Vragen over na Peesblessure weer opbouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

racinggirl

Vragen over na Peesblessure weer opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 17:02

Hoi allemaal,,

Mijn paard staat vanaf oktober met een kleine oppervlakkige buigpees blessure en mochten wij in januari weer voorzichtig gaan opbouwen op het harde.

Nu mijn vraag het been blijft redelijk oké daarmee bedoel ik het wordt niet dikker of warmer, alleen wordt ik erg onzeker van het feit dat waar de blessure heeft gezeten soms echt minimaal wat vocht in zit wat na bewegen weer bijna weg is ook is de plek na bewegen een fractie warmer…
Ik controleer echt meerdere malen haar been misschien staar ik me er ook blind op maar ben zo bang dat het weer fout gaat..

Het liefst laat ik weer scannen voor mn gemoedsrust maar ja ze is in januari nog gescant..

Zijn er mensen die dit herkennen in de opbouw van een Peesblessure????

D__S

Re: Vragen over na Peesblessure weer opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:06

Wat zegt je dierenarts van deze vraag?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:14

Mijn merrie heeft 3,5 jaar geleden een peesblessure gehad en zelfs nu nog is het de ene keer wat dikker/voller dan de andere keer. Warm wordt het niet verder, maar mijn DA had al gezegd dat dit zou kunnen gebeuren.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:25

Kun je iets mee vertellen? wat versta je onder een kleine blessure aan de oppervlakkige buiger?
Heb je gerevalideerd, zo ja hoe en hoe lang?
Hoe lang is het geleden dat je de blessure ontdekte?

Ik zou zelf geen risico willen lopen en de DA om advies vragen in ieder geval.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:49

Dat kan gebeuren. Zolang zwelling en hitte weer redelijk snel wegtrekken, dan kan dat. De pees is nog herstellende en dat met wat reactie gepaard gaan. Mogelijk is de pees bijvoorbeeld wat verkort en wordt die nu weer opgerekt, maar dat geeft wel wat reactie.

Maar bij twijfel, vraag je dierenarts

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 19:23

Ik ga sowieso maandag afspraak maken voor weer een scan, ik kan advies vragen maar heb liever een scan immers kan niemand naar binnen kijken.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 19:25

Bowo schreef:
Dat kan gebeuren. Zolang zwelling en hitte weer redelijk snel wegtrekken, dan kan dat. De pees is nog herstellende en dat met wat reactie gepaard gaan. Mogelijk is de pees bijvoorbeeld wat verkort en wordt die nu weer opgerekt, maar dat geeft wel wat reactie.

Ja het stelt eigenlijk niet heel verl voor hoor qua warmte en zwelling maar ben gewoon een piet paniek .

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 19:27

Koekie73 schreef:
Kun je iets mee vertellen? wat versta je onder een kleine blessure aan de oppervlakkige buiger?
Heb je gerevalideerd, zo ja hoe en hoe lang?
Hoe lang is het geleden dat je de blessure ontdekte?

Ik zou zelf geen risico willen lopen en de DA om advies vragen in ieder geval.

Eind sept ontdekt na haar operatie aan haar oog onder volledige narcose en bij bijkomen aangetikt.

Ja zit nog middenin het revalidatietraject draven nog aan de hand op jet harde volgens schema da.

Ik zal proberen de scan hier te plaatsen

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 19:40

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 19:42

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 19:43

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:15

Als je op "Voeg foto's toe" drukt, staan ze als het goed is onder "Afbeeldingen"

Daar hoef je ze alleen maar aan te klikken.

Als ze er niet staan, eerst uploaden

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:17

Ik snap je wel hoor. Ik zou me er ook onzeker bij voelen. Ik zou goed in de gaten houden of de warmte/zwelling binnen 24 uur weg is. En anders idd toch weer even een echo laten maken. Dan weet je ook of je je schema bij moet stellen.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 20:28

Bowo schreef:
Als je op "Voeg foto's toe" drukt, staan ze als het goed is onder "Afbeeldingen"

Daar hoef je ze alleen maar aan te klikken.

Als ze er niet staan, eerst uploaden

Haha thnxxx

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 20:29

Koekie73 schreef:
Ik snap je wel hoor. Ik zou me er ook onzeker bij voelen. Ik zou goed in de gaten houden of de warmte/zwelling binnen 24 uur weg is. En anders idd toch weer even een echo laten maken. Dan weet je ook of je je schema bij moet stellen.

Pfff ja hou op , wordt er panisch van…

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 20:29

Afbeelding

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:43

Ik zit ok sinds oktober met een peesblessure oppervlakkige buiger maar helaas een behoorlijke...
Wij zijn nog steeds alleen maar aan het stappen.

Ken je gevoel helemaal soms opeens wat warmer, niet gloeiend maar wel warmer, en soms opeens best wat vocht. Word er helemaal ongelukkig van. Maar ik probeer het ook per scan te bekijken. Die van mij is best wat keren als een kanonnetje afgegaan en nog steeds wel vooruitgang aan het boeken dus probeer het niet te groot in mn hoofd te maken.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 20:52

elineAbby123 schreef:
Ik zit ok sinds oktober met een peesblessure oppervlakkige buiger maar helaas een behoorlijke...

Ken je gevoel helemaal soms opeens wat warmer, niet gloeiend maar wel warmer, en soms opeens best wat vocht. Word er helemaal ongelukkig van. Maar ik probeer het ook per scan te bekijken. Die van mij is best wat keren als een kanonnetje afgegaan en nog steeds wel vooruitgang aan het boeken dus probeer het niet te groot in mn hoofd te maken.

Ohhhh ik herken je helemaal in jouw verhaal.
Ik zou het liefst elke week scannen maak me er altijd echt druk om..

Jeetje jij dus ook al ff aan het stappen en precies een rot periode qua weer, die van mij gaat ook zo nu en dan echt af hoor..

Hoe erg was het bij die van jou?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:56

Het is logisch dat er een soort van "angst" is dat het terugkomt.

Overleg het opbouwen met de dierenarts, maak een schema en kijk wat je nog meer kunt doen. En soms doen ze onhandige dingen, springen ze opeens weg, zet je ze buiten en zie je ze dingen doen dat je denkt "Help"... Maar dat hoort er ook bij. Daar kun je helaas zo weinig aan doen.

Regelmatig scannen en zolang er vooruitgang in zit en je geen rare dingen opvallen (want het is nu eenmaal zo, hebben ze eenmaal iets, dan heb je heel snel het gevoel dat er wat is, dat iets toch warmer aanvoelt of er vocht in zit terwijl dat niet per se iets moet betekenen...)

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 21:07

Ik maakte elke dag foto’s van haar been voor ik begon en erna om het per dag te vergelijken echt te erg dit maar ik zal vast niet de enige zijn die zo gek is haha lol

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 21:14

Bowo schreef:

Dit. Het is min of meer de bedoeling dat door het opbouwen van beweging de boel geactiveerd word om te herstellen. En dat kan gepaard gaan met een stukje zwelling. Moet vrij snel weer wegtrekken en enigszins stabiel blijven, dus niet twee weken niet en dan ineens hartstikke dik. Dus goed blijven checken en als je echt twijfel hebt, al is het maar voor je eigen gemoedsrust, gewoon iets eerder weer scannen. Kost je aan het einde van de rit misschien een extra scan maar gemoedsrust is ook veel waard.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 21:34

racinggirl schreef:
elineAbby123 schreef:

Ohhhh ik herken je helemaal in jouw verhaal.
Ik zou het liefst elke week scannen maak me er altijd echt druk om..

Jeetje jij dus ook al ff aan het stappen en precies een rot periode qua weer, die van mij gaat ook zo nu en dan echt af hoor..

Hoe erg was het bij die van jou?

Die van mij is voor de helft door :( en wij hebben 6-12 maanden revalidatie als prognose gekregen. Ben de eerste maand 4* per dag geweest, de 2e maand 3, per dag en nu al paar maanden 2* per dag.

Ik ben gestopt met fotos maken want elke keer twijfel ik of het dikker is, de licht inval, vocht etc.
Maar inderdaad vreselijk is het, bij elke misstap of jump twijfel ik meteen. Ik probeer er maar echt op te vertrouwen dat het beren en leeuwen zijn die ik zie, en dat als het echt weer mis is ik het voel en mn paard het ook laat zien ( die is gelukkig vrij snel met laten zien dat ze pijn heeft).

En ik probeer ook praktisch te denken; stel het is nu wel weer slechter, dan als nog moet ik stappen en koelen en kleien en magneettherapien, dus ik blijf gewoon hetzelfde doen want dat is bevordelijk als je snapt wat ik bedoel

ELD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:17

Niet helemaal het topic, maar toch ook over peesblessures!

Ik zou graag mijn paard een supplement bijgeven ter ondersteuning van een peesblessure.
Mijn dierenarts raadt 1 van volgende 3 aan:
- curafyt restore & revive
- equi-joint equipharma
- artico plus phytovet

Heeft iemand hier ervaring met een van deze supplementen? En heeft dit bij jullie geholpen?
Andere voorstellen mogen ook zeker gegeven worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 23:09

Wij hebben elke 6 weken laten scannen zodat we steeds weer wat verder konden met opbouwen als de scan goed was.

Heb 1 merrie die 3 jaar geleden een peesblessure had en die is soms ook nog wat dik. Na het rijden was het weer dun. Ze loopt goed
Ik maak me er niet meer druk om

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:00

Popstra schreef:
Wij hebben elke 6 weken laten scannen zodat we steeds weer wat verder konden met opbouwen als de scan goed was.

Heb 1 merrie die 3 jaar geleden een peesblessure had en die is soms ook nog wat dik. Na het rijden was het weer dun. Ze loopt goed
Ik maak me er niet meer druk om

Nadat de pees "genezen" verklaard was, heb je toen ooit nog een "paniek scan" gemaakt? Dat lijkt mij zo moeilijk om het dan los te gaan laten als het ware