het paard van TS ook nog sneller te dun als te dik is is weinig van hoeven voeren dus niet altijd een goede optie. De meeste balancers en vergelijkbare producten zijn voor paarden die niet voldoende krachtvoer kunnen eten voor de benodigde vitamines, omdat ze bijvoorbeeld te dik worden. Bij ts is dat dus geen probleem en die kan dus juist wel een krachtvoer gebruiken waar je wat meer van voert. Zolang het maar in 1 keer te voeren is die minimale hoeveelheid.

En dat maakt het ook wel weer lastiger, ts. De topsport kan je dan wel geven samen met een balancer bijvoorbeeld, dan heb je wel de vitamines en dan de topsport voor de andere dingen die je graag wilt. Ik geef bijvoorbeeld balancer van horseadds en daarbovenop een krachtvoer voor meer energie en eiwitten, met ook nog lijnzaad. Het krachtvoer wat er hier op stal gegeven wordt heeft zij onvoldoende aan qua energie en als ik genoeg geef voor vitamines wordt ze juist wat sneller te dik. Dus dat krijgt ze voor de sier, dan balancer voor de vitamines enzovoorts en het krachtvoer van mij voor energie. De balancer geef ik ergens tussen de 150 en 200 gram van, dus echt weinig en dan krachtvoer ergens tussen halve tot hele kilo. Redt ze in 1 voerbeurt(wij voeren het zelf en dus ook 1 keer per dag) en als ze, zoals vorig jaar, ineens wel in gaat vallen dan ga ik wel de brok ophogen hier.

Dat zou je dus met de topsport kunnen proberen. Als je dan merkt dat de topsport alleen niet genoeg levert om hem niet af te laten vallen kan je nog verder kijken naar een krachtvoer ipv balancer of een andere manier om gewicht erop te houden. Maar het valt wel te proberen zo.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 10:35

Goede tip inderdaad. Er zijn goede dingen genoemd. Wellicht de Cavalor Vitamino en de Topsport combineren, beide hoog in eiwit. Ik moet gewoon het een en ander naast elkaar gaan leggen en wat berekeningen maken wat het beste uit komt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:53

En daarna helaas testen :') Ze houden zich niet altijd braaf aan de berekeningen haha. Maar ik vond dat de fijnste optie. Merkte met het Z en hoger niveau trainen dat de gewone brok te weinig energie gaf, ookal kon ze het wel beter hebben toen zonder aan te komen. Maar dan moest ik alsnog ander voer bijvoeren voor de energie en eiwitten. Dus voor ons was balancer met eigen krachtvoer de beste optie. Geen kilo's tegelijk in 1 keer en wel gerichter voeren op wat nodig is zonder problemen te hebben met minimale hoeveelheid vanwege vitamines enzovoorts.