Blessure spronggewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sprietfriet

Blessure spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 06:38

Hey,

Ik ben op zoek naar een reality check cq advies. Sinds 5 weken heb ik een nieuw paard (een lieve 3 jarige) nadat ik mijn beste vriend in heb moeten laten slapen. Mijn nieuwe paard staat in een grote kudde waar hij best goed aansluiting lijkt te vinden.

Gister kwam ik op stal en was hij tijdens het poetsen erg sloom. In de bak kwam ik er snel achter dat hij achter kreupel was. Spronggewricht iets dikker en warm, heel klein wondje, en daarna op het harde ook onregelmatig. Rechtuit gaat het nog, maar op kleine volte erg kreupel.

Omdat ik de laatste jaren zoveel met mijn vorige paard gedokterd heb, wilde ik geen risico nemen en heb meteen de dierenarts laten komen.

De dierenarts denkt dat hij een klap op de wei heeft gehad. Maar na 2 x op en neer stappen en wat gevoeld te hebben vond ze het wel meevallen. Ook had hij 39,9 temperatuur. Volgens haar een virusje. Dus 4 dagen metacam en dan zou het over moeten zijn.

Nu zit ik zelf te denken om toch foto’s te laten maken - om er later niet achter te komen dat er toch kleine botsplinters o.i.d. rondzwerven. Wat vinden jullie? Overdrijf ik (door recente ervaringen) of zouden jullie wel foto’s maken? Of afwachten?

(Bij aankoop rontgonologisch gekeurd hals, rug, benen en alles goed).

Rocamor

Re: Blessure spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 06:57

Als jij je er beter bij voelt, het kunt en wilt betalen, waarom niet?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 07:44

Rocamor schreef:
Als jij je er beter bij voelt, het kunt en wilt betalen, waarom niet?

Hier sluit ik me bij aan, waarom niet? Kwaad kan het niet.
Ik denk dat ik het persoonlijk ook zou laten doen want ik kan moeilijk leven met onzekerheid.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:01

Ik zou het lekker doen. Ik had een vierjarige staan met precies hetzelfde beeld. Leek op te knappen, bij minimale belasting toch weer wat zwelling en vaag kreupel, bleek net onder het spronggewricht een gebroken griffelbeen te hebben. Ook door een klap.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:57

Zeker laten doen als jij beter bij voelt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:00

Volg je gevoel zeg ik altijd.

Mijn merrie had wat verdikking tussen het spronggewricht. In het kuiltje aan de buitenzijde zat een bultje. Ze liep wat stijf maar niet kreupel.
In eerste instantie dacht ik, ff gek gedaan. En maar even op rust.

Paar dagen later was er een da op stal en haar even laten kijken. Ze zei al, ik denk verstopt. Doorgaan met koelen en als het met 2 weken niet minder is toch even een afspraak maken bij de kliniek. Adviseerde eventueel wat metacam ( halve dosering) te geven. Maar daarmee werd het erger. Ik denk omdat ze het toch meer ging belasten.

Her werd niet beter, eerder beroerder dus naar de kliniek.
Uitslag, spronggewricht op röntgen perfect.
Echo, achillespees onherstelbaar beschadigd en slijmbeursontsteking als gevolg van.

Ingespoten en wederom 2 weken op de metacam. Moest daarna opknappen. In ieder geval de slijmbeursontsteking.

Ging even beter en daarna hard bergafwaarts. Zielig hoopje ellende en vroeg me echt af, is dit nog wel eerlijk.
Als eerste stap d'r met de nacht op stal gezet. En omdat de metacam weinig leek te doen d'r op kurkuma gezet.

Hiermee ging het echt wel stappen mee vooruit
Da zei al meer paarden gezien te hebben die het er beter op doen dan op bv metacam.

Ondertussen een klein half jaar verder. Blije pony nu ze eindelijk gewend is aan niks meer doen.
Trekt af en toe een sprintje door de bak in galop. Draven doet ze liever niet. Maar loopt niet kreupel meer.
De nachten verplicht op stal houden we er wel in. Maar daar hebben we beide vrede mee.

Sprietfriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 12:48

Bedankt voor jullie reacties!
Hij staat nu 4 dagen op Novacam, daardoor is de koorts en de verdikking wel weg. Hij loopt iets beter nu, maar op het harde nog duidelijk onregelmatig. Morgen foto’s. Hopen dat het meevalt.