Langzaam verteerbaar voer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bbpin

Langzaam verteerbaar voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 16:41

Hey bokkers!

Ik ben aan het zoeken naar voer wat langzaam verteerbaar is voor m’n paardje. Ze staat zonder ruwvoer op de paddock (+/- 5 uur) en wil dat ze zo lang mogelijk iets te verteren heeft terwijl ze buiten staat. Voordat ze op de paddock gaat heeft ze gewoon beschikking tot hooi maar zou er gewoon graag wat extra’s bij geven.
Heeft iemand aanraders?
Groetjes!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:45

Is het echt niet mogelijk om gewoon hooi op de paddock te voeren? 5 uur zonder ruwvoer is niet zo goed, ook niet met een volle buik van de voerbeurt daarvoor.

Het langzame verteren gebeurt in de darmen en niet in de maag. Zodra de maag leeg is heeft je paard weer 'honger'. Een lege maag kan voor zware problemen zorgen, omdat een paard altijd maagzuur aanmaakt. Als dit niet voor het voedsel gebruikt wordt bestaat een grote kans dat het maagzuur de maagwand aantast, met maagzweren als gevolg. Niet voor niks is voldoende ruwvoer van 'levensbelang' voor het paard.

Graszaadhooi is moeilijker te verteren, maar nog steeds is hiermee het probleem niet ondervangen. Dat kan alleen met hooi aanbieden op de plek waar je paard een aantal uren is. In dit geval dus de paddock.

bbpin

Re: Langzaam verteerbaar voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 16:54

Ik snap dat het niet ideaal is, helaas heb ik hier niks over te zeggen en heb me ook zeker ingelezen over wat eventueel de gevolgen zouden kunnen zijn. De opties in de buurt zijn beperkt dus ik zal het moeten doen met wat ik kan bieden

Elisa2

Re: Langzaam verteerbaar voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:08

Wellicht Ricebran?

https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... ct-details

Ben het er wel mee eens dat ruwvoer het belangrijkste is en die 5u zonder ruwvoer niet zo goed is. Al zou het maar 1 grassprietje zijn wat ze per uur binnen krijgen dat zorgt dan in ieder geval dat het maagzuur meer geneutraliseerd wordt.