Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
8nnemiek schreef:CPL kun je niet van buitenaf behandelen. Dat moet je van binnenuit doen. Dus voeding en stalmanagement aanpassen, en eventueel behandelen tegen mijten.
Zit er vocht in de benen?
Ik zou beginnen met overschakelen naar een suikerarm dieet, en onverpakt hooi. En zo veel mogelijk buiten voor zo veel mogelijke rustige beweging. Doet dat onvoldoende, dan kun je lymfedrainage doen.
Brandnetel en kleefkruid zijn ook goed tegen vocht en om de lymfeklieren te ondersteunen. Dat kun je als thee of vers voeren.
8nnemiek schreef:Heb je alleen met Fibra anti itch behandeld, of geef je dat extra na de echte behandeling?
Fijn dat er geen vocht in de benen zit. Zijn er wel rimpels te zien? En waar zitten de wondjes?
8nnemiek schreef:Fibra werkt wellicht een beetje om mijten te weren, maar als er eenmaal een besmetting is dan doet dat spul niks meer, net als Finecto. Leuk bedacht, maar het werkt niet helaas.
Ik zou bij je dierenarts vragen naar Cydectin Pour On (dat druppel je onverdund tussen de sokken met een spuitje zonder naald) of Sebacil/Bye-mite (dat moet je verdunnen met water en de benen ermee wassen). Cydectin werkt het beste is mijn ervaring.
De ontstekingen bij CPL komen echt van binnenuit, en mijten scheiden een stofje uit wat het verergert, dus die wil je goed aanpakken. In combinatie met goede voeding zouden de onderhuidse ontstekingen en wondjes dan snel weg moeten trekken. Fijn dat hij al 24/7 buiten staat! De beweging is belangrijk om te huid soepel te houden en het lymfevocht goed te kunnen afvoeren.
prugelpiet schreef:Kan, soms zijn ze inderdaad zo pijnlijk erop dat ze er door kreupelen. Zit er wel verbetering in? Welke mokzalf smeer je?
Er zit wel echt verschil in mok en CPL, zowel in behandeling nu als daarna. Wat zegt de dierenarts?
Ik neem aan dat het paard verder stil staat?
dierenfan schreef:Dectomax tegen mijten bij CPL zou ik direct mee stoppen. Onlangs naar een lezing geweest van Marieke Bruijs die ook dierenarts is. Zij vind dierenartsen die überhaupt dectomax spuiten al ballen hebben want zij durft het niet in te spuiten. Komt het in de bloedvat dan einde paard.
Mijten zitten altijd 100% zeker op de huid en nooit er in. CPL verdikt de huid/olifanten huid. Dectomax zal dus bij CPL zeer waarschijnlijk nooit de mijten bereiken omdat het niet door de aangestaste CPL huid komt. Persoonlijk zou ik overstappen bij besmetting op cydectin pour on ofzo.
dierenfan schreef:Dectomax tegen mijten bij CPL zou ik direct mee stoppen. Onlangs naar een lezing geweest van Marieke Bruijs die ook dierenarts is. Zij vind dierenartsen die überhaupt dectomax spuiten al ballen hebben want zij durft het niet in te spuiten. Komt het in de bloedvat dan einde paard.
Mijten zitten altijd 100% zeker op de huid en nooit er in. CPL verdikt de huid/olifanten huid. Dectomax zal dus bij CPL zeer waarschijnlijk nooit de mijten bereiken omdat het niet door de aangestaste CPL huid komt. Persoonlijk zou ik overstappen bij besmetting op cydectin pour on ofzo.