Vochtbult op been

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Vochtbult op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 22:23

Afbeelding
Net onder de hak, op de voorkant van het pijpbeen (achter) heeft mijn paard een met vocht gevulde platte bult zitten. Af en toe is het hele been warm, hij loopt niet kreupel op. Hij is er niet gevoelig op.
De echo laat geen beschadiging aan de strekpezen die daar lopen zien, en op de buigproef was hij goed. De DA heeft ook geen enkel idee wat het zou kunnen zijn. Waarschijnlijk is het al langer aan de gang, maar ik heb er eigenlijk nooit echt op gelet. Zo af en toe was het hele been warm, maar dan was het de volgende dag, of zelfs eind van de dag gewoon weer koud en dan dacht ik: ‘als ik vanochtend niet gevoeld had, had ik het nooit geweten’. De bult was me eerlijk gezegd ook niet opgevallen, door al het haar wat er overheen zat, daarnaast ging mijn aandacht altijd naar een oude peesblessure aan hetzelfde been aan de tussenpees. Veel en veel lager, en dat zag er altijd dun uit dus voor mij weinig reden voor paniek.
Maar toch….

Ik benieuwd of iemand hier enig idee heeft wat er aan de hand kan zijn?

Popstra

Re: Vochtbult op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 22:35

Kan de DA geen biopt nemen van het vocht in de bult dmv een naaldje vovht op te zuigen?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 22:53

Heeft ze niet geopperd, ik denk dat ze daar het nut niet van inziet?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:24

Kan het een galbult zijn? Meestal zitten die lager op het been maar ik heb ook wel eens gelezen dat ze op/rond de sprong zaten bij bijvoorbeeld spat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:36

Ah ja, het zit bij het sprong gewricht zie ik nu na Celebi haar post. Lijkt idd op een gal dan ja die je vaak bij de kogel ziet

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 08:49

Kan het been daar warm van worden? En dan echt het hele been, niet plaatselijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:53

Hele been warm klinkt niet goed, klinkt als een ontsteking of wellicht problemen met de lymfebanen.

Is de bult hard of zacht? warm of koud? Kan het paard daar een trap gehad hebben?

Het kan ook een bloeduitstorting zijn.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 14:02

Bult is zacht, niet warm (behalve als het hele been warm is), lymfebanen heeft ze niet over gesproken. Vanmiddag komt er een andere DA toevallig op stal, ga daar mijn licht eens opdoen en wanneer ook deze geen idee heeft wordt het een ritje naar het SDMC ben ik bang…

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 21:17

Het enige dat de andere DA zo kon verzinnen was een sequester. Er zit dus wel een heel klein bultje onder. Dit daarnet besproken met mijn eigen DA, die had daar ook al aan gedacht, maar dat had ze moeten zien op de echo. Desalniettemin hebben we afgesproken om toch nog een röntgenfoto te maken. Als daar niets op te zien is, dan houden voor mijn DA de opties op.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:28

Mijn paard heeft op beide achterbenen zo’n ‘vochtbult’.. al ruim 5 jaar. Van de een op andere dag. nooit een pas kreupel op gelopen en op de echo’s niks noemenswaardig te zien.. uiteindelijk concludeerde de dierenarts een overstrekking van de strekpees, dacht dat het ontstaan was door het vele spelen in de wei. meer kon hij er niet echt van maken. Ik heb een link ergens van een engelse website die ik ooit heb gevonden. Ik zal even zoeken, dat is het enige wat ik destijds kon vinden over deze bulten..

Edit: hierbij de link;
https://www.atlantaequine.com/pages/cli ... vitis.html

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 12:58

Thank you, dat ga ik even doorsturen naar mijn DA, als ik het zo snel doorlees, maar vooral de foto’s bekijk dan zie ik toch zeker gelijkenissen.