Equine pijn en welzijns app

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje_NL

Equine pijn en welzijns app

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 19:59

Ik kan er helaas alleen maar oude topics over terug vinden en ik ben benieuwd naar wat recente ervaringen.

Wie gebruikt de EPWA of heeft deze gebruikt en wat vind je ervan? Ik had er nog nooit van gehoord maar deze werd vernoemd in het blaadje van Brooke :+

Ik worstel al ruim een jaar met mijn merrie die zware artrose en symptomatisch pssm1 heeft. Ze staat met pensioen en lijkt prima te gaan op CBD druppels.

Ze staat aan huis en ik zie haar dus elke dag. Ik kan inmiddels goed inschatten wanneer ze een slechte dag heeft en hou regelmatig met een gps tracker bij hoeveel ze loopt op een dag.

Maar het blijft heel moeilijk om chronische problemen te koppelen aan wel of geen pijn. Dus ik ben erg nieuwsgierig naar de toegevoegde waarde van zo'n app.

Jasmijn159

Re: Equine pijn en welzijns app

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 20:11

Ja fijne ervaringen mee. Het is wel even jezelf trainen met die oefenplaatjes, want sommige dingen zijn heel subtiel. Maar als je het echt objectief doet dan is het een super mooie manier om erachter te komen of je paard pijn heeft of niet. Zeker als het chronisch is, dan is het lastig om in te schatten hoeveel kwaliteit van leven er nog is. En of het langzaam erger wordt of niet.
Ik denk echt dat meer eigenaren dit zouden moeten doen. Paarden janken, huilen of piepen niet, dus aan ons de taak om hun pijn-uitingen alsnog te verstaan.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 14:23

Jasmijn159 schreef:
Ja fijne ervaringen mee. Het is wel even jezelf trainen met die oefenplaatjes, want sommige dingen zijn heel subtiel. Maar als je het echt objectief doet dan is het een super mooie manier om erachter te komen of je paard pijn heeft of niet. Zeker als het chronisch is, dan is het lastig om in te schatten hoeveel kwaliteit van leven er nog is. En of het langzaam erger wordt of niet.
Ik denk echt dat meer eigenaren dit zouden moeten doen. Paarden janken, huilen of piepen niet, dus aan ons de taak om hun pijn-uitingen alsnog te verstaan.

Bedankt voor je reactie :)

Dat is het inderdaad precies! Met een chronisch probleem om inzichtelijk te krijgen hoeveel kwaliteit er nog is. Mijn merrie is keihard en heel introvert. Een vreemde ziet er niets aan :n

Albaover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:16

Floortje_NL schreef:
Ik kan er helaas alleen maar oude topics over terug vinden en ik ben benieuwd naar wat recente ervaringen.

Wie gebruikt de EPWA of heeft deze gebruikt en wat vind je ervan? Ik had er nog nooit van gehoord maar deze werd vernoemd in het blaadje van Brooke :+

Ik worstel al ruim een jaar met mijn merrie die zware artrose en symptomatisch pssm1 heeft. Ze staat met pensioen en lijkt prima te gaan op CBD druppels.

Ze staat aan huis en ik zie haar dus elke dag. Ik kan inmiddels goed inschatten wanneer ze een slechte dag heeft en hou regelmatig met een gps tracker bij hoeveel ze loopt op een dag.

Maar het blijft heel moeilijk om chronische problemen te koppelen aan wel of geen pijn. Dus ik ben erg nieuwsgierig naar de toegevoegde waarde van zo'n app.

De EPWA-app lijkt interessant, vooral voor het monitoren van subtiele veranderingen

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 13:19

Ik heb de app inmiddels geïnstalleerd maar is niet wat ik ervan verwacht had.

In het artikel werd vernoemd dat je er ook hele subtiele mimiek mee kon scoren zoals mond en ogen. Maar in de app zie ik alleen de hele voor de hand liggende signalen zoals gapen, kreunen, knarsen, flemen enz.

Voor mij geen toegevoegde waarde helaas.

Jasmijn159

Re: Equine pijn en welzijns app

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:26

Je kunt volgens mij twee verschillende scores doen? Eentje van het gezicht en eentje idd op opvallender gedrag.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 23:08

Jasmijn159 schreef:
Je kunt volgens mij twee verschillende scores doen? Eentje van het gezicht en eentje idd op opvallender gedrag.

Dit zijn de parameters voor het gezicht.
Afbeelding