Wormen weg door Parafinne opgieten ivm koliek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy01

Wormen weg door Parafinne opgieten ivm koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 14:39

Ik heb onlangs een pony gehad met zandkoliek en die heeft op de kliniek ermee gestaan.
Is er gelukkig genoeg erdoor gekomen maar bij alle testen die ze daar hebben gedaan , zat ook een wormentest. Deze bleek volledig negatief oftewel nihil wormen aangetroffen.
Laat ik gelijk bij de andere pony's thuis ook een wormentest doen, blijken die een gehalte te hebben van 570 en meer per gr mest aan wormeneieren.
Zou de opgegoten olie/parafinne plots alle wormen afgevoerd hebben of zit de test die ik thuis heb laten uitvoeren verkeerd?
Momenteel 1 groot vraagteken voor mij vermits de pony met koliek ook mee gewoon in de groep stond.
Heel graag ervaringen en verhalen van jullie of hoe jullie dit zien.
Een beetje onbegrijpelijk dat de ene pony niets meer heeft kwa wormen en de anderen op zo'n hoog aantal eieren in de mest zitten. Ze zijn ook allemaal vorig jaar degelijk ontwormd.

Cioccolato

Re: Wormen weg door Parafinne opgieten ivm koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:42

Ik zou eerder denken dat t onderzoek op de kliniek toevallig negatief was.
Je kan niet vertrouwen op mest onderzoeken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:02

Mestonderzoek geeft enkel een indicatie over de hoeveelheid wormen in de ei-uitscheidende fase van de levenscyclus. Nuttig, maar incompleet beeld van de wormendruk in een dier, laat staan de hele kudde. Daarbij is hoeveel wormen een dier heeft afhankelijk van weidebeheer, graaspatroon en algemene weerstand. Je kan zeker een pony hebben die amper wormen heeft (al is dat samen met een gezondheidsprobleem als koliek ietwat apart) en in dezelfde wei een dier dat zsm ontwormt moet worden. Zowel bij goed weidebeheer als bij een verwaarloosde bende.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:10

Idd, mestonderzoek is niet betrouwbaar. Als je het betrouwbaarder zou willen, zou je verschillende drollen van verschillende dagen en momenten moeten nemen, mengen en daar een staal van controleren, en dan nog.

Daarnaast kunnen paarden binnen dezelfde groep ook enorm verschillen.

Prima mogelijk dat de een zo goed als vrij is en de ander veel wormen heeft.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:23

Grotere kans dat je pony met koliek vals negatief getest heeft. Dus dat ze allemaal besmet zijn. Afgezien welles nietes zou ik eigenlijk de hele kudde ontwormen als er al eentje een flinke besmetting heeft. En hun plaats van staan wisselen. Voor bloedwormen bijv zit bijna 90% van de besmetting in de omgeving. Ze moeten na ontwormen dus schoon gaan staan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:29

tamary schreef:
Daarbij is hoeveel wormen een dier heeft afhankelijk van weidebeheer, graaspatroon en algemene weerstand. Je kan zeker een pony hebben die amper wormen heeft (al is dat samen met een gezondheidsprobleem als koliek ietwat apart) en in dezelfde wei een dier dat zsm ontwormt moet worden. Zowel bij goed weidebeheer als bij een verwaarloosde bende.

Jup. Komt precies overeen met mijn praktijk ervaring.
Hier worden 4 paarden 24/7 samen gehouden. Dus zelfde stuk grond, zelfde eten, zelfde alles. Al 2 jaar op rij hebben 3 paarden amper tot geen wormen in de mest na een ontworming. In de mest van het 4e paard zit vervolgens super veel lintworm.
Dit jaar kon ik het heel toevallig precies zien omdat 1 paard op een andere plek stond even en de 2 andere paarden duidelijk herkenbare mest hadden (eentje heel kleine pony en ander een oudje met een slecht gebit)
Dus het kan per paard enorm verschillen.

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 18:52

Bedankt alvast voor jullie reacties!
Nu heb ik na het ontwormen 4 dagen achter elkaar de mest individueel per pony nagekeken in de indivduele stal en nergens heb ik buiten bij de jongste ( daar heb ik enkele bloedwormpjes gevonden na veel prutsen door heel de mest ) en bij de andere "slechts" enkele horzellarven en niets van bloedworm gevonden ( ook de witte niet )
Ik ben in verschillende mesthopen die per stal algen gaan kijken. Dus niet van 1 mestbeurtje.
Op de kliniek , was bij Equitom, was er ook in het bloed geen aanwijzing van wormbesmetting.
Als er dan eventueel 1 of 2 zwaar zouden besmet zijn, zou ik toch minstens een duidelijke hoeveelheid bloedworm moeten terug vinden want volgens het mestonderzoek door de eigen Da was het bloedworm.

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 15:36

Heeft er niemand nog enige ervaring met dit aub?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 17:56

Bloedworm kapselt zich in de winter in in de dikke darm, dus misschien vind je daarom nu weinig terug in de mest. Ik kan me niet voorstellen dat opgieten met parafine helpt tegen wormen. Ik zou het even aankijken tot april en dan nog eens ontwormen met Equest ( Pramox eventueel). En dan zien of er meer wormen in de mest terug te vinden zijn de paar dagen daarna.