Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dees schreef:Als je in Nederland woont dan heeft je paard in deze periode helemaal niets op het gras te zoeken. Het enige wat je ermee bereikt is dat je de graszode vernielt, waardoor het gras als het eenmaal weer wil groeien (bij 13-15 graden overdag), daartoe niet meer goed in staat is.
Daarnaast hebben die sneue (slapende!) sprietjes die nu nog op het veld staan echt 0,0 serieuze voedingswaarde, dus je paard heeft er helemaal niets aan.
Dus wat maakt het je dan nog eigenlijk uit hoe het zit met het fructaangehalte van het gras in deze tijd van het jaar? Waarom zou je ze in deze tijd van het jaar uberhaupt op het gras zetten?
Dees schreef:Als je in Nederland woont dan heeft je paard in deze periode helemaal niets op het gras te zoeken. Het enige wat je ermee bereikt is dat je de graszode vernielt, waardoor het gras als het eenmaal weer wil groeien (bij 13-15 graden overdag), daartoe niet meer goed in staat is.
Daarnaast hebben die sneue (slapende!) sprietjes die nu nog op het veld staan echt 0,0 serieuze voedingswaarde, dus je paard heeft er helemaal niets aan.
Dus wat maakt het je dan nog eigenlijk uit hoe het zit met het fructaangehalte van het gras in deze tijd van het jaar? Waarom zou je ze in deze tijd van het jaar uberhaupt op het gras zetten?
Steentje schreef:Het is hier momenteel zo'n 7 graden, zwaarbewolkt en regen. Komende nacht wordt het hier ongeveer 3 graden.
Hoe zit het in de nacht met het fructaangehalte van het gras in deze tijd van het jaar?
Zou het veilig zijn om onze pony's (waarvan er eentje gevoelig is voor hoefbevangenheid) in de nachten (wanneer de temperaturen niet onder het vriespunt komen en het de afgelopen dag bewolkt met weinig zonuren is geweest) op de weide te laten grazen?
En ze dan de volgende dag in de ochtend er ook weer af halen?
Kidde schreef:Maar het is mij nog steeds niet duidelijk of ze hiervoor al op de wei stonden? Als ze nu in paddocks stonden is het toch een enorme overgang, ineens uren op de wei? Wij bouwen het altijd op tenminste
Steentje schreef:Bedankt voor jullie reacties.
De paarden staan lekker op de weide vannacht en morgen (de pony die gevoelig is voor hoefbevangenheid heeft op het gras altijd haar graasmasker op). Morgenavond haal ik ze er weer af (nachtvorst). Daarna gaan ze weer een aantal dagen in de paddock (nachtvorst en overdag zonovergoten weer).
Ik gun ze de ruimte, de rust en het plezier dat het grazen ze brengt, voornamelijk voor onze oudere merrie. Er wordt eerst uitbundig gerold, daarna hapje, stapje, hapje - de hele dag door. Met soms een sprintje en de dolle vijf minuten tussendoor.Ze genieten daar beiden zichtbaar van. Ik zie ze beiden regelmatig languit slapen en ze komen veel meer tot diepe rust op de weide dan op de paddock. Vooral voor onze merrie op leeftijd vind ik dat heel erg belangrijk. Ook in verband met haar lichte artrose; ze bewegen zoveel meer dan op de paddock.
Dus zodra het weer en de temperatuur het toelaat, gaan ze lekker op de weide. Ik hou gedurende de dag de fructaanindex van HoefNatuurlijk nauwlettend in de gaten en daar pas ik op aan.