Ik ben redelijk nieuw en heb geen idee of hier al een topic over is, dus indien ja, excuses!
Mijn merrie is tijdens het singelen af en toe wel eens erg zuur. Ik heb meteen mijn veearts geraadpleegd omdat mijn belletje natuurlijk al gaat rinkelen en ik meteen een maagzweren denk. Ze heeft een 2-tal jaar geleden heel wat medicatie (antibiotica/onstekingsremmers/..) moeten krijgen, waardoor haar maag gevoelig geworden kan zijn. Ze heeft ook narcolepsie, en af en toe durft ze wel een wat innerlijke stress aanmaken met het over-en-weer stappen op de paddock, helaas kan ik hier niets aan veranderen.
Aangezien de merrie nog heel erg goed eet, heel wat energie heeft, geen protest onder het zadel/longeren en nog mooi blinkt adviseerde hij om ander voer te proberen alvorens we een gastroscopie uitvoeren.
Nu krijgt ze van bij ons op stal Lannoo Basic. Deze bevat heel wat zetmeel dat niet goed is voor paarden. Mijn veearts adviseerde me om over te stappen op de Cavalor FiberForce Gastro. Die bevat veel vezels, en bevorderd ook de speekselaanmaak.
Ik ben niet echt bekend met het merk, en ook niet met deze variant die ik nu dien te voeren. Ik kan er online ook weinig over terugvinden. Zijn er hier op Bokt mensen die dit voeren en er ervaring mee hebben?
De merrie verricht nu lichte arbeid, ik rij 2x per week en ze hangt 2x per week aan de longe. Uiteraard gaat dit in de toekomst wel opbouwen. Als we intensiever gaan trainen. Nu rijden we nog niet heel intensief en ook nog niet lang. Is de FiberForce Gastro een volledig voer? Is dit voldoende voor lichte arbeid? Geven jullie nog een balancer bij, zoja; welke?
Ze is ook moeilijk om op gewicht te houden door haar stress die ze soms aanmaakt en dus ook over-en-weer wandelt op de paddock. Nu gaf ik haar de All-In-Soup van Aveve bij, maar die bevat ook nog wel wat zetmeel en suikers. Om echt op gewicht te komen/blijven gaf de veearts Pavo FibreBeet aan. Hebben er mensen ook hier ervaring mee?
Sorry voor al de vragen, maar het voer is nieuw voor mij omdat ik bij mij vorige paarden nooit problemen had. Ze deden het goed op het stalvoer, maar deze merrie heeft duidelijk iets anders nodig. Ik vertrouw mijn veearts 100%, hij kent mijn paard ook echt goed. Maar ik denk dat er niets mis is, met wat info te vragen van mensen die er ervaring mee hebben..
Side note: Paard staat 24/7 buiten met schuilstal en vriendje. Zadelpasser is recent geweest en ostepaat komt zaterdag.
Indien nog andere tips voor een gevoelig maagpaardje, shoot!
Alvast hartelijk bedankt voor jullie feedback .