Paard hapt naar eigen borst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VinceMaestro

Paard hapt naar eigen borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 16:32

Hoihoi ik had weer eens een vraagje over mijn paardje maestro. Hij bijt namelijk heel vaak naar zijn borst, zowel als hij in de paddock staat met of zonder deken of onder het rijden. Mijn eerste gedachte ging er naar uit dat hij het onder het rijden doet omdat hij iets moeilijk vindt maar nadat ik er op ging letten zie ik hem het ook vaak doen in de paddock, eerst natuurlijk met deken en dan ga je er van uit dat z’n deken te warm is, we zijn meerdere keren omlaag gegaan in gewicht van deken en nu zelfs dat hij zonder deken staat doet hij het. Iemand een idee?

Kaatastrof

Re: Paard hapt naar eigen borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 17:03

Dit is wellichf stereotiep gedrag en is dus gekoppeld aan dat er iets het welzijn van je paard beperkt. Dit kan pijn zijn, maar ook verveling.

Echter kan het gedrag ook blijven gebeuren als alle omstandigheden gewoon goed zijn. Dat kan erg lang duren. Ik zou dus goed je management onder de loep nemen en bovendien ook de dierenarts hiervoor inschakelen om medische problemen uit te sluiten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 17:04

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 17:17

Heeft het paard nog andere klachten?

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 19:48

Polar schreef:
Heeft het paard nog andere klachten?

Nee niet bepaald, hij is gewoon een blij ei alleen doet hij dat, voor de rest bijt hij ook aan de hand zodra hij een beetje spanning opbouwt en snoep krijgt, maar zijn bijtgedrag komt omdat hij heel lang hengst is geweest en denkt dat hij nog een hengst is

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 19:57

josien_m_ schreef:

Dit zou kunnen aangezien hij in z’n leven waarschijnlijk veel gedekt heeft. En hij is pas 2 jaar geleden geruind toen hij 7 was. Zoals in mijn andere reactie, hij heeft nog hengsten trekjes en ik lees op de link die jij gepost heb dat dit wel zou kunnen kloppen. Ook heeft hij als ruin veel gedekt omdat hij nogsteeds hengstengedrag vertoont, misschien dat hij wilt dekken

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:59

Of hij heeft meer interne stress/ spanning dan jij wellicht vermoedt en niet goed anders kan uiten..

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 21:18

Muze schreef:
Of hij heeft meer interne stress/ spanning dan jij wellicht vermoedt en niet goed anders kan uiten..

Tja maar hoe zou je dat op moeten lossen

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:22

Dat is niet zo makkelijk te zeggen..
Heeft hij maatjes? Komt hij genoeg buiten?
Kan hij buiten zijn ei kwijt? Voelt hij zich op z’n gemak op stal ( als hij op stal staat).
Eet hij voldoende ruwvoer, wat eet hij verder, wat doe je met hem, hoe train je hem….

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:28

Muze schreef:

Inderdaad, ook niet zo maar wegscharen onder hengstengedrag, want een hengst die goed in zijn vel zit doet dit niet.

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 21:50

Muze schreef:
Dat is niet zo makkelijk te zeggen..
Heeft hij maatjes? Komt hij genoeg buiten?
Kan hij buiten zijn ei kwijt? Voelt hij zich op z’n gemak op stal ( als hij op stal staat).
Eet hij voldoende ruwvoer, wat eet hij verder, wat doe je met hem, hoe train je hem….

1. Hij kan niet met andere paarden, hij dekt merries en jaagt ruinen.
2. Op de paddock staat hij ‘s’ochtends 3 uur buiten, en daarbovenop zet ik hem ‘s middags ook nog eens anderhalf/2 uur buiten
3. Buiten kan en doet hij ook met andere paarden spelen langs het hek van de paddock
4. Ik vind hem opzich wel op gemak op stal, hij heeft een liksteen, en krijgt om 8:00, 13:00, 18:00 ruwvoer en om 8:30 en 17:30 basisbrok.
Tussendoor krijgt hij gewoon vitalbix sportmuesli en na het rijden krijgt hij sportmuesli.
5. Ik doe dressuur met hem, en veel vrijspringen. Ook doe ik sinds kort veel grondwerk, om een betere band met hem op te bouwen.
6. Tja, gewoon een half uurtje-drie kwartier proefgericht rijden, veel nieuwe oefeningen doen zodat hij bezig blijft tijdens het rijden, maar als hij het goed doet is hij ook gewoon klaar waardoor hij dan als beloning een kwartiertje-twintig minuten hoeft te lopen. Voor de rest ben ik 6 of 5 dagen in de week met hem bezig

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:58

Ofwel dit paard staat 19 uur per dag op stal en heeft geen vrij sociaal contact. ( Langs een hek is geen vrij sociaal contact)
En na de portie van 18:00 staat hij tot 08:00 zonder ruwvoer? Enig idee of hij snachts nog te eten heeft?

Ik vermoed dat hier je probleem al begint en je hier ook moet starten met de oplossing.
Andere dingen zullen wellicht zoethoudertjes zijn, maar het paardenwelzijn begint met vrij sociaal contact, vrije beweging en voldoende ( al kan ik geen oordeel vellen) toegang tot water en ruwvoer.

Succes!

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 22:55

Jolliegirl schreef:
Ofwel dit paard staat 19 uur per dag op stal en heeft geen vrij sociaal contact. ( Langs een hek is geen vrij sociaal contact)
En na de portie van 18:00 staat hij tot 08:00 zonder ruwvoer? Enig idee of hij snachts nog te eten heeft?

Ik vermoed dat hier je probleem al begint en je hier ook moet starten met de oplossing.
Andere dingen zullen wellicht zoethoudertjes zijn, maar het paardenwelzijn begint met vrij sociaal contact, vrije beweging en voldoende ( al kan ik geen oordeel vellen) toegang tot water en ruwvoer.

Succes!

Hij kan niet samen want hij maakt ruinen echt dood en merries maakt hij kapot. Hij kan gewoon niet samen met andere paarden. Weet niet hoe het zit met ‘s’nachts eten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 23:11

Weet je zeker dat de castratie volledig is geweest?
Dit komt op mij over als frustratie. Het jagen op ruinen zou niet persé nodig hoeven zijn. Het juiste paard, met een juiste attitude zou juist een fijn ravot maatje voor hem kunnen zijn.
Maar ja, je staat wellicht met paarden van andere eigenaren, waardoor dat lastig wordt.
En hoe probeer je uit of het goed gaat.. want als het niet goed gaat dan sta je ook machteloos te kijken.

Ik zou hem toch eens op hormonen laten checken denk ik, in jou geval.
En er prio van maken dat hij (misschien onder professionele begeleiding ?) gematcht kan worden met tenminste 1 ander paard.
En ook zorgen voor 24/7 beschikking tot hooi.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 23:41

Dan begint daar het tweede deel van je oplossing.
Laat hem eens controleren op hormonen...of ga een match aan dmv een proffesional..

Dit is gewoon niet hoe een paard hoort te leven.
Een paard vecht niet zomaar...nooit.

En het feit dat je niet weet hoeveel ruwvoer je paard krijgt geeft mij ook vraagtekens....

In een ander topic geef je ook aan dat je paard fleemt bij druk op het bit..
Klinkt mij ook als pijnklacht...

Je zult toch echt even bij jezelf ten rade moeten gaan waar je gaat beginnen qua onderzoek.

Sorry dat ik geen antwoord heb wat je liever wilt horen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 23:50

Waarom krijgt hij naast 2x per dag basisbrok ook nog 2x per dag sportmuesli? En hoe veel krijgt hij dan per keer? Zo veel werkt hij toch niet?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 08:32

@ Jolliegirl, mijn nu 20jarige ruin heeft 1 keer mogen dekken op 6jarige leeftijd, en is toen gecastreerd.
Ik heb hem gekocht toen hij 10 was. Maar hij kan niet in een groep met ruinen of een gemengde groep staan omdat hij de merries claimt en dan begint te vechten.
Zelfs als hij op stal staat en ' zijn merrie" loopt in de bak met een ruin dan staat hij op zijn achterbenen en wordt hij link.
Ik sta nu lekker in eigen beheer dus kan er rekening mee houden en hij mijn ruin zijn " eigen mini merrie".
Nu is het de grootste sul, die je maar kan bedenken.

Ik vind wel dat je paard erg veel krachtvoer krijgt ten op zichte van wat hij werkt.
Als je smorgens komt ligt er dan nog hooi, of is dat op? Anders staat hij misschien wel erg lang zonder eten.
Maagzweren zou je dan ook aan kunnen denken.
Heb je wat in de paddock liggen en in je stal hangen waarmee hij kan spelen. Verveling tegen gaan.
En zijn hormonen kan je laten controleren.

Ik heb een hengst gezien die werd verhuist en die zo van slag was die ook zichzelf kapot beet.
Een deken met leren voorstuk werd hem opgedaan om het tegen te gaan, maar die begon toen naar zijn benen en lijf te bijten. Die hebben ze een tijd monnikspeper gegeven, en veel afwisseling gedurende dag op het patroon te doorbreken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:37

Ikkeniet: dan heb jij dus gekeken naar een oplossing voor jouw paard en die gevonden. Super toch! Jouw paard kan nu dus met zijn merrie paard zijn.

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 09:37

henshem schreef:
Waarom krijgt hij naast 2x per dag basisbrok ook nog 2x per dag sportmuesli? En hoe veel krijgt hij dan per keer? Zo veel werkt hij toch niet?

Ik bedoelde kwartje slobber

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 09:41

Marigold schreef:
Dit komt op mij over als frustratie. Het jagen op ruinen zou niet persé nodig hoeven zijn. Het juiste paard, met een juiste attitude zou juist een fijn ravot maatje voor hem kunnen zijn.
Maar ja, je staat wellicht met paarden van andere eigenaren, waardoor dat lastig wordt.
En hoe probeer je uit of het goed gaat.. want als het niet goed gaat dan sta je ook machteloos te kijken.

En er prio van maken dat hij (misschien onder professionele begeleiding ?) gematcht kan worden met tenminste 1 ander paard.

We hebben elk paard op stal geprobeerd, geen enkel paard kan hij mee staan en ik ben niet van plan er een paard bij te kopen aangezien ik dan nog meer kwijt ben in de maand naar paarden. Het is geen goedkope hobby meer

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:43

Ik heb een merrie gehad die dit deed. Kon ook niet met andere paarden staan. Zij sloeg ook erg tegen de muren op stal. Het beste ging het als ze veel buiten stond. Ze stond dan wel alleen maar kon wel de anderen zien. Dus een eigen stuk weiland. Is altijd een kruidje roer me niet geweest.

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 09:45

Marigold schreef:

De castratie is ook goed gegaan, hij is in Spanje een keer geruind (waarschijnlijk niet), bij de vorige eigenares is hij een keer geruind waarbij ze er een bal uit hebben gehaald en bij ons hebben ze er een bal en een bij bal uitgehaald

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:46

Klinkt als aangeleerd stereotiep gedrag, wanneer doet hij het met rijden? als hij iets moeilijk vindt? Het kan een uiting van frustratie zijn.

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 09:47

Suzanne F. schreef:
Ik heb een merrie gehad die dit deed. Kon ook niet met andere paarden staan. Zij sloeg ook erg tegen de muren op stal. Het beste ging het als ze veel buiten stond. Ze stond dan wel alleen maar kon wel de anderen zien. Dus een eigen stuk weiland. Is altijd een kruidje roer me niet geweest.

Hij heeft heel lang gehad dat hij de muren eruit stond te trappen met voeren, maar hij staat nu in een hoekbox en staat nu ook naast een andere ruin van ons (voordat mensen zeggen, misschien kan die ruin bij hem, nee dat kan ook niet, de andere ruin is te onderdanig, hebben we geprobeerd, hij jaagt hem de hoeken in en gaat slaan naar hem)

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 09:48

Elisa2 schreef:
Klinkt als aangeleerd stereotiep gedrag, wanneer doet hij het met rijden? als hij iets moeilijk vindt? Het kan een uiting van frustratie zijn.

Dit was al bekend bij mij, ik had al een vermoeden dat het frustratie zou kunnen zijn. Toen ik hem nog niet reed en mijn zusje veel met hem bezig was (dat hij wel nog klophengst was) had hij zichzelf al eens open gebeten, dat doet hij gelukkig niet meer. En het is ook niet dat hij het hele jaar door naar zijn borst hapt in de paddock. Het is alleen echt rond deze tijd (december tot ongeveer juni)