bijwerkingen fenegriek op gedrag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sevenofnine

bijwerkingen fenegriek op gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 09:21

Heeft iemand ervaring met de bijwerkingen van fenegriek bij paarden? Ik vraag me af of deze gedragsverandering normaal is...
Ik geef sinds een dikke week nu fenegriek bij het eten van een 25 jarige ruin die last had van hoesten en slijm. Hij heeft wat cornage en ook last van pollen. Nu schrik ik me de laatste dagen een hoedje van hoe veel heviger hij is in het werk. Slijm is minder, hoesten is minder, misschien voelt hij zich gewoon beter? Maar dat lieve kalme oudje gedroeg zich de laatste dagen als een 5 jarige vlieger aan de longe en is ook opeens veel energieker onder het zadel.

Op zich geen slechte situatie hoor :D . Maar als er echt een bijwerking bestaat ga ik het enkel 's morgens geven bijvoorbeeld.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 09:43

Geef je wel de aanbevolen dosering?
Het kan wat invloed hebben op de darmen,maar kan zijn dat hij zich inderdaad beter voelt.

Maar op internet staat eigenlijk best veel info over fenegriek wat het doet.
Zou zeker wat info opzoeken :j

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 10:09

Ik ben begonnen met de minimum aanbevolen hoeveelheid. Dat doe ik met supplementen die niet door de DA met dosering worden voorgeschreven altijd. Ik heb niet de indruk dat hij van zijn darmen last heeft. Integendeel, ook nu hij wat meer beweegt lijkt hij ook op dat vlak beter te zijn.
Ik kan het eens halveren en kijken of dat nog effectief is. Maar deze week laat ik het nog zo. Er gaat nu net veel stuifmeel rondvliegen met het goede weer.
Ik heb eigenlijk over een gedragsverandering 'door' fenegriek nog niks gelezen, daarom vraag ik het aan Bokt :Y)

karuna
Drukke kabouter

Re: bijwerkingen fenegriek op gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:12

Als hij minder hoest en meer lucht heeft kan het best dat hij zich nu eindelijk zo ok voelt met energie,

Ik merk het aan mezelf. Als mijn longen niet lekker meewerken heb ik het energienivo van niks. Als mijn longen ok zijn kan ik zoveel meer en wil dan nog wel eens teveel doen door opeens meer lucht hebben

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:15

Ik kan me goed voorstellen dat het te maken heeft met dat je paard zich nu gewoon ook beter voelt en meer lucht heeft maar ik lees ook dit over fenegriek:

Werkt opwekkend, versterkend en kalmerend. De plant is rijk aan ijzer, fosfor en zwavel en herstelt daardoor verloren gegane energiereserves door verhoging van het aantal rode bloedlichaampjes.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 10:24

Inderdaad, Karuna, ik redeneerde ook eerst in die richting. Ik ben blij dat dat oude paard zich nog zo goed kan voelen dan :)

Melzazu schreef:
Ik kan me goed voorstellen dat het te maken heeft met dat je paard zich nu gewoon ook beter voelt en meer lucht heeft maar ik lees ook dit over fenegriek:

Werkt opwekkend, versterkend en kalmerend. De plant is rijk aan ijzer, fosfor en zwavel en herstelt daardoor verloren gegane energiereserves door verhoging van het aantal rode bloedlichaampjes.

Opwekkend maar ook kalmerend :+ Ik hoop dat het helpt met uiteindelijk zijn spieren wat terug te winnen :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:25

Ik denk in dit geval ook dat het paard zich gewoon beter voelt.

Maar fenegriek kan wel bijwerkingen hebben, zo heeft het invloed op de hormonen bij een paard waardoor het invloed kan hebben op de cyclus maar bij PPID ook de boel in de war kan schoppen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:59

Is het 100% fenegriek of zitten er toevoegingen bij?

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 14:38

Puur fenegriek, niks anders. Ik ga het een weekje gelijk houden en aankijken wat er nu gaat gebeuren. Hopelijk gaat hij met de komende stuifmeelvracht nu minder last hebben.
Hij heeft eigenlijk geen symptomen van PPID en het is een ruin dus hormonen zijn minder sterk in het spel lijkt me.