Ervaringen met IRAP?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Ervaringen met IRAP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 21:11

Mijn merrie blijkt ontstekingsreacties te hebben in beide knieën. Er is vandaag bloed afgenomen voor IRAP en morgen wordt ze ingespoten. Natuurlijk heb ik informatie gekregen van de dierenarts (en wat gegoogled :) ), maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen.
Vandaar dat ik me afvroeg wie ervaring heeft met IRAP, hoe de behandeling ging (hoe vaak werd er ingespoten bijvoorbeeld?) en hoe het herstel ging. En eventueel andere dingen die interessant zijn in relatie tot IRAP.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:02

Hier vorig jaar mijn pony laten behandelen in zijn kogelgewricht dmv IRAP.
Ik denk alleen dat je niet veel aan mijn verhaal hebt omdat we hem nog maar amper reden omdat hij nog jong en onervaren was.
Hij is 2x ingespoten met 3 weken tussentijd maar dat was omdat ik precies met vakantie was anders werd aangeraden 2 weken tussentijds.
Daarna hebben we een trainings schema voor aan de hand mee gekregen maar ik heb dat wel langzamer opgebouwd.
Na 3 maanden liep hij weer rad.
Nu een jaar later (even afkloppen) gaat het nog steeds goed.
Nou was zijn probleem wel dat hij een veel te hoge bodyconditie had na zn castratie en daar heb ik echt flink voor moeten strijden hem af te laten vallen,dat was denk ik onze grootste uitdaging want we zijn er nog steeds niet :')
En hij is licht toontreder dus als hij dikker wordt gaat hij verkeerd belasten en hebben we weer het zelfde probleem.

Celebi

Re: Ervaringen met IRAP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:18

Ik heb het afgelopen zomer laten doen. Ik kwam op de kliniek met vage langdurige kreupelheden en het zou in de knie zitten maar achteraf twijfel ik daar enorm aan en was het vooral de heup dus ik denk dat het daarom niet zoveel gedaan heeft. Maar dat zegt dus niks over de werking. Hoe het in zijn werk ging kan ik je wel wat over vertellen.

Zijn bloed werd afgenomen en hij zou een nachtje blijven omdat het 24 uur nodig heeft om de IRAP te maken. Heen en weer rijden zou meer kosten en hem meer stress geven dus prima. Uiteindelijk hebben ze hem met tussenpozen van een en twee weken nogmaals ingespoten, maar met weinig resultaat dus. Het inspuiten ging heel netjes en in de knie was het zo gebeurd. Het moet heel steriel dus de knie wordt geschoren en gewassen en daarna ook nog meerdere keren ontsmet voordat de naald erin gaat. In ieder geval bij deze kliniek. Hij heeft er nooit bijwerkingen of klachten van gehad.

Uiteindelijk heb ik aangedrongen op verder onderzoek in het achterbeen en vonden ze na 2 dagen onderzoeken artrosevorming in de heupkom. Ook bij uitverdoven werd hij niet volledig goed dus er was kans dat er meer zat maar het is een lastig gebied om in kaart te brengen. Ze hebben hem toen ingespoten met het laatste beetje IRAP in combinatie met een lage dosis corticosteroïden. Dit was de eerste keer dat ik merkte dat ze goed zaten, want hij liep veel soepeler in stap en achterwaarts en ging eten als een dijkwerker (vanwege minder pijn gok ik). Inspuiten is nog 1 keer herhaald, maar ook dit deed te weinig en de IRAP was op. Het advies van de kliniek was niet meer doorgaan omdat ze gewoon niet zonder narcose konden zoeken naar het hele probleem en dat wilde ik ook niet meer op bijna 25 jarige leeftijd voor een hele kleine kreupelheid.

Hij staat nu dus met semi actief pensioen. Nu het beter weer aan het worden is loopt hij veel beter en probeer ik hem juist lekker te laten lopen aan de lange teugel, lijn of met wandelen. Ook stapritjes naar het water doen we voor de aquatraining. Tijdens de winter liep hij veel minder en heb ik dat maar zo gelaten. Als hij wilde draven mocht hij draven maar ik pushte hem nergens meer toe. Gewoon per dag aangekeken.

Al met al vind ik IRAP mooi spul, en zeker als ze nu weten dat de knieën daadwerkelijk het probleem zijn door die gevonden ontstekingsreacties dan kun je waarschijnlijk heel effectief ermee behandelen. Mijn uitkomst is wat dat betreft waarschijnlijk meer een uitzondering op de regel. Al doet het ook niet altijd afdoende natuurlijk.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 13:03

Bedankt voor jullie reacties!

Dat semi-pensioen schiet hier ook wel door mijn hoofd (ook al is ze pas 11). Ze blijkt ook een maagzweer te hebben. En dat zou best kunnen komen door de manier waarop ze op haar huidige stal in de winter staat (in de zomer staat ze veel in een kudde in de wei). Als ze met haar rug en knieën niet meer mag springen bijvoorbeeld, hoeven we niet persé een stal met wedstrijden en springmateriaal te hebben. Maar wat dan wel?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 13:38

Overigens kwamen wij bij de kliniek vanwege toenemend staakgedrag en heftig bokken, en omdat we merkten dat ze pijn in de rug had.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:35

Vorig jaar is bij mijn merrie de voorknie ingespoten met IRAP. Voor mij was dit de enige optie, omdat ze eerder bevangen geweest is en cortico's kunnen de bevangenheid weer activeren.

De kliniek (in Wassenaar) bood mij de mogelijkheid om bloed af te nemen en dan volgende dag terug te komen, of er is ook een nieuwe methode (die wat duurder is uiteraard) en dan heb je binnen een uur de IRAP. Daarvoor gekozen omdat merrie niet gemakkelijk te laden is en we er nu toch waren.

2 spuiten zijn meteen in knie gegaan en 2 weken later de volgende 2. In de vriezer liggen daar nu nog 2 doses. Blijft dacht ik een jaar goed.
Resultaat was heel goed en mevrouw doet het weer prima! Tevreden klant en paard.....

Hebben ze bij jou ook aangegeven waarom ze je IRAP adviseerden ipv bijvoorbeeld corticosteroïden? (wat voor je portemonnee wat vriendelijker is)

Als springen niet meer kan is er toch nog veel meer mogelijk? Gewoon (preventief) dressuur, grondwerk, werk aan de hand (om buikspieren/rug beter te maken) of omscholen voor een wagentje (minder belastend). Zou ook eens kijken naar stalling in de winter die dan wel passend is voor je paardje en de gezondheid geen schade toebrengt. Wat zegt arts daarover? En ook over prognose na IRAP-behandeling?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 19:52

IRAP werd inderdaad aangeraden vanwege de kans op hoefbevangenheid bij corticosteroïden. Mijn merrie is een koudbloed en een tikje te zwaar, dus ze vond het risico te groot. Ook Wassenaar trouwens. Er is gisteren bloed afgenomen, dat is vandaag ingespoten. Mijn paard is ook een nachtje gebleven, omdat ze vanochtend nog een maagscopie hebben gedaan.
Over 10 dagen worden de knieën opnieuw ingespoten. En over 4 weken terug voor controle van de maag en de knieën. Hopelijk werkt het.