Zichtbare ademhaling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Zichtbare ademhaling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 20:41

Wat is normaal? Als mijn paard van 15 jaar b.v. aan het grazen is in de wei, dan zie je zijn buik / flank iets op en neer gang met in en uitademen. Zijn volgens mij ook de buikspieren die je dan ziet? Hij ademt rustig en zonder geluid. Laats is de Paardentandarts geweest, tevens dierenarts, heeft ook de luchtwegen geluisterd maar hoorde niets geks. Hij hoest niet en is verder fit, zijn conditie kan iets beter. En toch…. Vind ik het vreemd en hoe langer ik kijk hoe gekker ik ervan word. Wat is normaal in ruste?

mika11

Re: Zichtbare ademhaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 20:47

Het lijkt mij best normaal?
Bij elk levend wezen zie je toch min of meer de ademhaling.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 21:21

Als er bij mij in de wei een paard helemaal plat ligt, kijk ik altijd even naar de buik of het nog leeft. Maw, als de buik beweegt, haalt het nog adem en is-ie dús niet dood.

Kortom: natuurlijk zie je de ademhaling in de buik. Beter dan aan de ribbenkast. Die is stug dankzij de ribben, dus de adembeweging zie je daar veel minder.

Dierenartsen tellen de ademhaling ook door naar de flank te kijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 22:01

Je zou eens een filmpje kunnen maken. Het is inderdaad normaal dat je de ademhaling kan zien.
Mijn paard heeft een stof en schimmelallergie, en toen hij er veel last van had en echt stond te pompen zag dat er heel anders uit. Lastig te omschrijven, maar dan zie je dat de buikspieren meer meewerken.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:41

Ligt aan de ademhaling. Zie je de flanken\buik echt verkrampen? Oppervlakkig of juist te langzaam? Want dat kan natuurlijk wijzen op pijn. Kun je het vergelijken met andere paarden die er staan? Ik zie mijn paarden gelukkig ademen, ;) incl bewegende buik. Maar ik heb ook genoeg dieren met pijn gezien die echt zichtbaar anders ademde, was opvallend zeg maar. Als je twijfelt kun je evt even een filmpje maken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:55

Hoe vaak ademt hij per minuut? In principe moet uitademen passief zijn, dus niet met behulp van de buikspieren. Als de buikspieren meehelpen met uitademen is er vaak sprake van (chronische) astma. Dat de flank beweegt met ademhalen is in principe dus normaal, maar echt actief buikspieren aanspannen niet. En de ademfrequentie moet normaal zijn: tot 12/min in rust.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:20

Als een paard normaal uitademt hoeft ie daar eigenlijk niets voor te doen; je ziet het voorste deel uit zichzelf 'inzakken'. Als hij een copd-probleem (stofallergie) heeft dan moet ie moeite doen om die uitgaande lucht goed kwijt te raken en zie je het achterste deel van de buik de lucht er uit blazen door die spieren aan te spannen. Paarden die al lang dit probleem hebben ontwikkelen daar aan beide zijden ook een dikkere spier dan je bij gezonde paarden ziet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:24

Jasmijn159 schreef:
Hoe vaak ademt hij per minuut? In principe moet uitademen passief zijn, dus niet met behulp van de buikspieren. Als de buikspieren meehelpen met uitademen is er vaak sprake van (chronische) astma. Dat de flank beweegt met ademhalen is in principe dus normaal, maar echt actief buikspieren aanspannen niet. En de ademfrequentie moet normaal zijn: tot 12/min in rust.

:j

Als de buikspieren aanspannen dan is een dier vaak benauwd.

Hoeft niet eens altijd chronisch astma te zijn, kunnen ook hartproblemen zijn of een allergie of wat anders.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:20

Er heeft een DA (tevens tandarts) naar gekeken én geluisterd, en die heeft niets geks bemerkt.

Waarom dan suggesties geven dat het paard misschien staat te knijpen/allergisch kan zijn/COPD heeft of weetikveel wat voor rampscenario's?

Bij ieder paard zie je de ademhaling in de buik/flank. Dat is normaal. Als het paard bovendien gewoon rustig ademhaalt (ongeveer 12-16 keer per minuut is normaal, net als bij mensen trouwens), dan is dat normaal. Als een DA bevestigt dat er niets aan de hand is, neem dat dan gewoon aan.

Je kan ieder paard zonder moeite ziek kijken :+ Moet je niet doen, slecht voor je nachtrust :D

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:22

Ibbel schreef:
*knip*
Je kan ieder paard zonder moeite ziek kijken :+ Moet je niet doen, slecht voor je nachtrust :D

En slecht voor je portemonnee :+

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 12:10

dank voor de reacties. Hij ademt zo'n 12 keer per minuut en dat ziet er ontspannend uit. Hij heeft echt geen pijn en is super tevreden verder. Paard is zeker niet benauwd maar ik zie zijn longen dus in en uit gaan, het beweegt best wel maar niet krampachtig. Ben er zeker onzeker over :-) Ja ik ga bij de buurpaarden kijken hoe dat er uit ziet....en zal ook nog de instructrice vragen

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 12:14

Ibbel schreef:
Er heeft een DA (tevens tandarts) naar gekeken én geluisterd, en die heeft niets geks bemerkt.

Als een DA bevestigt dat er niets aan de hand is, neem dat dan gewoon aan.

klopt Ibbel, maar ik ben soms zo'n tutje zelf... dan zie ik dingen die misschien normaal zijn en dan twijfel ik, wikken wegen pppff :( een moment later kan ik denken, kom op vertrouw op je zelf, je paard en de kracht van de natuur

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:06

Ibbel schreef:

Waarom dan suggesties geven dat het paard misschien staat te knijpen/allergisch kan zijn/COPD heeft of weetikveel wat voor rampscenario's?

Bij ieder paard zie je de ademhaling in de buik/flank. Dat is normaal. Als het paard bovendien gewoon rustig ademhaalt (ongeveer 12-16 keer per minuut is normaal, net als bij mensen trouwens), dan is dat normaal. Als een DA bevestigt dat er niets aan de hand is, neem dat dan gewoon aan.

Paard hoort de buikspieren niet aan te spannen bij de ademhaling, flanken horen alleen op en neer te bewegen, ontspannen zonder aanspanning van de spieren. Voor mij is dit een teken aan de wand en TS twijfelt er zelf ook over anders had ze dit topic niet geopend. En blind afgaan op een DA terwijl het onderbuikgevoel iets anders zegt vind ik geen goed advies.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:24

Elisa2 schreef:
flanken horen alleen op en neer te bewegen, ontspannen zonder aanspanning van de spieren.

Lenteklokje schreef:
Als mijn paard van 15 jaar b.v. aan het grazen is in de wei, dan zie je zijn buik / flank iets op en neer gang met in en uitademen. Hij ademt rustig en zonder geluid.

Dat schrijft TS toch ook? 'Iets' op en neergaan van de buik, rustig ademhalen... daar lees ik echt geen aanspannen van de spieren in.

TS vraagt zich af of ze ook de buikspieren ziet, maar zegt níet dat ze die spieren aangespannen ziet worden:

Lenteklokje schreef:
Zijn volgens mij ook de buikspieren die je dan ziet?

Er wordt aangenomen dat TS het paard krampachtig ziet ademhalen met aanspannen van de buikspieren, terwijl ze dat nergens schrijft, integendeel, ze schrijft iedere keer dat het paard rustig ademhaalt.

DA kijkt er naar, luistert en hoort niets, en daar mag je dan niet op vertrouwen? Terwijl TS onzeker en geen ervaren paardeneigenaar lijkt te zijn maar 'wel op een onderbuikgevoel moet vertrouwen'?

TS weet niet wat normaal is en vraagt zich dat af. Dan ben je een heel eind verwijderd van een onderbuikgevoel te (kunnen) hebben, want dat kan je alleen hebben als je allang redelijk goed weet wat normaal is. Pas dán kan je ook denken: hé, er klopt iets niet.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 14:24

Beste allemaal
Gisteren ben ik nogmaals (extra) gaan kijken. Paard staat in de avond op stal en ik zie een ontspannen ademhaling, zonder het aanspannen van de spieren. ✅Ik houd het in de gaten en als ik blijf twijfelen schakel ik hulp in. Vader zegt steeds dat ik flauwekul zie….