Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Martje70 schreef:Ik heb geen ervaring met een ameloblastoom bij een paard, maar mijn hond heeft een ameloblastoom in zijn kaak gehad. Het was een hele grote tumor. Niet uitgezaaid. Wij hebben besloten om hem te laten opereren. Het was een hele zware operatie. Er is een groot stuk van zijn onderkaak verwijderd. Hij was 12 bij de operatie. Hij heeft daarna nog 2,5 jaar geleefd en is aan iets anders overleden.
Natuurlijk is het bij een paard anders, maar misschien heb je hier iets aan bij je beslissing.
Succes!
freehorse35 schreef:Bedankt voor de feedback.
Het gaat om een Hond, sta tussen het verkeerde topic zie ik.
Hannanas schreef:Bij een hond lijkt het me heftig maar kwa eten wel gemakkelijker als een deel van de kaak mist. Ik zou naar een goede kno/tandarts gaan, in een dierenziekenhuis. Gert ter Haar is een goede kno bij het SDU en Knaake is een goede tandarts. Hond kun je gemakkelijk op (vloeibaar) natvoer zetten. Zou er bij een goede prognose zoals bij goedaardig zeker voor gaan. Hoe oud is de hond? Zeker bij honden ook veel nieuwe technologie zoals evt een metalen frame/3D stuk prothese/kunstbot.
Martje70 schreef:freehorse35 schreef:Bedankt voor de feedback.
Het gaat om een Hond, sta tussen het verkeerde topic zie ik.
Dan ben ik blij dat ik gereageerd heb![]()
Wij zijn met onze hond bij het MCD in Amsterdam geweest.
Er is bij hem een heel groot stuk van zijn onderkaak verwijderd. Tot aan zijn speekselklieren. En wij zijn heel erg blij dat we dat gedaan hebben.
In het begin hebben we hem moeten helpen met eten. Dus zachtvoer in balletjes draaien en dat dan in zijn bekje stoppen. Maar na een paar weken kon hij zelf eten. Wel langzamer dan eerst, maar geen enkel probleem. Zachtvoer en hardvoer. Alles ging zonder problemen naar binnen.
Hond was na de operatie weer snel de oude. Enige probleem voor hem was dat hij niet meer als een mafkees met zijn bal kon rondrennen want dan viel de bal uit zijn mond.
Ook cosmetisch zag je er niets van. Zijn tong hing wat meer uit zijn bek. En hij had, logischerwijs, meer dorst.
Tumor is nooit meer teruggekomen.
Wij kregen vanuit het MCD voor 6 weken aan pijnstillers mee voor het geval wij de operatie niet zouden laten uitvoeren, dus een levensverwachting van een paar weken of maanden als je niets doet was bij ons ook.
Als je iets wilt specifieks wilt weten, dan hoor ik het wel. Wij konden ook geen informatie vinden op het internet over deze operatie. Vaak is het zo dat dit soort tumor niet uitzaait.