Ervaringen gezocht: tussenpeesblessure aan 3 benen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xbkbx

Ervaringen gezocht: tussenpeesblessure aan 3 benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 09:56

Hoi allemaal,

Een maand geleden liep mijn paard onregelmatig rechts achter tijdens het rijden. Na behandeling van een osteo werd het niet beter en heb ik gelijk een afspraak gemaakt bij de kliniek. 2 weken geleden kon ik daar terecht. Op de kliniek bleek hij inmiddels op 3 benen kreupel te lopen en hij gaf ook reactie op de buigproeven op het 4e been. Benen waar hij duidelijk kreupel liep waren rechtsvoor, linksvoor en iets mindere mate rechtsachter. Eerst zijn beide kogels van de rechter benen op de foto geweest en hier waren geen aanmerkingen op.

Daarna een echo van rechtsvoor waaruit kwam dat er veranderingen te zien waren in bundelstructuur en echogenicitieit van met name het lichaam van de tussenpees, zowel aan buiten als aan binnenzijde. Met aan de buitenzijde tekenen van littekenweefsel. Na uitverdoven van rechtsvoor tot aan de voorknie liep hij aanzienlijk beter aan dit been, maar werd hij slechter op rechtsachter. Hierop is besloten om ook een echo te maken van rechtsachter met ook veranderingen in de pees maar in mindere maten dan rechtsvoor. Het is aannemelijk dat ook linksvoor dit zelfde probleem speelt omdat hij de zelfde kreupelheid op dit been laat zien.

Nu is er een degeneratieve aandoening van de pezen wat bij spaanse paarden kan voorkomen (mijn paard is deels spaans) maar kan nu niet direct worden aangetoond.

Voor nu staat mijn paard op speciaal beslag en moet ik over een maand terug naar de kliniek.

Hebben mensen ervaring met peesblessures aan meerdere benen? En zo ja wat was hiervan de uitkomst?
En hebben mensen ervaring met de degeneratieve aandoening?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:05

Helaas had mijn kwpn merrie aan allebei de achterbenen peesblessures. Bij de Raaphorst in Wassenaar waren ze heel eerlijk dat behandelen een heilloze weg zou worden. Ze heeft verder geen pijn is niet kreupel of onregelmatig en staat vrolijk met pensioen in de kudde. Bij onderzoek enige tijd daarna bleek dat een voorbeen nu ook wat minder wordt. Misschien toch door compenseren. Maar zolang er kwaliteit van leven is, mag ze blijven. Schrik wel van je bericht omdat ik ook een Spaanse merrie heb.
Laatst bijgewerkt door henshem op 19-02-25 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:06

Bedoelen ze DSLD met deze aandoening?

Mijn ervaring met peesblessures aan meerdere benen dat de oorzaak daarvan altijd ergens anders ligt.

henshem

Re: Ervaringen gezocht: tussenpeesblessure aan 3 benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:07

Dit denk ik ook. De vorige eigenaar van mijn kwpn-er had een hele zware bak. Achteraf gezien had ik daar mijn conclusies uit moeten trekken.

xbkbx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 10:15

henshem schreef:
Helaas had mijn kwpn merrie aan allebei de achterbenen peesblessures. Bij de Raaphorst in Wassenaar waren ze heel eerlijk dat behandelen een heilloze weg zou worden. Ze heeft verder geen pijn is niet kreupel of onregelmatig en staat vrolijk met pensioen in de kudde. Bij onderzoek enige tijd daarna bleek dat een voorbeen nu ook wat minder wordt. Misschien toch door compenseren. Maar zolang er kwaliteit van leven is, mag ze blijven. Schrik wel van je bericht omdat ik ook een Spaanse merrie heb.

Ik zit ook bij de Raaphorst in Wassenaar, bij Patricia! Fijn dat jouw merrie pijnvrij op pensioen kan. Hoe oud is zij?
Ze durfde bij mijn paard nog geen uitspraak te doen, maar ik hoop dat hij inderdaad nog pijnvrij op pensioen kan, ookal is hij pas 14.

Elisa2 schreef:
Bedoelen ze DSLD met deze aandoening?

Mijn ervaring met peesblessures aan meerdere benen dat de oorzaak daarvan altijd ergens anders ligt.

Ze hebben de precieze naam van de aandoening niet benoemd, maar dit komt wel overeen met het verhaal vanuit de kliniek. Alleen mijn paard is pas 14, maar staat wel wat weker op zijn koten wat de oorzaak zou kunnen zijn..

henshem schreef:
Dit denk ik ook. De vorige eigenaar van mijn kwpn-er had een hele zware bak. Achteraf gezien had ik daar mijn conclusies uit moeten trekken.

Oorzaak is altijd lastig te herhalen. Wij hebben alleen echt geen zware bak en ik rij nooit door de duinen ook al staan we daar dichtbij. Ook naar het strand pakte ik altijd de trailer om via een verharde opgang te gaan ipv de steile zware duin opgangen…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:24

Ik zou navragen of het echt DSLD is, als dat het is dan ziet de toekomst er niet goed uit.

Ik weet wel iets van DSLD en het is altijd progessief en wordt altijd erger en de meeste worden niet oud. (sorry voor de vervelende woorden)

Spanjaarden willen nog weleens een steil achterbeen hebben en vele zijn hypermobiel wat de risico's kan vergroten maar DSLD komt vooral voor bij Peruaanse Paso's (die natuurlijk ook Spaans bloed hebben).

Misschien heb je hier wat aan:
[PW] Degenerative Suspensory Ligament Desmitis/DSLD

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:46

Mijn merrie is nu 18. De diagnose is gesteld toen ze 16 was.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:48

Zou idd ook denken aan DSLD. Dat komt overigens bij ontzettend veel rassen voor. Het zit door het hele lichaam, maar het zakken van de kogels is het meest in het oog springende zichtbare kenmerk. En dat is een proces, en ontzettend variabel qua leeftijd, dus lang niet altijd 'meteen' zichtbaar. Dat is overigens gevolg van de veranderingen in structuur in het weefsel. Week gekoot is geen oorzaak van dsld (en erg week gekoot ís vaak gewoon dsld), als het puur stand is helpt het hooguit niet en versnelt het doorzak-proces.
Helaas zijn nog veel artsen er niet goed bekend mee.

Het is idd progressief. Ontzettend nare aandoening. Hopelijk valt het mee bij jouw paard

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:36

Ja ik denk ook aan DSLD, dan heb je dat meestal in 2 of 4 benen. Anders zou het een probleem uit de rug moeten zijn bijvoorbeeld, maar omdat ze echt structuur verandering zien zal DSLD me niet verbazen.
Heb je een foto van hem op stand? Vaak kun je het wel zien aan de beenstand.
En het is ook een aparte kruising, dat helpt soms ook niet mee met de voordeligheid van een gezond lichaam. Wel een leuke kruising lijkt me :)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:58

Klinkt inderdaad als DSDL, en dat hoeft echt niet altijd op latere leeftijd te zijn. We hebben er eentje op stal gehad die de diagnose met 5 jaar kreeg…. Met 3/4 jaar al opvallend week gekoot en met 6 stond die echt met de koot horizontaal. Ze is wel nog jaren comfortabel geweest als weideversiering. Was overigens ‘gewoon’ een warmbloed.
Bij PPID zie je ook vaker dat soort beeld qua pezen overigens, is hij daarop getest?

xbkbx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 22:21

@Elisa2 ik ga het zeker navragen. Bedankt voor het topic. De voorspellingen en ervaringen in het topic zijn zeker niet goed helaas.

@amyz bedankt voor de uitleg. Ik bedoelde inderdaad niet dat het week gekoote de oorzaak zou zijn, maar de artsen gaven nu aan dat dit de oorzaak zou zijn voor de peesblessures. Ze durven geen uitspraak te doen of het DSDL is..

@earth foto van stand heb ik nu niet recent. Zal er morgen eens 1 maken. Het is zeker een aparte kruising en ik hoor vaker dat hij vrij flexibel enzo is wat idd niet altijd voordelig is. Qua karakter is hij wel echt een super kruising. Mega braaf werkwillig paard.

@supertje heftig verhaal om zo’n diagnose te krijgen voor een 5 jarige. Ik heb het dan verkeerd begrepen van de dierenartsen die zeiden dat hij wel jong is voor de problemen die hij heeft, maar dan niet specifiek gericht op DSDL. Als hij pijnvrij op de wei kan zal ik al blij zijn, dus hopen dat dat kan. Hij is niet op PPID getest. Zou dit verstandig zijn als ze nog twijfelen aan DSDL, of zou een biopt uit de hals beter zijn om de diagnose te stellen?

xbkbx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 12:31

Earth schreef:
Ja ik denk ook aan DSLD, dan heb je dat meestal in 2 of 4 benen. Anders zou het een probleem uit de rug moeten zijn bijvoorbeeld, maar omdat ze echt structuur verandering zien zal DSLD me niet verbazen.
Heb je een foto van hem op stand? Vaak kun je het wel zien aan de beenstand.
En het is ook een aparte kruising, dat helpt soms ook niet mee met de voordeligheid van een gezond lichaam. Wel een leuke kruising lijkt me :)

Hier nog foto’s van stand van vandaag
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:54

Ik vind het nog meevallen qua stand.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:05

Ik heb mijn 6 jarige kruising Shire x Engelse Volbloed laten inslapen vanwege DLSD. Mijn paard stond op het eerste gezicht ook niet heel week, maar viel door de mand zodra hij in beweging kwam.