We gaan even terug naar ongeveer 10 december. Ik kom op stal aan en had al een appje gekregen van de staleigenaar dat mijn jongste (moet nog 6 worden) met een dikke knie op stal staat. Na het bekijken van het been kon ik concluderen dat hij een lange oppervlakkige snee had binnen kant voorbeen. Dit was rechtsvoor .Deze liep van oksel tot voor knie, alsof hij met zijn achterbeen zijn voorbeen geschaaf had. Afijn, de wond was na schatting 24 uur oud, want ik was 1 dag niet geweest. Nadat de korst eraf gehaald was en goed schoon gemaakt was het been met 3 a 4 dagen mooi dun. Na een week rust heb ik 2x kunnen longeren 1x rijden in 1 week. 2 weken na het eerste dikke been kom ik rond kerst op stal en had hij ineens een dikke bult aan de binnenkant links voor. Ook beginnende mok in de koot. 1ste week januari dierenarts geweest en hij concludeerde een pees ontsteking. Naar aanleiding van de mok. Goed, 1 week antibiotica, ontstekingsremmer en pijnstilling. 2 weken vrij gehad en daarna kon ik weer 2x longeren 2x rijden. 20 januari kom ik op stal, haal de deken af en mijn paard gaat bijna door de kettingen. Ik dacht dat hij geschrokken was totdat ik zag hoe verdikt de schoft was! DA gebeld, hij vermoede vastrollen of extern trauma. Het leek ook op een beetje zonder bijtsporen. Binnen 1 week zat er een wond op de schoft en bleek het een vette ontsteking geweest. Ook hier is hij 2 weken mee zoet geweest. Wel kon ik hem rustig aan bewegen aan de longe. De week van 1 februari weer kunnen rijden. Nu vandaag, na een week vakantie omdat ik zelf op vakantie was, had hij weer een verdikking in de schoft.
Nu komt het allervreemdste, terwijl Bol (de bruine) de eerste zwelling had heb ik de dekens gewisseld met de Zhip (de witte) Hierdoor is er dus een infectie onstaan in de schoft van Zhip. En uitgezakt naar schouders ook. Deze infectie verloopt wel anders dan bij Bol. Het jeukt en hij heeft er pijn aan. Dit speelt nu al een week of 3. Heeft ook ontstekingsremmer gehad en is ook weer even rustiger geweest. Nu deze week lijkt het weer te escaleren. DA komt morgen checken maar vooralsnog na hem een maand op de hoogte te houden weet hij mij niet te vertellen hoe en wat.
Beide hebben ze een beetje wisselend gezeten qua temperatuur. Zo tussen 37.4 en 38.2.
Heeft iemand enige idee wat het kan zijn, of heeft iemand dit als een gezien? Want de mensen die ik spreek hebben nog niks soortgelijks gezien. Ik durf ook wel te stellen dat het een bacteriële infectie is geweest van Bol op Zhip. Zhip wordt 21.

Eerste keer zwelling 20 jan

Dit was 21 jan.

Deze van vandaag waarop je een kleine verdikking ziet.

Dit was 28 jan

Dit 17 feb.
De plekken zijn geschoren om beter zicht te krijgen op hoe en wat. Wondjes worden gewassen met betadine en korstjes eraf gehaald. Nieuwe korstjes zijn pus achtig. Zhip heeft ook cushing. Wellicht dat dit meespeelt.
Mocht je vragen of ideeën hebben dan graag!