Hoefkatrol wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Semitjex

Hoefkatrol wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 18:11

Hey allemaal, ik wil even mijn verhaal doen en jullie advies/ ervaringen/ echt raad horen/ weten/ leren..

Ik heb een paardje (ruin van 1m70) aangekocht op zijn 6jaar intussen is hij bijna 9jaar.

Voordat ik hem had stond hij een goeie paar maanden op de wei, hij is in training geweest bij een springruiter die hem wel het werk overbelast heeft, was achteraf te merken aan zijn ‘spierbevangenheid en hoofdschudden’

Uiteindelijk heb ik hem zelf beter getrained en was hij sterk op zijn spieren en zag er top uit. Maar hij weiegerde vaak vooruit te stappen onder zadel (ondanks is hij wel erg werkwillig), op de wei deed hij dan ook van alles wat hij wou en leek hij heel op zijn gemak. Osteopaat erbij gehaald zij zeiden dan gwn schouder die vast zat (intussen dan losgekregen en verder gewerkt/ getrained met hem en wat wel beter ging!)

Intussen van plaats/omgeving veranderd en waar hij enkele keren op zijn touwhalster stond en hem de eerste keer mank maakte. Achteraf na 6maand opnieuw zelfde verhaal en mank. En vanaf alle rust en terug opgebouwd en weer rust en weer rustig opgebouwd tot nu waar hij 3x mank (altijd links van voor) staat, dit keer niet door een halstertouw maar gewoon ‘ineens’, 1 maand niet gereden en niks mee gedaan en stond nu na een dag vrij loslaten in de piste.. mank.

Beetje inzicht in zijn gedrag/symptomen; oneven spierverdeling (rechts gespierd, links onderontwikkelde/bijna geen spieren), links steunt hij nooit op, korte passen links, naar rechts draaien is heel moeilijk, als hij zijn lichaam correct gebruikt dan is er minder mankheid precies (nek ontspannen en rug/buik dragen), transities naar draf of galop niet willen doen, nek altijd omhoog willen gooien.

Goed… Heb dit keer zelf een besluit genomen en hem toch (ondanks moeilijk karakter) op de trailer te zetten en naar de kliniek gereden.
Heb het hun volledig uitgelegd. Bovenste gebieden zijn uitgesloten na onderzoek (dus niks mis mee met de spieren en etc).. nu pas onderzoek van onderste gebieden gedaan, anesthesie van de kogel wees op minder mankheid verschijnsel, verder gekeken naar kogel naar hoef gebieden en idd nu bleek er van Hoefkatrol..

Info die ik mee kreeg: er gaat verder onderzocht worden naar diepere schade (echografie en MRI), hij heeft al ontwikkelde hoefkatrol, met duidelijke veranderingen, het is genetisch aangelegd dus betekent dat zijn bot al zo is gevormd.
Verwezen me dat er een behandelplan zal zijn (boxrust, aan de hand stappen, paddock en geen weide voorlopig), wel dat het moeilijk gaat zijn. En dat hij als weidepaardje zal komen staan en in zijn beste prognose misschien nog recreatie/wandelpaardje.

Ik ben kapot, want voor mij ging het van een paardje dat kon springen en doen naar zijn pijn en mankheid.

Iemand die ook een jong paardje heeft met genetische ontwikkelde hoefkatrol en wat je er mee hebt gedaan? Of iets van advies, uitleg, wat dan ook?

Erg bedankt!

Suzanne F.

Re: Hoefkatrol wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:54

Ik heb een jong paard gehad met hoefkatrol. Is paar jaar later ingeslapen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:58

Semitjex schreef:
Beetje inzicht in zijn gedrag/symptomen; oneven spierverdeling (rechts gespierd, links onderontwikkelde/bijna geen spieren), links steunt hij nooit op, korte passen links, naar rechts draaien is heel moeilijk, als hij zijn lichaam correct gebruikt dan is er minder mankheid precies (nek ontspannen en rug/buik dragen), transities naar draf of galop niet willen doen, nek altijd omhoog willen gooien.

Poeh, dit duidt toch wel op hevige pijn als ik eerlijk ben. Arm dier.
Ik denk dat hier nog weinig aan op te knappen is.

Ik kan je niet helemaal adviseren; ik had een paard met HKO, maar die had er ook artrose in beide voorkogels bij. Die heb ik laten inslapen en eigenlijk nog bij minder klachten dan die van jou heeft, omdat hij bij lichtere klachten echt al goed pijn had.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:44

Antoine de Bodt schijnt paarden met hko te genezen door ze anders te trainen. Ik zou me daar dus ook eens in verdiepen. Die had het over 'rechtrichten'. Zelf geen ervaring mee, maar misschien werkt het bij jouw paard wel.
Anders vrees ik toch dat het inslapen wordt, maar ik zou hem die kans nog geven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:04

De bodt deed niets anders dan rechtrichten. Waar helaas te veel mensen nog nooit van gehoord hadden.
Dus hij genas niks, liet alleen het paard zijn gewicht over alle benen verdelen.
Dat kan een tijdelijke oplossing zijn.
Maar eerlijk, als ik lees dat een paard al zo aan het ontlasten is dat je het duidelijk ziet aan de spieren, dan heb ik daar een hard hoofd in dat dat een tijdelijk oplossing gaat zijn.

Ts heel veel sterkte :knuffel:

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:11

De methode van De Both is allang achterhaald. Het had zo mooi kunnen zijn...

Ik heb er eentje gekend die na speciaal beslag nog 1.50 in de sport heeft gelopen maar die was lang niet zo slecht als die van jou. Die was soms een pasje kreupel en kon niet goed weg komen met het voorbeen, maar verder leek er weinig mis mee. Dat was dan ook minimaal.

Bij jouw paard zou ik me idd afvragen hoe ver je wilt gaan. Een MRI etc kost heel erg veel geld en de kans dat je daarna nog steeds een afgekeurd paard hebt is behoorlijk groot. Dus ik zou andere opties overleggen. Misschien speciaal beslag nog eens proberen. Maar nogmaals, als ik hoor hoe slecht hij is vraag ik me af hoe zinvol dat daadwerkelijk gaat zijn...

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:44

Sorry verkeerde topic

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:47

germie schreef:
Antoine de Bodt schijnt paarden met hko te genezen door ze anders te trainen. Ik zou me daar dus ook eens in verdiepen. Die had het over 'rechtrichten'. Zelf geen ervaring mee, maar misschien werkt het bij jouw paard wel.
Anders vrees ik toch dat het inslapen wordt, maar ik zou hem die kans nog geven.

Inderdaad wat DP zei, rechtrichten, alleen dan alleen gefocused daarop en niet met de gehele klassieke rijderij erbij. Daarbij jaagde hij ze zo over het tempo dat het gros niet meer zag dat het paard kreupelde, maar die kreupelde nog wel degelijk.

Daar heb ik ooit een enorme discussie met hem over gehad tijdens een clinic :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:48

Inspuiten met hyleron en corticosterioden tezamen met speciaal beslag kan helpen. Maar een goede kliniek zou dat al gelijk moeten hebben gedaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:17

Rechtrichten kan zeker heel veel goed doen, maar inderdaad wel op een andere manier dan de Bodt.

Ik heb ook een paard gehad met HKO (heel lang geleden), die had ook een steile en een platte voet wat een gevolg kan zijn van HKO. Deze is destijds het meest opgeknapt door geen ijzers en echt goede en rustige dressuurmatige training met heel veel beleid. De HKO is natuurlijk nooit genezen maar door dit management kon paard nog redelijk goed en pijnvrij rond scharrelen. Ijzers maakten het hier erger ipv beter helaas.

Als het bot al vervormd is weet ik ook niet of aanvullend onderzoek doen nog zinvol is. Bij HKO heb je ontstekingen die kunnen opvlammen maar ook weer tot rust kunnen komen. In zo'n acute fase zijn ontstekingsremmers zinvol en is het belangrijk om het dier rust te geven.

Tegenwoordig zijn er nieuwe inzichten waar ik wel in geloof:
https://www.horseinmind.nl/hoefkatrolon ... j-paarden/

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 14:47

Ik heb een paard dat al op jonge leeftijd HKO had. Ik heb quasi meteen het besluit genomen dat pijnvrij weidepaard voldoende is. Ondertussen is de merrie bijna 16 jaar en loopt ze nog steeds pijnvrij rond.
Al moet ik wel zeggen dat het goed krijgen van het management me in het begin wel wat kopzorgen gekost heeft en niet in 1 2 3 geregeld was. Maar sinds dat helemaal op punt is, verloopt alles top. Buiten dat ik er dus niet op kan rijden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:24

Citaat:
Bovenste gebieden zijn uitgesloten na onderzoek (dus niks mis mee met de spieren en etc).. nu pas onderzoek van onderste gebieden gedaan, anesthesie van de kogel wees op minder mankheid verschijnsel, verder gekeken naar kogel naar hoef gebieden en idd nu bleek er van Hoefkatrol..

Zou je dit nog verder kunnen toelichten? Welke bovenste gebieden bedoel je en welke onderzoeken zijn daar aan gedaan?
Hoe hebben ze de ondervoet zeg maar uitverdoofd? En hoe is de hoefkatrolontsteking gebleken? Ik vind het wat vreemd dat hij met het uitverdoven niet helemaal rad liep maar dat ze wel alles op het hoefkatrolgebied schuiven. Daarbij snap ik ook niet helemaal dat ze het echoën niet gelijk hebben gedaan.
Het is erg rot, zo'n jong paard met zo'n blessure, ik vrees alleen dat er nog meer mis is en dan met name aan de onderste halswervels.

Hebben ze nog aangegeven wat je eraan zou kunnen doen om hem comfortabeler te krijgen of willen ze dat pas na echo en MRI?

Ik wil je in elk geval heel veel sterkte wensen!