Paard heeft diarree!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bbpin

Paard heeft diarree!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 21:23

Hey bokkers,

Als een bezorgde paardenmoeder wil ik toch even om raad vragen…
Mijn paard heeft diarree, nou 1x diarree gehad.
Ik stond in stal en er kwam gewoon een keiharde straal eruit gespoten.
Foto:

Afbeelding

Afbeelding

Voor de rest ligt er gewoon normale mest in stal, en tijdens het rijden kwam er ook een normale drol uit. Temperatuur is 37,3 (normaal) en ze is gewoon alert en zichzelf.

Foto’s van de andere drollen:

Afbeelding

Afbeelding

Ze krijgt hier ongeveer 10 kg hooi, een kwart ervan gemengd met voordroog maar dat is ze gewend. Ze heeft wel vaker last van dunne ontlasting maar echt diarree nog nooit zo erg…
Iemand ideeën of aanraders om dit te ondersteunen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:45

Laat de voordroog maar eens een tijdje weg.
Is prima voer,maar niet elk paard kan er tegen en krijgt last van mestwater.
Zou dat dus eerst proberen,minimaal twee weken weglaten en kijken of de mest verbeterd. :j

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 21:48

ellepel schreef:
Laat de voordroog maar eens een tijdje weg.
Is prima voer,maar niet elk paard kan er tegen en krijgt last van mestwater.
Zou dat dus eerst proberen,minimaal twee weken weglaten en kijken of de mest verbeterd. :j

Zou ik graag doen, maar ze vindt dat droge hooi niet lekker. Dan eet ze liever al het stro op in stal… Dat lijkt me ook niet goed voor haar

Saskiafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:23

Het kan ook zijn dat het paard zand in de darmen heeft, dus een week lang 500 gram lijnzaad per dag voeren. En dat dan regelmatig herhalen.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 22:28

Saskiafjord schreef:
Het kan ook zijn dat het paard zand in de darmen heeft, dus een week lang 500 gram lijnzaad per dag voeren. En dat dan regelmatig herhalen.

Ik ben momenteel bezig met een psyllium/vlozaad kuur, 350 gram per dag voor 7 dagen. Heeft lijnzaad een betere werking? Dan bestel ik dat even.

Saskiafjord

Re: Paard heeft diarree!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:35

Het moet inderdaad psyllium zijn. Maar net zoveel in gram voeren als dat jouw paard ik kg zwaar is.

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:39

Saskiafjord schreef:
Het moet inderdaad psyllium zijn. Maar net zoveel in gram voeren als dat jouw paard ik kg zwaar is.

Zoveel :? Dan moet ik even bijbestellen hoor haha, verdelen over meerdere keren op de dag of alles in 1x erin? Of maakt dat niks uit?

Saskiafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:47

Wij kopen 2x25 kg bij HorseFlex, ivm de staffelkorting. Voeren het zelf in 1x. Met een beetje fibre beet erbij voor het makkelijker eten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:58

Geen paniek! Ik herhaal GEEN PANIEK. Diarree heeft een functie, namelijk schadelijke inhoud er asap uitwerken... En weer door. Niet teveel wijzigen, gewoon heel even geduld.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:02

De mijne heeft ook lang mestwater gehad. Het bleken bij hem wormen te zijn, ondanks een strak ontwormingsschema. Gaf voor de rest geen symptomen bij hem, geen dikke wormenbuik ofzo. Dus dat zou ik zeker even checken.

Ik geef ter ondersteuning probiotica bij, mest is nu uitstekend :)

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:05

Hutcherson schreef:
Geen paniek! Ik herhaal GEEN PANIEK. Diarree heeft een functie, namelijk schadelijke inhoud er asap uitwerken... En weer door. Niet teveel wijzigen, gewoon heel even geduld.

Hihi, heb de staleigenaar geappt dat ze morgen ff moet laten weten hoe het eruit ziet. Als het zo waterig blijft geef ik wel eloktrolyten bij ter aanvulling maar voor nu kan ik met een gerust hart naar bed :j

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:06

Narcissa schreef:
De mijne heeft ook lang mestwater gehad. Het bleken bij hem wormen te zijn, ondanks een strak ontwormingsschema. Gaf voor de rest geen symptomen bij hem, geen dikke wormenbuik ofzo. Dus dat zou ik zeker even checken.

Ik geef ter ondersteuning probiotica bij, mest is nu uitstekend :)

Heb nog wel een mestonderzoek liggen, zal geen kwaad doen om dat alvast uitgesloten te hebben

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:13

Wormen en zand check en inderdaad geen paniek

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:23

Elektrolyten bijgeven heeft echt geen enkele zin. Gewoon kalm aan. Laat het dier even een keer diarree hebben en vertrouw op het lichaam van je paard. Trekt vanzelf weer bij!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 07:25

Hier paard schoon op de gewone wormen en zandcheck.
Uitgebreid laten onderzoeken op kliniek. En tjokvol zand en ingekapselde parasieten met darmontsteking.

Inderdaad vlozaad 1g per kg lichaamsgewicht.
In aanvang moest ik zelfs 1000g per dag voeren voor paard van 600kg. Tegenwoordig geef ik 600g.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:16

Als het af en toe een keer is zou ik me er ook niet druk om maken, het wordt pas een probleem als het vaker gebeurd en chronisch wordt.

Soms zit het in kleine dingetjes, zo had ik er ooit een die kreeg het standaard van nat gras.

Natuurlijk is het altijd goed om ze te checken op zand en wormen.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 09:59

Update: Gister heb ik geen diarree gezien, vanochtend nog de staleigenaar gevraagd en toen was er ook niks aan het handje. Aangezien ik tussen maart en april mestonderzoek doe heb ik dat ook alvast ingestuurd, maar de uitslagen zijn er natuurlijk niet gelijk

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:42

Zie je, geen paniek. Paarden hebben net als mensen en alle andere dieren een prima ontwikkeld immuunsysteem dat zorgt dat ongewenste stoffen eruit gewerkt worden. Ook koorts is geen ramp (had die van jou niet) als het korte tijd duurt. Heeft allemaal een functie. Gaat vanzelf weer over na enkele dagen en zo niet dan is er reden voor actie. Gewoon rustig even in de gaten houden en niet gelijk de hele balans weer gaan verstoren.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:46

Hutcherson schreef:

Ik vind dit wel erg makkelijk gezegd. Mijn paard zat ram vol zand met deze symptomen..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:19

Kaitlyn schreef:
Hutcherson schreef:

Ik vind dit wel erg makkelijk gezegd. Mijn paard zat ram vol zand met deze symptomen..

Ja, de mijne ook!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:48

Kaitlyn schreef:
Hutcherson schreef:

Met echt zuiver enkel en alleen een dag diarree zou ik echt geen alarm slaan. Maar houd dit langer aan, plus koorts, slecht eten en niet lekker ogen direct aan de bel trekken. Maar dat speelde hier niet volgens TS.