Fibrebeet of luzernebrok? Voordelen/nadelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xjanabananax

Fibrebeet of luzernebrok? Voordelen/nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 13:24

Ik heb al vanalles doorgespit maar ik kom er niet helemaal uit en ik ben ook wel gewoon vreselijk nieuwsgierig :D

Ik heb een jonge pony die door veel factoren tegelijk (verhuizen vanuit opfok in het najaar, koliek, groeien en vervolgens verharen) wat schraal werd en bleef. De kudde waar hij nu in staat, staat me op het moment niet toe om hem onbeperkt op ruwvoer te zetten, dus ben ik hem gaan aanvullen met andere vormen van ruwvoer.

Hij krijgt nu fibrebeet bij als aanvulling. Maar.. van de week kreeg ik een reclame van de hartog luzerne pellets. Ik zit er nu aan te denken zijn fibrebeet te gaan vervangen door deze luzerne pellets, we gaan binnenkort verhuizen en op die nieuwe stal zou een droge brok praktischer zijn. Op deze stal gaat hij ook over op onbeperkt ruwvoer maar ik wil in het begin nog wat extra aanvulling blijven geven.

Na het uitvoerig bestuderen van de specificaties van beide lijken mij de pellets misschien nog wel fijner?
Ze bevatten eigenlijk zo goed als hetzelfde kwa analyse alleen hebben de pellets meer ruwe eiwitten en bevatten ze meer calcium. Luzerne pellets "missen" alleen natuurlijk de bietenpulp die fibrebeet wel heeft.

Grootste vraag is dan ook wat is hier precies het voordeel van? Waarom zou ik beter kunnen kiezen voor fibrebeet dan voor de luzerne brok of kan ik prima overstappen voor de doeleinden waarvoor ik Fibrebeet geef?
Pony krijgt ook lijnzaadolie waardoor ik de fosfor/calcium verhouding weer kan opvangen misschien? Ook krijgt hij een vitaminebrok en voor nu nog weightlift erbij.

tennan

Re: Fibrebeet of luzernebrok? Voordelen/nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:33

Bij luzerne moet je letten op de calcium/fosfor verhouding van 4:1. Zo rond de kilo luzerne moet je er om denken dat je iets fosforrijks bijvoert. Met losse luzerne zit je zo gauw nog niet aan de kilo, maar met een brok wellicht wel.

Verder zijn er ervaringen dat paarden druk worden van luzerne, en/of jeuk krijgen. Dit zou ik gewoon proberen, aangezien dit lang niet voor elk paard geldt. Als het werkt dan werkt het, en dan is het een mooi product.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:37

tennan schreef:
Bij luzerne moet je letten op de calcium/fosfor verhouding van 4:1. Zo rond de kilo luzerne moet je er om denken dat je iets fosforrijks bijvoert. Met losse luzerne zit je zo gauw nog niet aan de kilo, maar met een brok wellicht wel.

Verder zijn er ervaringen dat paarden druk worden van luzerne, en/of jeuk krijgen. Dit zou ik gewoon proberen, aangezien dit lang niet voor elk paard geldt. Als het werkt dan werkt het, en dan is het een mooi product.

Edit: zelf voer ik fibrenuggets bij. Met heet water zijn die in een kwartier klaar en pony vindt het lekker, ook met supplementen. Als beloningsbrok geef ik timothee brokjes van Metazoa (carefit timothee). Deze vindt pony helemaal het einde.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:28

Je kan tot 2 kg veilig luzerne voeren, daarna trekt de verhouding pas te scheef. Lijnzaadolie gaat dat niet opheffen. Pure lijnzaad wel.

Voor de schraalheid zijn beiden prima. Van luzernebrok zul je in volume waarschijnlijk minder voeren. En je hoeft het niet te weken.
En het is beter voor de portemonnee :+

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:34

Bietenpulp fungeert als prebiotica, dit is voeding voor goede darmbacteriën en helpt zo problemen met de ontlasting voorkomen.

Luzerne heeft een hoog eiwit en calcium gehalte en is hierdoor zeer geschikt voor paarden met aanleg voor maagklachten/maagzuur en ter bevordering van de spieropbouw.

Beide producten zijn prima geschikt voor paarden die wat aan mogen komen, maar weinig suiker verdragen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:36

Als je voert om een gebrek aan hooi of ander ruwvoer te compenseren, realiseer je dan dat je echt grote hoeveelheden moet voeren.

Luzerne is op zich heel mooi, rijk aan structuur en rijk aan eiwit. Inderdaad niet te grote hoeveelheden ivm de Ca/P verhouding.

Lijnzaad kan ook compenseren daar in, maar zou ik dan zeker bij een jong dier wel echt vit e naast zetten omdat ze dat meer verbruiken bij het omzetten van energie uit oliën/vetten in het lijnzaad.

Is hij verder in orde wb gebit en ontworming?

xjanabananax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 10:25

Bedankt voor jullie antwoorden!

Daihyo schreef:
Je kan tot 2 kg veilig luzerne voeren, daarna trekt de verhouding pas te scheef. Lijnzaadolie gaat dat niet opheffen. Pure lijnzaad wel.

Voor de schraalheid zijn beiden prima. Van luzernebrok zul je in volume waarschijnlijk minder voeren. En je hoeft het niet te weken.
En het is beter voor de portemonnee :+

Aan de twee kilo zal ik niet komen als ik het voeradvies volg van Hartog, helemaal niet in combinatie met de weightlift. Die zal ik na de verhuizing ook nog even aanhouden om zijn brok gelijk te houden in die periode. Maar het niet hoeven weken is gewoon een stuk praktischer daar.

journee schreef:
Bietenpulp fungeert als prebiotica, dit is voeding voor goede darmbacteriën en helpt zo problemen met de ontlasting voorkomen.

Luzerne heeft een hoog eiwit en calcium gehalte en is hierdoor zeer geschikt voor paarden met aanleg voor maagklachten/maagzuur en ter bevordering van de spieropbouw.

Beide producten zijn prima geschikt voor paarden die wat aan mogen komen, maar weinig suiker verdragen.

Zijn ontlasting is gelukkig nooit een probleem geweest, de prebiotische functie van bietenpulp is ook iets waar ik verschillende dingen over lees. Hiervoor zou ik het opzich geen probleem vinden om de bietenpulp achterwege te laten.

Jasmijn159 schreef:
Als je voert om een gebrek aan hooi of ander ruwvoer te compenseren, realiseer je dan dat je echt grote hoeveelheden moet voeren.

Luzerne is op zich heel mooi, rijk aan structuur en rijk aan eiwit. Inderdaad niet te grote hoeveelheden ivm de Ca/P verhouding.

Lijnzaad kan ook compenseren daar in, maar zou ik dan zeker bij een jong dier wel echt vit e naast zetten omdat ze dat meer verbruiken bij het omzetten van energie uit oliën/vetten in het lijnzaad.

Is hij verder in orde wb gebit en ontworming?

Hij krijgt dus naast het (onverpakte) hooi wat hij eet in de kudde inderdaad best een flinke hoeveelheid fibrebeet erbij (2 voerscheppen per dag) en dus ook nog weighlift, verdeeld over twee momenten. Hij komt hier ook (langzaam) op aan hoor. Per 5 april verhuizen we en gaat hij over op onbeperkt (onverpakt) hooi met de juiste voedingswaarden, hier wordt het hooi geanalyseerd. Het bijvoeren zal ik dan dus ook langzaam gaan afbouwen, maar wel pas na hij wat gewend is.

Gebit is 4 maanden geleden gedaan en de tandarts komt volgende week weer. Ontworming en mestonderzoek gebeuren ook volgens schema.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:34

Interessant, ik voer momenteel beide (fibre beet en luzerne) en ben benieuwd op welke manier ik eventueel fosfor zou kunnen aanvullen? Zal binnenkort eens wegen wat ik aan luzerne voer want dat lijkt natuurlijk ook al snel veel...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:47

0000 schreef:
Interessant, ik voer momenteel beide (fibre beet en luzerne) en ben benieuwd op welke manier ik eventueel fosfor zou kunnen aanvullen? Zal binnenkort eens wegen wat ik aan luzerne voer want dat lijkt natuurlijk ook al snel veel...

Meestal wordt de scheve verhouding gecorrigeerd door het bijvoeren van granen, deze hebben namelijk juist een laag calcium gehalte. Maar vaak is de hoeveelheid luzerne niet zo hoog dat het echt nodig is.