Trage eter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jokonootje

Trage eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 13:32

Zolang als ik mijn merrie heb is het altijd al een hele trage eter.
Het nadeel is dat er echt wel bijgevoerd moet worden. Omdat ze zeker in de winter enorm inlevert op haar gewicht.

'even snel voeren is er niet bij. Ik sta soms wel een goed uur te kijken voor ze dr brokken en speedibeet op heeft.
Het gaat kruimeltje voor kruimel en brokje voor brokje naar binnen.
En eerlijk is eerlijk ik ben het wel wat zat.
Haar gebit is goed, meerdere voer soorten geprobeerd. niks gaat vlot naar binnen.
Het is ook nog eens een mega zinnige eter die gerust weigert als ik iets verander.

Zijn er nog mensen die tips hebben?

Ze staat 24/7 buiten in een kudde 5 merries. Altijd maar dan ook echt altijd hooi, groot stuk land en een verhard stuk met schuilmogelijkheden.

Vandaag ook weer anderhalf uur voordat ze haar eten opheeft dan kan ik al niks meer doen voordat ik weer naar huis moet.

Hannanas

Re: Trage eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:34

Kun je jezelf geen andere dagroutine aanleren en een stukje afzetten waar ze rustig kan eten?
Dan kun je snel even naar je paard puur om apart te zetten op haar stukje met het eten. Kom je een aantal uren later weer terug en kun je met haar doen wat je wilt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:38

Is een voerzak geen idee?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 13:39

Hannanas schreef:
Kun je jezelf geen andere dagroutine aanleren en een stukje afzetten waar ze rustig kan eten?
Dan kun je snel even naar je paard puur om apart te zetten op haar stukje met het eten. Kom je een aantal uren later weer terug en kun je met haar doen wat je wilt.

Helaas is dat geen optie.
Ik moet best een stukje rijden voor ik er ben en als ze apart staat en er is niemand bij en gaat ze over de zeik en stopt ze met eten.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 13:39

Cayenne schreef:
Is een voerzak geen idee?

En dan?
Ze kan niet met voer in de kudde. Dan zal ze worden opgejaagd de rest is koudbloed en mogen niet bijgevoerd worden. Maar eten wel erg graag.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:49

Geen stalgenootje die jou paard even apart wilt zetten met een bak voer?
Die kunnen dat doen in de tijd dat ze zelf gaan rijden enz.

En iets als slobber duurt dat ook lang?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:59

Ik herken dit zo.. _O- Geen uur hier, maar wel makkelijk een kwartier. Ik ga dan ondertussen andere dingen doen op stal, dus klusjes bewaar ik voor wanneer hij aan het eten is en ik tijd heb om dat ondertussen te doen. Vanochtend heb ik gewoon in de auto reels zitten kijken want ik had het te koud om buiten te wachten. :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:13

Hier ook zo een. Vooral in de zomer als alles op het land staat. Duurt soms wel een halfuur voor hij klaar is. Mezelf onderhand maar aangeleerd dat zodra ik afgestapt ben hij direct zijn eten krijgt. Heb ik alle tijd om af te zadelen, op te ruimen, te vegen. Dan hoef ik daarna slechts een kwartiertje toe te kijken tot hij zijn brokjes op heeft.
Wat bij mijne soms ook wel werkt is onderweg naar het land nog wat te voeren als snoepje. Dat gaat er toch altijd wat sneller in :))

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 14:14

Captain schreef:
Ik herken dit zo.. _O- Geen uur hier, maar wel makkelijk een kwartier. Ik ga dan ondertussen andere dingen doen op stal, dus klusjes bewaar ik voor wanneer hij aan het eten is en ik tijd heb om dat ondertussen te doen. Vanochtend heb ik gewoon in de auto reels zitten kijken want ik had het te koud om buiten te wachten. :')

Vaak ga ik uitmesten terwijl ze staat te eten.
Maar soms is alles ook al gedaan zoals vanochtend en ik sta dan echt wat dom voor me uit te koekeloeren.
En ondertussen staat mevrouw uitgebreid te kauwen op 3 brokjes.

bcd94 schreef:
Geen stalgenootje die jou paard even apart wilt zetten met een bak voer?
Die kunnen dat doen in de tijd dat ze zelf gaan rijden enz.

En iets als slobber duurt dat ook lang?

Ik heb geen stalgenootjes.
Sta bij iemand aan huis. Maar die zegt ook logischerwijs als ik jou paard moet voeren sta ik erbij te kijken.

Het duurt echt heel lang.

Ik grap altijd maar het volgende paard wat ik koop moet echt eerst laten zien of ze snel kunnen eten. Want echt dit irriteerd me mateloos ;(

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 14:15

Autumnn schreef:
Hier ook zo een. Vooral in de zomer als alles op het land staat. Duurt soms wel een halfuur voor hij klaar is. Mezelf onderhand maar aangeleerd dat zodra ik afgestapt ben hij direct zijn eten krijgt. Heb ik alle tijd om af te zadelen, op te ruimen, te vegen. Dan hoef ik daarna slechts een kwartiertje toe te kijken tot hij zijn brokjes op heeft.
Wat bij mijne soms ook wel werkt is onderweg naar het land nog wat te voeren als snoepje. Dat gaat er toch altijd wat sneller in :))

Ik voer tijdens het poetsen, opzadelen, en na het rijden mag ze direct weer beginnen met eten.
Soms pak ik een van de andere paarden en zet ik die er strak naast zodat ze wat druk ervaart en iets sneller eet.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:29

Diegene waar je op stal staat, hoeft toch niet toe te kijken? Is het voor de staleigenaar niet haalbaar om jouw paard gewoon 1,5 uur apart te zetten voor het voeren. Dan moet je paard misschien wat langer wachten nadat het op is voor ze weer bij de rest kan, maar is het wel minder tijdsintensief.

En verder de vraag, hoeveel voer je nu? Misschien kan je kijken of voer met een hogere voedingswaarde, en waar je dus minder van hoeft te voeren, een optie is.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:37

Ik herken je probleem. Mijn merrie kan ook niet alleen eten (ze eten samen binnen met draadjes ertussen), voerbak wordt van haar afgejat. Ik heb heel veel gepuzzeld met voer tot iets wat zo minimal mogelijk in hoeveelheid is, zij zo lekker mogelijk vindt en wat haar op gewicht houdt. Sojaschroot is bijvoorbeeld een goede om aan te zetten en waarvan je heel weinig moet voeren.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 14:42

Bowo schreef:
Diegene waar je op stal staat, hoeft toch niet toe te kijken? Is het voor de staleigenaar niet haalbaar om jouw paard gewoon 1,5 uur apart te zetten voor het voeren. Dan moet je paard misschien wat langer wachten nadat het op is voor ze weer bij de rest kan, maar is het wel minder tijdsintensief.

En verder de vraag, hoeveel voer je nu? Misschien kan je kijken of voer met een hogere voedingswaarde, en waar je dus minder van hoeft te voeren, een optie is.

Nee ze wil echt niet apart staan. Het is oke als er iemand bij blijft staan maar als we haar alleen in de bak zetten met een emmer voer en we lopen weg dan gaat ze eerst heen en weer draven, uiteindelijk gaat ze over het hek heen naar de rest van de kudde.
En aangezien ik mijn paard graag heel wil houden vind ik een hek a 1,70m hoog geen goed idee om over heen te klappen.
Ze red het makkelijk (heeft ze al meerdere keren gedaan maar ik wil de succes ervaringen echt beperken)

Ze krijgt nu 2 scheppen pavo Weightlift, en een schep speedibeet geweekt met een scheutje olie
Dat eet ze gelukkig wel op.
Ze is echt heel zinnig. Als ik iets wijzig eet ze helemaal niet meer. En dat kan ze qua gewicht nu echt niet hebben .
Ze is eigenlijk al te schraal nu

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:50

Kun je met je stalhouder misschien afspreken om een stukje af te zetten met een draad op timer (X gate oid hoe het ook heet) die dan na bijvoorbeeld twee uur weer open schiet automatisch? Dan kun jij je paard apart zetten naast de kudde = ze is niet alleen, en hoef je niet op haar te wachten. Dat is hier een oplossing voor ons paard wat traag eet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:53

Jokonootje schreef:
[
Ze krijgt nu 2 scheppen pavo Weightlift, en een schep speedibeet geweekt met een scheutje olie
Ze is echt heel zinnig. Als ik iets wijzig eet ze helemaal niet meer. En dat kan ze qua gewicht nu echt niet hebben .

Dat is ook wel heel veel volume om achter elkaar op te eten.

Ik zou dan toch gaan kijken naar iets met wat meer calorieën waarvan je minder hoeft te geven.

Heb je echt alles op dat gebied geprobeerd?
Misschien de speedibeet vervangen gewoon een schep grasbrok van Hartog?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:57

Olie geeft veel calorieën. Voer minderen en olie er overheen doen?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 15:39

fransje23 schreef:
Jokonootje schreef:
[

Ik zou dan toch gaan kijken naar iets met wat meer calorieën waarvan je minder hoeft te geven.

Grasbrok
Merrie brok
Seniores priores
Sojaschroot
Andere olies erdoor
Luzernebrok
Luzerne
Smartmash slobber
Vitalstyle weight and condition
Pavo muscle build

Ze vreet niks...
Of tenminste sommige dingen eet ze heel even en weigert na 1,5 maand weer.
De combinatie die ze nu heeft eet ze tenminste nog op.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 15:40

XladyX schreef:
Kun je met je stalhouder misschien afspreken om een stukje af te zetten met een draad op timer (X gate oid hoe het ook heet) die dan na bijvoorbeeld twee uur weer open schiet automatisch? Dan kun jij je paard apart zetten naast de kudde = ze is niet alleen, en hoef je niet op haar te wachten. Dat is hier een oplossing voor ons paard wat traag eet.

Dat zou misschien nog een optie kunnen zijn... Ga ik me eens in verdiepen

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:42

fransje23 schreef:
Jokonootje schreef:
[

In grasbrok zit toch minder voedingswaarde dan speedibeet?

TS heb je seniores priores al geprobeerd? Eet makkelijker weg dan speedibeet en zet ook goed aan. Of beter zelfs. Eventueel iets anders lekkers er nog doorheen.

Zie nu de nieuwe post dat je dit al geprobeerd hebt.
Open deur maar gebit heb je vast al gecheckt? En ze heeft geen maagklachten?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:01

Ik voer mijn trage eter nu Senior Priores en hij eet nu sneller dan met de brokken.Hij kan het nu gelijk doorslikken omdat het slobber is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:30

En het niet zoeken in de ruwvoer? Ze heeft altijd toegang tot goed hooi zeg je.

Eet ze pavo topsport? Daar een flinke hoeveelheid van voeren? En dan zonder speedibeet fibre en dat soort bulk.

* ik bedoelde topsport. Smaakt goed, hoog in eiwitten en vetten. Meer energie dan weightlift. Zetmeel gelijk. En dan afwegen, niet te zuinig voeren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:40

Temeraire schreef:

Ja, maar heeft wel meer eiwit en heeft vooral minder volume geweekt.
Speedibeet zet enorm uit waardoor het veel volume is.

subli omega 369 al geprobeerd?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:57

Ze heeft geen last van haar maag?

Herken t trouwens wel als t gaat om die emmers vol van “ ruwvoervervangers/ grasbrok en pulp en dergelijke “. Dat wordt zó volumineus, ik sta er ook vaak maar bij te wachten..
Ik ga nu maar eens wat anders proberen

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 17:08

fransje23 schreef:
Temeraire schreef:

Ja, maar heeft wel meer eiwit en heeft vooral minder volume geweekt.
Speedibeet zet enorm uit waardoor het veel volume is.

subli omega 369 al geprobeerd?

Oke thanks! Minder volume scheelt idd wel.

Als ze geen last van haar maag heeft dan zou ik het ook wel in de hoek van sportbrok durven zoeken. Je hebt al zoveel geprobeerd, en er mag gewoon meer in als ik het zo lees.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 17:22

Krijgt je paard ook extra mineralen bijgevoerd? Want hetgene dat je nu voert, bevat geen extra gebalanceerde vitamine & mineralen. Oa B vitamine en zink stimuleren eetlust in paarden, als je daarvan dus een tekort hebt, kan de eetlust minder worden. B vitaminen maken de paarden grotendeels zelf aan in de dikke darm als ze voldoende & goede kwaliteit ruwvoer krijgen, maar zink zit niet altijd in de juiste hoeveelheden in het ruwvoer. Dat geldt ook voor andere mineralen, als je geen compleet krachtvoer, balancer of mineralenbrok geeft moet je dat echt altijd doen, ook voor paarden die niet (hoog) in het arbeid staan.

En om ook even over de andere boeg te denken. Mijn paard heeft echt een hele kleine eetlust. Soms is een half litertje brok al te veel voor haar en ze eet ook weinig hooi, ondanks dat ze ook wat moeilijk op gewicht te houden is en veel voer nodig heeft. Ze loopt dan gewoon weg van haar voer en gaat wat anders doen. Voor haar werkt het beter om meerdere, kleine maaltijden aan te bieden. Zij raakt echt een soort van overrompeld als ze een hele grote bak met voer in een keer zou krijgen. Dan heb ik de luxe om heel dicht bij stal te wonen en vanuit huis te werken, ik ga dus standaard 2x per dag naar stal om haar een halve liter brokjes te voeren :D Van de zomer, toen ze geblesseerd was zelfs 3x per dag maar dat is wel wat werkte voor haar. Nu staat ze om andere reden gescheiden van haar paardenvriendin, want die bleef haar maar trappen en in het hekwerk jagen, en ik voel een hele rust over haar heen dat eindelijk in rust kan eten. Ze is geen langzame eter, maar kan gewoon niet zo veel in 1x eten, en ik gooi gewoon haar bak voer in de wei en dan is die de volgende dag wel een keer leeg ;) :j Maar ik snap dat dat ook niet altijd kan