wat met een uiterst nerveus paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hiluxfautras

wat met een uiterst nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 14:49

hey hey, zijn er onder jullie die een supplement gebruiken dat effectief werkt bij een nogal stresvol en nerveus paard ? Ik heb er even wat over opgezocht en je ziet de bomen door het bos niet meer. Mijn merrie is heel snel over haar toeren, stress stress en nog eens stress .... In die mate zelf dat het ook voor haar niet echt goed is. Ze krijgt zowieso alleen goed hooi stro en grasmix, geen krachvoer ( daar zou ze letterlijk van ontploffen)
Iemand tips ?

Friesfanaat

Re: wat met een uiterst nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:52

Hoe is de huisvesting van je paard? Hoe vaak en hoe lang staat ze buiten? Wat krijgt ze aan beweging? Welke reacties van je paard maken dat je denkt dat het stress is?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:10

Een van onze paarden die ook stress, stresser, stresst was, bleek een ontsteking in de hals en maagzweer te hebben. Dat behandelt en nu is ze nog iets snel gestresst, maar zoooooo veel meer handelbaar dan voor de behandelingen.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 15:32

Friesfanaat schreef:
Hoe is de huisvesting van je paard? Hoe vaak en hoe lang staat ze buiten? Wat krijgt ze aan beweging? Welke reacties van je paard maken dat je denkt dat het stress is?

ze staan de ganse dag buiten, samen met twee vriendjes in de paddock en snamiddags staan ze weliswaar ook buiten maar op een andere plaats waar ze hooi krijgen
stress uit zich door : constant heen en weer te gaan als ze gebonden staat ook al staan de andere er ook zo gebonden bij ... schrapen met de voorbenen ....
medisch werd alles al gecontroleerd en dat is het niet - geen maagzweer etc - ze is heel erg nerveus van aard ( staat dan ook wel hoog in bloed f) maar ze kan ook zo lief zijn dat ik graag die nervositeit wat wil verminderen

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:46

hiluxfautras schreef:
Friesfanaat schreef:

ze staan de ganse dag buiten, samen met twee vriendjes in de paddock en snamiddags staan ze weliswaar ook buiten maar op een andere plaats waar ze hooi krijgen
stress uit zich door : constant heen en weer te gaan als ze gebonden staat ook al staan de andere er ook zo gebonden bij ... schrapen met de voorbenen ....
medisch werd alles al gecontroleerd en dat is het niet - geen maagzweer etc - ze is heel erg nerveus van aard ( staat dan ook wel hoog in bloed f) maar ze kan ook zo lief zijn dat ik graag die nervositeit wat wil verminderen

Op basis hiervan zou ik denken aan (extreme?) verlatingsangst. Of is ze ook erg nerveus als je samen met een ander paard om haar heen bezig bent?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:49

Ik zou beginnen met bloed laten trekken... er zijn best wat tekorten of teveel aan bepaalde stoffen of afwijkingen in het lichaam die dergelijk gedrag kunnen veroorzaken. Als daar niks uit komt kan een magnesium supplement soms wat helpen, maar verwacht er geen wonderen van.

Verder zal je het dan inderdaad vooral in gedrag en training moeten zoeken als alle medische uitgesloten is.
Dan zou het wellicht fijn zijn om een goede gedragstherapeut een keer mee te laten kijken voor oorsprong en tips om er mee om te gaan.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 16:08

ze doet het ook als ze in groep meegaat met ander hoor, dus verlatingsangst of iets dergelijks denk ik niet dat het is. gedrag en training tja dat doen we al wel geruime tijd maar niet dat het veel verandert. Ik zou nu graag easepro proberen. iemand ervaringen mee ? is een supplement waar veel mensen mee tevreden zijn maar misschien heb ik me alweer laten vangen en doet het bitter weinig

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:12

Loopt ze heen en weer als ze buiten staat?

Ik heb een merrie die dat ook doet. Helaas de pony om deze en andere redenen al meerdere keren verplaatst, en het verschilt echt per plek hoe veel ze het doet.
In een paddock doet ze het geheid, als ze ergens pijn heeft ook (maar dat heeft die van jou niet), een niet fijne groep doet ze het ook.

Heb je je paard al eens op een andere locatie gehad? Of hoe ging het bij de vorige eigenaar

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:14

Chemische onbalans in het lichaam kan heel gekke dingen geven. Ze hebben voeding nodig die bij dat specifieke paard past (ieder microbioom is uniek!). Een supplement lost niks op als de basis niet in orde is.

Van tekorten kunnen ze ook echt raar worden. Zou zo'n dier eerst eens op een goede balancer zetten (en dat is trial & error, wat werkt), magnesiumcitraat en omega3 olie, schepje zout, en dan nog eens kijken wat er verder nodig is.

Mocht ze op gras staan/gaan heeft dat ook weer invloed, zeker als ze erg gevoelig zijn (door hoog kalium in gras, geeft ook weer chemische onbalans).

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 16:18

Amber_anne schreef:
Loopt ze heen en weer als ze buiten staat?

Ik heb een merrie die dat ook doet. Helaas de pony om deze en andere redenen al meerdere keren verplaatst, en het verschilt echt per plek hoe veel ze het doet.
In een paddock doet ze het geheid, als ze ergens pijn heeft ook (maar dat heeft die van jou niet), een niet fijne groep doet ze het ook.

Heb je je paard al eens op een andere locatie gehad? Of hoe ging het bij de vorige eigenaar

in de paddock doet ze het niet hoor, is ze rustig, alleen als ze al maar denkt dat er iets te gebeuren staat dan is ze vertrokken of als ze smorgens moeten worden buiten gezet dan begint ze ook nerveus te doen
Vorige eigenaar is er niet, ik heb ze zelf gefokt :)

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 16:19

amyz schreef:
Chemische onbalans in het lichaam kan heel gekke dingen geven. Ze hebben voeding nodig die bij dat specifieke paard past (ieder microbioom is uniek!). Een supplement lost niks op als de basis niet in orde is.

Van tekorten kunnen ze ook echt raar worden. Zou zo'n dier eerst eens op een goede balancer zetten (en dat is trial & error, wat werkt), magnesiumcitraat en omega3 olie, schepje zout, en dan nog eens kijken wat er verder nodig is.

Mocht ze op gras staan/gaan heeft dat ook weer invloed, zeker als ze erg gevoelig zijn (door hoog kalium in gras, geeft ook weer chemische onbalans).

als basis voer heeft ze grasmix van hartog en veel hooi, droog hooi geen voordroog - ze staat op stro wat haar bezig houdt .

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 16:20

hiluxfautras schreef:
amyz schreef:

als basis voer heeft ze grasmix van hartog en veel hooi, droog hooi geen voordroog - ze staat op stro wat haar bezig houdt .

schepje zout ? ze heeft een liksteen in haar box

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:40

Als ze verder geen aanvulling van vitaminen, mineralen en spoorelementen krijgt (in de vorm van een balancer of krachtvoeders, maar krachtvoer zou ik in jouw geval inderdaad afraden omdat dat de nervositeit in de hand zal werken) kom je hoogstwaarschijnlijk al koper, zink, selenium en vitamine A/D/E tekort.
Extra magnesium/tryptofaan/valeriaan kan helpen, maar eerst moet de basis op orde zijn... Dan pas kan je gericht verder kijken.

Mocht je een brokje willen is dit een optie: https://equi-xcel.nl/product/balancers/sports-leisure/, heb je liever een poeder om door de grasmix te mengen kan je hier eens naar kijken: https://equi-xcel.nl/product/health/multivit-daily/

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:49

Ik heb er één die ook behoorlijk hysterisch kan doen bij zaken als poetsen of net op de trailer staan.
Draaien, schrapen, mesten, schreeuwen, de trailer helemaal wezenloos bonken in de eerste 4 minuten.
Na een osteopathie behandeling als een dolle stier rondjes rennen etc etc. Af en toe is het behoorlijk pittig om te zien.
Daarna kan ze dan wel weer goed ontspannen. Gaat ze staan eten en kan ze ook weer echt uitademen.

Maar bij haar is dat gewoon de aard van het beest. Dat vind ik niks om te willen 'behandelen'. Het hoort bij haar bijzonder gedreven karakter.

Nu kan ik natuurlijk helemaal niet inschatten hoe het bij jou paard is. Of die wel weer rust kan vinden daarna.
Maar bij die van mij vind ik het accepteren dat dit bij haar hoort juist onderdeel van dit paard in haar waarde laten. Dat moet ik bij haar niet willen veranderen of aanpakken.

Dus misschien is mijn aanvullende vraag: wie heeft er last van dit gedrag. Jij? of je paard?
Laatst bijgewerkt door pol013 op 18-02-25 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 16:50

NikkiB1991 schreef:
Als ze verder geen aanvulling van vitaminen, mineralen en spoorelementen krijgt (in de vorm van een balancer of krachtvoeders, maar krachtvoer zou ik in jouw geval inderdaad afraden omdat dat de nervositeit in de hand zal werken) kom je hoogstwaarschijnlijk al koper, zink, selenium en vitamine A/D/E tekort.
Extra magnesium/tryptofaan/valeriaan kan helpen, maar eerst moet de basis op orde zijn... Dan pas kan je gericht verder kijken.

Mocht je een brokje willen is dit een optie: https://equi-xcel.nl/product/balancers/sports-leisure/, heb je liever een poeder om door de grasmix te mengen kan je hier eens naar kijken: https://equi-xcel.nl/product/health/multivit-daily/

oké een balancer die haar niet heet maakt kan ook een goeie richting zijn die ik moet bekijken

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:20

Over het algemeen maken balancers niet heet, omdat je er maar weinig van hoeft te voeren. Je geeft dus nauwelijks energie bij, en met de poedervariant zelfs helemaal nihil.

Maar bedenk goed, wat Pol ook al schrijft, soms is het gewoon de aard van het beestje. Met voer en andere managementfactoren kan je maar zoveel doen...