Ik zou je aub willen vragen om respectvol te reageren in dit topic.
Even een korte tijdlijn.
Edit: het gaat om een 10 jarig paard. Verder in kern goede gezondheid.
Nov. 2020 is er spat geconstateerd in 1 achterbeen. Alle benen op de foto gehad, 3 waren 100% goed. Naar huis gestuurd met metacam + advies om te stappen,
Juni 2021 onvoldoende verbetering, terug naar de kliniek. Op mijn verzoek rug/hals foto gemaakt om evt. andere ellende te besparen (100% in orde)
Echo en scintigrafie gemaakt > vermoeden van een klein botscheurtje, naast de bevonden spat
Juni 2021 n.a.v. de scintigrafie, CT scan gemaakt. Kreupelheid was toch te wijten aan spat.
Behandeld met Tildren infuus.
Tildren heeft succesvol 9 maanden gewerkt.
April 2022 weer röntgen gemaakt ter controle, weer een Tildren infuus gekregen
Tildren heeft succesvol 9 maanden gewerkt.
Januari 2023 wederom röntgen gemaakt ter controle, hieruit bleek dat er weinig 'vooruitgang' inzat. Of te wel; het werd niet stabiel (wat wel 'hoort' nav Tildren; dit brengt bot opbouw en afbraak in balans)
Wederom Tildren toegediend.
Helaas minder succesvol: na een ruime maand geen enkele verbetering,
Maart 2023 gewricht ingespoten met cortisonen
Injectie werkte 1,5 jaar (!) succesvol
Juli 2024 gewricht ingespoten met cortisonen
Helaas van korte duur: werkte 6 maanden succesvol
Gedurende deze periode altijd ondersteund met diverse supplementen, het meest tevreden was ik over TRM Stride en Jointpower van Horseflex.
Nog een edit: volgens de DA kon ik beter geen supplementen meer geven aangezien die zorgen voor smering en niet voor 'vastgroeiing'; van het gewricht.....

Dan zitten we dus nu in februari 2025, ik kom net bij de kliniek vandaan.
Weer foto's gemaakt, en die waren niet best. De afbraak stabiliseert absoluut niet.
Ik heb hem nog eenmaal laten inspuiten met cortisonen, om hem in ieder geval pijnvrij mee naar huis te nemen + om wat tijd te hebben om na te denken.
Op dit moment voel ik me even heel erg verdoofd omdat ik gewoon niet kan geloven dat de kans zeer groot is dat ik mijn beste vriendje binnenkort moet laten gaan.
De kliniek waar ik zit (grote, bekende) geeft aan verder niets te kunnen doen.
Tegen beter weten in typ ik dit bericht, in de hoop dat er een bokker is die zegt.. Ik weet een kliniek die wonderen verricht.
En met een 'wonder' bedoel ik opereren, of een andere soort 'therapie' die succesvol kan zijn in dit soort hele moeilijke gevangen.
Waarschijnlijk over de grens, Duitsland? Equitom?
De revue van supplementen, fysio e.d. zijn we al gepasseerd en dat gaat in dit stadium ook niet meer helpen.
Je kunt je voorstellen dat ik al heel veel (heel, heel veel) geld verder ben. Ik denk dat ik een ander in deze situatie had gevraagd 'waar die in godsnaam mee bezig is'

En dat is ook vaak zat tegen mij gezegd.
Maar je weet hoe dat gaat als het je eigen paard betreft.... Ik hou zo zielsveel van 'm

Dus ik ben, tegen beter weten in, opzoek naar een strohalm.

Ik hoop op echte verhalen/ervaringen; natuurlijk mag je me ook een pb sturen.
Nogmaals de vraag om aub respectvol te reageren, voor nu ligt het besluit er om hem in te slapen. En nee, daar wacht ik niet mee tot het weer mis is.
Hij is op dit moment een poos pijnvrij door de cortisonen maar als er geen wondermiddel blijkt, dan zal ik hem helaas moeten laten gaan.
Als hij pijnvrij op een weiland kan scharrelen zonder ingrijpen dan is dat ook best, maar daar ziet het nu even niet naar uit.