Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
c_alsemgeest schreef:Zou bij een paard met maagzweren de lucerne sowieso vervangen. Fibrebeet worden ze doorgaands niet heet van en is een goede bron van vezels.
Ik weet niet hoe je paard nu gehuisvest is? En er wellicht een weideseizoen aan gaat komen? Vaak komen ze dan ook wel weer goed bij als ze bv weer van paddock naar gras gaan. Dat kan je dan volgend jaar wat meer opvangen met bv meer kwalitatief goed ruwvoer of bv fibrebeet.
c_alsemgeest schreef:Zou bij een paard met maagzweren de lucerne sowieso vervangen. Fibrebeet worden ze doorgaands niet heet van en is een goede bron van vezels.
Ik weet niet hoe je paard nu gehuisvest is? En er wellicht een weideseizoen aan gaat komen? Vaak komen ze dan ook wel weer goed bij als ze bv weer van paddock naar gras gaan. Dat kan je dan volgend jaar wat meer opvangen met bv meer kwalitatief goed ruwvoer of bv fibrebeet.
Daihyo schreef:Wat krijgt hij aan hooi?
MyWishMax schreef:c_alsemgeest schreef:Zou bij een paard met maagzweren de lucerne sowieso vervangen. Fibrebeet worden ze doorgaands niet heet van en is een goede bron van vezels.
En na het behandelen van maagzweren gaan ze vaak ineens wel weer aankomen. Stalgenootje gaf een bizarre hoeveelheid voer naast wat stal gaf en paard kwam niks aan. Nadat de maagzweren behandeld waren kwam het er wel aan met dezelfde hoeveelheid voer. Toen moest ze vrij snel gaan minderen zodat ze niet te dik zou gaan worden.
Jullie geluk is dat het wrideseizoen er toch weer aankomt, dat helpt toch altijd het beste. Helemaal eens met bovenstaande bericht
Bowo schreef:Ik zou inderdaad iets van bietenpulp erbij geven.
Waarom werkt hij nu niet? Klinkt alsof hij nu zijn energie niet kwijt kan, en dat geeft ook stress, wat weer de maagzweren kan verergeren.
Dat hij op de paddock niet kan eten, is ook verre van ideaal. Zijn daar geen oplossingen door meerdere voerplekken te maken?
Bowo schreef:Hmm, 8 maanden in het jaar maar 4 uur per dag buiten zou ik sowieso geen prettige situatie vinden, zeker niet op een waarschijnlijk relatief klein stuk (tenminste, dat is mijn associatie met een paddock) en dan inderdaad ook nog zonder eten. Ik weet natuurlijk niet wat de mogelijkheden zijn bij jullie, maar ik zou hier voor mijn eigen paard niet blij van worden.
Het is natuurlijk even inschatten wat je paard nu wel en niet aan kan, maar ik kan me voorstellen dat hij met behoorlijk wat opgekropte energie en emotie zit. En het zou me ook niet verbazen dat hij niet heet wordt van voer, maar een gebrek aan vrije bewegingsruimte.
henshem schreef:Het kan ook zijn dat hij nu aan de longe ontploft omdat het opspattende maagzuur pijn doet in de gevoelige maag. Dus eerst maar eens zorgen dat de maag is genezen. Verder vraag ik mij af waarom je een balancer geeft naast de Gastro?
Veluwse80 schreef:c_alsemgeest schreef:Zou bij een paard met maagzweren de lucerne sowieso vervangen. Fibrebeet worden ze doorgaands niet heet van en is een goede bron van vezels.
Ja zodra het weer het toe laat gaan ze de wei weer op voor 6 a 7 uur per dag. Het moet hier wel echt eerst goed droog zijn, poldergebied.
Nu staat hij idd op paddock.
Verder bestaat zijn rantsoen uit ca 10 kg hooi per dag.
Ja dat is dus apart want luzerne schijnt niet slecht te zijn bij maagzweer als je een niet stekelige variant hebt. Schijnt ook goed te zijn voor de pH waarde, maar goed daar heb ik de gastro brok al voor natuurlijk.
Sky_As schreef:Heb je hem laten wegen.... want een d pony van 450 kg is zeker niet mager.
Mijn grote stevige d pony van 1.47 weegt nu 440 kg ongeveer en is mooi op gewicht, misschien zelfs nog wel iets zwaar. Hij heeft ook 460 gewogen en toen was hij modder vet.
Heb je een foto? Want soms is een dier gewoon verkeerd bespierd.
Soms zijn ze door wormen heel buikerig en toch ribbig.... dus kan van alles zijn.
450 kg bij een d pony kan haast niet heel mager zijn.