Sesambeentjes verlaagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Puppetje

Sesambeentjes verlaagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 17:47

Mijn paard is afgelopen week op röntgenfoto's geweest en hier kwam uit dat bij alle 4 de benen de sesambeentjes erg laag zitten.

Je zou verwachten dat hij dus week staat, maar dat is dus niet zo.
Hij is pas 3,5 jaar en nog niet aan het werk.
Mijn veearts was niet heel positief over zijn toekomst als rijpaard in verband met eventuele peesblessures die hieruit voort kunnen komen.

Ik kan op internet weinig vinden over deze stand van de sesambeentjes.
Iemand hier ervaring mee?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:49

Mijn vorige paard had aan een achterbeen verlaagde sesambeentjes, daardoor stonden de pezen steeds onder spanning en gingen ontsteken en zelfs verkalken. Het is nog een keer ingespoten, maar dat maakte niks uit. Ze is uiteindelijk ingeslapen. Zij heeft dit wel op iets latere leeftijd gekregen. Kan me voorstellen dat het voor een jong paard geen goede prognose heeft, en dan nog aan 4 benen. Veel sterkte!

Suzanne F.

Re: Sesambeentjes verlaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 08:49

Dat klinkt niet goed. Heb je hem net gekocht? Heb je hem voor de sport of voor buitenritjes?

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 13:44

Belasting zowel voor de sport als recreatief gaat problemen geven.

Ik heb hem als veulen gekocht en wilde hem nu verkopen, omdat ik door mijn angst niet meer op jonge paarden stap. Deze is ook nog eens heel veel paard.

Ik heb net de afspraak gemaakt om hem volgende week donderdag te laten gaan. Ik wil hem niet in de handel hebben of naar het buitenland.

Als weidemaatje weet je ook niet waar hij uiteindelijk eindigt dus om ellende voor te zijn houdt zijn verhaal hier op.
Het is echt een moeilijke beslissing, maar het is niet anders....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:47

Balen maar ik snap het wel. Ik heb ook weleens een zelfgefokt jong paard laten gaan door zoiets. Handel wilde ik niet.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 14:01

Ik dus ook niet. Ik wil niet dat hij in verkeerde handen komt of steeds doorverkocht wordt.
Het is jammer van al het geld dat hij gekost heeft, maar dat is dan maar zo.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:15

Wat een moeilijke beslissing maar wat knap. Sterkte ermee. Ik had er overigens nog nooit van gehoord.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:38

Wat een dappere en moeilijke beslissing heb je genomen. Maar wel het beste voor het paard. Je wil idd niet dat hij de handel in gaat en dan van de een naar de ander. Veel sterkte alvast gewenst.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:39

Wat jammer voor het paard maar wat een moedige en eerlijke beslissing maak je. :j

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:10

Wat een nare aandoening. Weet je welke er verlaagd zijn? Een paard heeft meerdere sesambeentjes per been. Heeft het paard er nu klachten door? Heb je de röntgenfoto om aan ons te laten zien? Ben wel benieuwd.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:28

Puppetje schreef:
Mijn paard is afgelopen week op röntgenfoto's geweest en hier kwam uit dat bij alle 4 de benen de sesambeentjes erg laag zitten.

Mijn veearts was niet heel positief over zijn toekomst als rijpaard in verband met eventuele peesblessures die hieruit voort kunnen komen.

Maar is hij rad (buigproeven)? Want je dierenarts maakt een risico-inschatting op basis van de foto's (en in dit verhaal ook met oog op verkoop), maar het kan goed zijn dat je paard er nooit ongemak van zal krijgen.
Hoe is het gewricht/botje zelf qua kwaliteit en over welk sesambeentje spreek je? Als die glad zijn/is, is dat een ander verhaal, dan als er bvb nu al vervorming/atrose zit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:32

bulck schreef:
Puppetje schreef:

Maar is hij rad (buigproeven)? Want je dierenarts maakt een risico-inschatting op basis van de foto's (en in dit verhaal ook met oog op verkoop), maar het kan goed zijn dat je paard er nooit ongemak van zal krijgen.
Hoe is het gewricht/botje zelf qua kwaliteit en over welk sesambeentje spreek je? Als die glad zijn/is, is dat een ander verhaal, dan als er bvb nu al vervorming/atrose zit.

Precies, dat dus. Tegenwoordig gaat alles op de foto, maar vroeger was hooguit een klinische keuring genoeg en er liepen zelfs paarden in de internationale sport die op de foto's niet goed waren, maar klinisch wel.

Verder vind ik 'voor de sport of buitenritjes' niet uitmaken. In beide gevallen wil je een goed en gezond paard, mogelijk rijdt die boscrosser wel fanatieker dan iemand die alleen een dressuurproefje rijdt en zich daarmee 'wedstrijdruiter' noemt, terwijl die ruiter nooit verder komt dan B of L en die boscrosser ook water en boomstammen springt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:52

Vooropgesteld dat ik deze situatie/aandoening specifiek niet ken.

Als ts dit paard zelf aan kan, dan zou ze dit waarschijnlijk gewoon mee beginnen met trainen en zien waar het schip strand.
Dat is de situatie niet, de enige andere optie heb je dan geld er in investeren(zadelmak etc)en voor een zeer lage prijs verkopen. Of nu verkopen; aka in de handel gooien.
Beide kan ik mij absoluut van voorstellen dat je dit ook niet wilt en ook niet moet willen.

Dus ik kan de keuze van TS in dit geval zeker voorstellen.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:59

@TS wat een enorm dappere beslissing.
Sterkte.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 18:00

Hij heeft ook nog 2 ocd's in zijn spronggewrichten en 1 in de kogel.
Deze moeten erui gehaald worden. Het is een opeenstapeling van.
Als ik de zekerheid heb dat hij bij iemand komt die het wil proberen, maar daarna ook zo eerlijk is om hem te laten gaan dan mag je hem overnemen.
Ik loop alleen al te lang mee om te weten dat het vaak misgaat.
Hij kan ook met een handelaar mee en in brief in zijn paspoort met wat er allemaal mis is. We weten allemaal dat dat briefje op magische wijze verdwijnt....

Hij is nu nog niet kreupel, maar je ziet hem doorzakken als hij beweegt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:07

Die zekerheid heb je niet. Zo’n dier belandt gewoon in de handel.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:26

siskeh schreef:
Vooropgesteld dat ik deze situatie/aandoening specifiek niet ken.

Als ts dit paard zelf aan kan, dan zou ze dit waarschijnlijk gewoon mee beginnen met trainen en zien waar het schip strand.
Dat is de situatie niet, de enige andere optie heb je dan geld er in investeren(zadelmak etc)en voor een zeer lage prijs verkopen. Of nu verkopen; aka in de handel gooien.
Beide kan ik mij absoluut van voorstellen dat je dit ook niet wilt en ook niet moet willen.

Dus ik kan de keuze van TS in dit geval zeker voorstellen.

Inderdaad, een hele verschrikkelijke maar juiste keuze van TS. Geheid dat zo een in de handel was beland. Heel veel sterkte :(:)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:34

Volgens mij heb je de juiste keus gemaakt, respect! Heel veel sterkte.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:15

Elk paard zakt door in beweging, en ook als de kogel bijna de grond lijkt te raken is er helemaal niets aan de hand. Het is gewoon het moment in beweging wat nodig is. Tenminste als je dat bedoelt met 'doorzakken'.

En toch vind ik het wel wat, een paard wat gewoon nu gezond is alleen op basis van foto's te laten gaan. Klinisch is het dier dus wel goed. Zijn die ocd's ook een probleem, of kunnen ze een probleem gaan vormen? Ik ben ergens nog wel van het oude stempel, klinisch is belangrijker dan rontgenologisch. En ik zou nog steeds een paard durven kopen zonder deze op de foto's te zetten.
Is er geen optie om het dier elders te laten inrijden en er dan zelf mee verder te gaan? Of zie je dat ook niet zitten?
Ik vind het wel een lastige keuze hoor. En ja, een paard denkt niet in tijd, dus weet niet wat er gaat komen, maar het dier is nu gewoon gezond en fit.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 11:21

De ocd's moeten eruit en zijn dus een probleem.
Je mag er wat van vinden, dat is prima.
Ik neem deze beslissing weloverwogen en met ruggespraak van artsen.

Als hij in de handel komt en ik plaats hierover een berichtje krijg ik te horen dat ik zo'n paard niet had moeten verkopen, maar mijn verantwoordelijkheid had moeten nemen.
Wat ik ook doe ik kan het toch niet voor iedereen goed doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:24

Puppetje schreef:

Als hij in de handel komt en ik plaats hierover een berichtje krijg ik te horen dat ik zo'n paard niet had moeten verkopen, maar mijn verantwoordelijkheid had moeten nemen.

Precies.
Jouw paard, jouw beslissing.
Dit is de reden dat ik nooit een medisch topic op Bokt zal openen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:26

Puppetje schreef:

Klopt, je doet het nooit goed. Dat is ook het lastige.

Dat is net als mensen die een paard van 20+ nog willen verkopen. Daar is ook altijd commentaar op, terwijl je niet weet waarom een paard verkocht wordt.

Ik wens je veel sterkte, ook al had ik denk ik een andere keuze gemaakt (er dus gewoon zelf eerst op gaan rijden, ook zonder wat aan de ocd's te laten doen omdat het dier er op dit moment geen last van heeft, had het paard dan in 2-4 weken elders laten inrijden als ik het zelf niet zou durven en dan er dus gewoon mee verder gaan). Maar goed je hebt je keuze gemaakt.
Veel sterkte.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:27

Tja Germie, ieder staat er anders in. Heb even, sorry TS, wat berichten van haar gelezen en kan dan wel begrijpen dat ze hier heel dubbel mee ligt.

Heb zelf ook al enkele keren mijn rug gebroken, ben niet bang en dat is mijn geluk want ik werk heel graag met jonge paarden(behalve met paarden die echt steigeren, want dan freeze ik volledig en is het ook gewoon einde verhaal qua rijden, durven)

Het paard is klinisch en onbelast momenteel dus wel 'gezond'. De OCD's zouden verwijderd kunnen worden en zijn eigenlijk nu eerder gewoon een zoveelste tegenslag en worden dus ook mee in overweging genomen. Daar begrijp ik TS ook wel in.

Ethisch vind ik het ook zonde om een gezond paard te laten gaan, maar ja op dit moment staan er allicht zelf gezondere paarden dan die van TS ook te wachten op de dood in een slachthuis.

Zo'n paard(met toch al wel bepaalde verhoogde risico's) in de handel is ook een lange lijdensweg, voor het paard maar ook voor andere mensen die eventueel nog wel naief zo'n paard kopen dan voor verrassingen komen te staan.
Dus TS kan de moeilijke beslissing nemen over leven of dood. Mss vindt ze alsnog een forever home, maar ook dan, eens weg kan het alsnog alle kanten opgaan... Sterkte TS en hopelijk geraak je eruit

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:32

TS heeft al een weloverwogen en wat mij betreft de juiste beslissing genomen.