Gevoelige eerste bovenkiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pluisstaart3

Gevoelige eerste bovenkiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 18:23

Hoi allemaal,

Mijn Spanjaard van 7 schudt laatste maanden met zijn hoofd als we met bit rijden.
Zonder bit doet hij dit niet. Tandarts erbij en die gaf aan dat het gebit goed was. Klein beetje bijgewerkt. Zelfs met verdoving gaven twee bovenste eerste kiezen gevoelige reactie. Tandarts gaf aan dat alles er wel goed uitzag, ze had geen idee waar het vandaan kwam.
Vandaag een ander bit uitgetest, zelfde reactie.
Wat nu?
Bitloos rijden kan wel. Maar ik wil het probleem opgelost hebben.
Hij eet alsof zijn leven er vanaf hangt, is verder vrolijk en schudt dus alleen met bit in onder het rijden.

Alvast bedankt voor het meedenken!

troi

Re: Gevoelige eerste bovenkiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:30

Is de tandarts ook dierenarts?

Als nee dan die er alsnog bijhalen, anders zou ik de originele tandarts opnieuw benaderen

Pluisstaart3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 19:43

Ja, tandarts is ook dierenarts. Staat erg goed bekend hier in de omgeving .

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 21:03

Pluisstaart3 schreef:
Ja, tandarts is ook dierenarts. Staat erg goed bekend hier in de omgeving .

Dan zou ik contact opnemen en vragen wat de volgende stap is

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 21:18

Geen verstopte wolfskiesjes?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 22:18

Twee vragen: Heb je ook een ongebroken trens geprobeerd, zoiets dus: https://www.ej.nl/bustrens-harry-s-hors ... c4QAvD_BwE ? Bij veel Spaanse paarden schijnt dat fijn te werken. Als je dat geprobeerd hebt zonder verbetering, zou ik foto's laten maken van het gebit, dan kan je zien of er verborgen wolfskiesjes zitten of dat er inwendig iets mis is met de kiezen.

Pluisstaart3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 15:35

Bedankt voor jullie meedenken!
Volgens de tandarts had hij geen wolfskiesjes. Natuurlijk valt dit zonder foto niet 100% uit te sluiten. Al heb ik geen advies gekregen om een foto te laten maken. Wel goed om te overwegen dus.

Bustrens zullen we uitproberen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:16

Let wel even op bij die bustrens dat het een ongebroken bustrens is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:13

Als die kiezen gevoelig blijven zou ik een röntgenfoto laten maken. Daar kan geen bit tegenop natuurlijk, wat vond de dierenarts er zelf van dat ze gevoelig waren zelfs na verdoven? Dat hoort niet.

Pluisstaart3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 19:04

Hannanas schreef:
Als die kiezen gevoelig blijven zou ik een röntgenfoto laten maken. Daar kan geen bit tegenop natuurlijk, wat vond de dierenarts er zelf van dat ze gevoelig waren zelfs na verdoven? Dat hoort niet.

Klopt, dat hoort niet. Ze gaf aan dat het haar opviel dat hij daar gevoelig bleef na het verdoven. Dat ze echt geen oorzaak kon vinden. Dat het vreemd was.
Ik heb haar zojuist een bericht gestuurd met de vraag welk advies ze nu heeft.
Hij had kleine haakjes op andere kiezen. De stille hoop was dat het hoofdschudden daarvan kwam. Dat is dus niet het geval.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 19:34

Het kan zijn dat het bit, metaal in de mond het probleem is. Dan ga je toch bitloos rijden voorlopig en probeert het over een paar maanden weer.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 19:51

Als de kiezen zelfs met verdoven gevoelig zijn, is het toch duidelijk dat daar iets mis is? Ik zou ook graag foto's willen. Gelukkig dat hij nog goed eet, maar ik zou niet wachten tot het erger wordt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:06

Pluisstaart3 schreef:
Hannanas schreef:

Klopt, dat hoort niet. Ze gaf aan dat het haar opviel dat hij daar gevoelig bleef na het verdoven. Dat ze echt geen oorzaak kon vinden. Dat het vreemd was.
Ik heb haar zojuist een bericht gestuurd met de vraag welk advies ze nu heeft.
Hij had kleine haakjes op andere kiezen. De stille hoop was dat het hoofdschudden daarvan kwam. Dat is dus niet het geval.

Ja goed dat je opnieuw contact opneemt, ik zou niet afwachten. Verder onderzoek. Hopelijk snel duidelijk waar hij last van heeft.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:31

Is je paard echt verdoofd, dat wil zeggen, lokale anesthesie in de kaak, of heeft je paard een sedatie gehad, waardoor je paard wat meer meewerkend is om de mond goed te openen en er ook goed bij de achterste kiezen is te komen?

Oftewel, zijn er prikken in de kaak zelf gezet, of alleen een injectie in de halsader?

Als het alleen dat laatste is, wat ik wel vermoed, want bij een normaal gebits onderzoek en behandeling is het niet nodig om daadwerkelijk in de kaak echt te gaan verdoven, dat doet jouw tandarts ook pas bij het werken in/aan een kies.

Bij normaal gebitsonderzoek wordt een paard niet verdoofd, alleen gesedeerd, of te wel, wat suf gemaakt, een klein roesje.
En pijnprikkels kunnen wel degelijk door sedatie heen komen, dus dan zou ik toch je dierenarts nog eens vragen wat die denkt wat de oorzaak is van het reageren op de voorste kiezen.

Pluisstaart3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 08:54

Marije_jiplover schreef:
Is je paard echt verdoofd, dat wil zeggen, lokale anesthesie in de kaak, of heeft je paard een sedatie gehad, waardoor je paard wat meer meewerkend is om de mond goed te openen en er ook goed bij de achterste kiezen is te komen?

Oftewel, zijn er prikken in de kaak zelf gezet, of alleen een injectie in de halsader?

Als het alleen dat laatste is, wat ik wel vermoed, want bij een normaal gebits onderzoek en behandeling is het niet nodig om daadwerkelijk in de kaak echt te gaan verdoven, dat doet jouw tandarts ook pas bij het werken in/aan een kies.

Bij normaal gebitsonderzoek wordt een paard niet verdoofd, alleen gesedeerd, of te wel, wat suf gemaakt, een klein roesje.
En pijnprikkels kunnen wel degelijk door sedatie heen komen, dus dan zou ik toch je dierenarts nog eens vragen wat die denkt wat de oorzaak is van het reageren op de voorste kiezen.

Je hebt helemaal gelijk. Het gaat inderdaad om een normale sedatie. Bedankt voor je alertheid.
Ik wacht de reactie van de tandarts/dierenarts even af.

Ik vind het vooral opvallend dat het allebei de eerste kiezen zijn. Links en rechts.

Pluisstaart3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 18:42

Contact gehad met de tandarts.
Haar advies is om ander materiaal bit 3/4x uit te proberen. Als dat niet werkt; dierenarts en foto’s van kaak nemen om te kijken of er iets met de wortels mis is.

Ik heb een zelfde materiaal bit uitgetest eerder. Dus nu even een ander soort materiaal. Anders foto’s.