Bizare gedragsverandering 3 jarige ruin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Bizare gedragsverandering 3 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 16:47

Mijn 3 jarige ruin heeft een voor mij nog onverklaarbare gedrags verandering laten zien. En ik ben benieuwd of iemand dit heeft mee gemaakt of hier een verklaring voor heeft.

In 2021 werd uit mijn qua gedrag speciale kwpn merries een mooie hengst geboren. In het begin was hij heel schuw, het om doen van halster was dan ook een ware opgave. Hij kwam recht over eind en gooide zichzelf tegen de muren aan. Na verloop van tijd werd het beter. Maar aangezien zijn moeder mij niet in zijn buurt wilde hebben en ik bang was dat hij haar afschuuw naar het halster zou overnemen heb ik haar toen hij 5 maanden was verkocht.
Zijn opvoeding ging daarna vlekkeloos. Hij was super braaf makkelijk in de omgang mensgericht nergens bang voor liep moeiteloos mee door het bos. Makkelijk bij dierenarts en hoefsmid.

Toen hij anderhalf was moest hij gecastreerd worden omdat hij in een gemengde kudde opgroeide. Helaas ging dit mis, zwelling hoge koorts een echt ziek paard. Toen begon er een periode van dierenarts bezoeken. Keer op keer de wond open trekken medicatie en 3 keer per dag longeren om het vuil eruit te krijgen mijn dierenarts zag vooruitgang maar ik vertrouwde het niet. Dit was voor mij de eerste castratie en het voelde niet goed. De dierenarts was me zat en gaf me het advies er niet te veel "onder te hangen". De wond heelde maar er bleef een vreemde zwelling gele korstjes en en wat hoge 38.3 temperatuur.
Mijn gedult was op en ik heb fotos gemaakt en deze maar equitom gestuurd.
Zij dachten aan een zaadstreng ontsteking en ik mocht direct komen.
De volgende dag lag mijn paard optafel en jahoor een dubbele zaadstreng ontsteking zo erg dat deze nooit meer met medicatie opgelost kon worden. Dus operatief beide kanten verwijderd en omdat het zo erg was een rol verband gedrenkt in antibiotica ingehecht. De volgende dag terug op tafel om de rol verband te verwijderen. 14 dagen later was er van mijn paard weinig over. En mager scharminkel bang voor mensen..... maar hij mocht naar huis.
Thuis moest hij op boxrust tot de wond (diep en heel groot) dicht was, en hij moest 2x per dag gelongeerd worden. Helaas droop eenmaal thuis het pus eruit grote groen gele klodders. Hij mocht thuis blijven maar ik moest dagelijk het pus verwijderen en de wond goed open trekken zodat hij niet zou sluiten voor al het pus weg was. Dit alles duurde zo een 2 a 3 maanden. De hoefsmid was bijna niet meer te doen want hij dulde niemand bij zijn achterbenen. En van mijn fijne makkelijke paard was niets meer over. Bang, schuw en een hekel aan het halster. Ik heb hem daarna 3 maanden op de wei gegooid en hem gelaten even niets meer moeten en genieten van het leven als jaarling.

Toen hij 2 was langzaam aan begonnen met halster grondwerk alles kort en positief ik had mijn paard weer enigsinds terug, hoefsmid ging goed.

Toen werd het 2024 langzaam gingen we ons voorbereiden op het zadelmak maken. Dagelijks het bit even in en verder gewoon lekker staan niet te veel moeten (longeren kon hij immers allang) Ergens dat voorjaar ontstond er een bult onder zijn kaak. Ineens viel het me op.... zat die er al? had hij een klap gehad? Droes? want het was echt bij de lymfeknopen onder de kaak.
Maar dierenarts zag niets bijzonders hij was niet ziek, tandarts zag niets. Dus het leven ging door, de bult hoorde er intussen bij en was ik al vergeten. Ergens in die periode kreeg hij extreme afkeer van het bit en daarna ook voor het halster. Afspraak met andere tandarts ingepland en toen maar bitloos gaan beleren. Zadelmaker erbij mooi zadel aangemeten en het het rijden ging eigenlijk vrij makkelijk maar ik was zelf niet echt weg van het bitloos rijden. Tandarts kwam en verwijderde een scherpe dop, maar gaf aan dat dit waarschijnlijk niet de oorzaak was van de afkeer van het bit/ en in mindere maten het halster. En de reactie op het bit bleef vreemd. Osteopaat erbij die gaf aan dat er een bult zat onder de kaak vroeg of hij ziek was geweest en zei dat zijn tongbeen vast zat mogelijk door de bult. Na de tandarts en osteopaat leek alles hem wat te veel hij was weer helemaal klaar met mensen aan zijn lijf, ostheppaat vond hij ook vreselijk. Maar het halster om doen ging veel makkelijker en ook het bitloze hoofdstel ging makkelijker om.
Na een paar weken rust ben ik weer is opgestapt voor een paar rondjes stap en draf in het longerrondje.
Als ik er eenmaal opzat was het prima maar borstelen vond hij vreselijk en de aanraking van zijn lijf ook. Eind zomer ontstonden er ronde harde schijven op zijn rug ik dacht een reactie op vliegen of beestjes en gaf hem vrij. De bulten verandere van vorm en er kwamen wat korstjes af en toen verdwenen ze. Net toen ik hem weer op ging pakken begin winter kreeg hij vreemde plekken op zijn hoofd. Dit bleek schimmel (waarschijnlijk waren de schijven op zijn rug dit ook denk ik achteraf), dus weer vrij en beginnen met wassen. Hij vond het vreselijk en wou ook geen halster meer om. Hij kreeg een weidehalster zodat ik hem nog kon vangen. Het keer op keer verwijderen van de korsten was natuurlijk pijnlijk en hij was me helemaal zat. Na 3 jaar lang hinnikken als hij me zag was hij nu ECHT klaar met me. Uiteindelijk duurde het ruim 2 maanden voor de schimmel echt weg was, en in de tussen tijd werd hij verkouden dus kreeg hij een deken op want het wassen had zijn natuurlijke huidvet natuurlijk aangetast. Hij werd extreem verkouden. Het groene snot droop uit 2 neusgaten en hij moest hoesten proesten en met zijn hoofdschudden het snot weg te krijgen. Alles en iederern zat onder het snot. En warme deken en lekker buitenspelen (zo als altijd) en niets doen tot hij beter was, was het plan.
Na een maand verdween het snot en was hij weer beter.

Sinds een week of 3 wil ik hem weer op conditie brengen om hem weer in het werk te krijgen.
De bult onder zijn kaak is verdwenen (na bijna een jaar) zijn afkeer van aangeraakt worden rond zijn achterbenen is verdwenen na bijna 2 jaar. De afkeer van halster en hoofdstel zijn verdwenen. Halster doet hij zelf zowat om en bit hapt hij zonder moeite in.
Ik heb ineens weer een makkelijk paard.

Maar is dit een momentopname? Komt dit omdat die bult onder zijn kaak weg is? Komt dit door de deken waardoor hij misdchien lekkerder in ze vel zit? Of is het omdat de deken met kruisingels hem dag in dag uit overal aanraakt?

Ik weet het niet, maar hoe ga ik hier nu mee om? Ik zou graag de zadelmaker nog is laten komen al lijkt het zadel nog perfect te liggen. Of moet ik dat juist niet doen want meteen weer al die polonaise aan zijn lijf is misschien ook niet ideaal....
Op het moment is het een beetje te mooi om waar te zijn en ben ik bang iets te verpesten.

Heeft iemand een idee wat dit geweest kan zijn? En hoe met deze ineens zo makkelijke man om te gaan?
Laatst bijgewerkt door DDDara op 08-02-25 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Re: Bizare gedragsverandering 3 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:50

Dit hele verhaal, stop je in een doosje op zolder met een strik erom en doe je niet meer open.

Je bekijkt je paard gewoon hoe hij vandaag is en zo is tie :D

Je overdenkt teveel denk ik :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:54

Goh, ik dacht, die is nu helemaal onhandelbaar, maar het omgekeerde is het geval :))

En als ik lees, groen snot in klodders en een bult die verdwenen is, zeg ik droes. Heel apart geval van een jaar of zo subklinisch zijn en dan alsnog er uit komen, maar deze combi van symptomen? Ik zeg: droes :j

Ik denk dat je paard echt een hele tijd ongemerkt ziek is geweest en nu eindelijk uitgeziekt is en goed in z'n vel zit.

Ik zou eventueel wel even laten checken op dragerschap van droes - dat is wel handig te weten mocht dat het geval zijn.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:57

Bijzonder verhaal

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:58

Wat heb je veel achter de rug met dat dier! En wat fijn dat hij het blijkbaar nu echt goed doet. Geniet ervan zou ik zeggen en duimen duimen duimen dat er nou de komende jaaaaaaren helemaal niks extra’s meer is. Kortom: leef in het nu inderdaad.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:59

Tel je zegeningen en geniet van elkaar!

Dit dier heeft zijn eerste jaren meer meegemaakt dan menig dertigjarige bij mij...

Zal er nu toch eindelijk een einde zijn aan de ellende.
Lekker vooruitkijken en genieten van de komende tijd *\o/*

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 17:48

Idd wat een verhaal. Hopelijk zet dit positief door.

Ik ben nu wel nieuwsgierig naar een foto. :))

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 17:51

Agossie... Arm beestje...
Als ik dit zo lees, denk ik; hij geeft in ieder geval heel erg duidelijk zijn ongemak aan... Is ook wat waard!

Duidelijk ook geen piepert...

Ik zou gewoon lekker op conditie brengen en gaan rijden, laat hem maar ff wat positieve ervaringen opdoen. En dan als dat lekker blijft gaan, het zadel pas een keer gaan checken. Inderdaad niet te veel polonaise aan z'n lijf eerst, maar leren dat het leven ook leuk is!

Bacteriële infecties doen niet veel goeds voor de weerstand en dat helemaal weer goed laten worden is een flinke opgave.
Mijn ruin werd 2 of 3 jaar terug gecastreerd, was een flink drama. Heeft daarna ook een forse ontsteking gehad. En toen dat enigszins geheeld was, kwam er doodleuk nog een dikke verkoudheid (geen droes) overheen. Alleen de jonkies hadden er last van, toevallig waren die twee ook gecastreerd... :+

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 17:56

ruitje schreef:
Dit hele verhaal, stop je in een doosje op zolder met een strik erom en doe je niet meer open.

Plus 1. Probeer te genieten van elkaar.

Overigens misschien verstandig om je paard te laten vaccineren tegen schimmel. Vaak als ze dit op jonge leeftijd hebben, blijft het terugkomen op verschillende plekken. Scheelt veel getob.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:00

ruitje schreef:

:j

En geef het dier zoveel positieve associaties voorlopig. Beestje heeft nogal wat voor zijn kiezen gehad.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:31

Ja dat
Je zegt in je 1e zin onverklaarbare gedragsverandering, en daaronder komt vervolgens de verklaring.
Hij heeft zo veel voor z'n kiezen gehad het arme dier, jij ook trouwens.
Paarden zijn nooit expres 'vervelend',
Neem lekker heel lang je tijd met hem

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:32

Het gaat er om dat hij nu opeens weer zo braaf is...

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:38

Jemig wat een bizar verhaal. Wat heb je al veel met hem meegemaakt en ik snap je onzekerheid maar ben het helemaal eens met Ruitje.

Wat fijn dat hij nu weer zo makkelijk is. Geniet van je paard!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 18:00

Dank voor jullie, reacties.
Ja misschien moet ik maar gewoon los laten waar het vandaan komt en genieten van mijn ineens weer super makkelijke paardje.
En langzaam aan weer aan het werk beginnen zonder meteen te veel polonaise aan zijn lijf.

Zo ben ik vandaag maar meteen begonnen met wat dressuur aan de hand zodat hij op een relaxte manier kan wennen aan wat druk op het bit. Dit ging echt super goed....... ongelooflijk nog steeds.... maar zo leuk.

En na de vraag om foto's vond ik het wel leuk om wat foto's van het hele verhaal te plaatsen.

Beginnend met dag 1
Afbeelding

4 maanden oud hij geeft graag een showtje.
Afbeelding

2 dagen na de castratie
Afbeelding

Toen de dierenarts vond dat het herstel goed ging en ik vond van niet
Afbeelding

Na de operatie en 14 dagen kliniek waarbij mij werd verteld dat er vocht uit mocht komen maar geen pus
Afbeelding

Zijn groei speurt toen hij eindelijk weer hersteld was
Afbeelding

Toen hij 2 jaar was
Afbeelding

Toen hij bijna 3 was en het grondwerk begon
Afbeelding

Toen hij 3 was en ik er de eerste keer los en bitloos opzat.
Afbeelding

Het begin van zijn schimmel infectie die uiteindelijk 2 maanden duurde.
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:44

Ah gosh, het is wel een knap dier! Wat is zijn afstamming?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 11:51

Zijn moeder is een Indian Rock x De Niro merrie. En zijn vader is de appaloosa hengst Peru's Armani.

Ik dacht hoe leuk zou het zijn om een gestippelde Indian Rock te fokken..... maar er zit nog niet 1 witte haar op :')
Dus dat plan is niet echt gelukt, maar als paard is hij gelukkig prima gelukt.

Onderhand weet ik dat hij mooier is zonder stippels :')

Afbeelding

Stippels moeten je blijkbaar staan :(:)
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:12

Dat was zeker leuk geweest een gestippelde Indian Rock maar zo is ie ook knap! Ik vind het in ieder geval een erg mooi dier, lijkt goed in elkaar te zitten.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 13:29

Dank je wel! Ja dat was natuurlijk het hoofd doel, het kleurtje zou een mooie bijzaak zijn geweest.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:35

ruitje schreef:

Dit! Een paard leeft in het hier en nu... het rijdt het fijnst als de ruiter dat ook is. Het gaat vaak mis wanneer we gaan denken in plaats van voelen en blijven ademen :) .
Wellicht is het voor jou een goede steun om les te krijgen met de principes van Centered Riding.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:05

Dit jonge knappe dier heeft in zijn jonge levendje meer meegemaakt als menig oud paard.

Leef van dag naar dag, waar maar mogelijk positieve associatie, positieve instelling.

Die Dierenarts die hem gecastreerd heeft had ik nog aangepakt!
Juridisch hè.
Daarvoor zal het nu wel te laat zijn.

En ik zou vrijheidstrainingen met hem doen of in elk geval iets wat hij geweldig vind. Hij ! Niet jij (als jij het ook leuk vind mooi.)
Maar je paard moet het vooral leuk vinden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 18:57

Oh jeetje die heeft al veel te verduren gehad.

Wat een knap dier is het wel zeg. <3
Ik zou ook gewoon omgaan alsof er nooit wat gebeurd is.
Niet gaan doemdenken, probeer positief vooruit te kijken :)

En uit ervaring weet ik dat da moeilijk is, maar het is echt wel mogelijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:28

Ik zou gewoon doorgaan zoals je doet, blijkbaar zit hij momenteel (weer) goed in zijn vel.
Geniet ervan!

anitaroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:28

Jemig, wat een verhaal en wat een geschiedenis. Zoals al gezegd is zou ik zeker genieten en pluk de dag. Verder complimenten dat je zo goed luistert en kijkt naar je paard. Neem de tijd en blijf genieten.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 19:24

Dank jullie wel voor alle fijne reacties, ik ben ook echt aan het genieten nu. Vandaag weer dressuur aan de hand gedaan. Niet lang maar gewoon even links om en rechtsom even sturen, halthouden, stap en draf en flink belonen (dan leeft hij echt helemaal op) en dan is hij klaar.
Maar merk na 2 dagen dressuur aan de hand al dat hij zich makkelijker laat sturen dan bitloos.

Ik wordt er helemaal blij van en hij ook volgens mij!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 19:16

Ik vind het nog steeds bizar maar we gaan nog steeds met sprongen vooruit.

Af en toe komt het oude gedrag nog wel even terug, dat die van me afdraait als ik hem zijn halster of hoofdstel om wil doen. Maar ik plaats van er achter aan lopen drijf ik nu of zijn kont weg, waardoor ik dus automatisch zijn hoo0fd krijg. Maar meestal negeer ik hem gewoon en loop ik naar een andere plek en hou ik het halster laag en dan komt hij zelf zijn neus er weer in doen.

En het hoofdstel doe ik alleen in als hij zijn hoofd laag houd ik ga geen wedstrijdje meer houden of hij zijn hoofd hoger kan houden of ik mijn armen. Als zijn hoofd zakt beloon ik hem en vrij snel kan ik dan zo zijn hoofdstel om doen.

Vandaag voor het eerste met zadel op dressuur aan de hand gedaan over het hele terrein (dus niet alleen maar saai in de bak) We wonen in het bos dus dan voelt het al snel als een buitenrit.
Dit gaat echt super goed, echt vrijwel zonder spanning.

Heel af en toe bij een open plek in de heg waardoor hij het bos ik kan kijken heeft hij wel eens de neiging te stoppen en een aantal stappen achterwaarts te gaan. Hier zou ik nog wel een goude tip voor willen hebben hoe ik hier het best mee om kan gaan.....

Nu probeer ik hem te stimuleren om rustig te blijven staan en te kijken en weer voorwaarts te gaan. Het is totaal geen stress kip dus bang dat hij omdraait en het op een lopen zet ben ik niet. Maar het liefst voorkom ik dat hij achterwaarts gaat.

Dus een goede tip is meer dan welkom