Pony mag iets aankomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veluwse80

Pony mag iets aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 11:50

Wat kan ik het beste geven aan onze jonge pony van 3,5 om wat aan te komen? Hij is niet onwijs mager maar er mag iets meer op zijn ribben..
Hij wordt op dit moment behandeld voor maagzweren, dus dat is denk ik ook meteen de reden dat hij zeker schraler is geworden afgelopen winter.
De pony: 3,5 jarige ruin D pony ca 400-450 (normaal lichte arbeid/nu matig tot niet)
Krijgt nu:
2x 400 havens gastro + aangevuld met oerbalans balancer. (Na arbeid normaal gesproken nog halve schep muesli, maar nu dus even niet)
Normaal gaf ik hem nog flink wat luzerne, maar ik zou daarvoor graag iets anders geven.
Nu zag ik Pavo fibrebeet of liftweight. Zou dit wat voor hem zijn? En maken deze producten niet heet? Want hij kan nu niet echt zijn energie kwijt zeg maar omdat hij nu niet echt werkt. (Komt overdag 4 uur buiten en wij wandelen ‘s avonds nog met hem) en nee, dit is helaas niet uit te breiden.

c_alsemgeest

Re: Pony mag iets aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:00

Zou bij een paard met maagzweren de lucerne sowieso vervangen. Fibrebeet worden ze doorgaands niet heet van en is een goede bron van vezels.
Ik weet niet hoe je paard nu gehuisvest is? En er wellicht een weideseizoen aan gaat komen? Vaak komen ze dan ook wel weer goed bij als ze bv weer van paddock naar gras gaan. Dat kan je dan volgend jaar wat meer opvangen met bv meer kwalitatief goed ruwvoer of bv fibrebeet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:04

c_alsemgeest schreef:
Zou bij een paard met maagzweren de lucerne sowieso vervangen. Fibrebeet worden ze doorgaands niet heet van en is een goede bron van vezels.
Ik weet niet hoe je paard nu gehuisvest is? En er wellicht een weideseizoen aan gaat komen? Vaak komen ze dan ook wel weer goed bij als ze bv weer van paddock naar gras gaan. Dat kan je dan volgend jaar wat meer opvangen met bv meer kwalitatief goed ruwvoer of bv fibrebeet.

En na het behandelen van maagzweren gaan ze vaak ineens wel weer aankomen. Stalgenootje gaf een bizarre hoeveelheid voer naast wat stal gaf en paard kwam niks aan. Nadat de maagzweren behandeld waren kwam het er wel aan met dezelfde hoeveelheid voer. Toen moest ze vrij snel gaan minderen zodat ze niet te dik zou gaan worden.

Jullie geluk is dat het wrideseizoen er toch weer aankomt, dat helpt toch altijd het beste. Helemaal eens met bovenstaande bericht

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:04

Ik heb bij mijn paard beide geprobeerd. Van fibrebeet was ze echt een bonk energie, met de weightlift ging het veel beter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:23

Wat krijgt hij aan hooi?

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 12:27

c_alsemgeest schreef:

Ja zodra het weer het toe laat gaan ze de wei weer op voor 6 a 7 uur per dag. Het moet hier wel echt eerst goed droog zijn, poldergebied.
Nu staat hij idd op paddock.
Verder bestaat zijn rantsoen uit ca 10 kg hooi per dag.
Ja dat is dus apart want luzerne schijnt niet slecht te zijn bij maagzweer als je een niet stekelige variant hebt. Schijnt ook goed te zijn voor de pH waarde, maar goed daar heb ik de gastro brok al voor natuurlijk.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 12:27

Daihyo schreef:
Wat krijgt hij aan hooi?

Zo’n 10 kg per dag
Op de paddock (max 4 uur) staat hij zonder maar in de stal is er nu altijd hooi voor hem.
Ideaal gezien zou hij op de paddock ook wat moeten eten, maar dat gaat niet omdat hij bij een pony staat met voernijd. Ander maatje is helaas niet mogelijk.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 12:31

MyWishMax schreef:
c_alsemgeest schreef:

En na het behandelen van maagzweren gaan ze vaak ineens wel weer aankomen. Stalgenootje gaf een bizarre hoeveelheid voer naast wat stal gaf en paard kwam niks aan. Nadat de maagzweren behandeld waren kwam het er wel aan met dezelfde hoeveelheid voer. Toen moest ze vrij snel gaan minderen zodat ze niet te dik zou gaan worden.

Jullie geluk is dat het wrideseizoen er toch weer aankomt, dat helpt toch altijd het beste. Helemaal eens met bovenstaande bericht

Ja vanaf april hopelijk de weide weer op voor ca 6 a 7 uur per dag.
Ja misschien moet ik nu ook wel even niets extra doen. Wil er zeker niet meer krachtvoer bij doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:33

Luzerne is prima. Maar kan inderdaad stengelig zijn. Je zou een luzernebrok kunnen geven, eventueel gemixt met een grasmix. Dat is vaak zachter dan luzerne en dan heb je toch wat volume.
Verder vind ik de Marstall bergwiesenmash een fijne slobber, ipv de fibrebeet. Bevat meer vetten en is op basis van lijnzaad. Wat ook weer heel fijn voor de maag is.
En ik zou het even de tijd geven. Veel paarden komen inderdaad vanzelf weer aan als de maagzweren zijn opgelost.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:58

Ik zou inderdaad iets van bietenpulp erbij geven.
Waarom werkt hij nu niet? Klinkt alsof hij nu zijn energie niet kwijt kan, en dat geeft ook stress, wat weer de maagzweren kan verergeren.

Dat hij op de paddock niet kan eten, is ook verre van ideaal. Zijn daar geen oplossingen door meerdere voerplekken te maken?

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 13:07

Bowo schreef:
Ik zou inderdaad iets van bietenpulp erbij geven.
Waarom werkt hij nu niet? Klinkt alsof hij nu zijn energie niet kwijt kan, en dat geeft ook stress, wat weer de maagzweren kan verergeren.

Dat hij op de paddock niet kan eten, is ook verre van ideaal. Zijn daar geen oplossingen door meerdere voerplekken te maken?

Nee dat laatste is dus niet mogelijk. Dus vandaar ook meteen mijn twijfel of hij hier wel goed staat. Ik bedoel weide is leuk, maar dat is effectief maar 3 tot 4 mnd per jaar. Rest is dus op zand zonder eten.

Ja hij mag nu wel weer wat doen, maar alleen wat stap en draf. Ze adviseerde galop even achterwege te laten.
Hij is pas net donderdagavond terug van de kliniek en was ‘s avonds best koliekerig. We hebben gewandeld maar verder even tijd om bij te komen. We gaan nu rustig weer beetje aan het werk

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:11

Hmm, 8 maanden in het jaar maar 4 uur per dag buiten zou ik sowieso geen prettige situatie vinden, zeker niet op een waarschijnlijk relatief klein stuk (tenminste, dat is mijn associatie met een paddock) en dan inderdaad ook nog zonder eten. Ik weet natuurlijk niet wat de mogelijkheden zijn bij jullie, maar ik zou hier voor mijn eigen paard niet blij van worden.

Het is natuurlijk even inschatten wat je paard nu wel en niet aan kan, maar ik kan me voorstellen dat hij met behoorlijk wat opgekropte energie en emotie zit. En het zou me ook niet verbazen dat hij niet heet wordt van voer, maar een gebrek aan vrije bewegingsruimte.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 13:17

Bowo schreef:
Hmm, 8 maanden in het jaar maar 4 uur per dag buiten zou ik sowieso geen prettige situatie vinden, zeker niet op een waarschijnlijk relatief klein stuk (tenminste, dat is mijn associatie met een paddock) en dan inderdaad ook nog zonder eten. Ik weet natuurlijk niet wat de mogelijkheden zijn bij jullie, maar ik zou hier voor mijn eigen paard niet blij van worden.

Het is natuurlijk even inschatten wat je paard nu wel en niet aan kan, maar ik kan me voorstellen dat hij met behoorlijk wat opgekropte energie en emotie zit. En het zou me ook niet verbazen dat hij niet heet wordt van voer, maar een gebrek aan vrije bewegingsruimte.

Ja mee eens.. denk idd ook genoeg opgekropte energie. Hij kan eigenlijk niet echt vrij rennen. En idd aan de longe ontploft hij. maar voor deze regio Flevo is dat nog best wat. Er zijn hier genoeg stallen waar ze nog minder of niet buiten komen.
Zo lastig :-(

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:55

Het kan ook zijn dat hij nu aan de longe ontploft omdat het opspattende maagzuur pijn doet in de gevoelige maag. Dus eerst maar eens zorgen dat de maag is genezen. Verder vraag ik mij af waarom je een balancer geeft naast de Gastro?

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 13:58

henshem schreef:
Het kan ook zijn dat hij nu aan de longe ontploft omdat het opspattende maagzuur pijn doet in de gevoelige maag. Dus eerst maar eens zorgen dat de maag is genezen. Verder vraag ik mij af waarom je een balancer geeft naast de Gastro?

Omdat hij 2x 400 gram krijgt , volgens mij is dat te weinig om de volledige vitaminen en mineralen behoefte te dekken?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:04

Ik weet niet hoe veel je pony weegt. Maar op dit moment zou 800 gram per dag genoeg zijn voor een pony van 400kg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:08

Een goede stofwisseling en stressvrij genezen van maagzweren valt of staat wel met management.
Is het een optie in de regio te zoeken naar een wat betere plek?
20 uur binnen staan is echt heel erg veel.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:26

Veluwse80 schreef:
c_alsemgeest schreef:

Ja zodra het weer het toe laat gaan ze de wei weer op voor 6 a 7 uur per dag. Het moet hier wel echt eerst goed droog zijn, poldergebied.
Nu staat hij idd op paddock.
Verder bestaat zijn rantsoen uit ca 10 kg hooi per dag.
Ja dat is dus apart want luzerne schijnt niet slecht te zijn bij maagzweer als je een niet stekelige variant hebt. Schijnt ook goed te zijn voor de pH waarde, maar goed daar heb ik de gastro brok al voor natuurlijk.

Brok (snelle koolhydraten) is juist niet zo goed bij maagzweren en luzerne juist wel. Havens heeft de gastro brok zo aangepast dat deze beter verdragen wordt bij maagzweren, maar adviseert daarbij ook luzerne te voeren.

Luzerne bevat namelijk veel eiwit en calcium en vezels. Eiwitten zorgen voor behoud en opbouw van spierweefsel (paard wordt er ook niet heet van) en de calcium is basisch en neutraliseerd hierdoor de overmaat aan zuren in de maag die de genezing van maagzweren vertragen. Persoonlijk zou ik dus eerder meer dan minder luzerne bijvoeren!

Als de stekelige variant je niet bevalt dan bestaat er ook pure luzerne in brokvorm geperst, maar deze zou niet mijn voorkeur hebben. Hoe ruwer het voer, hoe beter het paard moet kauwen, hoe meer speeksel het paard produceert, wat dus ook beter is voor de vertering.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 14:50

henshem schreef:
Ik weet niet hoe veel je pony weegt. Maar op dit moment zou 800 gram per dag genoeg zijn voor een pony van 400kg.

Dat is wel zijn gewicht ja; hooguit 450

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:58

Dan zou ik de balancer voorlopig weglaten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:08

Heb je hem laten wegen.... want een d pony van 450 kg is zeker niet mager.

Mijn grote stevige d pony van 1.47 weegt nu 440 kg ongeveer en is mooi op gewicht, misschien zelfs nog wel iets zwaar. Hij heeft ook 460 gewogen en toen was hij modder vet.

Heb je een foto? Want soms is een dier gewoon verkeerd bespierd.

Soms zijn ze door wormen heel buikerig en toch ribbig.... dus kan van alles zijn.

450 kg bij een d pony kan haast niet heel mager zijn.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 15:30

Sky_As schreef:
Heb je hem laten wegen.... want een d pony van 450 kg is zeker niet mager.

Mijn grote stevige d pony van 1.47 weegt nu 440 kg ongeveer en is mooi op gewicht, misschien zelfs nog wel iets zwaar. Hij heeft ook 460 gewogen en toen was hij modder vet.

Heb je een foto? Want soms is een dier gewoon verkeerd bespierd.

Soms zijn ze door wormen heel buikerig en toch ribbig.... dus kan van alles zijn.

450 kg bij een d pony kan haast niet heel mager zijn.

Bespiering nog niet heel veel, hij is nog jong dus wel doen rustig aan!
Nee eerder 400 hoor!
En is recent ontwormd en mest alweer nagekeken.

Afbeelding

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:32

Prachtige pony!
Maar ik vind hem op deze foto niet mager. Waar vind jij dat hij mist?

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 15:35

Bowo schreef:
Prachtige pony!
Maar ik vind hem op deze foto niet mager. Waar vind jij dat hij mist?

Je voelt en ziet zijn ribben wel wat zeg maar. En op zijn billen wat ingevallen? En stalgenoten zeggen steeds dat ze m zo iel vinden, en t maakt me gewoon beetje onzeker

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:41

Je hoort de ribben te kunnen voelen bij een zachte aanraking, maar hoort ze niet te zien. Nu zie ik ze op deze foto ook niet. Het kan zijn dat als de pony buigt naar links, je rechts wel de ribben wat ziet, dat is normaal.

Zijn billen zijn moeilijk te beoordelen op deze foto, maar dat zou dan gaan over spier, niet over vet.

En tja iel, sommige paarden zijn gewoon niet breed. En zeker jonge, onbespierde paarden kunnen wat ieler zijn.

Gebaseerd op deze foto zou ik eigenlijk zeggen dat hij mooi in conditie is. Zelfs qua bespiering vind ik niet dat hij gebrekkig is.

Desnoods de volgende keer dat de dierenarts er is, eens vragen of hij wat kan zeggen over de voedingsconditie van je paard.