Artrose kroongewricht en management

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

Artrose kroongewricht en management

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 20:13

Mijn paard heeft artrose in het kroongewricht en ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.

- In 2022 ontdekten we dat hij dunne zolen had. Op advies van de dierenarts ging hij op ijzers met zooltjes en dat ging twee jaar goed.
- Vorig jaar geprobeerd zonder zooltjes, maar toen liep hij kreupel. Terug op zooltjes, maar hij bleef onregelmatig lopen.
- Dierenarts constateerde artrose in het kroongewricht en heeft Osphos ingespoten (€300), wat een half jaar goed werkte.
- Vorige maand begon hij weer onregelmatig te lopen, opnieuw Sophos laten spuiten (€450).
- Daarnaast kost de hoefsmid €180 per twee maanden
- Hij krijgt van Horseflex joint power als supplement.

Alles bij elkaar dus wel prijzig allemaal en ook eens tijd om te kijken wat andere doen in vergelijkbare situaties.

Mijn vragen:
1. Wat zijn jullie ervaringen met Sophos bij artrose? Kan dat gewoon ongelimiteerd elk half jaar gespoten worden?
2. Zou 24/7 buiten beter voor hem zijn dan 9 uur per dag paddock?
3. Zijn er nog andere behandelingen of managementtips die jullie aanraden?

Ik wil voorzichtig zijn met verdere stappen en hoor graag jullie ervaringen!
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 18-03-25 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Jasmijn159

Re: Artrose kroongewricht en management

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:54

Ik adviseer je om van beide voeten nette balansfoto's te laten maken en de smid op basis van de shoeing for soundness principes te laten bekappen en beslaan.

Sophos ken ik niet, bedoel je osphos? Of is er echt iets ín het gewricht gespoten?

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 20:58

Jasmijn159 schreef:
Ik adviseer je om van beide voeten nette balansfoto's te laten maken en de smid op basis van de shoeing for soundness principes te laten bekappen en beslaan.

Sophos ken ik niet, bedoel je osphos? Of is er echt iets ín het gewricht gespoten?

Shoeiing for soundnes.. nog nooit van gehoord! Ga eens Googlen, dank!

Osphos bedoelde ik inderdaad! Typfoutje

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:43

Ik lees even mee. Mijn paard heeft de diagnose afgelopen vrijdag ook gekregen. Hij is ingespoten met cortisone en hyalyronzuur.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:41

Als je tot nu toe alleen op Osphos hebt gericht dan zou ik eens informeren om iets in het gewricht zelf te spuiten. Bijvoorbeeld een ontstekingsremmer en hyaluronzuur inderdaad. Of iets autoloogs.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 11:59

Jasmijn159 schreef:
Als je tot nu toe alleen op Osphos hebt gericht dan zou ik eens informeren om iets in het gewricht zelf te spuiten. Bijvoorbeeld een ontstekingsremmer en hyaluronzuur inderdaad. Of iets autoloogs.

Weet jij of hier ook veel prijsverschil in zit tov Osphos? Hij heeft het nu net weer ingespoten gekregen dus het is weer even afwachten hoe hij nu gaat reageren maar ben wel benieuwd naar alternatieven. De da had het toen ook over een ander goedje maar dat zou ook invloed hebben op zijn gewicht en dat is weer niet zo handig omdat we daar al veel rekening mee moeten houden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:38

In plaats van inspuiten, is Nano CellCare therapie ook een optie. Daarmee geef je je paard ook hyaluronzuur, maar hoef je niet te spuiten en kan je meer geleidelijk doseren waardoor je de pieken en dalen probeert zoveel mogelijk te voorkomen. Inspuiten kan niet onbeperkt, het is erg afhankelijk van je paard hoe vaak. Hoeveel littekenweefsel ontstaat er en (indien in een ader gespoten moet worden) hoe goed houd die ader zich.

Algemeen is geleidelijke beweging heel goed, maar is dat in Nederland lastig te realiseren. Kou, nattigheid zijn meestal niet bevorderend. Dus kijk vooral naar je individuele situatie, heb je de optie tot veel buiten, hoe is de bodem, kan hij goed droog liggen. Heb je een stal hoe ruim is deze, is een grotere stal bijvoorbeeld een optie. Soms ook even uitproberen, niet alle paarden vinden 24/7 buiten fijn en worden er beter van, maar misschien is er wel de optie tot bijvoorbeeld 12 uur buiten ipv 9. Ik denk altijd, één verandering tegelijk zodat je kan meten wat werkt en vooral blijven kijken naar wat werkt voor jouw paard!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:08

welmoedz schreef:
Jasmijn159 schreef:

Weet jij of hier ook veel prijsverschil in zit tov Osphos? Hij heeft het nu net weer ingespoten gekregen dus het is weer even afwachten hoe hij nu gaat reageren maar ben wel benieuwd naar alternatieven. De da had het toen ook over een ander goedje maar dat zou ook invloed hebben op zijn gewicht en dat is weer niet zo handig omdat we daar al veel rekening mee moeten houden.

Begrijp ik dan goed dat je paard te dik is? Bij te dikke paarden of paarden met aanleg voor hoefbevangenheid is het een beetje spannend om corticosteroide ontstekingsremmers in te spuiten. Ze kunnen daar hoefbevangen van worden. Maar dat betekent dat je dan dus iets anders moet gebruiken om het gewricht te behandelen. Bijvoorbeeld alleen hyaluronzuur, daar betaal ik hier inc inspuiten geloof ik 200 euro voor. Of je gaat kijken naar iets autoloogs, PRP of IRAP. Dat is vaak nog wel iets duurder, maar heeft niet die hoefbevangheid bijwerking.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:41

Jasmijn159 schreef:

Dit zou ik ook proberen als ik de TS was.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 13:11

Mijn merrie had ook artrose aan het kroongewicht.
Bij haar hielp inspuiten helaas niet.
Gekozen om voor een arthrodese te gaan, daar helaas veel pech bij gehad en zitten nu nog vol in de revalidatie.
Als ik dit beloop van te voren had geweten had ik mijn merrie in laten slapen. Maar wij hebben ook wel echt heel veel pech gehad.
Mijn topic:
[PW] [volg] arthrodese kroongewricht

Er is ook nog een ander topic op bokt.
Die TS heeft ook een arthrodese laten doen bij haar paard en daar gaat het herstel gelukkig wel een stuk beter.
[PW] Arthrodese laten doen?

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 13:20

Hier ook een paard met atrose daar. Ik heb het een paar keer laten inspuiten met prp. Maar merk weinig verbetering. Ze is bijna 20 en het is een clydesdale.

Ik merk wel heel erg verschil per dag. Wij proberen haar slechte been nu steiler te zetten zodat ze makkelijkere kan afrollen en ijzers vanwege een goede opzet erin.

Zij is wel de reden dat ik van de zomer de stallen ga ombouwen tot een inloopstal want ik denk dat vrije beweging wel belangrijk is en ook om ze goed warm te houden.

Verder hoeft ze niet zoveel, een beetje wandelen en af en toe een staprondje. Of als we naar het bos gaan dan wil ze eigenlijk nog wel voluit, zand rechtuit loopt het fijnste voor haar maar dan moeten we met de trailer.

Ik weet niet hoe oud jouw paard is?