Ik heb een jonge pony die door veel factoren tegelijk (verhuizen vanuit opfok in het najaar, koliek, groeien en vervolgens verharen) wat schraal werd en bleef. De kudde waar hij nu in staat, staat me op het moment niet toe om hem onbeperkt op ruwvoer te zetten, dus ben ik hem gaan aanvullen met andere vormen van ruwvoer.
Hij krijgt nu fibrebeet bij als aanvulling. Maar.. van de week kreeg ik een reclame van de hartog luzerne pellets. Ik zit er nu aan te denken zijn fibrebeet te gaan vervangen door deze luzerne pellets, we gaan binnenkort verhuizen en op die nieuwe stal zou een droge brok praktischer zijn. Op deze stal gaat hij ook over op onbeperkt ruwvoer maar ik wil in het begin nog wat extra aanvulling blijven geven.
Na het uitvoerig bestuderen van de specificaties van beide lijken mij de pellets misschien nog wel fijner?
Ze bevatten eigenlijk zo goed als hetzelfde kwa analyse alleen hebben de pellets meer ruwe eiwitten en bevatten ze meer calcium. Luzerne pellets "missen" alleen natuurlijk de bietenpulp die fibrebeet wel heeft.
Grootste vraag is dan ook wat is hier precies het voordeel van? Waarom zou ik beter kunnen kiezen voor fibrebeet dan voor de luzerne brok of kan ik prima overstappen voor de doeleinden waarvoor ik Fibrebeet geef?
Pony krijgt ook lijnzaadolie waardoor ik de fosfor/calcium verhouding weer kan opvangen misschien? Ook krijgt hij een vitaminebrok en voor nu nog weightlift erbij.