Hoefkatrol met ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Semitjex

Hoefkatrol met ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 12:11

Hey iedereen! Heb even een vraagje naar mensen met ervaring, nml over ijzers.. Even een update, mijn paard heeft dus na de mri resultaten links van voor hko, geen pees of ligament schade (gelukkig) dus dat stelt op een betere prognose.

Arts heeft me erop gewezen nu (eenmalig) ontstekingsremmers te dienen en beslag te doen (siliconen en ijzer met balkje). Heb tweemaal nagevraagd of zonder ook nog steeds zou kunnen maar ze zei bij mijn paardje dat dat eerder aangeraden is en hem de last veel zou verminderen. Ook heeft hij een ander hoef conformatie en hiel conformatie, en er IS al bot verandering op de linker hoef en waardoor een pees ook schuurt..

Hij (8jarige ruin) heeft nooit op ijzers gestaan, we laten hem ook vaak goed natuurlijk bekappen, zijn hko was door overbelasting en al een aanleg ervoor samen met een aangeboren andere conformatie vd hoef.

Nu wil ik weten omdat er zo veel controverse meningen er rond zijn of ijzers in dit geval dus ook slim lijkt of zijn er mensen die zowat dezelfde situatie ooit hebben meegemaakt en iets anders zeggen? Al sinds wil ik het nadertijd afbouwen maar ik wil echt het last ontnemen van mijn paard omdat hij ook gewoon ervoor niet wou steunen op zijn linkerbeen.

(Heb ook de neveneffecten/ contra’s nagevraagd van hoefbeslag met siliconen, en dat ze zeiden enkel rotte straal door de nattigheid maar dat dit dus binnen 2maand terug nagecheckt zal worden in de kliniek, maar dat er eigenlijk weinig kans op een rotte straal etc zal zijn.)

Ik wil mij bezig houden met rechtrichten zodat ik zijn spieren ook mooi verdeeld krijg en hij zjchzelf al beter gaat kunnen dragen. Voorlopig vanaf nu is het enkel stappen aan de hand en pas vanaf 2 maand terug onder zadel stappen.

Lijkt dus voor jullie beslag ook een goed idee in dit beeld? Ik wil eerder uitgaan voor de comfort van mijn paard..
en waar ik eigenlijk zeker ook op moet letten?

Alvast bedankt aan iedereen! (Wil ook enkel mensen met ervaring horen, die ook niet te veel afwijkt, want hij stond dus nooit op ijzers ook)
:)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:19

Nooit te maken gehad met hko maar het feit dat hij natuurlijk bekapt wordt wil niet direct zeggen dat hij ook daadwerkelijk correct bekapt wordt. In alle stromen (regulier tot natuurlijk en alles ertussenin) zitten vakmensen en prutsers. En het grappige is dat op het moment dat je het hebt over een correcte bekapping zullen er misschien nuance verschillen zijn, maar het resultaat is verrekte vergelijkbaar. Een bekapping is correct, of is het niet. En helaas is het meestal het laatste wat voor heel veel problemen kan zorgen.

Dus ik kan je inhoudelijk weinig helpen buiten het feit dat het altijd een goed idee is om je zelf in te lezen over hoe een correct bekapte hoef eruit ziet zodat je dat in ieder geval getakeld hebt.

Rechtrichten is voor elk paard goed en dressuur aan de hand is heel erg leuk om te doen en minstens net zo effectief als onder het zadel :)

Beterschap :(

Lindsey_99

Re: Hoefkatrol met ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:24

maralynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:39

pluisje88 schreef:
Nooit te maken gehad met hko maar het feit dat hij natuurlijk bekapt wordt wil niet direct zeggen dat hij ook daadwerkelijk correct bekapt wordt. In alle stromen (regulier tot natuurlijk en alles ertussenin) zitten vakmensen en prutsers. En het grappige is dat op het moment dat je het hebt over een correcte bekapping zullen er misschien nuance verschillen zijn, maar het resultaat is verrekte vergelijkbaar. Een bekapping is correct, of is het niet. En helaas is het meestal het laatste wat voor heel veel problemen kan zorgen.

Dus ik kan je inhoudelijk weinig helpen buiten het feit dat het altijd een goed idee is om je zelf in te lezen over hoe een correct bekapte hoef eruit ziet zodat je dat in ieder geval getakeld hebt.

Rechtrichten is voor elk paard goed en dressuur aan de hand is heel erg leuk om te doen en minstens net zo effectief als onder het zadel :)

Beterschap :(

Helemaal mee eens.

Ergens ben ik benieuwd naar hoef fotos.

Heb geen ervaring met hko maar wèl met (slecht) bekappen (zowel smeden als natuurlijk).

Hier werd ook gezegd dat er correct werd bekapt, tot ikzelf even ging verdiepen.
-O-
Heel rot is dat, want je steekt je vertrouwen in een persoon met super verhalen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:45

Hier wel ervaring met hko en ja de ijzers waren echt nodig voor het comfort van mijn paard. Die was daarna echt weer veel comfortabeler. Ik heb ze er nooit meer onder vandaan kunnen halen, dat was niet in het belang van het paard geweest.

Principes zijn leuk, maar welzijn zal altijd voorop moet staan. Dus ook niet nu al bedenken dat je ze et weer onder vandaan wil. Dat is nog lang niet aan de orde, pas als hij langere tijd stabiel is is het misschien een optie maar dan niet bij een smid of bepakker die de hele stand dan weer wil veranderen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:13

Geen ervaring met hko wel met ijzers.
M'n paard neem ik graag mee op buitenrit, ware het niet dat hij zijn hoeven scheef afslijt. Dat scheef slijten veroorzaakt ongelijke stand en dus nefast voor z'n gewrichten, pezen en banden. Hij heeft dan ook sneller last van patella fixatie in een achterbeen.

Door hem op ijzers te zetten blijft de stand netjes en heeft hij ook geen last meer gehad van z'n achterbeen.

Ik ben ook pro blootvoets, maar het kan gewoon niet anders bij dit paard

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:59

Of ijzers werken kun je alleen maar uitproberen. Bij mijn hko paard destijds werkte het niet maar de jouwe heeft hoef en hiel conformatie en daar zou het juist erg goed bij kunnen helpen.

Ik zou het dus gewoon uitproberen, wel er onder laten slaan door een medische smid en het liefste op aanwijzing van de DA.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:42

Elisa2 schreef:
Of ijzers werken kun je alleen maar uitproberen. Bij mijn hko paard destijds werkte het niet maar de jouwe heeft hoef en hiel conformatie en daar zou het juist erg goed bij kunnen helpen.

Ik zou het dus gewoon uitproberen, wel er onder laten slaan door een medische smid en het liefste op aanwijzing van de DA.

Laatste alinea is idd iets wat ik erbij had moeten/willen zetten ook. Smid die verstand heeft van medisch beslaan en die kan overleggen met de dierenarts :j

Zam_Cas

Re: Hoefkatrol met ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:30

Mijn ruin heeft HKO klasse 4, met ijzers liep hij vreselijk kreupel. Zonder ijzers, regelmatig bekappen, de hielen laag houden en de teen kort houden loopt hij als een trein!