Paard loopt steeds slechter na bezoek hoefsmid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinderrrr

Paard loopt steeds slechter na bezoek hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 01:27

Hoi,

Drie weken geleden is de hoefsmid bij mijn bijrijpaard geweest. Hij liep de dagen daarna heel voorzichtig. Wij dachten dat dit kwam doordat hij misschien iets te kort bekapt zou zijn omdat andere paarden op stal het zelfde hadden.

Alleen is hij de laatste weken steeds slechter gaan lopen. Hij loopt voetje voor voetje op het harde maar als hij in de bak op het zachte loopt loopt hij prima. We wouden het nog even aankijken omdat het dit weekend een stuk beter ging alleen was ik vandaag erg geschrokken omdat hij opeens ze slecht liep.

Toen ik hem uit de stal wou halen liep hij stap voor stap mee. En toen een paar meter verder waren stopte hij en wou hij niet meer verder. Ik ben toen weer met hem terug gelopen en dit ging zo moeilijk.

Ik heb met de eigenaar overlegt dat we het nog een weekje afwachten voor we de arts bellen.

Heeft iemand misschien een idee wat dit zou kunnen zijn? Zijn hoeven zijn niet te zacht aan de onderkant en aan zijn benen voelt nergens iets warms ook heeft hij normaal gesproken geen gevoelige hoeven als de hoefsmid is geweest.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 01:45

Van ernstig tekort bekappen kan een paard ook hoefbevangen raken. Goed dat je het paard niet verder laten lopen. Zeker in combinatie met de kou van dit moment. Hoefkneuzingen zijn een andere mogelijke blessure. Ik zou er morgen nog een dierenarts bij vragen. Zere voeten zijn voor een paard heel naar. Hopelijk denkt de eigenaar er ook zo over. Sterkte.

Celebi

Re: Paard loopt steeds slechter na bezoek hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 01:57

Als je verzorgpaard al 3 weken lang slecht loopt en dit nu zoveel erger wordt zou ik zeker niet wachten met de dierenarts. Het paard heeft blijkbaar pijn en dat lijkt dus niet vanzelf over te gaan. Misschien beter toch even bellen in de ochtend voordat jullie dit weekend in gaan?

Wat het is weet ik natuurlijk niet maar hoefbevangenheid is vrij serieus. Maar als je niet zeker weet waar de pijn vandaan komt kan het altijd ook nog wat anders zijn. En zelfs als het 'alleen maar' veel te kort en dus gevoelig is moet de eigenaar er wel echt wat mee om het dier comfortabel te houden en de hoef te beschermen met een schoen of ijzer of want dan ook zodat het dier niet meer zo'n zeer heeft en de hoef weer kan groeien.

Ik had zelf al eerder aan de bel getrokken denk ik maar als je nu zegt vandaag zo geschrokken te zijn omdat het dier zo slecht liep is dat voor mij een acuut belletje dierenarts om een afspraak te maken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 08:28

Wat zegt de hoefsmid ervan? Naar mijn ervaring kan deze vaak meer over de hoeven zeggen als een dierenarts. Wel vreemd overigens dat alle paarden bij jullie gevoelig lopen na de smid? Dat lijkt me toch ook niet helemaal normaal

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 08:35

Klinkt voor mij ook als mogelijk hoefbevangen. Heb het ook ooit meegemaakt na te kort bekappen.

Sterkte!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:00

Mijn eerste gedachte is ook mechanisch hoefbevangen door wellicht te kort bekappen in combinatie met een bevroren ondergrond. Ik zou zo snel mogelijk de dierenarts er bij halen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:04

Klinkt voor mij ook als hoefbevangen en ik zou echt niet nog een week afwachten.

Eerst je smid bellen, laat hem maar terug komen en daarna je dierenarts inschakelen.

maralynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:10

Elisa2 schreef:
Mijn eerste gedachte is ook mechanisch hoefbevangen door wellicht te kort bekappen in combinatie met een bevroren ondergrond. Ik zou zo snel mogelijk de dierenarts er bij halen.

Dit.

Klinkt als winter bevangen of mechanisch bevangen.

Dit kan komen door dat een hoef te rigoureus worden aangepakt. Dat trekken de bandjes niet.

Vraag evt een andere smid om mee te kijken. Of vraag een dierenarts met ervaring met hoeven.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:56

Sowieso de dierenarts want dat wil een goede smid hierbij ook. Die wil namelijk een röntgenfoto hebben. Mijn smid heeft me eens op verdenking van een hoedkanteling met spoed de dierenarts laten komen voor een foto. Was uiteindelijk toch niks gelukkig, maar met verdenking op wil je geen risico's nemen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:07

Ik denk ook hoefbevangen, heb precies hetzelfde eens gehad met een paard. Zo snel mogelijk de dierenarts laten komen en pijnstillers opstarten. Hopelijk knapt hij snel weer op. Goed dat je hier even advies vraagt, het is altijd lastig als het een paard van een ander is. Ik hoop voor je dat je de eigenaar kunt overtuigen dat het paard pijnstillers nodig heeft. Heel veel sterkte er mee!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:55

Ik zou ook niet meer afwachten, maar de dierenarts laten komen. Ook als het paard niet bevangen is, dan is een pijnstiller wel zo vriendelijk.. Als ze op eieren lopen en dus erg gespannen, dan is het natuurlijk een kwestie van tijd voor ze hoger in het lichaam ook pijn krijgen. Met het gevolg dat ze niet fijn meer kunnen gaan liggen en opstaan en liggend is juist het enige moment dat ze geen zere voeten hebben en kunnen ontspannen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:32

Klinkt inderdaad als mechanisch hoefbevangen.
Als de eigenaar wil wachten, kun je zelf al verlichting bieden door hoefschoenen aan te doen bij het paard en als je die niet hebt, schuimrubber onder de hoeven vastmaken met tape.
Sowieso niet dwingen om te lopen, in dit geval zou ik het paardje op stal laten staan tot de dierenarts een diagnose heeft gesteld.

Heel triest dit...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:38

Dus dit dier staat al 3 weken met pijn en de eigenaar wil nog een week afkijken?

Oke....
Dat vind ik wel een heel bijzondere gedachtegang.

De smid mocht van mij overigens ook wieberen als elk paard na een bekapping gevoelig loopt.
Maar vandaag zou ik de da nog bellen, of eigenlijk 2 weken geleden al.

Net als de rest denk ik ook aan bevangen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 13:03

Ja, te kort bekapt of vernageld. Ik ga met DP mee, andere smid want als ze allemaal zo lopen.... dikke doei.
In de winter groeien hoeven nauwelijks en wat in het voorjaar met een weekje weer erbij zit kan nu lang duren.
Vandaag nog de DA erbij, wat zou nog langer wachten opleveren?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 13:06

Pijnstillers lijken mij wel het minste wat je zsm moet regelen. Dierenarts erbij om te checken voor hoefbevangenheid en dus ook welke medicatie. Zou zo zeker niet het weekend in gaan :n

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 14:54

Van te kort bekappen kunnen ze een week gevoelig lopen. Maar zou met tijd moeten beteren. Als het alleen maar erger wordt vermoed ik dat er al iets gaande was in de hoef, en daarna tekort bekappen kan heel slecht uitpakken. Ik zou zsm fotos willen.

Vlinderrrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 16:45

Oké ik weet genoeg bedankt voor jullie reacties allemaal❤️

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:59

Dit is heel pijnlijk mijn paard kreeg hoefschoenen en dat werkte goed, hij liep op eieren en later bleek het HKO te zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 08:52

Toen paard direct na het bekappen gevoelig liep, was het logisch dat je het even aan wilde kijken.
Maar nu het na een paar weken niet beter wordt. Maar juist erger.
En het zelfs zo erg is dat paard alleen nog voetje voor voetje met moeite loopt en duidelijk pijn heeft....

Dat is geen kwestie meer van even aankijken want die fase heb je al gehad :(:)

Hier ook wel eens gehad dat Mareentje bekapt was door iemand, maar de dag erna kwam ze amper nog van het erf af (naar de wei) en ze werd toen ook hoefbevangen. Rotjaar was dat want ze had daarna ook nog 2x een hoefzweertje te pakken. Deze smid daarna nooit meer laten komen en de 20 jaar daarna, toen hoeven eindelijk weer sterk en gezond waren, nooit meer gevoelige voetjes gehad gelukkig.

Als paard standaard gevoelig loopt bij een bepaalde smid en het wordt niet beter nadat je dit gemeld hebt dan zou ik toch echt op zoek gaan naar een ander want gevoelig lopen na smid is absoluut niet de bedoeling.