Radeloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eef_asie

Radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 14:10

Ik zet nooit wat op bokt maar ik ben momenteel radeloos en moet mijn verhaal kwijt.

Bijna 7 jaar geleden is onze prachtige merrie bij ons geboren.
4,5 jaar ging alles goed, het was een gezonde vrolijke merrie, we deden veel grondwerk maar vooral lekker genieten.
We brachten haar weg te beleren en toen begon de ellende.
Steeds verkouden en vage klachten, het leek wel dat elk paard daar een virus meebracht en die zo op ons paard projecteerde.
In november 2022 hebben we haar weer opgehaald want ze was weer verkouden, eenmaal thuis zouden we het een paar dagen aanzien en anders de dierenarts bellen. Maar thuis knapte ze snel op (de andere paarden hebben gelukkig geen virus gekregen)
Van november 2022 tot augustus 2023 hebben we lekker gereden, wel was ze af en toe niet helemaal fit maar we konden het niet plaatsen.
Augustus 2023 kreeg ze straalkanker, hiervoor is ze in de kliniek behandeld(medicijn prednison gekregen, bijwerking kon zijn hoefbevangenheid..) normaal postuur kwpn merrie dus hebben hiervoor gekozen(little did i know).
Dit is behandeld van eind augustus t/m oktober/november.
In december kreeg ze aan twee hoefzweren, voor een en achter een. Dit door onze eigen hoefsmid uitgesneden en het ging weer beter.
Tot januari 2023 toen ging het goed mis, ze lag als een dood vogeltje in de stal. Kliniek met spoed gebeld en hebben thuis foto gemaakt. conclusie mega hoefzweer. Deze is behandeld en het ging weer beter.
Tussen januari en mei zijn er 5 verschillende dierenartsen geweest en is de hoefsmid 6 keer geweest, het was steeds een 'hoefzweer' wachten tot hij rijp is en het komt weer goed.
Mei 2024 de kliniek weer gebeld want het klopt niet.
Paardenarts van de kliniek langs geweest en we moesten gelijk naar de kliniek. Met heel veel moeite een paard die op drie benen liep de trailer in en naar de kliniek.
Foto's laten maken en de hoeven zaten vol ontstekingen en ze was hoefbevangen aan de voorste hoeven. achter had ze zinking aan beide.
We hebben toen wel besloten om er alles aan te doen en ze is opgeknapt, ik zou zelfs weer kunnen rijden zo goed deed ze het.
Al haar hooi weken we om de suikers er uit te krijgen, ze staat op speciaal beslag. We gingen in het begin elke 3 weken naar de kliniek om foto's en nieuwe schoenen, daarna om de 6 weken tot het goed was.
Tot gister de hoefsmid kwam(hoefsmid van de kliniek komt nu thuis) de hoefkanker is na anderhalf jaar weer terug. Dit was de tweede keer thuis bekappen.
Gebeld met onze vaste paardenarts wat we nog kunnen doen, ze heeft foto's gekregen en belt straks terug.
Ik wil er echt alles aan doen en zou door willen gaan tot het kan, ik wil haar niet opgeven. Maar wat is nog paard waardig. We zijn straks 2 jaar bezig kliniek in kliniek uit, alles is begonnen sinds ze op de beleer stal heeft gestaan, nu weet ik natuurlijk niet of het daar aan heeft gelegen maar zo voelt het wel.
Thuis staat ze met de andere paarden, we hebben er 4. in de avond gaan ze op stal, krijgen hooi uit slowfeeders(geweekt) overdag lekker buiten in de paddock aan de paddock zit nog een stuk verhard.
Ik heb vooral een heel erg schuldgevoel dat ik niet beter op haar heb gepast, ik had eerder de kliniek moeten bellen en niet moeten vertrouwen op de lokale dierenarts praktijk en de hoefsmid. De andere paarden zijn gelukkig wel gezond.
Wat zouden jullie doen?

Daihyo

Re: Radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:19

Het hele voerbeleid en management onder de loep nemen. In verleden en nu. Vaak zit het in de details.
Heb je verpakt of onverpakt hooi? Geanalyseerd? Hoeveel op een dag? Wat is de bodembedekking op stal? Loopt ze genoeg op een dag? Hoe is de zool van de voeten?
Voer je nog iets naast het hooi? Wat en hoeveel? Heeft recent ontworming, antibiotica of andere medicatie gehad?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:24

Hoe heeft jouw paard de eerste ronde hoefkanker ervaren?

Lieve TS, het ligt níet aan jou. Je hebt er alles aan gedaan, je doet er alles aan. Achteraf weten we alles, maar je hebt in het moment naar kennis en kunde gehandeld. Je hebt doorgeschaald naar de kliniek toen je het niet meer vertrouwde. Je hebt verdomd goed op je paard gepast!

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:28

Ik heb geen oplossing voor je, maar ik weet hoe je je voelt. Je doet er alles aan om je paard zo goed mogelijk te verzorgen en dan het ene na het andere probleem.
Veel sterkte en wijsheid toegewenst :knuffel:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:56

:knuffel: wat een drama.

Ik denk dat je nu vooral moet gaan nadenken. Hoe is de vorige keer gegaan met behandelen. Was dat een paard vriendelijke periode voor haar, wat is de prognose en willen jullie haar dat nog aandoen of niet meer?

En nog een keer uitpuzzelen of er ergens nog een factor is die de problemen veroorzaakt maar jullie nog niet hebben kunnen ontdekken.
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-03-25 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

eef_asie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 15:08

Ze vond de behandeling bepaald niet leuk, voetjes geven gaat steeds slechter.
De trailer hoeft ze maar te zien en het is paniek.

Op stal staat ze op rubber daarop ligt zaagsel.

Ze kreeg altijd een halve schep pavo nature's best en onbeperkt onverpakt hooi van eigen onbesmet land. In de zomer stond ze op het land en kon ze doorlopen naar de paddock en de stallen (paddock Paradise idee met looppaden)

Ze krijgt nu geweekt hooi van eigen land, beker vitalbix nutrimash en Curafyt steady and stable, komt niet meer op het land is afgesloten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 15:28

Lieve TS,

Tja, prednison is een killer soms....
Zijn er echt 2 sinckers achte, en de voorvoetjes bevangen met of zonder kanteling ? Dat kan zeker een gevolg van de prednison zijn. Kan niemand wat aan doen.

Mijn paard heeft echter 3 jaar op een mega dosering prednison gestaan, en is terwijl hij chronisch bevangen is er NIET ziek van geworden.

Dus het is gewoon domme pech vrees ik.
Hoefkanker erbij.... dubbel prch.

Sommige paarden worden echt niet gezond geboren...en soms moet je daarin berusten en het dier laten gaan. Hoe kl*te dat ook is.
Maar denk aan het welzijn van je paard en laat het vooral paardwaardig blijven.

Heel veel sterkte

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 15:34

Zaagsel zou ik bij veel hoef zweren niet gebruiken. Maar stro(korrels)

Is je hooi getest?
Onbemest dan kan de suiker juist hoog zijn.

Ik zou haar eens door laten meten bij Erik Laat akker, Eveline hekkenberg of dergelijk persoon.

Maar denk niet dat het verder door jou of de beleerstal komt.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 16:59

Wat een vervelende situatie. Problemen met de voeten kunnen ook uit de lever komen.
Hebben jullie de leverwaarden al eens onder de loep genomen?

Bij paarden gevoelig voor hoefzweren is droog zand of stro korrels een veel betere (stal) bodem dan zaagsel of vlas is mijn ervaring.

Verder weet wat je voert en laat het ruwvoer analyseren bij zo'n gevoelig paard, het kan je qua gehalten erg verrassen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 17:26

Komt ze wel buiten? Hoe veel bewegingsruimte heeft ze?

En hooi weken... wordt dat echt nog steeds aangeraden..? Je "weekt" de suikers niet uit het hooi. Hooi weken kan helpen als je paard last heeft van de luchtwegen. Voor een bevangen paard heb je hooi nodig wat ook droog laag in suikers is. En een bekapper of smid die echt goed weet wat hij doet met een bevangen paard.

Wat is de analyse van jullie hooi?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 18:25

Als eigenaar van een paard met terugkerende woekeringen in de hoeven, kan ik zeggen dat het van binnenuit komt. Straalkanker is een woekering.

Wat ontzettend belangrijk is, is open houden. En ontzettend schoon zetten. Dus schone stal, schoon weiland. Mijn paard kreeg iedere keer woekeringen door het staan in een urine en mesttapijt.

Ik gebruik ook een vrij straf mengsel met kopersulfaat. Hier smeer ik dan een aantal dagen per week mee in, waarna hij in een schone stal gaat om in te drogen.

Mijn paard had 6/7 weken terug ineens ook een plek in zijn straal zitten. Direct gaan behandelen en tussendoor straal weer schoon gesneden. Na 5 weken was de woekering weer weg. Snelheid en een goede smid zijn essentieel.

Ondanks het super stal management, had ik ook weer een uitbraak. Dit kreeg vermoedelijk de ruimte door een dip in zijn weerstand (start rui seizoen) Hij heeft dik 3 jaar geen enkel probleem gehad, helemaal niks. En nu toch ineens raak. Als je wilt weten wat ik gebruik, stuur gerust een pb.

Verder moet je het jezelf zeker niet kwalijk nemen. Je doet alles voor het paard. :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 19:09

Als ik het zo lees lijkt er iets met haar weerstand. Lijkt wel een auto-immuun reactie dat de weerstand bij het paard afbreekt.
Weerstand verhogen is iets dat ik er zomaar bij kan bedenken, maar je moet op zoek naar de oorzaak.
Persoonlijk zou ik Den Hoek / Laarakkers eens bellen; die kunnen veel met dit soort dingen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 19:14

eef_asie schreef:
Ze vond de behandeling bepaald niet leuk, voetjes geven gaat steeds slechter.
De trailer hoeft ze maar te zien en het is paniek.

Op stal staat ze op rubber daarop ligt zaagsel.

Ze kreeg altijd een halve schep pavo nature's best en onbeperkt onverpakt hooi van eigen onbesmet land. In de zomer stond ze op het land en kon ze doorlopen naar de paddock en de stallen (paddock Paradise idee met looppaden)

Ze krijgt nu geweekt hooi van eigen land, beker vitalbix nutrimash en Curafyt steady and stable, komt niet meer op het land is afgesloten.

Heftig :(:)
Respect voor je doorzettingsvermogen.

Wat je voer betreft, heb je je hooi laten testen? Onbemest wil nog wel eens stressgras geven en is dan juist suikerrijk. Veel paarden met hoefproblemen hebben ook vaak een tekort aan koper, zink en msm. Je zou een balancer kunnen toevoegen die dit op orde heeft. Agrobs Seniormineral bijvoorbeeld. Of Pure Victorious secret 200. En dat aanvullen met biotine en msm van Horseflex. Ik heb ook een paard met slechte voeten en dit doet veel voor haar. Duurt wel een paar weken/maanden voor je het resultaat aan de buitenkant gaat zien, vanwege de groei van de hoeven. Maar de kwaliteit is zoveel verbetert. De zool is beter, straal is beter.

Daarnaast is bewegen ook goed voor de doorbloeding. Kun je het bewegen op de paddock stimuleren? Bijvoorbeeld met kleine hooinetjes of snacknetjes op verschillende plekken.

En Den Hoek consulteren vind ik ook geen gek idee in dit geval. Dit vraagt om een holistische aanpak.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 19:20

Koper schreef:
Komt ze wel buiten? Hoe veel bewegingsruimte heeft ze?

En hooi weken... wordt dat echt nog steeds aangeraden..? Je "weekt" de suikers niet uit het hooi. Hooi weken kan helpen als je paard last heeft van de luchtwegen. Voor een bevangen paard heb je hooi nodig wat ook droog laag in suikers is. En een bekapper of smid die echt goed weet wat hij doet met een bevangen paard.

Wat is de analyse van jullie hooi?

Weken werkt wel degelijk:

https://static1.squarespace.com/static/ ... Report.pdf

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:22

Hooi weken is op langere termijn niet gezond voor de darmen. En gezonde darmen zorgt voor een goed immuunsysteem.
Naast behandeling van de hoeven zou ik ook zorgen voor een intensieve behandeling van het spijsverteringskanaal met een voedingsdeskundige en starten met droog of gestoomd, suikerarm hooi

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:39

SilvanoN schreef:
Hooi weken is op langere termijn niet gezond voor de darmen. En gezonde darmen zorgt voor een goed immuunsysteem.

Hoezo niet? Paarden eten toch ook (nat) gras?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:12

Jeetje wat een verhaal. Ik snap dat je wanhopig bent.

Ik zou ook de bodembedekking veranderen naar stro/ strokorrels.

Er is iets met de weerstand van je paard en dat komt waarschijnlijk uit de darmen.
Ik zou dit ook holistisch oppakken.

Hoewel ik zeker geen tegenstander ben van reguliere dierenartsen weet ik helaas uit ervaring dat voeradviezen wat betrekking tot de darmen vaak helemaal niet goed zijn.

Zo moest ik een merrie met overgewicht en darmproblemen op 2,5kg muesli met granen en 200ml per dag zetten. Nou als de darmen ergens slecht op gingen was het die combinatie wel.

Hoewel jouw paard jong is, past Cushing helaas wel bij hoefzweren en kantelingen. Je zou het kunnen laten testen.

Veel sterkte toegewenst. Jou valt niets te verwijten en als je denkt dat het genoeg is geweest voor je paard, dan begrijp ik dat ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:19

Eens met alle bovenstaande reacties, holistisch gaan kijken..dit komt van binnenuit en qua voeding en management is er wellicht nog winst te behalen.

Ik denk dat het weggaan naar de beleerstal alleen stress heeft gegeven wat het een en ander getriggerd heeft wat er al zat. Ze worden meestal ziek als ze naar een andere omgeving verhuizen en een gezond immuunsysteem kan dit gewoon opvangen. Hoefzweren kunnen ook van binnenuit komen.

Ik vind wel dat je al ontzettend veel gedaan hebt en je doet je best, ik zou zelf denk ik nog 1 ding proberen. Bijvoorbeeld Laarakker en aan de hand daarvan verder kijken.
Het leven moet wel paardwaardig blijven en ik kan me ook voorstellen dat de portomonee ook ergens een bodem heeft. Dus in deze is er geen "goed of fout".

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 12:02

Wat te doen is denk ik een heel persoonlijke keuze. Het enige dat ik als raad kan geven: volg je eigen gevoel.
Wat vind jij paardwaardig? Wat wil jij voor jouw paard en wat niet (meer)?

Mijn pony heeft op een stal gestaan waar mensen zich heel erg moeiden met wat een eigenaar besliste over zijn / haar paard. En als puntje dan bij paaltje komt, blijkt meestal dat het eigen gevoel van de eigenaar gewoon juist zit. Zulke beslissingen moet je niet nemen omdat iemand anders vindt dat je a of b moet doen. Je kent je paard het beste, bent de enige die kan beslissen wat jij wel of niet oké vindt voor jouw paard en de enige die weet wat voor jou haalbaar is en wat niet.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 12:14

Is jouw paard getest op Cushing? Dat ka ook op jonge leeftijd voorkomen.

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:39

Ik heb een soort gelijk probleem met mijn merrie, dan wel geen prednison gehad maar wel een dip in haar weerstand vorig jaar waardoor erg verkouden, vermagerde en kreeg wormen, daarna aan elke voet hoefzweren gehad. Op advies van de dierenarts getest op PPID, kwam gelukkig niks uit maar ook de dierenarts denkt van binnenuit. Dus voer aangepast naar een goede balancer zodat we zeker zijn dat ze de belangrijke vitaminen en mineralen binnen krijgt zodat haar hoef gezondheid beter op pijl is.
Ze heeft verder goede hoeven en staat net als jouw merrie op rubber matten met zaagsel (kan niet anders want stro eet ze allemaal op)
Vooralsnog gaat het nu goed met voldoende hooi en de balancer, maar wat precies de oorzaak is blijft wel een raadsel

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:50

Eerst wat bij me opkwam was eens testen op Cushing, ook al is ze nog jong.

Veel sterkte alvast.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 16:27

ik zou eens gaan kijken op de site van denken over paarden. Je kan daar vast goed advies krijgen over de hoeven. Een natuurlijk bekapper is in ieder geval een oplossing van het probleem denk ik

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 16:33

Ik denk ook meteen aan iets onderliggends waardoor het immuunsysteem aangetast raakt is of waardoor er telkens ontstekingen ontstaan.
Cushing zou idd zoiets onderliggends kunnen zijn en komt in uitzonderlijke gevallen soms ook bij jonge paarden voor. Verder zou je kunnen denken aan Lyme mss? Of mss zijn er nog andere onderliggende aandoeningen die bij dit beeld zouden kunnen passen...

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:02

Mijn paard heeft toen ze 19 was hoefkanker gekregen. In overleg met mijn hoefsmid hebben we besloten het niet in de kliniek te laten behandelen maar het zelf te gaan doen. Wij hebben haar voerbeleid flink onder de loep genomen en zijn zo suikerarm mogelijk gaan voeren. Ook kreeg ze Cannabidol (ontstekingsremmend) en zeoliet door haar voer. Op aanraden van de hoefsmid smeerden wij 2x daags een papje van zeoliet op/onder de hoeven (ze had hoefkanker aan 3 hoeven) en kwam de hoefsmid regelmatig langs om de hoefkanker een beetje weg te snijden en goed schoon te maken. Wij hebben dus nooit rigoureus de hoefkanker weggesneden, waardoor mijn merrie niet zo veel last heeft gehad van de hoefkanker.

Na ongeveer 9 maanden was de hoefkanker weg. Maar toen begon de ellende pas. In de hoef waar de hoefkanker het ergst was, kreeg ze iedere keer hoefzweren. Volgens mijn hoefsmid kwam dit omdat de hoef door de hoefkanker uit balans was. Anderhalf jaar lang bleven er maar zweren komen. De meeste heel diep en die kwamen er dan via de kroonrand uit. Haar hoefwand verzwakte ook erg door al die hoefzweren waardoor er op een gegeven moment stukken uitbraken (op de plaats waar de zweren erdoor kwamen) waardoor de hoef tot op het leven open lag. Hier had ze uiteraard wel heel erg veel last van. Op het laatst had ze aan de binnenkant van die hoef nog maar 1,5 a 2 cm hoefwand over, de rest was weg. Ze had hier heel erg veel pijn van waardoor ik de beslissing heb genomen om haar op pijnstillers (butagran; andere pijnstiller was niet sterk genoeg) te zetten en haar zo een laatste fijne zomer te geven.

Aan het einde van die zomer is ze op 21 jarige leeftijd ingeslapen. Ik heb dit besluit voor haar genomen omdat het proces van de hoefzweren volgens mijn hoefsmid nog wel een jaar kon duren. Gezien haar leeftijd en het feit dat ze geen ruwvoer meer kon eten omdat ze nog maar heel weinig kiezen had vond ik dit voor haar geen optie meer.