Ervaringen Tildren (spat)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Ervaringen Tildren (spat)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 18:06

Ik heb even gezocht in oude topics, maar het meest recente topic over Tildren dateert van 2015... maar liefst 10 jaar oud dus. In die 10 jaar is er vast veel meer ervaring opgedaan met dit middel.

Mijn 18 jarige pony blijkt spat aan beide sprongen te hebben. 1 kant wat erger, die is momenteel ook 'actiever'.
Paard loopt niet kreupel in alle gangen.
Maar wel na een buigproef.
Ik vroeg me af of er iets was omdat hij in rust zijn achterbenen anders neerzette, en een beetje een andere uitdrukking/ energie had. En ja dus... spat.

Een deel lijkt al vergroeid, en een deel is actief.
De dierenarts wil Tildren een kans geven.

Ik heb e.e.a. opgezocht en wat navraag gedaan.
Reacties zijn wisselend; soms helpt het, soms helpt het niet. Ik kreeg ook een reactie van iemand die aangaf dat ze eerst 1 been zou uitverdoven om te inventariseren hoe pijnlijk hij is. Wanneer hij dan echt stokkreupel zou zijn, zou zij niet aan Tildren beginnen en hem verder leed besparen.
Allemaal persoonlijke ervaringen en opvattingen.

Ik probeer toch nog wat meer over Tildren te weten te komen.
Sloeg het aan? Heb je je paard beweging gegeven om hem soepel te houden? Of juist niet.....
Heb je nog andere interventies gedaan?
Zijn er nog contra-indicaties? Ik las bijvoorbeeld dat iemand daarna een bevangen paard had. Het is wel een sober paard..... verder wel fit en gezond.

Enfin, het gaat me niet om de investering... maar meer om zijn welzijn.

Daihyo

Re: Ervaringen Tildren (spat)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:02

Die van mij heeft 2x een tildreninfuus gehad. Heeft niks gedaan. Ik heb de mijne gewoon op een track gehouden en af en toe een stapritje. Inmiddels staat hij volledig op pensioen omdat het actief blijft en niet aan elkaar groeit.
Vraag ook eens naar osphos. Daar hoor ik ook goede verhalen over, is goedkoper en is gewoon een losse injectie ipv infuus.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:35

Ik zag laatst in een topic over spat iemand reageren over Zoledrorinezuur ofzoiets dat bij haar paard goed geholpen had. Is ook zoiets als Tildren.

Door de spat kan je paard ook rug klachten krijgen of rond het SI gewricht.
Velen slaan aandacht voor die gebieden over wat zonde is want het paard kan dan wel geholpen worden aan de spat maar nog steeds rottig lopen doordat hij nog vast zit in de bovenlijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:51

Geen ervaring bij spat, maar wel bij een peesblessure. Nouja, peesblessure...

Mijn paard (toen 13, bijna 14) kreeg een blessure aan het ringbandje rechtsvoor. Hier zat een heel klein gaatje in waardoor de gewrichtsvloeistof naar buiten liep en er druk op de pezen en spieren kwam te staan, waardoor hij kreupel werd. Cortisonen geprobeerd, dit gaf geen resultaat.
Toen naar Albert van Unen geweest, die gaf een Tildren infuus, even een half uurtje stappen. De rest van de dag lekker naar buiten laten en de dag er op gaan rijden.

Paard is in de afgelopen 5 jaar nog 1 keer een weekje kreupel geweest maar dat had niets met die blessure te maken lijkt het achteraf.

Ik weet tot op vandaag niet waarom dit heeft geholpen, maar mijn zwarte schaapje kan gelukkig weer gereden worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 11:34

Daihyo schreef:
Die van mij heeft 2x een tildreninfuus gehad. Heeft niks gedaan. Ik heb de mijne gewoon op een track gehouden en af en toe een stapritje. Inmiddels staat hij volledig op pensioen omdat het actief blijft en niet aan elkaar groeit.
Vraag ook eens naar osphos. Daar hoor ik ook goede verhalen over, is goedkoper en is gewoon een losse injectie ipv infuus.

Hij is er dus helemaal niet op verbeterd?
Had je tot doel hem te kunnen blijven rijden of gewoon om hem comfortabel te krijgen?
Ik wil het vooral doen in zijn belang, rijden is niet belangrijk.... als in: zou prachtig zijn... maar niet het doel.

Osphos ga ik naar kijken....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 11:36

Popstra schreef:
Ik zag laatst in een topic over spat iemand reageren over Zoledrorinezuur ofzoiets dat bij haar paard goed geholpen had. Is ook zoiets als Tildren.

Door de spat kan je paard ook rug klachten krijgen of rond het SI gewricht.
Velen slaan aandacht voor die gebieden over wat zonde is want het paard kan dan wel geholpen worden aan de spat maar nog steeds rottig lopen doordat hij nog vast zit in de bovenlijn.

Ik liet juist bijna iedere 2 maanden iemand komen omdat ik geen goed gevoel had over de achterhand en bovenlijn....
Ik begrijp nu waarom hij het afgelopen jaar niet goed uit die cirkel kwam.
De pijn moet weggenomen worden, en dan kunnen we weer kijken naar de rest... dat komt nu niet tot ontspanning.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 11:37

Janine1990 schreef:

Mijn paard (toen 13, bijna 14) kreeg een blessure aan het ringbandje rechtsvoor. Hier zat een heel klein gaatje in waardoor de gewrichtsvloeistof naar buiten liep en er druk op de pezen en spieren kwam te staan, waardoor hij kreupel werd. Cortisonen geprobeerd, dit gaf geen resultaat.
Toen naar Albert van Unen geweest, die gaf een Tildren infuus, even een half uurtje stappen. De rest van de dag lekker naar buiten laten en de dag er op gaan rijden.

Paard is in de afgelopen 5 jaar nog 1 keer een weekje kreupel geweest maar dat had niets met die blessure te maken lijkt het achteraf.

Ik weet tot op vandaag niet waarom dit heeft geholpen, maar mijn zwarte schaapje kan gelukkig weer gereden worden.

Mmm, klinkt wel als een wondermiddel he? Zou het bijna ook aan mijn pensioen oudje geven :-D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:48

Tildren heeft wel jaren terug een paardje van ons min of meer gered toen een vervelende breuk aan haar kaak niet dicht wilde groeien. Het was een open breuk waar een ontsteking bij was gekomen en waardoor er steeds meer ruimte tussen de botdelen kwam. Tildren was toen vrij nieuw of nog onbekend. Ze had een infuus gehad en je zag al heel snel op de controle fotos dat er nieuw bot werd aangemaakt en het dus eindelijk met dank aan de Tildren dicht groeide.
Lan me dus wel voorstellen dit ook goed kan zijn bij Spat.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:51

Hier helaas niet aangeslagen, mijn (jonge) pony heeft een botoplossing door trauma in het spronggewricht. Lijkt op spat, maar dan net op een andere plek in het gewricht. Bij haar heeft tildren helaas niets gedaan.

Wij deden het omdat ze duidelijk kreupel is in draf en we haar comfortabeler als weideversiering wilden krijgen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 11:52

Popstra schreef:
Tildren heeft wel jaren terug een paardje van ons min of meer gered toen een vervelende breuk aan haar kaak niet dicht wilde groeien. Het was een open breuk waar een ontsteking bij was gekomen en waardoor er steeds meer ruimte tussen de botdelen kwam. Tildren was toen vrij nieuw of nog onbekend. Ze had een infuus gehad en je zag al heel snel op de controle fotos dat er nieuw bot werd aangemaakt en het dus eindelijk met dank aan de Tildren dicht groeide.
Lan me dus wel voorstellen dit ook goed kan zijn bij Spat.

Dat klinkt heel goed....
Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat je niks te verliezen hebt bij spat, hij kan er alleen maar beter van worden (of niet)...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 11:52

mooney schreef:
Hier helaas niet aangeslagen, mijn (jonge) pony heeft een botoplossing door trauma in het spronggewricht. Lijkt op spat, maar dan net op een andere plek in het gewricht. Bij haar heeft tildren helaas niets gedaan.

Wij deden het omdat ze duidelijk kreupel is in draf en we haar comfortabeler als weideversiering wilden krijgen.

Dat is verdrietig :-( Wat ontzettend jammer, zeker omdat je pony jong is.
Ik vind het nu ook lastig in te schatten hoeveel pijn hij heeft....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:15

Ninx schreef:
Daihyo schreef:

Hij is er dus helemaal niet op verbeterd?
Had je tot doel hem te kunnen blijven rijden of gewoon om hem comfortabel te krijgen?
Ik wil het vooral doen in zijn belang, rijden is niet belangrijk.... als in: zou prachtig zijn... maar niet het doel.

Osphos ga ik naar kijken....

Comfortabel houden was/is het hoofddoel. In de hoop dat het vast zou groeien. Maar dat is dus niet gebeurd. Het is nu nog steeds comfortabel houden met glucosamine en duivelsklauw. Hij doet het daar goed op. Niet om te rijden, maar wel om lekker met pensioen in zijn kudde te leven en af en toe wat grondwerk of vd te doen of een rondje te wandelen.
Tot het hier niet meer goed genoeg op gaat en dan laat ik hem inslapen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:34

Ninx schreef:
Janine1990 schreef:

Mmm, klinkt wel als een wondermiddel he? Zou het bijna ook aan mijn pensioen oudje geven :-D

Ja, maar voor ons was de keuze heel eenvoudig. We konden opereren aan een Fries van 13, koste 1500 ex btw (en we waren al 1200 euro verder) en dit gaf een slagingskans van 10% ofzo met als risico dat als het zou slagen er na een poosje toch littekenweefsel zou gaan groeien, waardoor hij alsnog weer kreupel zou raken, wat vervolgens niet te herstellen zou zijn.
Het Tildren infuus koste maar 750 euro en Albert was hier zeer positief over.

Mijn paard had prima grasmaaier kunnen worden met de blessure, alleen hij heeft totaal geen vrienden in de kudde, elke toevoeging op de kudde wordt gekaapt door de kudde. Dus dat gaf ons een extra zetje om dit toch wel te doen.

Voor ons is het de juiste beslissing geweest, maar denk niet dat hij nog actief is geweest in de wedstrijdsport hoor. Hij heeft het sportpredikaat gehaald een jaar voor de blessure, en om hem weer terug op dat niveau te krijgen (inmiddels wordt hij bijna 18) is gewoon onrealistisch. Maar we rijden gewoon 3 á 4 keer per week om hem duurzaam ouder te laten worden en op basis van wat hij die dag aanbiedt :)

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:00

Mijn paard heeft vorig jaar 3 behandelingen gehad met 3 weken ertussen. Ze had eerder al een corticosteroïden-injectie gehad, maar die gaf niet het gewenste resultaat. Dus daarna gestart met Tildren, 1e keer infuus + injectie en 2x injectie. En hier doet ze het nu weer helemaal goed op. Daarbij ook Kurasyn en Arti-gold ter ondersteuning.

Qua opbouwen weet ik het niet meer precies. Heb in ieder geval elke dag een half uur tot uur gestapt. Volgens mij na de 2e Tildren behandeling mocht ik de draf per week met 3 minuten opbouwen. Na een week op 15 minuten draf mocht ik de galop opbouwen. Ze heeft deze tijd ook gewoon 24/7 buiten gelopen.

Edit: mijn paard heeft spat links achter, 23 jaar en koudbloed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 18:10

Ik ga in ieder geval met de Tildren aan de slag.
Dank voor jullie input!
Ook maar eens kijken hoe ik hem holistisch kan ondersteunen.
Verder even nadenken wat ik doe met zijn voeten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 18:21

Mijn paard heeft inmiddels Tildren gehad en staat nu ook op pijnstillers. Equioxx van Audevard.
Komende week krijg ik een schema.

60 dagen pijnstillers vind ik wel heftig, kregen ze dat bij jullie ook?

Zou ook fijn zijn wanneer nog meer mensen hun opbouw delen? Daar zijn best veel verschillende ideeën over merk ik nu al.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 10:37

Ninx schreef:
Mijn paard heeft inmiddels Tildren gehad en staat nu ook op pijnstillers. Equioxx van Audevard.
Komende week krijg ik een schema.

60 dagen pijnstillers vind ik wel heftig, kregen ze dat bij jullie ook?

Zou ook fijn zijn wanneer nog meer mensen hun opbouw delen? Daar zijn best veel verschillende ideeën over merk ik nu al.

Hoe gaat het nu met jouw paard?
Mijn 11 jarige quarter heeft ook spat en inspuiting met corticosteroïden heeft onvoldoende geholpen. Paard is weinig bereden en zeker geen slidings gedaan (bange ruiter) de volgende stap is tildren infuus.