Platte voeten: wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Im_3379

Platte voeten: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 15:31

Hoi allemaal,

Mijn paard is recentelijk verhuisd omdat ik verhuisd ben, en heeft hierdoor een andere hoefsmid. Op deze nieuwe stal werden alle paarden door dezelfde smid gedaan en hoefde je er zelf niet bij te zijn. Handig, totdat mijn paard opeens zeer slecht op zijn voeten stond na de 2e keer bekappen.

Ik was de eerste keer al niet erg tevreden, maar mijn merrie was ivm de verhuizing net te lang niet naar de smid geweest dus ik heb mijzelf wijsgemaakt dat het daaraan lag- maar inmiddels zie ik wel dat het gewoon ronduit slecht is bekapt.

Dit is hoe zij er inmiddels bijloopt:

Afbeelding

Afbeelding

En onder haar voeten is ook niet om over naar huis te schrijven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast zit er bij een achterhoef een onverklaarbaar gat:
Afbeelding

Mijn merrie heeft nooit problemen gehad met bekappen, slechte stand oid, alleen een tijd rotstraal gehad.

Vanwege de verhuizing ken ik hier nog weinig smeden maar heb inmiddels een gevonden die 9 april komt om dit te verhelpen. Helaas nog best laat, maar eerder lukt het niet…

Ik zit eraan te denken sowieso de ijzer voor eraf te halen, zodat zij van de zomer minder uitglijdt op het land. Is dit handig gezien haar slechte stand?

Mijn vraag: wat kan ik tot 9 april het beste doen met mijn merrie zodat zij zo min mogelijk last heeft? Ze loopt niet kreupel oid, maar kan mij voorstellen dat dit natuurlijk absoluut niet fijn loopt.

Im_3379

Re: Platte voeten: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 15:46

Ter vergelijking met hoe ze normaal staat:
Afbeelding
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:56

Jouw paard staat nu beter op haar voeten dan voordien.

Voordien zat er veel flare, veel te lange voet en veel te lange hiel, je huidige smid is die hiel naar achter aan het werken.
Daar zie ik een verbrede witte lijn, veel zool en steunsel, dus ik gok dat de trim niet recent was.
(als in recent bedoel ik max 1-2 weken geleden). Dit lijkt al op 5-6 weken minimum dus hoog tijd voor een nieuwe trim.

Het "gat" achteraan ziet er uit als hoefwand uitgebroken op de nagellijn.
Lees je eens in hoe een gezonde hoef er moet uitzien.

De zoolfoto, daar zit ook wat flare etc, maar afhankelijk hoe lang geleden de trim was is dit normaal.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:21

Ik ben eigenlijk ook van mening dat ze nu beter zijn dan ze waren

maralynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:34

Duidelijk ondergeschoven hielen.

Op de foto die je later postte, de bovenste vind ik haar echt heel achterover op haar hoeven staan.
Slechter als dat ze in je openingspost staat.

Een onverklaarbaar gat, kan komen door afbrokkelen.
Als ze een x met de hoefwand ergens hard op heeft gestaan, kan dit voor komen.
Ook met korte wanden kan dit gebeuren.

Er zit werk aan, dat zeker.
Maar ik zou juist overleggen met de smid. Vertellen wat je opvalt.
Laat fotos van het verleden zien.
En laat hem daar eens gewoon in oordelen.

Meeste smeden willen met alle liefde uitleggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:39

Hoe ze normaal staat word ik toch ook niet blij van

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:58

Je paard stond eerst echt slecht op zijn hoeven. Daar moet je niet naar terug willen. Op dit moment is huidige smid onderweg naar een gewenste stand. Heb je het hem al gevraagd hoe of wat?

Wat betreft je ijzer vraag.. je kunt zeker een paard zonder ijzers zetten als er geen issues zijn waardoor ijzers nodig zijn.
Dus voor die vraag van jou: waarom staat je paard op ijzers?

De transitie van de oude hoge blikjes met flares naar een betere hoefvorm kan zowel met als zonder ijzers en vereist een regelmatige trim. Zoals ze er nu uit zien zou ik dat om de 4-6 weken laten doen.

Kijk iedere dag naar je paard of ze toe is aan een training of dat je mogelijk ziet dat ze last heeft van de veranderende stand. Ik zou zeker niet intensief gaan springen met een paard waarbij de hoeven veranderen.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 25-03-25 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:59

Ze is van te lange ondergeschoven hielen naar kortere ondergeschoven hielen gegaan.
Dan heb je een smid nodig die beslaat én verstand heeft van ondergeschoven hielen te fixen. Die zijn zeldzaam helaas.
Goede kwartier boog moet erin, mustangrol als er geen ijzers onder gaan en de hiel moet naar achteren 'gehaald' worden. Dit zodat de hoef getriggerd wordt om weer wat hoogte te krijgen en de hiel weer begint waar hij hoort te beginnen, aan de basis van de straal. Dit fix je niet in een paar keer bekappen. Ben het met de rest eens dat het beiden beroerd is iig. Heb je per se ijzers nodig? Zo niet, kijk dan eens voor een goede bekapper ipv een smid.

En kijk eens op paardenhoeven.info hoe een hoef eruit heurt te zien ;)
Laatst bijgewerkt door MyChoice op 25-03-25 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Im_3379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 17:04

Duhelo schreef:
Jouw paard staat nu beter op haar voeten dan voordien.

Voordien zat er veel flare, veel te lange voet en veel te lange hiel, je huidige smid is die hiel naar achter aan het werken.
Daar zie ik een verbrede witte lijn, veel zool en steunsel, dus ik gok dat de trim niet recent was.
(als in recent bedoel ik max 1-2 weken geleden). Dit lijkt al op 5-6 weken minimum dus hoog tijd voor een nieuwe trim.

Het "gat" achteraan ziet er uit als hoefwand uitgebroken op de nagellijn.
Lees je eens in hoe een gezonde hoef er moet uitzien.

De zoolfoto, daar zit ook wat flare etc, maar afhankelijk hoe lang geleden de trim was is dit normaal.

Hey, bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad geen verstand van hoeven maar kreeg van mijn fysio te horen dat ze te plat stond. Gezien mijn merrie eerst minder plat stond dacht ik dat dit dus beter was!
De trim die ze gehad heeft is 4 weken terug. Naar mijn idee is er echter nauwelijks iets gebeurt toen.
Ik ga mij zeker erin verdiepen, ik haal altijd de smid erbij omdat die er verstand van heeft, maar blijkbaar kan ik daar niet op vertrouwen.

Im_3379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 17:06

Dahlia85 schreef:
Ik ben eigenlijk ook van mening dat ze nu beter zijn dan ze waren

Ik maak mij vooral zorgen omdat de hoeven aan de buitenkant roze/paarsig zijn verkleurd en er een bolling te zien is, en omdat de hoefstand erg is veranderd tov eerst! Daarnaast ziet de onderkant er oud en gescheurd uit, terwijl ze recentelijk nog geweest is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:09

Zit er geen schimmel in de witte lijn?

Omdat die open staat en ook afgebrokkeld is?

Im_3379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 17:10

maralyn schreef:
Duidelijk ondergeschoven hielen.

Op de foto die je later postte, de bovenste vind ik haar echt heel achterover op haar hoeven staan.
Slechter als dat ze in je openingspost staat.

Een onverklaarbaar gat, kan komen door afbrokkelen.
Als ze een x met de hoefwand ergens hard op heeft gestaan, kan dit voor komen.
Ook met korte wanden kan dit gebeuren.

Er zit werk aan, dat zeker.
Maar ik zou juist overleggen met de smid. Vertellen wat je opvalt.
Laat fotos van het verleden zien.
En laat hem daar eens gewoon in oordelen.

Meeste smeden willen met alle liefde uitleggen.

Nu je het zegt zie ik het! Ze staat idd vreemd. Ik heb haar gekocht van een hoefsmid (als zijnde mijn eerste paard) en die vertelde dat ze geen lastige hoeven had, maar stond wel rond op ijzer. Ivm voernijd / schoppen staat ze achter inmiddels zonder, maar lees steeds meer over het hoefmechanisme dat niet goed kan werken met ijzers. Zover ik weet hoeft ze geen ijzers, ik ben er alleen vanuit gegaan dat dit het beste was voor haar gezien zij van een smid was, waar ik vanuit ga dat er geen ijzers onder gezet worden als dit niet nodig is. Maar lijkt dus anders in elkaar te zitten.

Im_3379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 17:15

DuoPenotti schreef:

Hoe is dit te herkennen?

Im_3379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 17:22

Hannanas schreef:
Je paard stond eerst echt slecht op zijn hoeven. Daar moet je niet naar terug willen. Op dit moment is huidige smid onderweg naar een gewenste stand. Heb je het hem al gevraagd hoe of wat?

Wat betreft je ijzer vraag.. je kunt zeker een paard zonder ijzers zetten als er geen issues zijn waardoor ijzers nodig zijn.
Dus voor die vraag van jou: waarom staat je paard op ijzers?

De transitie van de oude hoge blikjes met flares naar een betere hoefvorm kan zowel met als zonder ijzers en vereist een regelmatige trim. Zoals ze er nu uit zien zou ik dat om de 4-6 weken laten doen.

Kijk iedere dag naar je paard of ze toe is aan een training of dat je mogelijk ziet dat ze last heeft van de veranderende stand. Ik zou zeker niet intensief gaan springen met een paard waarbij de hoeven veranderen.

Ik heb de smid die haar recentelijk bekapt heeft niet gesproken, gezien hij komt wanneer ik op de uni ben.

Ivm slechte stal omstandigheden moet ik haar weer verhuizen naar een andere stal. Vandaar dat ik weer een andere smid krijg.

Im_3379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 17:23

Afbeelding
Staat zij hier niet te plat?

maralynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:26

Im_3379 schreef:
[ Afbeelding ]
Staat zij hier niet te plat?

Te plat.
Te lange teen
Enorm ondergeschoven hielen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:34

wat MaraLynn zegt. Vergelijk dit eens met een hoef op paarden hoeven.info

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:59

ze heeft op die foto idd nog ondergeschoven hielen en te lange teen, dus ja, ze staat te plat. MAar vroeger stond ze ook ondergeschoven, alleen op langere voeten. dus nog slechter.

Ze is op weg naar betere hoeven. 4 weken geleden bekapt is géén recente trim, die is met dergelijke voeten al weer hoog nodig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:02

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:10

TS: maak volgende keer eens foto's van exact langszij. Maw, zet je telefoon op de grond parallel naast de hoef op 20-30 cm afstand of zo. Beetje op de gok klikken op die manier, maar alleen dan kan je het goed beoordelen.

Tip: als de hellingshoek van de voorkant van de hoef (bij voorhoeven normaal ongeveer 45-50 graden, bij achterhoeven normaal ongeveer 50-55 graden) dezelfde is als de hellingshoek van het kootbeen bij een been dat normaal staat (dus niet extreem naar voren of naar achteren), dan staat je paard niet te plat of te steil.
Is je paard wat weker gekoot, dan zal je paard ook wat platter op z'n hoeven moeten staan. Is je paard steil gekoot, dan zal de hoef ook wat meer hiel moeten hebben om de pezen niet over te belasten.

Maw, hoe plat of steil 'goed' is, hangt ook af van de beenstand van je paard.

Im_3379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 18:19

DuoPenotti schreef:
DuoPenotti schreef:

Hoe is dit te herkennen?

Ga morgen kijken. Indien dit het geval is, DA erbij ipv wachten op smid?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:30

Een goede smid kan het herkennen.

Ik zou eerst even gaan praten met de huidige smid. Zeggen wat je opvalt en wat zijn idee er achter is. Op beide foto,s is de stand niet goed maar wellicht heeft de smid een plan maar is dit iets wat langer de tijd nodig heeft.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:45

Zulke voeten, van hoe het eerst had los je niet met twee keer beslaan op. Dit is een kwestie van elke 5 a 6 weken corrigeren en de teen inkorten en zorgen dat de hielen er weer onder komen. En dan bedoel ik niet hoger maar wel in lijn met de verzenen

Het is niet perse slechter geworden. Rood op de wand dat kan door verkeerde druk komen en zijn kneuzingen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:22

Ik zou als de smid weer komt er zelf bij aanwezig zijn en vragen wat hij ziet en wat hij voor plan heeft.
Misschien denk je er dan heel anders over.
Dus even vrij nemen.

Hue vaak komt deze smid op stal?

Je weet ook niet wat die andere smid van 9 april gaat doen en er van denkt.

maralynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:24

MarjanB schreef:
Zulke voeten, van hoe het eerst had los je niet met twee keer beslaan op. Dit is een kwestie van elke 5 a 6 weken corrigeren en de teen inkorten en zorgen dat de hielen er weer onder komen. En dan bedoel ik niet hoger maar wel in lijn met de verzenen

Het is niet perse slechter geworden. Rood op de wand dat kan door verkeerde druk komen en zijn kneuzingen.

:j ja! Die rode vlekken kunnen zeker kneuzingen zijn.
Dit betekent dat de voet (erg) uit balans is.

Ze kunnen daar zelfs uit eindelijk kreupel van gaan lopen. -O-