Pees kappen vergeten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita202

Pees kappen vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 20:14

Hallo,

Ik ben gisteravond mijn pees kappen vergeten af te doen en kwam hier vanmiddag achter. Ze zaten er nog om en ik zag alleen een beetje de druk plekken van de elastiek… ik maak me nu nogsteeds helemaal zorgen. Ik heb haar gelongeerd en er was niks aan de hand allemaal alleen alsnog maak ik me helemaal druk. Weet iemand of ik me zorgen moet maken of niet?

Bowo

Re: Pees kappen vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:18

Zorgen maken is niet nodig als ze nu verder in orde is, maar het zou goed kunnen dat ze tijdens de volgende verharing witte haren krijgt onder het elastiek. Dat is een verlate reactie op drukplekken

Nikita202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 20:19

Bowo schreef:
Zorgen maken is niet nodig als ze nu verder in orde is, maar het zou goed kunnen dat ze tijdens de volgende verharing witte haren krijgt onder het elastiek. Dat is een verlate reactie op drukplekken

Oké bedankt. Ik heb zelf een schimmel dus ze is al wit

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:26

Goed in de gaten houden de komende tijd, onderhuids kan er toch schade zijn ontstaan.

Nikita202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 20:34

prompter schreef:
Goed in de gaten houden de komende tijd, onderhuids kan er toch schade zijn ontstaan.

Hallo,
Wat zou er kunnen gebeuren??

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:02

Er kunnen onderhuids drukkingen zijn ontstaan, die moeten genezen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:06

Ik zou een week of 2 niks om de benen doen. Verder kan er weinig mis zijn zolang ze nog goed loopt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:51

prompter schreef:

Toch niet van een nachtje met peesbeschermers omgestaan te hebben.
Wat doen die paarden dan die internationaal transport ondergaan in beenbescherming?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:53

Ik zou je niet te druk maken hoor! Bij een zwart paard heb je inderdaad kans op drukplekken, maat daar heb jij bij een schimmel inderdaad geen last van :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:57

Daar heb bij die schimmel dan ook last van maar zie je ze niet. ;)

Maar drukplekken krijg je alleen als je de peesberschermers te strak aan hebt getrokken.
Wat helaas wel veel mensen doen, die singelen nog net niet aan...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:58

Little_Gift schreef:
prompter schreef:

Wat doen die paarden dan die internationaal transport ondergaan in beenbescherming?

Peesjes met elastiek is heel wat anders dan beenbeschermers bij vervoer.
En ja, met een nachtje strakke peesjes kunnen al zeker vervelende drukplekken ontstaan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:01

Maar toch niet in die mate dat er schade is en dat TS nu in paniek moet zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:29

Little_Gift schreef:
Maar toch niet in die mate dat er schade is en dat TS nu in paniek moet zijn.

Het kan wel. Zowel drukkingen, die juist heel vaak voorkomen bij zo'n nacht vergeten, maar ook schade van binnen kan gebeuren. Goed in de gaten houden of er geen zwelling en warmte komt.

Transportbeschermers is heel anders als de bescherming om mee te rijden. En juist met die verre ritten /professioneel transport hebben ze vaak niks om. Of alleen voor laden en lossen.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:29

prompter schreef:
Er kunnen onderhuids drukkingen zijn ontstaan, die moeten genezen.

Als dat zo zou zijn, zou je helemaal geen peesbescherming moeten willen gebruiken (en ook niet een uur, wanneer er meer druk op de pezen staat dan in rust) :+ Van een nachtje om gebeurt er heus niks hoor

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:37

Ik heb in mijn leven een heleboel paarden met witte haren op de onderbenen gezien veroorzaakt door peeskappen die vergeten waren in de nacht. Dat zijn littekens van onderhuidse drukkingen.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:24

prompter schreef:
Ik heb in mijn leven een heleboel paarden met witte haren op de onderbenen gezien veroorzaakt door peeskappen die vergeten waren in de nacht. Dat zijn littekens van onderhuidse drukkingen.

Ja maar komt dat door een keer omhouden in de nacht of komt dat door (verkeerd) gebruik of overmatig gebruik tijdens de training? Want icm zweet kan het ook wondjes veroorzaken wat ook witte haren kan geven en idd onderhuidse drukkingen.

Maar ik denk niet dat een paar normale peeskappen voor 1 keer een nacht om kwaad kan. Beetje boeren nuchterheid denk ik haha.

Ik vind sowieso peeskappen vreselijke dingen die écht veels te vaak verkeerd en teveel gebruikt. Een paard heeft geen peeskappen nodig (op hoger springen en eventing na natuurlijk). Ooit een artikel gelezen van een dierenarts die vertelde dat een paard zichzelf niet eens aan kán tikken. Tijdens een dressuurtraining dus totaal overbodig en ik ben van mening dat door peeskappen en andere overbodige middelen (ook veel dekens) een paard alleen maar minder hard op de benen en/of lagere weerstand ontwikkeld. Maar goed dat is een heel andere discussie

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:34

Citaat:
Ooit een artikel gelezen van een dierenarts die vertelde dat een paard zichzelf niet eens aan kán tikken. Tijdens een dressuurtraining dus totaal overbodig

Dit is natuurlijk een domme uitspraak. Een paard kan zich altijd aan tikken.

In de wei, met longeren, met rijden.
Hoe groot je die kans inschat en daarop bescherming aan wilt doen is uiteraard een eigen keuze.

Ook met dressuur kan een paard onhandig opzij springen. Of struikelen oid.

Ik heb het eens aan de hand gehad met longeren. Niet bijgezet dus paard had vrije controle over het lichaam en geen ruiter die hem uit balans haalt.

Paard bokte een keer. Niet eens hoog. Struikelde en sloeg zo vol op zijn pees. Stond direct met dat been omhoog.

Heb de tuinslang in de bak gesleept en ben gaan koelen. Geen idee wat ik moest doen eigenlijk...

Uiteindelijk gaat hij er weer op staan. En loopt al na een paar passen weer oké.

Ben heel blij geweest toen bescherming om gehad te hebben.

Terwijl ik dat met rijden nu nooit om doe.
Maar met longeren nog altijd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:45

Zoethout schreef:
prompter schreef:

Ja maar komt dat door een keer omhouden in de nacht of komt dat door (verkeerd) gebruik of overmatig gebruik tijdens de training? Want icm zweet kan het ook wondjes veroorzaken wat ook witte haren kan geven en idd onderhuidse drukkingen.

Maar ik denk niet dat een paar normale peeskappen voor 1 keer een nacht om kwaad kan. Beetje boeren nuchterheid denk ik haha.

Ik vind sowieso peeskappen vreselijke dingen die écht veels te vaak verkeerd en teveel gebruikt. Een paard heeft geen peeskappen nodig (op hoger springen en eventing na natuurlijk). Ooit een artikel gelezen van een dierenarts die vertelde dat een paard zichzelf niet eens aan kán tikken. Tijdens een dressuurtraining dus totaal overbodig en ik ben van mening dat door peeskappen en andere overbodige middelen (ook veel dekens) een paard alleen maar minder hard op de benen en/of lagere weerstand ontwikkeld. Maar goed dat is een heel andere discussie

Goh, grappig dat de mijne zich dan letterlijk een peesblessure getrapt heeft. Juist bevestigd door de da, nadat wij het voor onze neus zagen gebeuren. Daarna dus juist op zijn advies beschermers om, terwijl we dat daarvoor niet hadden. Wel luchtige en geen rechten harde bovenkant, maar wel dus beschermers zodat ze niet nog een keer zichzelf zo een kapotte pees zou trappen.

En ja, dat nachtje kan serieus ervoor zorgen. Al vaker gezien en afgelopen jaar nog. Paard van kennis met zwarte benen, altijd beschermers om met werk. Geen enkele witte haar te bekennen. Na 1 nacht 2 dikke benen met opgelopen pezen en vrij snel witte haren, precies waar de bevestigingen over de benen liepen.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:56

Nou dan had die dierenarts het idd mis helaas. Zou idd ergens wel te mooi om te waar te zijn.

Maar nog geen voorstander van peeskappen en al helemaal niet voor onzinnig gebruik (lees: paard dagelijks van boven tot onder beschermd op de wei, dressuurmatig trainen). Dat dat nodig is verzinnen wij mensen of doen het voor het oog, in combinatie met een bijpassend dekje

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:09

MyWishMax schreef:
En ja, dat nachtje kan serieus ervoor zorgen. Al vaker gezien en afgelopen jaar nog. Paard van kennis met zwarte benen, altijd beschermers om met werk. Geen enkele witte haar te bekennen. Na 1 nacht 2 dikke benen met opgelopen pezen en vrij snel witte haren, precies waar de bevestigingen over de benen liepen.

Misschien TS niet verder in de zenuwen jagen dan nodig is? Het lijkt bij haar mee te vallen, dan zijn dit soort horrorverhalen (iig in haar ogen) niet per se helpend.

TS: mijn paard heeft na een operatie wekenlang een drukverband om moeten hebben. Daar had ze precies 2 cm2 beschadigde huid/drukking onder, wat je nu niet meer ziet.
Een drukverband is natuurlijk niet hetzelfde, dat wordt heel nauwkeurig aangebracht juist omdat drukkingen op de loer liggen. Daar heeft dus een hele tijd iets toch niet helemaal goed gezeten, vandaar dat er toch een drukking was ontstaan, maar daar heeft ze niets aan overgehouden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:46

Little_Gift schreef:

Die staan echt niet in de reguliere peesbeschermers.

TS: ik snap dat je je rot voelt. Meer dan even afwachten kan je niet doen :(:). Het is mij ook wel eens overkomen, daar is gelukkig nooit wat mee gebeurt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:50

Het is gewoon een mogelijkheid. Ik vind de 'boeren nuchterheid' juist kwalijk, dat het geen probleem zal zijn na een nacht. Omdat dat dus gewoon niks met boeren nuchterheid te maken heeft en ook niet de enige mogelijkheid is. Ik reageer ook duidelijk op die quote die jij eruit gelaten hebt waar iemand er zo simpel over denkt dat er niks mis kan gaan.

En daarbij, ik weet liever wel de horrorverhalen, dan kan je er op letten. Ook in vorige bericht geef ik aan goed in de gaten houden komende tijd ook qua zwelling en warmte. Daarbij, er reageren toch meer mensen over de drukkingen of dat er toch interne schade kan zijn na een nachtje. Mag dat ook al niet dan, ook al is het de vraag? Ts vraagt of ze zich zorgen moet maken en wat er kan gebeuren in een later bericht, aangeven waar op te letten komende tijd lijkt mij een stuk beter dan doen alsof er niks mis kan gaan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:57

Zo lang het niet warm of dik wordt zal er niet heel veel aan de hand zijn, ja kans op witte haren, maar dat maakt bij die van jou dus niet uit :')
Die van mij heeft ook twee witte strepen op een voorbeen, ws bij een van zijn oude eigenaren ook een keer kappen om gehad, want zit wel echt op de hoogte van waar het elastiek van een kap zit.
Verder is er niks mis met zijn been.

En betreft het andere discussiepuntje... paarden kunnen zichzelf makkelijk aantikken, ohz zelfs sneller als ze jong zijn en een heel sterk achterbeen hebben, Zeker als je een groen nog wat onhandig paard hebt die nog moet wennen aan het ruitergewicht.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 00:24

Nou ts.... ik verwacht dat menig ruiter het wel eens vergeten is. Laatst bij ons thuis nog, pony van de kinderen liep een dag later nog met de beschermers om. Snel afgedaan en in de gaten gehouden of de pezen niet dik of warm werden. Maar niks aan de hand gelukkig!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 18:08

TS, laat je niet gek maken. Het komt wel goed.