Kruiden bij jeuk en mijt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Kruiden bij jeuk en mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 22:17

Hoi,

Voorheen scheerde ik de sokken van mijn paard, waardoor ik haar vrij van mijten kon houden. Helaas gaat dat nu niet meer lukken, dus zou dat betekenen dat ik haar weer eens in de zoveel tijd moet wassen met byemite. Op deze manier kon ik haar ook vrij houden van mijten.

Maar naast dat ze zo nu en dan last van mijten heeft, heeft ze ook best last van kriebels in de zomer door de knutten etc.

Ik zat dus te denken: ik wil dit eigenlijk gaan proberen aan te pakken door middel van kruiden. Ik hoor over Finecto+ ook goede verhalen en dit zijn over het algemeen kruiden, maar helaas zit er ook knoflook in en dat durf ik dus niet aan, vandaar dat ik het anders wil doen.

Ik voer haar al brandnetel en kleefkruid (voor cpl, wat goed onder controle is). Ik kan meer kruiden toevoegen maar op een gegeven moment zou ze dan meer kruiden als voer krijgen. :+ Finecto+ is namelijk een poeder dus veel fijner dan al die kruiden.

Nu zijn er vast meer bokkers die hier wel eens over nagedacht hebben. Ik ben dus heel benieuwd naar jullie tips en tricks. :)

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:26

Ik ben bang dat dat niet gaat werken, aangezien mijten geen bloed drinken en ze dus niks van de kruiden binnen krijgen. De Finecto poeder zal dus ook niets doen. De spray daarintegen werkt wel goed volgens mijn dierenarts, maar wel met de kanttekening dat het kankerverwekkend stoffen bevat en je die stoffen dus in de lucht sprayed

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:27

vikawiek schreef:
Ik ben bang dat dat niet gaat werken, aangezien mijten geen bloed drinken en ze dus niks van de kruiden binnen krijgen. De Finecto poeder zal dus ook niets doen. De spray daarintegen werkt wel goed volgens mijn dierenarts, maar wel met de kanttekening dat het kankerverwekkend stoffen bevat en je die stoffen dus in de lucht sprayed

De finecto spray is toch gewoon diatomeenaarde wat je vernevelt, maar dan in een duur flesje?

Dat is trouwens misschien wel een optie TS. Diatomeeenaarde op de plekken wrijven waar ze jeuk heeft of waar de mijten graag nestelen. Ik gebruik het zelf in de zomer in mijn kippenhok en daardoor altijd bloedluis vrij.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:32

Matheno schreef:
De finecto spray is toch gewoon diatomeenaarde wat je vernevelt, maar dan in een duur flesje?

Dat is trouwens misschien wel een optie TS. Diatomeeenaarde op de plekken wrijven waar ze jeuk heeft of waar de mijten graag nestelen. Ik gebruik het zelf in de zomer in mijn kippenhok en daardoor altijd bloedluis vrij.

Naar mijn weten niet, maar misschien is het inmiddels veranderd?

Even gecheckt, zo te zien zitten er inmiddels voornamelijk aromatische stoffen in. Toen ik het er met mijn dierenarts over had in 2020 zat er nog fipronil in := maar zo te zien niet meer!
Laatst bijgewerkt door vikawiek op 07-02-25 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:34

Als ik kijk naar de samenstelling van de spray dan zie ik als basis siliciumdioxide. Dat is diatomeeenaarde dacht ik.

Al moet je dat natuurlijk ook niet inademen _O-

belle_boef

Re: Kruiden bij jeuk en mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:37

Dan kan je beter een zak diatomeenaarde kopen ipv zo’n dure fles. Al heb ik zelf ervaren dat diatomeenaarde niet genoeg werkt. Gewoon vlooiendruppels waren hier vele malen effectiever

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 22:45

Hoe moet ik dat voor mij zien? Je koopt gewoon een zak diatomeeënaarde en brengt dit aan op de sokken? Hoe dan valt het dan niet op de grond?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:54

Petrichor schreef:
Hoe moet ik dat voor mij zien? Je koopt gewoon een zak diatomeeënaarde en brengt dit aan op de sokken? Hoe dan valt het dan niet op de grond?

Naast het geknoei kwam er genoeg in de sokken. Evt. Met een spuit aanbrengen. Wel zorgen dat je het niet in je ogen krijgt.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 10:40

belle_boef schreef:
Petrichor schreef:

Naast het geknoei kwam er genoeg in de sokken. Evt. Met een spuit aanbrengen. Wel zorgen dat je het niet in je ogen krijgt.

Ik las ook dat je kan mengen met water en dan kan sprayen. Iemand die dit kan bevestigen?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:24

Shires oil (pig oil) helpt ook.
Koop ik online in een jerrycan en doe ik in spuitflessen. Sokken goed insprayen en inwrijven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:51

Matheno schreef:
Als ik kijk naar de samenstelling van de spray dan zie ik als basis siliciumdioxide. Dat is diatomeeenaarde dacht ik.

Al moet je dat natuurlijk ook niet inademen _O-

Nee echt niet. Kan je hele ernstige longklachten van krijgen. Mondkapje opdoen :j

Lost slecht op in water ook trouwens

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:54

vikawiek schreef:
Matheno schreef:

Naar mijn weten niet, maar misschien is het inmiddels veranderd?

Even gecheckt, zo te zien zitten er inmiddels voornamelijk aromatische stoffen in. Toen ik het er met mijn dierenarts over had in 2020 zat er nog fipronil in := maar zo te zien niet meer!

"Aroma's" zijn meestal chemisch nagemaakte geuren en smaken.

Chan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:09

Frisian oil heb ik goede ervaringen mee bij een Fries, dit smeer je op de benen. is bij zowel mijt als mok te gebruiken