Havervlokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Havervlokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 18:51

Ik heb aan pak havervlokken (fijn) gekregen die eigenlijk voor mensen zijn. Kan ik daar af en toe gewoon droog zo uit het pak wat van aan mijn paard geven (als extraatje) of is dat schadelijk?

troi

Re: Havervlokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:19

Zit flink wat zetmeel in maar verder niet verkeerd. Kan dus prima maar niet teveel

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:51

Tuurlijk kan je dat geven. Haver is prima voer voor paarden.
Misschien wel een beetje natmaken. Vlokken zijn nogal droog om zo weg te kauwen :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:45

Haver is lekker, en het wordt al heel lang gebruikt als paardenvoer. Kwaad zal het niet kunnen, tenzij je toevallig een heel erg gevoelig paard hebt (IR of PSSM van een type wat niet met zetmeel overweg kan). Maar ik denk dat hij er vooral blij mee zal zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 19:59

Hartelijk dank allemaal. Ik ben altijd voorzichtig met iets "nieuws" te voeren. Ik weet wel dat haver normaal paardenvoer is, maar dacht dat dat misschien in een speciale bewerkte vorm zou worden gegeven en dit is bestemd voor mensen.(Om pap mee te maken?)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:07

Ik voer het bewust ivm darmproblemen, de havermoutvlokken, wel geweekt met water
Juist de goedkopere versie bevat geen gekke dingen erin

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:09

Ja, het is voor havermout inderdaad. Het kan geen kwaad als je een handje over de brokken of muesli van je paard doet. Dan heeft het nog nut, weggooien is ook zonde.

Die kleine stukjes havervlok zouden ook geen probleem moeten zijn. Dat is gestoomd en gedroogd en weet ik wat. Hele haverkorrels is lastig voor paarden met een minder dan optimaal gebit. Maar ik zie niet hoe wat havervlokken toevoegen fout kan gaan :)

Als het je geruststelt: vroeger op de manege waren er meiden die muesli (voor mensenontbijt) aan de paarden voerden :') Ze hebben dat allemaal overleefd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:11

Voor mensen worden de havervlokken gepeld, gestoomd, geplet en gedroogd.
Voor paarden is het gewoon de volle haver of geplette haver.
Dus de mensenvariant is nog beter verteerbaar. :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 20:42

Pandora2 schreef:

Dit is een geruststellend antwoord. Maar ja ik dacht ik vraag het maar want niet alles wat goed is voor mensen is ook goed voor dieren. Voorbeeld: chocolade. Dat vind ik heel lekker maar het zou voor honden zwaar giftig zijn. Hoe zit dat met paarden?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:51

anjali schreef:
Pandora2 schreef:

Dit is een geruststellend antwoord. Maar ja ik dacht ik vraag het maar want niet alles wat goed is voor mensen is ook goed voor dieren. Voorbeeld: chocolade. Dat vind ik heel lekker maar het zou voor honden zwaar giftig zijn. Hoe zit dat met paarden?

Theobromine is de stof in chocolade die giftig is voor honden, dat is ook zo voor paarden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 10:33

@c-alsemgeest: Ik las ooit over een paard dat een positieve dopingtest had doordat hij volgens de verzorger een Marsreep had gegeten. Maar als chocolade slecht zou zijn voor paarden dan zou een professional (het ging om een wedstrijdpaard) dat toch weten en zijn paard dat niet geven? Of het nu als "doping" zou werken (lijkt me sterk) of niet?

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:00

Lynn_Nikita schreef:
Ik voer het bewust ivm darmproblemen, de havermoutvlokken, wel geweekt met water

Mag ik vragen tegen wat voor darmproblemen dat werkt? En dan echt de vlokken, of zouden andere vormen van haver ook werken? :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 14:04

Myrsky schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Mag ik vragen tegen wat voor darmproblemen dat werkt? En dan echt de vlokken, of zouden andere vormen van haver ook werken? :)

Ik las weer ergens anders dat droge havervlokken verstopping zouden kunnen veroorzaken omdat zij vocht opnemen. Nou heeft mijn paard toevallig eerder nogal eens diarree (zonder buikpijn) dus dan zou het voor hem gunstig uitwerken?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 14:11

Myrsky schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Hij heeft last van mestwater nadat hij voor ik hem had een kaakabces had en erg lang op verschillende soorten antibiotica heeft gestaan

Zoveel dingen geprobeerd en nu krijgt hij een klein beetje pulp, havermout, lijnzaadbrok geweekt en dan msm poeder en diatomeenaarde erdoorheen.
Tot nu toe is het flink verminderd en wat nu ook de truc is, ik durf momenteel niks eraan toe te voegen of weg te laten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 14:32

@Lynn-Nikita: Volgens mij wekt lijnzaad juist darmwerking versnellend? dus bij diarree tegendraads? Maar goed, ik ben slechts een leek en probeer bij te leren. Wel weet ik uit eigen ervaring wat bij mensen goed of slecht is maar ja, dat kan bij dieren soms anders zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 14:37

Hij heeft geen diarree

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 18:25

Lynn_Nikita schreef:
Myrsky schreef:
[quote="Lynn_Nikita"
[/quote

Hij heeft last van mestwater nadat hij voor ik hem had een kaakabces had en erg lang op verschillende soorten antibiotica heeft gestaan

Zoveel dingen geprobeerd en nu krijgt hij een klein beetje pulp, havermout, lijnzaadbrok geweekt en dan msm poeder en diatomeenaarde erdoorheen.
Tot nu toe is het flink verminderd en wat nu ook de truc is, ik durf momenteel niks eraan toe te voegen of weg te laten

Dat is best interessant als dat werkt!