Welke ruwvoermix voor jaarling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Welke ruwvoermix voor jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 07:57

Helaas blijkt mijn mini jaarling slecht tegen pure brok te kunnen.
Welk merk balancer ik ook voer hij moet dan altijd rollen na het eten en gisteren heeft die zich helaas zelfs vast gerolt op stal.
Gelukkig was ik op stal toen het gebeurde en ik het ontdekte.
Alles is goed gekomen overigens, maar echt pure brok durf ik niet meer te geven voor nu.
Het rollen van mijn mini is helaas geen enthousiast rollen. Hij geeft duidelijk aan dat de brok niet goed valt. Nu schrokt die ook best wel met eten dus wellicht dat het daar ook door komt.
Een vriendin gaf de tip om een ruwvoermix te geven en ik wil dat eens proberen, maar welke ruwvoer mix is nou de ruwvoermix voor een jaarling die in april 2 word?
Waar hebben jullie de beste ervaring mee?

Ik hoop dat die met een ruwvoermix wat rustiger gaat eten waardoor het rollen hopelijk uitblijft.
Anders laat ik hem uiteraard onderzoeken als die ook met een ruwvoermix blijft rollen na het eten.

Olikea

Re: Welke ruwvoermix voor jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 07:59

Ik geef equifyt herbs bij juul zijn balancer.. beetje water er over, dan valt het goed uit elkaar.
Hij kan ook heel gulzig zijn bij pure brok.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:42

Herkenbaar. Mijn merrie schrokte ook zo met rollen na het eten. Hier kreeg de er Vitalbix Breed & grow door de balancer heen. En later een echte ruwvoermix. Niet speciaal voor jonge paarden overigens. Ik wissel af tussen verschillende mixen. De basis is met de balancer toch al gedekt, dus dan maakt de aanvulling niet zo uit.
Ik zou in ieder geval starten met een mix met zachte structuur om de maag niet irriteren. Vitalstyle soft & fibre of de grasmix van Hartog zijn fijn.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 09:09

Olikea: Equifyt Herbs ga ik eens naar kijken! In het verleden wel eens vaker slobber van dat merk gevoerd. Al was die mini van mij er niet heel dol op.
Balen dat jouw paard ook zo gulzig kan zijn met pure brok.
Gaat die dan ook rollen daarna of valt dat mee?

Daihyo: is dat deze van hartog?:
https://hartog.eu/product/grass-mix/

Ik voer de balancer al van Hartog dus als ik binnen het merk kan blijven zou het fijn zijn. Want ze doen het er goed op. Zelfs mijn Shet die in het verleden ook brok problemen had heeft nu door de Hartog balancer nergens last van en doet het voor het eerst goed op een balancer.
Ging het rollen van jouw merrie uiteindelijk weg nadat je het voer had aangepast voor haar?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:28

Ja herkenbaar, maak in elk geval alles wat nat,dat scheelt weer..geen soep maken,maar gewoon wat nat
Doordat het nat is eten ze langzamer en kauwen beter.
Persoonlijk doe ik een balancer mengen met wat geweekte grasbrok( wiesencobs of fibernuggets,dat soort voer

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:44

Ja die is het :j
En ja dat hielp heel erg. Nat maken of slobber geven ook trouwens.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 13:03

ellepel: Goeie tip! Die ga ik zeker even onthouden voor de periode dat Gimli in de toekomst weer brokken krijgt. Dat ik het eerst nat maak en dan zo rustig opbouw met hem.
Is het bij jouw paard nog goed gekomen dat die niet meer ging rollen?

Daihyo: Fijn dat het bij jou merrie goed is gekomen! Dat geeft ook weer hoop voor Gimli. Heb nu net inderdaad de grass mix besteld. Dus ik ben benieuwd wat dat voor Gimli gaat doen!
En dan rustig opbouwen denk ik? Eerst de zak grass mix opmaken, evt nieuwe bestellen of de Hartog Digest als opvolger bestellen en dan daarbij voorzichtig aan de brokjes er weer in mengen?
Ik wil Gimli (mijn mini) uiteraard de tijd geven om hier rustig van te herstellen en niks te overhaasten.
Als dit allemaal niet werkt ga ik overleggen met de DA of ik een maagzweer kuur op kan/mag starten.
Ik verwacht een maagzweer niet ivm mijn beide pony's onbeperkt eten hebben, maar houd het ook zeker in mijn achterhoofd. Eerst eens zien of verandering van voer gaat werken.

Zal jullie op de hoogte houden! Wie weet heeft iemand anders hier in de toekomst met hetzelfde probleem ook nog weer wat aan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:27

Mijn merrie is nu 5 en ik geef het nog steeds. Als ik alleen brokken (luzerne) geef, kauwt ze nog steeds niet goed genoeg. Dus er gaat nog steeds slobber of ruwvoermix doorheen. Ik zou opbouwen met een handje. Het is maar een mini, dus dan kun je wel in handjes denken :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:31

Die van mij deed dat doordat hij te gulzig at en het voer in zijn slokdarm bleef hangen.
Eigenlijk dus een slokdarmverstopping.
Hij ging er dan bij liggen en dan zakte het wel weg
Ik heb dat een paar keer gezien toen hij jong was en sindsdien maak ik het voer nat.
Tijdje terug halve schep muesli in zijn voerbak gedaan, vergeten dat er wat water op moest en ja hoor hij had het meteen weer :+

Kijk even goed of het echt is doordat er in de maag wat irriteerd of dat je jaarling niet goed kauwt en het in de slokdarm blijft hangen en hij daardoor gaat liggen rollen om het weg te krijgen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:40

En tegen het naar binnen schrokken wil het nog weleens helpen een paar flinke keien in de voerbak te leggen.
Liefst lekker gladde stenen, die je ook weer gemakkelijk kunt schoonmaken ;)

ArminoV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:33

ellepel schreef:
Die van mij deed dat doordat hij te gulzig at en het voer in zijn slokdarm bleef hangen.
Eigenlijk dus een slokdarmverstopping.
Hij ging er dan bij liggen en dan zakte het wel weg
Ik heb dat een paar keer gezien toen hij jong was en sindsdien maak ik het voer nat.
Tijdje terug halve schep muesli in zijn voerbak gedaan, vergeten dat er wat water op moest en ja hoor hij had het meteen weer :+

Kijk even goed of het echt is doordat er in de maag wat irriteerd of dat je jaarling niet goed kauwt en het in de slokdarm blijft hangen en hij daardoor gaat liggen rollen om het weg te krijgen?

Ik wist niet dat muesli zulke problemen kon veroorzaken.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 21:21

Daihyo: Goed om te weten en rekening mee te houden dus dat Gimli vermoedelijk de rest van zijn leven de ruwvoer, slobber of grass mix er bij moet blijven hebben met het eten van brokken.
Opbouwen ga ik zeker doen, dat komt goed! Ik hoop dat de grass mix morgen binnen komt want ik ben nu al erg nieuwsgierig hoe die het met de grass mix doet.

ellepel: Wat goed dat je het zegt! Nooit bij stil gestaan dat het evt. ook een slokdarm verstopping reactie kan zijn. Iets om zeker in de gaten te houden.
Ik weet wel dat Gimli een paar weken/maanden terug had gerold en toen ook echt stil bleef liggen. Nergens op reageerde (had zich niet vast gerold). Net op punt dat ik de DA wilde bellen kwam hij weer overeind gelukkig, maar toen wel zijn fokker gevraagd of die even extra wilde checken die avond.
Gimli is na het rollen ook altijd gelijk weer zichzelf en dan is er niks meer aan de hand.
Bizar trouwens wel dat jouw paard dan nog steeds zo heftig (bij gebrek aan beter woord) reageerd op het niet nat maken van zijn muesli. Dan moet je mensen die evt. de zorg eens tijdelijk overnemen dus ook echt op het hart drukken om zijn muesli/brok nat te maken?

Shirley: Die ga ik zeker onthouden, dank je wel voor de tip! Helaas heb ik nogal twee donderstenen en Gimli zijn kennende weet hij de keien er eerst uit te werken en gaat dan eten :') . Heb wel een snuffelmat liggen op stal die ik wellicht vaker kan gaan gebruiken.

Armino: Ik wist dat ook niet. Brokken wel. Want Asfaloth, mijn Shet, had in het verleden problemen met balancer brok. Welk merk ik ook voerde. Hij werd er niet beter van. Hartog is het eerste merk wat goed gaat en terug denkende heeft Asfaloth jaren geleden op een soort merk ook (vermoedelijk) een lichte verstopping gehad.
Was hem aan het voeren en ineens werd hij heel stil. Keerde in zichzelf. Trillende lippen en na 5 minuten, op punt dat ik de DA wilde bellen was die er weer en was er ook niks meer aan de hand.
Dat Gimli nu het rollen doet met brok had ik ook nooit verwacht, maar door mijn ervaringen met Asfaloth durfde ik al wel richting problemen met het voer te denken bij Gimli.
(Asfaloth heb ik al 11 jaar en Gimli 1.5).

Nou Gimli vanavond geen brokken gegeven ivm ik dat logisch even niet meer aandurf nu, maar hem niks geven terwijl Asfaloth wel de balancer krijgt (ze delen hun stal) vond ik ook zo sneu dus een wortel aan Gimli gegeven.
Als het aan hem lag ging die wortel er ook zo schrok schrok schrok in, maar ik heb Gimli de wortel telkens netjes af laten bijten en zijn mond leeg laten eten en ja hoor. Hij bleef nu overeind staan! Keerde niet in zichzelf. Ging niet rollen.
Dus ik begin nu toch te twijfelen of het toch is wat ellepel zegt en dat het wellicht toch elke keer lichte verstoppingen zijn door Gimli zijn geschrok.
De Grass Mix van Hartog is besteld en ik hoop heel erg dat die morgen binnen komt zodat ik gelijk kan zien hoe Gimli het daarop doet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 08:51

Arminov:
Dat verslikken kan met alle voer wel, die van mij krijgt nu geen muesli meer,uitsluitend geweekte grasbrok met een balancer.
Mijn merrie presteerde het om een stuk peer niet goed te kauwen, daar moest echt de veearts nog bij om het weg te krijgen.
het is echt dat ze gewoon te gulzig zijn en niet goed kauwen.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 20:17

Ellepel. Ik denk dat je trouwens gelijk hebt wat evt. slokdarm verstopping betreft bij Gimli.
De Grass mix is vandaag binnen gekomen. Gelijk uitgeprobeerd. Zonder zijn balancer uiteraard en meneer flikte het nog om flink te schrokken en ja hoor. Direct daarna rollen. Welliswaar minder heftig en het was maar 1x rollen (tegen mij aan) en daarna weer op staan, maar het was er wel. Dat ik dacht: Heb ik weer....
Dus ik zit er nu over te denken om zijn balancer nu maar gewoon te weken en dan evt te kijken of ik de grass mix er nog door heen meng zodat die toch nog een beetje moet kauwen.

Iemand die weet hoelang je een balancer moet weken? En zou het verstandig zijn om het zo nat mogelijk te maken? Als in dat die het op kan slurpen?
We hebben warm water op stal trouwens.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:33

Mijn merrie is er gevoelig voor, overigens waarschijnlijk gewoon ouderdom en minder speeksel aanmaken bij kauwen.
Ik voer een muesli en balancer naar mijn keus, en doe daar koud water bij tot het onder staat met nog wat extra. Met 5 a 10 minuten is het al gewoon een papje a la slobber. Hoe nat je het moet maken is een beetje paard afhankelijk wat ie fijn vindt.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 19:38

Update. Vandaag de slobber gemaakt. Waterig, maar zo dat Gimli nog wel moet kauwen.
Gimli vergeet letterlijk te kauwen en schrokt het naar binnen. Ook weer rollen. Minder heftig, maar toch.
Morgen maak ik er een hele waterige slobber van waarbij die het alleen op hoeft te drinken.

Omdat ik het hele gebeuren niet vertrouw heb ik de tandarts van mijn pony's geappt.
Die is het ermee eens dat het geen normaal gedrag is voor zo'n jonge pony en denkt aan een probleem met de kiezen.
3 maart komt dan ook de tandarts. Ik hoop hoop dat het daarna gewoon weer goed gaat met Gimli en het eten van brokken.
Hij word eind april 2 dus een tanden (wissel) probleem kan er natuurlijk zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:51

Jee,wat naar!
Hoe eet hij gras of hooi dan,gaat dat wel goed?
Heeft hij onbeperkt hooi?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 21:36

Gras en hooi gaat wonderbaarlijk genoeg goed. Staan van 9uur 's ochtends tot 5uur/half 6 's middags op de wei. Sinds begin deze week op een nieuwe volle wei met vers gras. Het rollen na het eten van brokken was op de vorige wei ook al aanwezig.
'S nachts op stal onbeperkt hooi uit een hooinet met mazen van 2cm (of 2.5cm. Dat zou ik even op moeten zoeken welke van de 2). Mijn pony's delen de stal, maar er is 's ochtends altijd nog genoeg hooi over.

Het is echt puur nu met de brok en slobber waar Gimli problemen mee heeft. Gimli heeft vorig jaar ook slobber gehad en toen had die dit gedrag niet. Vandaar dat ik nu ook aan een probleem met de tanden denk.
Als er 3 maart niks naar boven komt (al verwacht ik dat van wel) dan zit ik erover te denken om een afspraak bij de kliniek te maken voor een scopie van zijn slokdarm etc.
Ik hoop voor nu dat het probleem met een tandarts bezoek verholpen kan worden. Want anders word het voor de 3de keer naar de kliniek met Gimli :') . Vorig jaar april naar de kliniek om foto's van de buik te maken ivm zand problemen. Was er op tijd bij waardoor ik zand koliek heb kunnen voorkomen en vorig jaar oktober castratie. Een 3de tripje hoop ik te kunnen voorkomen, maar als het moet dan moet het.

Asfaloth was wel zo onwijs jaloers vandaag op het feit dat Gimli slobber had en hij de brokken dat ik morgen van de brok ook maar slobber voor Asfaloth maak :') .

Wellicht dat ik de topic titel aan laat passen ivm het nu wel een zoektocht word natuurlijk naar waar het probleem vandaan komt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:41

Als hij geen moeite heeft met hooi, dan verwacht ik eigenlijk geen problemen met zijn kiesjes :o

Zou het helpen om hen afzonderlijk van elkaar te voeren?

Als ik lees dat Asfaloth zo jaloers is, zou Gimli hem weleens als een "bedreiging" kunnen zien, hetgeen het schrokken wel bevordert...

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 21:56

Tandarts moest sowieso weer komen en ik wil het liefst alles uitsluiten natuurlijk. Dus sowieso nu in dit geval zeker zijn of het wel of niet aan de tanden ligt.

De pony's apart van elkaar laten eten gaat helaas niet. Beide pony's hebben verlatingsangst. Gimli erger dan Asfaloth. Asfaloth heeft het pas ontwikkelt sinds Gimli er is. Asfaloth loopt dan gestresst rond in zijn stal (en met zijn chronisch stress is dat niet handig). Gimli gaat er letterlijk bij steigeren. Inc. gestresst hinniken. Gimli kan ik dan ook echt niet alleen op stal laten. Dan eet die ook niet meer. Is die alleen maar druk met kijken en zoeken naar Asfaloth.
Gimli is echter wel rustiger in zijn eentje wanneer ik er bij ben, maar het moet ook niet te lang duren.
Kan het uiteraard wel eens proberen natuurlijk morgen/van de week om te zien of het helpt om ze apart te voeren.

Asfaloth word pas jaloers trouwens wanneer hij zijn eigen brokken op heeft en Gimli nog bezig is met eten. Ik sta er ook altijd bij. Er is overigens geen haat/nijd verder tussen hun met voeren. Asfaloth wilt dan gewoon graag meer.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:04

Het hoeft ook niet zo dat ze elkaar niet zien of horen, maar net dat ze niet bij elkaars bakje kunnen komen.

Heb je niet de mogelijkheid de stal in twee gedeeltes te verdelen?
Maar dan wel zo dat ze vrij kunnen bewegen?
Hekje of schot ertussen?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 19:21

Helaas geen mogelijkheid tot tussenschot te plaatsen en in Gimli's geval ook niet heel handig. Hij is nogal lomp af en toe en zeker met evt. rollen toch wel handig om hem de ruimte te geven, maar lief dat je mee denkt!
Ga hier sowieso wel even over brainstormen hoe ik ze toch hun voer kan geven dat ze elkaar kunnen zien, maar niet elkaars voer af kunnen pakken.

Maar.... Goed nieuws *\o/* . Ik heb de slobber vandaag nog wateriger dan de slobber van gisteren gemaakt en ja hoor. Gimli heeft niet gerold *\o/* . Bleef zichzelf en dat is fijn.
Is duidelijk nog wel ongeduldig met eten, maar er kan ieder geval nu geen evt. verstopping ontstaan.
Tot aan de tandarts afspraak doe ik het dan zo even op deze manier. Dan kan ik na het tandarts bezoek hopelijk de brokken weer rustig opbouwen.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 16:28

Even een update! Tandarts is vandaag namelijk geweest.

Maar goed ook dat ik de tandarts heb laten komen. Gimli had behoorlijke scherpe haken al -O- .
Zo scherp zei die dat je jezelf er aan kon verwonden. Geen wonder dus dat eten niet meer goed ging en hij de brokken naar binnen schrokte ipv kauwen, maar wat was mijn stoere vent ongelooflijk braaf voor zijn eerste keer bij de tandarts!
Ook Asfaloth had zoals verwacht weer overal haken (bekend probleem bij hem). Zo zie je maar weer hoe belangrijk de tandarts laten komen is.
Morgen eens testen of brokken weer gaat.

Over een half jaar mogen ze weer.