Hals paard ineens kaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne77

Hals paard ineens kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 21:04

Hoi allemaal,

Afgelopen woensdag voelde ik ineens wat korstjes aan een kant van de hals van mijn paard ook zag ik twee rustig uitziende kale plekjes in die buurt. Ze lijken niet te jeuken en heb er wat babyolie opgedaan twee dagen. Nu heeft hij sinds vandaag ineens een super grote kale plek met ook wat geel vocht? op twee plekken en krijgt hij ook steeds meer kale plekjes/korstjes er in de buurt omheen.

Hij draagt als het hele dagen regent of erg koud is een hals overdag. In de nacht is deze af en staat hij op stal. Overdag in de wei met schuilstal en onbeperkt hooi. Geen veranderingen in voer oid de afgelopen tijd.

Zo begon het:

Afbeelding

Afbeelding

Twee dagen later:

Afbeelding

En nu ziet het er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Andere kant:

Afbeelding

Iemand een idee wat dit kan zijn?
Het is dus echt heel gauw gegaan van een paar korstjes en nog gewoon intacte haren en huid naar flinke kale plekken.

Misschien regenschurft/schimmel?
Dierenarts heb ik vanavond foto’s gestuurd maar dacht wie weet kan bokt al even met me meedenken :)

germie

Re: Hals paard ineens kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:30

Ga eens met een luizenkam door de manen en ook onder de manenkam langs. Bij een paard hier op stal waren het luizen. Nooit eerder opgevallen, totdat het dier ineens de onderkant van de hals kaal had (had dus geschuurd, maar niemand heeft het gezien).

Omdat het nu winter is kunnen we de luizen niet geheel uitroeien, maar met diatomeenaarde en Tectonik is het nu onder controle. In het voorjaar ga ik nog wel een keer wassen als de dekens weer af kunnen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:39

Je kan echt wel behandelen tegen luis. Ook in de winter. Mijn veulen heb ik pas behandeld, met Sarnacuran gewassen. Het moet niet supernat tot op de huid, gewoon product aanbrengen met een spons en dit inmasseren in de vacht.
(2ml Sarnacuran op 2l water)
2u later alleen dode luizen gevonden.
Dag nadien niks meer gezien maar voor de zekerheid 3 dagen later nog eens gewassen.

Heb nog een beetje product over, maar geen luizen meer gezien en veulen jeukt ook niet meer.

Dus niet kunnen uitroeien in de winter is echt niet waar.

Luizen houden wel van warme plaatsen. Dus een dik Winterdeken op een paard met wintervacht is wel een fijne plaats voor luizen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:45

Hier gaat het wassen helaas niet. Ik zou mijn paard nog wel durven wassen (maar die lijkt door de tectonik weer luisvrij, net als het andere paard overigens, maar die heeft nog wel dezelfde deken op), maar de oude bejaarde merrie is niet mijn paard en de eigenaar ziet wassen niet zitten in de winter (overigens is dit dus het paard met de kale hals zoals het er op de foto's hierboven ook uit ziet). Er is ook alleen koud water. Paard nummer 3 heeft helemaal geen luizen gehad en staat ook gewoon bij de andere 2 paarden.
Het kan dus ook zo zijn dat ze nu echt weg zijn, maar ik was gewoon in maart of april toch 1 keer met siliconen, dan zijn ze zeker weten weg, dat ga ik doen als de wintervacht er uit is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:48

Ah ok ja met alleen koud water ter beschikking is dat niet handig.

De tectonik zal vast wel geholpen hebben als ze nu geen last meer hebben.

Diatomeeënaarde heb in tevens ook gebruikt, in de vacht gemasseerd en ook de stal ermee geschuurd en in spleten gestrooid zo goed als kon.

Hier op stal had mijn 4 jarige ook geen luis maar mijn veulen had wel een verkoudheid, minder eetlust na ontworming dus een wat mindere weerstand in het algemeen.
Veulen en 4 jarige staan ook gewoon samen namelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 17:36

Het lijkt op schimmel, ik zou wassen met imaverol en dan ook gelijk de dekens en borstels ontsmetten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:14

Ik zou er even een dierenarts bij halen en desnoods een biopt laten nemen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:32

Mando schreef:
Ik zou er even een dierenarts bij halen en desnoods een biopt laten nemen.

Eens. Ik vind dit er echt wel lelijk uitzien.
Waarom heb je trouwens gekozen om babyolie erop smeren? Ik zou dat nooit gebruiken op zulke plekken, ook niet als het alleen een spontane kale plek lijkt, eigenlijk is het enige waarvoor ik het gebruik de sier. Voor alle andere dingen gebruik ik liever zalf die ook of intrekt en beter vet houdt of ook nog voordelen hebben.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 21:22

Dierenarts denkt luis. Heb hem niet zien schuren ja alleen nu de kale plekken schuurt hij af en toe tegen de staldeur aan. Heb hem nu behandeld met byemite. Lijken nu in ieder geval geen plekjes meer bij te komen. De kale plekken behandel ik met honingzalf want die zijn heel droog. Over een paar dagen nog een keer byemite. Ik zie verder geen luizen lopen in z’n manen. Heb de borstels al ontsmet. Nu maar even afwachten. En anders idd met imaverol wassen want als het geen luis is dacht de DA aan schimmel.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 06:46

Ik heb met Mando 4 jaar geleden ook problemen gehad. Hij ging van schimmel naar een Staphylococcen bacterie en bacteriele infectie toen moest ik hem op advies van Wolvega wassen met havershampoo Equimyl dit tast niet de huid aan maar verwijderd wel de stof die op de vacht zou zitten.

Waar hij echt van opknapte was de kidney en liver olie van Ewalia.
Dat voerde de afval stoffen af.

Heb toen ook tig keer de da erbij gehad dus daarom mijn advies om de da erbij te halen.

Je ziet geen luizen behandel hem daar wel voor, dus wat is het dan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 09:33

Is de huidige grote plek geen allergische reactie op de babyolie? Was het geparfumeerde babyolie?

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 09:41

Geen geparfumeerde olie gebruikt nee, gebruikte dit vroeger wel eens vaker op schrale plekjes plus m’n honingzalf was op. En gezien de plekjes die er op andere plekken in vlot tempo bij kwamen lijkt dat me niet het geval dat hij op de olie reageert maar wel een goede opmerking om in de gaten te houden. Op dit moment is het rustig na de behandeling van byemite. Ik zelf zie idd geen luis lopen maar moet zeggen dat het ook lastig te zien is. Heeft wel veel huidschilfers zitten maar die zitten allemaal los. Ik volg nu gewoon even het advies van de DA op dus over een aantal dagen nog een keer met byemite behandelen.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:02

Lijkt heel erg op wat die van mij had. En dat waren luizen. Na 2 x wassen helemaal weg.

Kreeg wel als tip om de plekken met sudocreme in te smeren. Daardoor bleef het wel beter!

Uiteindelijk bleef ie heel erg schuren zoals je ziet. Op z’n hals en achter z’n oren meerdere plekken.

Afbeelding

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:47

Hee, bekende hals en bekende stal :D
Ik heb het idee dat het vandaag al minder is na het wassen met de Bymite, klopt dat?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:24

Luis, allergische reactie.