Welke kliniek voor zandfoto darmen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sybelle

Welke kliniek voor zandfoto darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 01:47

Ik wil mijn merrie graag d.m.v. een rontgenfoto laten controleren op zand. Nu begreep ik dat niet iedere kliniek de juiste apparatuur heeft, hoewel sommige dat wel beweren te hebben.

Mijn vraag is wie dit naar tevredenheid heeft laten doen en waar?
Als je het kwijt wilt zou een globale prijsindicatie ook fijn zijn.

Ik woon in de bovenste helft van Noord Holland. Voorheen reed ik altijd twee uur verderop voor medische zaken, als ik iets dichterbij kan vinden zou dat prettig zijn. Maar ik sta open voor alle mogelijkheden.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 06:23

Ik heb zo'n foto in Bodegraven laten maken. Maar dat is ook best een eindje weg..
De ouderwetse zand-test (in een handschoen) werkt niet?
En preventief een kuur zandweg?

Oskarrino

Re: Welke kliniek voor zandfoto darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 07:31

Hollands Kroon :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 07:36

Tilmar schreef:
Ik heb zo'n foto in Bodegraven laten maken. Maar dat is ook best een eindje weg..

Nee dat is helaas niet waterdicht :n Onze pony stond met zandkoliek en zand op de foto, maar volgens de test zat er geen zand in de mest.

Ik ben ook in Bodegraven geweest, maar dat is inderdaad een eind rijden⅘

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 07:37

Utrecht en Krommerijnstreek kunnen het op de kliniek.
De Klomp (Veenendaal) kan het aan huis.

Prijsindicaties heb ik zo niet, al staat me bij dat De Klomp vorig jaar april ca 70-80€ was excl voorrijkosten.

Voor jou vanuit Noord-Holland allemaal vrij ver, maar wellicht zijn er anderen die dit topic vinden en er wat aan hebben :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 07:53

Tilmar schreef:

Die heeft nooit goed gewerkt. Paard kan helemaal vol zand zitten en juist amper iets in de mest hebben en niet elke mesthoop heeft evenveel zand erin want komt ook in golven eruit als het eruit komt. Maar er zijn helaas heel wat voorbeelden van paarden die met zo'n test amper of geen zand hadden en wel vol zaten.
En als ze zo vol zitten is een preventieve kuur ook niet voldoende vaak, dan wordt er op de kliniek ook met grover geschut gewerkt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 08:07

Hollands Kroon is goed aan te rijden voor jou gok ik?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 08:53

Ik zou idd ook Hollands Kroon in Middenmeer adviseren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:19

Voor zo een foto zou ik Hollands Kroon wel aandurven.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 14:37

c_alsemgeest schreef:

Ja, dat is het zeker. Maar hier zijn we daar niet altijd heel enthousiast over. Als iemand daar daadwerkelijk een zandfoto heeft laten maken zou ik graag horen wat de ervaring was.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:42

Sybelle schreef:
c_alsemgeest schreef:

Ja, dat is het zeker. Maar hier zijn we daar niet altijd heel enthousiast over. Als iemand daar daadwerkelijk een zandfoto heeft laten maken zou ik graag horen wat de ervaring was.

Heb je zelf slechte ervaringen, of is het van horen zeggen? Over elke kliniek is wel wat te zeggen. Een zandfoto kan weinig fout aan gaan namelijk.

Ik heb meermaals zandfoto's laten maken van 2 verschillende pony's bij hollands kroon, mijn ervaring daarmee met hun is prima!

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 14:45

Tilmar schreef:

Ja, dat is inderdaad ver. Maar als ik zeker weet dat het een goede foto is, te overwegen.
Een stal genoot had een verhaal van iemand die al op de kliniek stond en waarbij achteraf bleek dat de foto niet goed genoeg was. Terwijl ze er nog naar gevraagd heeft of ze dit konden. Dat wil ik voorkomen.

Ze krijgt nu iedere maand een kuur van 10x 1gr/kg psyllium. Maar ik blijf haar verdenken van zand. Dus ik wil zeker weten wat er in zit. En als dat niks is kunnen we minderen.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 14:58

Hilary schreef:
Prijsindicaties heb ik zo niet, al staat me bij dat De Klomp vorig jaar april ca 70-80€ was excl voorrijkosten.

Ah dank je. Dan weet ik waar ik rekening mee moet houden.

Fietje_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:16

Het maken van een goede zandfoto wordt beïnvloed door de grote van je paard. Hoe groter/ breder het paard hoe lastiger het is om een kwalitatief goede röntgenfoto te schieten.
Bij een breed/ groot paard staat de röntgenplaat ver af van de rontgenbuis en gaat er dus veel straling verloren in de omgeving/ weefsel van het paard. Bij een Shetlander/ smalle pony is die afstand aanzienlijk kleiner en dus een kwalitatief betere röntgenfoto.
Je kunt het beste dus even bij de verschillende klinieken informeren of ze het mogelijk achten om met hun apparatuur in combinatie met de grote van jouw paard dit mogelijk achten.
Succes!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:04

Tilmar schreef:

Als daar niets in zit zegt dat alleen dat er geen zand uit komt, niet dat dat niet in de darmen zit...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:57

De Paardendokters in Zwaanshoek doen dit ook

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 00:28

Fietje_11 schreef:
Het maken van een goede zandfoto wordt beïnvloed door de grote van je paard. Hoe groter/ breder het paard hoe lastiger het is om een kwalitatief goede röntgenfoto te schieten.
Bij een breed/ groot paard staat de röntgenplaat ver af van de rontgenbuis en gaat er dus veel straling verloren in de omgeving/ weefsel van het paard. Bij een Shetlander/ smalle pony is die afstand aanzienlijk kleiner en dus een kwalitatief betere röntgenfoto.
Je kunt het beste dus even bij de verschillende klinieken informeren of ze het mogelijk achten om met hun apparatuur in combinatie met de grote van jouw paard dit mogelijk achten.
Succes!

Ah vandaar. Ik zal het goed navragen. Ze is op het moment ongeveer even breed als ze hoog is vrees ik. Te veel hooi gehad in een poging om haar minder in het zand te laten zoeken. :\

Iedereen tot zover alvast bedankt voor de tips.