Sarcoid oog - kan ik nog meer proberen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Sarcoid oog - kan ik nog meer proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 19:32

Mijn paard heeft een grote sarcoïd in zijn ooghoek. Het is niet zo’n wratachtige maar echt een onderhuidse bult. Inmiddels al een aantal dingen geprobeerd en er verschillende dierenartsen bij gehad, maar ik hoop gewoon dat ik de gouden tip nog tegen moet komen. Vrees dat anders uiteindelijk het oog verwijderd moet worden of dichtgedrukt zal worden.

We voeren hem momenteel een kruidenmengsel tegen sarcoiden met onder andere kurkuma, gekocht van dierenarts Minneke van Duijn. Dit doen we nu ongeveer twee maand en gaan we rustig mee door. Daarnaast smeren we vanaf de herfst dagelijks de sarcoid cure zalf van de Facebook pagina. Hiervoor hebben we lange tijd Virex zalf gesmeerd maar dat deed weinig.

Ik heb een aantal keren koortslipcreme gesmeerd maar daar ben ik mee gestopt omdat we toen het recept van de sarcoid cure kregen en we dat toen zijn gaan smeren. Misschien kan ik dat nog weer een poos proberen. Mocht iemand daar goede ervaringen mee hebben dan hoor ik het graag.

Al zou het de groei alleen maar remmen of het een klein beetje kleiner maken, dan zou ik al meer dan tevreden zijn want hij kan natuurlijk gerust oud worden met een bult. Ik hoop iets te vinden wat verdere groei tegen gaat. Als het zelfs kleiner wordt zou dat helemaal fantastisch zijn natuurlijk.

Dus mocht iemand nog tips hebben dan zijn ze van harte welkom!

Ballard_L

Re: Sarcoid oog - kan ik nog meer proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:01

Oei wat vervelend! Er is ook een topic hier op bokt over mensen die kurkuma op de bult/wond smeren, misschien is dat nog een idee? Ik las goede resultaten.

supsuusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:09

Allereerst super vervelend voor jou en je paard.

Mijn paard heeft eenzelfde soort sarcoid gehad in zijn bovenste ooglid. Deze is toen (inmiddels een jaar of 10 geleden) uiteindelijk behandeld met BCG therapie in Utrecht. Dat was best heftig maar, het is goed genezen en niet terug gekomen.
Koortslipcreme hebben we toen ook geprobeerd maar dat deed bij mijn paard ook niets

BCG therapie is een serie injecties in de sarcoid. Heeft je DA daar niets over gezegd?

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:09

Onze pony had ook een sarcoid boven z'n oog.
Wij hebben de bcg behandeling in Utrecht gedaan en het is helemaal verdwenen!
Volgens mij was het 4 x om de 3 weken naar Utrecht om in te laten spuiten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 23:43

Ja daar is wat over gezegd maar heb er negatieve verhalen over gehoord en ze gaf het 60/70 procent kans van slagen met de opmerking dat je paard er best ziek van kan worden. Zovaak vervoeren (ze hadden het over 5x) is eigenlijk ook geen optie met dit paard.

Kurkuma smeren is zeker een optie! Zal dat eens opzoeken. Via PB ook al goede tips gekregen.