Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Puppetje schreef:Mijn paard is afgelopen week op röntgenfoto's geweest en hier kwam uit dat bij alle 4 de benen de sesambeentjes erg laag zitten.
Je zou verwachten dat hij dus week staat, maar dat is dus niet zo.
Hij is pas 3,5 jaar en nog niet aan het werk.
Mijn veearts was niet heel positief over zijn toekomst als rijpaard in verband met eventuele peesblessures die hieruit voort kunnen komen.
Ik kan op internet weinig vinden over deze stand van de sesambeentjes.
Iemand hier ervaring mee?
bulck schreef:Puppetje schreef:Mijn paard is afgelopen week op röntgenfoto's geweest en hier kwam uit dat bij alle 4 de benen de sesambeentjes erg laag zitten.
Je zou verwachten dat hij dus week staat, maar dat is dus niet zo.
Hij is pas 3,5 jaar en nog niet aan het werk.
Mijn veearts was niet heel positief over zijn toekomst als rijpaard in verband met eventuele peesblessures die hieruit voort kunnen komen.
Ik kan op internet weinig vinden over deze stand van de sesambeentjes.
Iemand hier ervaring mee?
Maar is hij rad (buigproeven)? Want je dierenarts maakt een risico-inschatting op basis van de foto's (en in dit verhaal ook met oog op verkoop), maar het kan goed zijn dat je paard er nooit ongemak van zal krijgen.
Hoe is het gewricht/botje zelf qua kwaliteit en over welk sesambeentje spreek je? Als die glad zijn/is, is dat een ander verhaal, dan als er bvb nu al vervorming/atrose zit.
siskeh schreef:Vooropgesteld dat ik deze situatie/aandoening specifiek niet ken.
Als ts dit paard zelf aan kan, dan zou ze dit waarschijnlijk gewoon mee beginnen met trainen en zien waar het schip strand.
Dat is de situatie niet, de enige andere optie heb je dan geld er in investeren(zadelmak etc)en voor een zeer lage prijs verkopen. Of nu verkopen; aka in de handel gooien.
Beide kan ik mij absoluut van voorstellen dat je dit ook niet wilt en ook niet moet willen.
Dus ik kan de keuze van TS in dit geval zeker voorstellen.
Puppetje schreef:De ocd's moeten eruit en zijn dus een probleem.
Je mag er wat van vinden, dat is prima.
Ik neem deze beslissing weloverwogen en met ruggespraak van artsen.
Als hij in de handel komt en ik plaats hierover een berichtje krijg ik te horen dat ik zo'n paard niet had moeten verkopen, maar mijn verantwoordelijkheid had moeten nemen.
Wat ik ook doe ik kan het toch niet voor iedereen goed doen.
Puppetje schreef:De ocd's moeten eruit en zijn dus een probleem.
Je mag er wat van vinden, dat is prima.
Ik neem deze beslissing weloverwogen en met ruggespraak van artsen.
Als hij in de handel komt en ik plaats hierover een berichtje krijg ik te horen dat ik zo'n paard niet had moeten verkopen, maar mijn verantwoordelijkheid had moeten nemen.
Wat ik ook doe ik kan het toch niet voor iedereen goed doen.