Paard heeft singelnijd en staakt, oorzaak onbekend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bokt_12345

Paard heeft singelnijd en staakt, oorzaak onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 18:30

Hoi,

Sinds enkele weken staakt mijn paard en haar singelnijd wordt steeds heftiger. Ook vind ze het niet heel fijn als ik een deken op doe. Ze reageert daar niet mega extreem op maar laat wel merken dat ze het niet fijn vind.

Zadelmaker is langsgeweest, zadel ligt goed en is ietsjes bijgevuld. Chiropractor (tevens da) is langs geweest. Kon geen hele gekke dingen vinden, enkel wat spierspanningen. Maagscopie uit laten voeren, geen maagzweren. Ook darmen na laten kijken, geen ontstekingen en geen zand in de darmen. Eierstokken, nieren zijn nagevoeld door da, ze voelde geen vreemde dingen. Milt en lever zijn ook gezien op de echo tijdens het darm onderzoek en daar kwamen ook geen gekke dingen uit.

Wel heeft ze (zeer vermoedelijk) sarcoidose(geen Sarcoid) aan haar achterbeen. Maar kan dit staak gedrag veroorzaken? En dit heeft niks met de extreme singelnijd te maken lijkt mij? Singelnijd vertoont ze ook bij de longeersingel.

Iemand nog ideeen wat de singelnijd en het staakgedrag kan veroorzaken?

Rocamor

Re: Paard heeft singelnijd en staakt, oorzaak onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:35

Heb je KS laten uitsluiten?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:06

Ja, is de bovenlijn, rug en hals etc op de foto geweest?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:33

Na alles wat je al gedaan hebt zou ik ook denken aan rug en hals op de foto .
Kan ze gevallen zijn of vast gelegen hebben?
Misschien dan spierpijn of kneuzingen die pijnlijk zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:37

Is er iets veranderd in het voer beleid of ruwvoer?

Sarcoïdose kan pijnlijk zijn maar lijkt me niet dat ze dan reageert als je een deken op doet. Thoracic sling kan vastzitten. Er zou inderdaad iets gebeurd kunnen zijn. Loopt ze wel gewoon goed los aan de longe?

Bokt_12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 20:11

Elisa2 schreef:
Is er iets veranderd in het voer beleid of ruwvoer?

Sarcoïdose kan pijnlijk zijn maar lijkt me niet dat ze dan reageert als je een deken op doet. Thoracic sling kan vastzitten. Er zou inderdaad iets gebeurd kunnen zijn. Loopt ze wel gewoon goed los aan de longe?

We zijn onlangs verhuisd van stal. Maar bij de vorige stal was dit ook al. Vorige stal heb ik haar van gekocht daar is zij ook geboren. Ze kwam daar zeer weinig buiten in de winter en maar 2 ruwvoer momenten (kuil). Ze komt nu bijna een hele dag buiten en krijgt nu 4x per dag voordroog hooi welke ook geanalyseerd wordt. De singelnijd is na de verhuizing wel vele malen erger geworden. Maar uit de scopie kwam geen maagzweer. DA gaf aan geen KS verdenking te hebben omdat ze helemaal niet gevoelig op de rug is of andere symptomen heeft die hierbij zouden kunnen passen. Longe loopt ze ook gewoon goed, geen kreupelheid en daar staakt ze ook niet bij. Wat is Thoracic sling precies?

Bokt_12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 20:16

Nouvel schreef:
Na alles wat je al gedaan hebt zou ik ook denken aan rug en hals op de foto .
Kan ze gevallen zijn of vast gelegen hebben?
Misschien dan spierpijn of kneuzingen die pijnlijk zijn.

Ze heeft inderdaad heel even kort vast gelegen een keer op stal. Dat is wel al zeker een half jaar geleden. Maar bij het afvoelen van haar rug/hals geen pijn uitingen. Enkel op de plek waar de singel zit achter haar elleboog. Vandaar ook mijn sterke verdenking op maagzweer welke zij dus niet heeft..

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:19

Kuil of voordroog maakt weinig verschil. Je zou kunnen testen of het daaraan ligt gezien de verdenking van maagproblemen, door een paar maanden voldoende goed onverpakt hooi te voeren. Neemt dan de singelnijd af dan verdraagt ze verpakt hooi niet.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:19

Wat is het voor een paard als ik vragen mag.
Spierspanning....pssm?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:27

Bokt_12345 schreef:
Is er iets veranderd in het voer beleid of DA gaf aan geen KS verdenking te hebben omdat ze helemaal niet gevoelig op de rug is of andere symptomen heeft die hierbij zouden kunnen passen. Longe loopt ze ook gewoon goed, geen kreupelheid en daar staakt ze ook niet bij. Wat is Thoracic sling precies?

Dat zegt echt helemaal niks. Ik heb er eentje gehad die zeer ernstige Kissing spines had maar die reageerde niet op palpatie. Bij bepaalde halsproblemen zie je dit ook weleens terug. Ik zou zeker de hals plus rug op de foto zetten en vraag ook specifiek om een C6/C7 foto. Die moet schuin en doen ze niet standaard.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:29

roosa schreef:
Spierspanning....pssm?

Daar ben ik ook benieuwd naar!
Ik ben sport -en fascia masseur en zie dit nog wel eens als een paard extreem vast zit op de ribben of borst maar het lijkt me dat jouw chiropractor dat gecheckt heeft?
Hoe is de eetlust en mest?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:30

Bokt_12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 20:47

Wildgirl schreef:
roosa schreef:
Spierspanning....pssm?

Daar ben ik ook benieuwd naar!
Ik ben sport -en fascia masseur en zie dit nog wel eens als een paard extreem vast zit op de ribben of borst maar het lijkt me dat jouw chiropractor dat gecheckt heeft?
Hoe is de eetlust en mest?

Het is een 7 jarige kwpn merrie. Ik moet wel zeggen dat de behandeling niet van een leien dakje ging.. Ze is erg dominant naar vreemde mensen en gaf zich totaal niet over. Ze heeft voornamelijk de hals, rug en bekken soort van kunnen behandelen. Eetlust is zeer goed (iets te, haha) en haar mest ziet er ook altijd voorbeeldig uit.

Bokt_12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 20:51

Elisa2 schreef:
https://www.paardenpraktijk-equimira.nl ... acic-sling

Hier staat uitleg over de thoracic sling.

Hoelang heb je haar al? Is ze dit gaan doen bij jou?

Het kan zijn dat ze op de voordroog niet reageert. Niet ieder paard kan daar goed tegen.

Thanks! Ik heb haar sinds ze net zadelmak is en inmiddels al een aantal jaar. Het staken doet ze sinds 2 maanden ongeveer.. Kan het zijn dat ze op voordroog nóg slechter reageren dan op kuil? :( en is het mogelijk dat het niet zichtbaar is op de maagscopie maar toch last van haar maag heeft?

Bokt_12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 20:53

Lindsey_99 schreef:
Kuil of voordroog maakt weinig verschil. Je zou kunnen testen of het daaraan ligt gezien de verdenking van maagproblemen, door een paar maanden voldoende goed onverpakt hooi te voeren. Neemt dan de singelnijd af dan verdraagt ze verpakt hooi niet.

Zou dit dan niet te zien moeten zijn tijdens de maagscopie?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:54

Neem aan dat er een kreupelheidsonderzoek gedaan is met buigproeven? Daar kwam niks uit?

Klinkt in ieder geval wel duidelijk als ongemak, maar waar je het moet zoeken is dus de vraag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:59

Wat voor singel gebruik je?

Ik heb een ruin gehad die dit deed singelnijd,die trapte met aan singelen,deken deed hij lelijk tegen.
en dat kwam doordat ik dus een te korte singel had….
Zadelmakers kijken vaak alleen naar het zadel dat is natuurlijk prima.maar een singel word vaak vergeten en daar gaat echt te vaak nogal wat fout.

Heb je een foto van zadel met singel op je paard?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:16

Bokt_12345 schreef:
Elisa2 schreef:
https://www.paardenpraktijk-equimira.nl ... acic-sling

Hier staat uitleg over de thoracic sling.

Hoelang heb je haar al? Is ze dit gaan doen bij jou?

Het kan zijn dat ze op de voordroog niet reageert. Niet ieder paard kan daar goed tegen.

Thanks! Ik heb haar sinds ze net zadelmak is en inmiddels al een aantal jaar. Het staken doet ze sinds 2 maanden ongeveer.. Kan het zijn dat ze op voordroog nóg slechter reageren dan op kuil? :( en is het mogelijk dat het niet zichtbaar is op de maagscopie maar toch last van haar maag heeft?

Ja dat kan want gefermenteerd hooi kan extra gasvorming geven in de darmen waar ze last van kan hebben.

Maar goed, ze komt van de kuil..dus hoe waarschijnlijk dat is? Zou een kwestie van uitproberen zijn.. twee weken echt hooi geven oid.

Het kan natuurlijk nog steeds ook iets anders zijn.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:38

Mijn paard heeft dit ook maar dit komt door haar pssm. Heel lang aan het zoeken geweest hoe ik haar kon helpen. Ze gaat dan ook over de rooie als je je hand op de singelplek of borst legt en als het echt erg is gaat ze al als je ernaar wijst. Per toeval ontdekt dat rekken op een blok helpt. Als ik haar 1 tot twee keer per week op een blok laat staan heeft ze veel minder last en reageert ze niet met aansingelen en ook niet als ik aan de deken zit.

Uiteraard zorgen dat de medische dingen zijn uitgesloten maar misschien is het het proberen waard.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:44

@pluisje88, hoe moet ik me dat voorstellen? Op een blok staan kan ik volgen, maar dan?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:50

Hoe is ze verder onder het zadel?
Geen andere tekenen van gastro problemen? Schrapen/gapen/veranderd in gedrag of naar andere paarden? Er kan een zweer in de overgang maag/darm en/of het begin van de darm zitten die je met het scopen niet kunt zien. Je kunt eens een weekje/14 dagen hiervoor behandelen om te kijken of je verschil ziet.
Sowieso lijkt goed losmaken door de juiste behandelaar me geen overbodige luxe.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:42

Heeft je paard ook luchtwegen problemen?
Mijn Tinker reageerd daarom fel op de singel.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:01

lieke2 schreef:
@pluisje88, hoe moet ik me dat voorstellen? Op een blok staan kan ik volgen, maar dan?

Precies dat. Ik laat haar op een blok staan. Door de andere houding rekt ze de buik en borst spieren op :j

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:22

Ik weet niet of het al is genoemd, maar mijn merrie met ECVM heeft o.a alle klachten die je opnoemt.
Het is absoluut de moeite waard om de hals op de foto te zetten, volgens het ECVM protocol, dus vanuit een bepaalde hoek.
Al is het alleen maar om uit te sluiten dat dat het is, want 100x liever maagzweren. :o

Bokt_12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 11:31

Gister bij stal geweest en toen kreeg ik een hersenspinsel. Geen idee of het kan maar ik hoor altijd dat alles met elkaar in verbinding staat. Gister wilde ze voor geen mogelijkheid haar linkerachterbeen op tillen (sarcoidose zit op haar rechterachterbeen.) nu ik zo terug denk, heeft zij dit vaker gehad. Ik ben er helaas pas achter gekomen dat haar rechterbeen zo slecht is doordat zij enorm dik in de beharing zit. Ik merkte het dus pas op toen haar been vol was gelopen . Het staken en lastig rijden was ook vele malen erger op de rechterhand. Dierenarts zei dat ze niet vermoed dat het zo zeer doet dat het deze reactie oproept maar op internet lees ik dat het wel zeer pijnlijk kan zijn? Kan het zijn dat ze haar lichaam hierdoor verkeerd gebruikt en andere klachten krijgt? Kan het zo een zeer doen? Weet iemand een goede paardenarts/kliniek die mij kan helpen met deze aandoening?

Hierbij wat foto’s van het been. Ik had voordat ik bij de da was geweest het behandeld met Sudocreme omdat we eerst dachten dat het ‘gewoon’ mok/rasp was. Vandaar de wittigheid op het been.