Fructaangehalte, 's nachts laten grazen op weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Fructaangehalte, 's nachts laten grazen op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 15:11

Het is hier momenteel zo'n 7 graden, zwaarbewolkt en regen. Komende nacht wordt het hier ongeveer 3 graden.

Hoe zit het in de nacht met het fructaangehalte van het gras in deze tijd van het jaar?

Zou het veilig zijn om onze pony's (waarvan er eentje gevoelig is voor hoefbevangenheid) in de nachten (wanneer de temperaturen niet onder het vriespunt komen en het de afgelopen dag bewolkt met weinig zonuren is geweest) op de weide te laten grazen?

En ze dan de volgende dag in de ochtend er ook weer af halen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:18

Als je in Nederland woont dan heeft je paard in deze periode helemaal niets op het gras te zoeken. Het enige wat je ermee bereikt is dat je de graszode vernielt, waardoor het gras als het eenmaal weer wil groeien (bij 13-15 graden overdag), daartoe niet meer goed in staat is.
Daarnaast hebben die sneue (slapende!) sprietjes die nu nog op het veld staan echt 0,0 serieuze voedingswaarde, dus je paard heeft er helemaal niets aan.

Dus wat maakt het je dan nog eigenlijk uit hoe het zit met het fructaangehalte van het gras in deze tijd van het jaar? Waarom zou je ze in deze tijd van het jaar uberhaupt op het gras zetten?

Kidde

Re: Fructaangehalte, 's nachts laten grazen op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:20

Wat de de reden om ze op de wei te zetten? Hoe staan ze nu buiten? Daarbij hangt het nog af waar je woont, maar in wolvengebied zou ik ze zeker niet buiten gaan zetten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:55

Gras groeit ook bij minder dan 15 graden ;)
Ik dacht dat gras groeit vanaf 5 graden.

Zn waarom zou een paard niet 24/7 weidegang mogen hebben. Als TS voldoende gras ter beschikking heeft om jaar rond weidegang te bieden kan dat toch prima ?

Die van mij gaan volgende maand ook dagelijks het gras op en vanaf april 24/7.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:00

Dees schreef:
Als je in Nederland woont dan heeft je paard in deze periode helemaal niets op het gras te zoeken. Het enige wat je ermee bereikt is dat je de graszode vernielt, waardoor het gras als het eenmaal weer wil groeien (bij 13-15 graden overdag), daartoe niet meer goed in staat is.
Daarnaast hebben die sneue (slapende!) sprietjes die nu nog op het veld staan echt 0,0 serieuze voedingswaarde, dus je paard heeft er helemaal niets aan.

Dus wat maakt het je dan nog eigenlijk uit hoe het zit met het fructaangehalte van het gras in deze tijd van het jaar? Waarom zou je ze in deze tijd van het jaar uberhaupt op het gras zetten?

Ik vraag me dan af hoe hij je paarden buiten zet in de winter of wanneer het nat is (of het nou overdag of nacht is)? Niet iedereen heeft de luxe van een paddock helaas (ook ik niet)

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:55

Dees schreef:

Tenzij je een snel hoefbevangen pony hebt en je juist blij bent met weinig voedingswaarde.

Hier staan de pony's juist in de winter op de weide (hooggelegen en op zandgrond). Als ze genoeg ruimte hebben lopen ze niks kapot. In het voorjaar en de zomer gaan ze op de zandpaddock.
Overigens hebben ze wel jaarrond de beschikking tot hooi.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:59

Dees schreef:

beetje heel veel kort door de bocht....

Hier staan ze 365 dagen per jaar in de wei. Overdag.
Vorig jaren hebben ze wat kapot gelopen, maar zelfs zonder doorzaaien is dat mooi terug gekomen.
Dus het was niet kapot kapot.

Waarom ze überhaupt op het gras zetten?
Omdat ze dan lekker de ruimte hebben?
lekker de hele dag hapje stapje wandelen met het hoofd omlaag en dat dat heel goed is voor de gemoedstoestand van het paard.

En vitamine en vezelfs geef je gewoon bij.

Voor ts, die van mij lopen met een grasmasker.
Mijn kwpners hadden dat niet nodig, ook niet bij veel fructaan, maar deze wel.

Gisteren na 28 mm regenval in 1 nacht.

Afbeelding

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:28

Ik vond dit voor je.

https://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html
Fructaan-verbruik

We gaan uit van een fructaan-consumptie die dag en nacht doorgaat, en slechts onderhevig is aan de omgevingstemperatuur.

Onder de 5 graden is er geen fructaanverbruik.
Wanneer de temperatuur hoger is dan 5 graden wordt fructaan met 1 eenheid per uur verbruikt.
Wanneer de temperatuur hoger is dan 10 graden wordt fructaan met 2 eenheden per uur verbruikt.
Wanneer de temperatuur hoger is dan 15 graden wordt fructaan met 3 eenheden per uur verbruikt.
Fructaan-accumulatie door fotosynthese

Om de fructaan-accumulatie te berekenen nemen we aan dat het gras fructaan begint te produceren zodra er zonlicht beschikbaar is. Zonlicht is afhankelijk van het tijdstip van de dag, en van de bewolkingsgraad.

Bij zware bewolking wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 1 eenheid per uur.
Bij lichte bewolking wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 2 eenheden per uur.
Bij onbedekte hemel wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 3 eenheden per uur.
Bij meer dan 4 uur na zonsopgang en meer dan 4 uur voor zonsondergang wordt de waarde met 1 eenheid per uur verhoogd.
Fructaan-accumulatie door vorst

Er geldt dat er een fructaan-accumulatie plaatsvindt zodra de temperatuur onder de 5 graden komt, deze productie vindt dag en nacht plaats.

Bij temperaturen onder de 5 graden wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 2 eenheden per uur.

Lijkt mij dan dat bij 7 graden zwaar bewolkt datgene wat er aan fructose geproduceerd wordt (1 eenheid) ook weer geconsumeerd wordt.

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:43

Dees schreef:
Waarom zou je ze in deze tijd van het jaar uberhaupt op het gras zetten?

Omdat een paard een paard is; ik vind het een hele goede vraag en je uitleg ook prima, alleen deze vraag is voor iemand die duidelijk best wel verstand heft van waar ze over praat, een beetje vreemd.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:50

Hier de paarden ook het gehele jaar op de wei.
Vooral met natter weer gooi ik de weide open zodat ze wat kunnen scharrelen en droog kunnen liggen. Ze lopen een deel kapot maar dat is in het voorjaar binnen drie weken weer bijgetrokken!

Als het goed is is er nu door de lage temperaturen geen fructaan. Gaat het om een vers stuk weiland? Wanneer heeft er voor het laatst een paard op gestaan? In de nacht kan het weinig kwaad. Als je dan kans hebt: doen!

Hier wel altijd hooi ter beschikking in de winter zodat ze voldoende vulling hebben.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 01:14

Bedankt voor jullie reacties.

De paarden staan lekker op de weide vannacht en morgen (de pony die gevoelig is voor hoefbevangenheid heeft op het gras altijd haar graasmasker op). Morgenavond haal ik ze er weer af (nachtvorst). Daarna gaan ze weer een aantal dagen in de paddock (nachtvorst en overdag zonovergoten weer).

Ik gun ze de ruimte, de rust en het plezier dat het grazen ze brengt, voornamelijk voor onze oudere merrie. Er wordt eerst uitbundig gerold, daarna hapje, stapje, hapje - de hele dag door. Met soms een sprintje en de dolle vijf minuten tussendoor. ;) Ze genieten daar beiden zichtbaar van. Ik zie ze beiden regelmatig languit slapen en ze komen veel meer tot diepe rust op de weide dan op de paddock. Vooral voor onze merrie op leeftijd vind ik dat heel erg belangrijk. Ook in verband met haar lichte artrose; ze bewegen zoveel meer dan op de paddock.

Dus zodra het weer en de temperatuur het toelaat, gaan ze lekker op de weide. Ik hou gedurende de dag de fructaanindex van HoefNatuurlijk nauwlettend in de gaten en daar pas ik op aan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 05:55

Maar het is mij nog steeds niet duidelijk of ze hiervoor al op de wei stonden? Als ze nu in paddocks stonden is het toch een enorme overgang, ineens uren op de wei? Wij bouwen het altijd op tenminste

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 07:01

Steentje schreef:
Het is hier momenteel zo'n 7 graden, zwaarbewolkt en regen. Komende nacht wordt het hier ongeveer 3 graden.

Hoe zit het in de nacht met het fructaangehalte van het gras in deze tijd van het jaar?

Zou het veilig zijn om onze pony's (waarvan er eentje gevoelig is voor hoefbevangenheid) in de nachten (wanneer de temperaturen niet onder het vriespunt komen en het de afgelopen dag bewolkt met weinig zonuren is geweest) op de weide te laten grazen?

En ze dan de volgende dag in de ochtend er ook weer af halen?

Waarom wil je je paarden snachts buiten en overdag binnen dan?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 07:26

Kidde schreef:
Maar het is mij nog steeds niet duidelijk of ze hiervoor al op de wei stonden? Als ze nu in paddocks stonden is het toch een enorme overgang, ineens uren op de wei? Wij bouwen het altijd op tenminste

Hier kunnen ze in de wintermaanden enkel de weide op als de vorst in de grond zit. Anders houden we niets over op onze kleigrond met deze 2 ploegmachines. Wij bouwen nooit op in de winter. Kan het een half uur of uur dan gaan. Kan het 6 uur dan gaan. Lukt het 3 dagen dan 3 dagen. Pas in het voorjaar bij echt groeiend gras bouwen we wel op. Liefst in 2 anders in 3 weken. We bouwen dan op aan de hand van hoe de mest eruit ziet. Er zit in de winter zo weinig in gras dat opbouwen niet heel zinvol is. Hier ook geen slappe mest in de winter na weidegang. In de wintermaanden staan ze verder verhard met inloopstallen en 24/7 hooi plus natuurlijk verder aanvullende voeding.

Afbeelding

Afbeelding

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 08:53

Steentje schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

De paarden staan lekker op de weide vannacht en morgen (de pony die gevoelig is voor hoefbevangenheid heeft op het gras altijd haar graasmasker op). Morgenavond haal ik ze er weer af (nachtvorst). Daarna gaan ze weer een aantal dagen in de paddock (nachtvorst en overdag zonovergoten weer).

Ik gun ze de ruimte, de rust en het plezier dat het grazen ze brengt, voornamelijk voor onze oudere merrie. Er wordt eerst uitbundig gerold, daarna hapje, stapje, hapje - de hele dag door. Met soms een sprintje en de dolle vijf minuten tussendoor. ;) Ze genieten daar beiden zichtbaar van. Ik zie ze beiden regelmatig languit slapen en ze komen veel meer tot diepe rust op de weide dan op de paddock. Vooral voor onze merrie op leeftijd vind ik dat heel erg belangrijk. Ook in verband met haar lichte artrose; ze bewegen zoveel meer dan op de paddock.

Dus zodra het weer en de temperatuur het toelaat, gaan ze lekker op de weide. Ik hou gedurende de dag de fructaanindex van HoefNatuurlijk nauwlettend in de gaten en daar pas ik op aan.

Ik heb de laminitis app en die is veel nauwkeuriger als de paardnatuurlijk site.
Ik woon waarschijnlijk niet bij je in de buurt en hoop vooral dat bij jou het fructaan niet hoog staat maar juist deze tijd met de nachten koud is het gevaarlijk tricky op gras.
Onderstaande foto is van nu beide apps dezelfde tijd en zou ik zeggen je speelt met vuur.
Het is zeker niet altijd zo dat het fructaan laag is in het donker.

Afbeelding