Agressief gedrag paard naar andere paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Agressief gedrag paard naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 19:07

Hoi,

Nou laten we naar het begin gaan waar het begonnen was.
In 2022 zijn wij verhuisd naar de stal samen met mijn andere paard waar hij vanaf 10 maanden oud er mee staat waar we nu staan daar was mijn paard 4 jaar alles was koek en ei hij paste goed in de kudde hield wel wat van uitdagen Maarja nieuwe groep kijken waar de grenzen zijn nou dat ging eigenlijk heel normaal uit eindelijk had ie ook het respect in de groep. Maar een half jaar later ging dat volop mis hij had een ander paard flink toegetakeld waar de hechtingen in moesten. De volgende dag werd hij flink op zijn plek gezet en daar de hechtingen in moesten en hij toen voor een aantal maanden apart moest hij heeft de helle winter toen met een ander paard gestaan maar die viel hij ook aan hij heeft met meerderen paarden gestaan en geprobeerd uit eindelijk hellemaal alleen. Ik had de homeopaat laten langs komen daar kwam uit dat ie flinke beschadiging had in zijn darmen/maag door de bloedworm besmetting wat ie als veulen had gehad daar was hij toen ook flink ziek van. Dat behandeld en hij leek rustiger te worden en zo weer terug gegaan in de groep dat ging eigenlijk goed met af en toe nog wat uitdagen en grenzen zoeken. Tot dat er dit jaar weer het jagen begon er zijn ook aantal paarden verhuisd wegens zijn gedrag en 2 maanden terug begon het feestje opnieuw hij had alle paarden door de draden heen gejaagd dat ze op het land stonden hij is flink aangepakt door de andere paarden weer zijn deken was niet te repareren maar de correcties die hij van de andere paarden krijgt heeft ie gewoon maling aan. Nou staat ie dus weer met mijn andere paard apart die voorheen de baas over hem was maar dat is ook niet meer zo die bijt ie ook en jaagt ie ook op normaal trapte hij terug of zette hij hem in de hoek van nou is het klaar en dat gebeurd niet meer.
Soms denk ik komt het door de plek waar hij staat of wat gaat er in zijn koppie om homeopaat kan niks vinden bij hem dierenartsen kunnen niks vinden kwa gezondheid of iets. Ik zit echt met mijn handen in het haar en om hem hellemaal alleen te zetten is natuurlijk ook niet paard vriendelijk maar die richting gaat hij wel op. Hij staat minimaal 12 uur per dag buiten met onbeperkt ruwvoer van de zomer staat ie 24 uur buiten. Dus veel op stal staat ie niet.
En naar mij toe en het rijden doet ie het super. Ja het is een sensibel paard wat onzeker soms is. En misschien doet ie dat ook kwa gedrag naar andere toe omdat ie onzeker is maar hoe kan je hem met een ander paard zeker en stoerder maken.

Ik hoop dat jullie nog tips hebben.
Het liefst wil ik niet verhuizen omdat het kwa omgang met paarden en het paard vriendelijke manier van houden is er nergens zo wat..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:12

Ik zou hem apart zetten naast, met snuffel contact, een ander paard.

Misschien vind je een maatje waar t wel hij klikt.. maar andermans paarden kapot laten jagen is niet oke, dan is apart staan voor alle partijen beter.

Lindsey_99

Re: Agressief gedrag paard naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:30

Is hij wel goed geruind?
Ja, ik zou hem dan toch apart naast de kudde zetten, want aan steeds weer schade aan andere paarden of je eigen paard en spullen heb je niets. Zijn karakter matched gewoon niet met de rest.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:37

Apart zetten. Eventueel met een klein ponytje erbij die onder het draad weg kan vluchten bij hem als die gaat jagen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 19:57

Lindsey_99 schreef:
Is hij wel goed geruind?
Ja, ik zou hem dan toch apart naast de kudde zetten, want aan steeds weer schade aan andere paarden of je eigen paard en spullen heb je niets. Zijn karakter matched gewoon niet met de rest.

Ja hij is met 1,5 jaar oud gecastreerd op de kliniek tafel staand kon niet wegens zijn bloedwaardes daar steeds niet goed van waren door de bloedwormen die hij daar voor had had hij zware bloedarmoede wat toen langzaam herstelde

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:57

Hoe groot is de plek waar hij op staat?

Mijn ruin slaat mijn merrie ook in de hoek als hij het te klein vind.

En dan de plek die hij belangrijk vind.
Ze hebben altijd de bak plus een stuk rondom de schuilstal. Dus in die zin altijd ruimte.

Maar zet ik aan de andere kant van de bak een nieuw stuk wei af is 20*20 eigenlijk al aan de krappe kant. Want zijn gras.
Als het kan zet ik nog ruimer af en dan maar elke dag een uurtje erop. Totdat het kort genoeg is om ze er een hele dag op te zetten. Terwijl kleiner veel makkelijker zou zijn. Maar helaas.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 21:14

DuoPenotti schreef:
Hoe groot is de plek waar hij op staat?

Mijn ruin slaat mijn merrie ook in de hoek als hij het te klein vind.

En dan de plek die hij belangrijk vind.
Ze hebben altijd de bak plus een stuk rondom de schuilstal. Dus in die zin altijd ruimte.

Maar zet ik aan de andere kant van de bak een nieuw stuk wei af is 20*20 eigenlijk al aan de krappe kant. Want zijn gras.
Als het kan zet ik nog ruimer af en dan maar elke dag een uurtje erop. Totdat het kort genoeg is om ze er een hele dag op te zetten. Terwijl kleiner veel makkelijker zou zijn. Maar helaas.

Hij had een plek van 100M bij 30 met ze 7even er waren 4 bakken om 2 aan 2 te eten. Samen eten gaat daar heeft hij geen probleem mee weiland is natuurlijk groter maar dat maakte hem ook niet uit gaat ie ook jagen.

Nou dat ie apart staat heeft ie een plek van 30 bij 20 ongeveer denk ik misschien wel iets breeder

ze kunnen er gek doen ieder geval. Zonder 3 passen aan de andere kant te zijn ze kunnen hun energie er wel echt uithalen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:06

De energie is het bij die van mij niet.
Maar echt dat hij het klein vind. En kans om klem te zetten.

Schuilstal bijvoorbeeld is 8*5 maar die moet aan 2 kanten open. Ze lopen soms wel 10 rondjes voordat ze stil staan.
Ik heb er expres al geen eten.

7 paarden incl bakken voelt wellicht klein/opgesloten?

Misschien is dat bij jou paard het probleem niet. Hier dus wel.

Met groot zit hij ook nog wel eens achter de merrie.
Maar dan krijgt hij haar niet in een hoek vast gezet.
En dat weet hij en is het ook snel over.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 08:02

Als eigenaar van een paard dat de dupe werd van een agressief paard, zou ik ook zeggen apart zetten.
Ik was een paar maanden geleden verhuisd, mijn paard kwam op de wei te staan met een ander paard (wei van 4 voetbalvelden groot met z'n 2)
Maar helaas hebben ze mij voor verhuizing niet kennis gegeven dat dit andere paard agressief was, uit het niks kon hij van lief naar omdraaien en trappen uitvallen.
Gezien er veel ruimte was besloten dit een poosje aan te kijken, voor mij leek het mee te vallen, mijn paard is onzeker en loopt weg als andere paarden lelijk doen, dus ik dacht genoeg ruimte om uit de buurt te blijven, maar het was op pension dus ik was er ook niet elke dag.
Na 3 weken heeft dat paard die van mij de dood in getrapt, een verkeerde klap op het spronggewricht uit een onverwachtse hoek en het was klaar. Ik heb haar 14 jaar gehad en hoorde achteraf de verhalen dat dit paard dus zo agressief was, en kan je vertellen dat ik er nu 3 maanden later nog steeds kapot van ben. En boos, zo enorm boos dat mij niks verteld is, dat dit alles voorkomen had kunnen worden en ze zo veel pijn gehad heeft.

Je zegt dat eigenaren weg gaan vanwege jou paard, wacht alsjeblieft niet tot het een keer echt mis gaat..
draadje er tussen dat ze kunnen neuzen etc, maar dit kan echt niet.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 08:27

Jeetje wat rot voor je zag..toen mijn jonge ruin niet meer in de merrie kudde paste ben ik na 14 jaar op zelfde stal gestaan te hebben weg gegaan, op zoek naar juist plekje voor hem. Ook omdat de staleigenaar niet mee kon bewegen met andere opties.
Hij staat nu met ruinen en krijgt beste leerschool.
Mijn eerste merrie is doodgeschopt in haar flanken (6 x achteruit getrapt met 2 benen
Door een nieuw paard, achteraf bleek dat dier ook al een reputatie te hebben. Das nie best zal ik je zeggen.
Veiligheid voor alles,ik zou 'm apart zetten. En wellicht kun je nog aan de slag met een goede trainer/ gedrags
Sterkte in iedergeval

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 09:13

1 ding die van mij schopt niet jaagt en bijt dat is het schoppen heeft ie niet uitgevonden. Hij staat nu dan niet meer in de groep maar met mijn oudere ruin die voorheen wel de baas over hem was maar omdat ze even uit elkaar zijn geweest omdat de staleigenaar vond dat die zijn gedrag kopieerde maar die schopte wel op een geven moment. Maar dat doet die niet meer. Hij laat zich wel opjagen en bijten

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:20

Hoe oud is hij?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:28

Jagen doen ze toch vaak uit onzekerheid,dus misschien is het helemaal niet raar dat hij nu apart staat.
Is wel dat ik vind dat de ruimte wel klein is voor zoveel paarden.
Niet elk paard kan daar goed tegen.

Zou wel kijken dat je hem zelf voldoende dagelijkse beweging aanbied,maar in de paddock waar hij nu staat ook zeker wat hersenwerk, takken, speelgoed,iets dat hij zijn energie ook goed kwijt kan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:50

Gewoon appart zetten dat is voor de andere paarden veilig en voor jou paard wss ook een stuk fijner.
Ik heb er hier thuis ook 1 ruin die absoluut geen andere in zijn weide duld. Die staat al jaren alleen lekker te vreten. Ze hebben wel snuffel contact en er staan paarden om hem heen maar na een aantal keren geprobeerdsamen te doen is dit veel beter voor alle paarden zo want er heerst rust.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 19:49

Dorien66 schreef:
Hoe oud is hij?

Hij is 7 en dit gedrag is al vanaf zijn 4e

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:23

Wat vind de pensionstalhouder?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 12:38

ruitje schreef:
Wat vind de pensionstalhouder?

Dat hij niet meer terug mag in de groep in geen enkele groep meer hij mag alleen met mijn oudere ruin staan kleine pony’s hebben wij niet op stal wij hebben alleen e of groter