liedje89 schreef:Het klinkt een beetje alsof je paard nog best wel wat actieve ontstekingen heeft aan haar been, en die entingen was dat dectomax tegen de mijt? Dan is het natuurlijk ook niet heel raar dat de benen nog wat dikker zijn en hoeft dat niet direct CPL te betekenen. De benen van ons paard zijn eigenlijk altijd dikker als die van een normaal paard ook als er op dat moment niet echt ontstekingen aan de huid zijn. Ik zou niet heel erg in de stress schieten voordat die ontstekingen zijn opgelost.
Er is een erfelijke factor bij CPL maar helaas speelt CPL vaak pas op rond een jaar of 10 dus vaak is er dan al gefokt met zo'n paard, zo ook met onze merrie. Ik zou haar met de kennis van nu niet nog eens laten dekken want ondanks dat we enorm ons best doen om de symptomen te verlichten de de progressie te vertragen heeft ons paard wel gewoon last en is de kans best groot dat ze niet zo oud word hierdoor. Maar ik ken wel verschillende directe familie leden van ons paard die geen CPL hebben en er is ook wel bekend dat bepaalde omgevingsfactoren (zoals besmettingen met mijten) invloed kunnen hebben op het ontwikkelen ervan dus het is een risico maar hoe groot dat nu precies is weet ik niet.
EDIT: er zijn duizend dingen die je kan gebruiken of juist niet moet gebruiken volgens sommige als je paard CPL heeft. Ik vond onze eigen dierenarts weinig behulpzaam behalve dat die inderdaad ook afraadde om heel vaak met betadine te wassen en ons adviseerde om hibiscrub te gebruiken en altijd warm water te gebruiken en schone handdoeken. Later zijn we bij een dierenarts gekomen die ook lymfedrainage deed en veel meer ervaring hiermee had en daarmee hebben we nu wel redelijk door wat in onze situatie goed helpt.
Het was inderdaad ook tegen mijt en de enting is nu 3 maanden geleden ongeveer, de DA had het over een combinatie van meerdere dingen waar het tegen zou helpen. Maar nu ik dit zo lees krijg ik de indruk dat zij het ook niet specifiek wist te benoemen wat het nou precies is. Ik dacht eerst namelijk ook aan mijt, totdat ik die kloven zag. De merrie lijkt er trouwens helemaal geen last van te hebben, geen jeuk, niet stampen, ook niet onregelmatig of gevoelig aan de benen of wat dan ook. Ik rij gewoon wedstrijden met haar. Ze wordt dit jaar 12 en is nu 1 jaar bij ons, bij de vorige fokker heeft ze inderdaad al heel wat veulens gehad... Hij wist denk ik niet wat er onder die sokken afspeelde.
Wij waren dus wel van plan om een veulen uit haar te fokken, maar aangezien ik dus niet weet hoe groot die kans is dat het doorgegeven wordt ALS het CPL is lijkt die droom nu een beetje in duigen te vallen... 
EDIT: Nu is de merrie van zichzelf wel echt fors gebouwd, meer het barokke type fries. Zitten geen iellige beentjes onder om het zo maar te zeggen dus moeilijk inschatten of dit dan met CPL te maken heeft of dit deel uitmaakt van haar bouw...