Rainrot

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Louise_V

Rainrot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 21:40

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw hier en ik heb een vraagje en ik hoop dat iemand mij en me pony kan helpen…

Een tijdje geleden heeft mijn pony rainrot gekregen. Het was namelijk toen het een week begon te regenen ze allemaal wondjes had op haar hoofd en ze schuurde er ook aan. Toen het weer droog begon te worden gingen de wondjes rustig weer weg en groeide langzaam weer haar aan. In die tijd dat ze de wondjes had behandelde wij haal eerst met imaverol ( we dachten eerst dat ze weer schimmel had) en daarna deden we op de plekjes sudo crème zodat het vettig en soepel bleef.

Maar toen begon het weer te regenen en kwamen de plekken terug. Ze schuurde er erg veel aan waardoor die korstjes weer kapot gingen en dat het soms ook begon te bloeden. Ik was langs de dierenarts gegaan om iets te halen om de rainrot te behandelen. Sinds donderdag 30 Januari begon ik met de zalf. Alleen het lijkt dat sinds ik die zalf gebruik de plekken steeds erger beginnen te worden en groter. Het is of dat de zalf ervoor zorgt dat er haaruitval ontstaat. Daardoor was ze sinds zaterdag/zondag 1 kant van haar hoofd bijna helemaal kaal!?
Vandaag (maandag) zijn de kale plekken wel groter geworden maar het is niet dat er wondjes op zitten, dat het lijkt of er geschuurd is. Het ziet er wel een soort van rustig uit daar. (niet op alle plekken maar sommige)
Je kan ook zien waar de vorige plekken zitten.
Dat is volgens mij niet helemaal normaal dat dat gebeurt of wel?
Begin het ook erg zielig voor haar te vinden dat ze nu zo kaal is geworden..
Ze staat bij ons 24/7 buiten dus ik kan haar ook moeilijk binnen droog zetten..

Ik heb de dierenarts al geïnformeerd dat dit gebeurd alleen ze hadden nog niet gereageerd.
Dus ik was benieuwd wat jullie ervaringen zijn met rainrot en hoe te behandelen.
En hoe er weer snel haar terug kan groeien aangezien ze nu erg kaal begint te worden.

Ik hoop heel erg dat iemand mij en me pony kan helpen en of meer informatie kan geven!

Groetjes,
Louise

(Ik plak er een paar foto’s bij hoe het gaat, op sommige dagen heb ik van allebei de kanten een foto gemaakt)

Foto’s;

Woensdag 29 januari, ik had hier de zalf/crème nog niet gebruikt.

Afbeelding

Donderdag 30 januari, hier had ik de crème voor de 1e keer gebruikt. (Foto van allebei de kanten van haar hoofd)

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag 1 februari.

Afbeelding

Zondag 2 februari, foto’s van allebei de kanten van haar hoofd.

Afbeelding

Afbeelding

Maandag 3 februari. Sommige plekken lijken wel rustiger maar ook wel weer iets groter.

Afbeelding

Change3x

Re: Rainrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:47

Wassen met betadine en daarna heel erg goed droog houden. Enige wat helpt. :j

Louise_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 21:49

Oki, dan ga ik dat ook proberen :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:52

Hoe is de huid op de plaatsen waar nog wel haar zit? Onrustig, hobbelig, alsof er daar nog rainrot onder zit? Of eigenlijk gewoon rustig en valt daar nu de haren uit?

Hoe lang moet je het smeren en wat zit erin? Ik gok dat het iets met corticosteroïden is, eerder daarmee behandeld? Het lijk bijna een allergische reactie op de zalf omdat het zo snel zo door slaat.

Was de rainrot door de dierenarts vast gesteld? Heb je al eens een huidafschraapsel laten nemen? Ik kan me goed voorstellen dat jullie eerst aan schimmel dachten, wanneer is het ontstaan? Als in, kan je terug denken aan een verandering wellicht waardoor het gekomen is? Nieuw halster?

Als dit mijn paard was zou ik zelf even stoppen met de zalf en kijken welk verschil dat maakt, knapt het juist wel of niet op. Zo niet, dan dierenarts er weer bij voor onderzoek wat er nu die plekken veroorzaakt. Jeukt het ook?

Louise_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 22:01

Op de plekjes waar nog wel haar zit ziet het er wel rustig uit, er zitten geen korstjes en dergelijke. Het is nu dat daar een paar haartjes uitvallen maar het blijft nog wel zwart, en de andere kale plekken zij licht roze.
Op de foto zie je de zalf die ik gekregen heb van de dap, en mijn pony heeft die ook nog nooit gekregen, dus er is wel een kans dat het misschien een allergische reactie is.
Toen ze 2à 3 weken terug rainrot kreeg deden we er vooral sudocreme op, toen kreeg zie niet zo snel kale plekken.

Het is ontstaan toen het begon met regenen, ze begon opeens flink te schuren en toen behandelden we haar met de sudo crème, toen was het weer droog geworden en gingen de kale plekken ook weer weg, maar later begon het weer te regenen en ze begon weer met schuren. Zelf heeft ze niks nieuws gekregen, ze heeft nog steeds hetzelfde halster etc..

Ik had de foto’s aan de dierenarts laten zien en hun dachten ook dat het waarschijnlijk rainrot is, ze hebben geen huidafschraapsel gedaan.

Foto van de zalf/creme,

Afbeelding

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:09

Niet te vaak wassen met Betadine. Dat doodt ook de "goede" bacteriën.

Wij zijn erg tevreden over de producten van Botanica om te wassen en smeren (werkte bij ons paard beter dan de spullen van de Da).

https://www.botanicaholland.nl/webshop

Afbeelding

Afbeelding

I.p.v. wassen kun je de plekken ook insprayen met een plantenspuit
Laatst bijgewerkt door Marie111 op 04-02-25 13:51, in het totaal 6 keer bewerkt

Louise_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 13:11

Aah oki, morgen komt de Da een huidafschraapsel namen. Hun weten ook niet precies wat er nu aan de hand is met haar hoofd..

CitrusBliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:42

Als blijkt dat het toch rain rot is, bij mijn pony's heeft Shapley's MTG original heel goed gewerkt. Ik vond het te koud en lastig om te wassen met betadine. Ik heb de plekken een week of twee flink ingesmeerd iedere dag en daarna was het weg, het verspreidde zich ook niet meer.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:04

Mijn ervaring met rainrot is dat wassen totaal geen toegevoegde waarde heeft. Voor de rainrot heeft het amper effect en door de kou tijdens het wassen en opdrogen heeft het imuunsysteem alleen nog maar extra te lijden. ik smeer de korstjes in met betadine en de volgende dag vallen de korstjes er gewoon af. de wondjes daarna behandelen met een zachte wondzalf bijvoorbeeld honingzalf. tegelijk kies ik ervoor om het imuunsysteem extra te boosten door een vitaminespuit over een paar dagen in delen erbij te geven.

Billyensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:06

Mijn pony heeft ook ernstige rainrot gehad dit jaar. Ik heb om de dag gewassen met hibuscrub en dan idd zo droog mogelijk houden. Ik heb ook de mtg van shapleys gekocht en dat is idd een zeer goed product. Nu na 2maanden komt er overal terug haar door. Rainrot is lastig omdat het vrij lang duurt voor het weg trekt maar op zich hebben ze er zelf weinig last van.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:51

Ik zou toch even een afspraak maken met een dierenarts om te komen kijken en een afkrabsel laten nemen, eer er allerhande spul op te smeren.

Louise_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 11:37

Ik heb de afspraak van de dierenarts afgezegd, ik had een andere dierenarts gebeld en foto’s gestuurd en hij zij gelijk: Je moet nu gelijk stoppen met smeren! Waarschijnlijk is door de zalf mijn pony haar hoofd zo kaal geworden, nu heb ik een andere zalf gekregen van de andere dierenarts waar ook antibiotica in zit. We zien nu al dat de plekken veel rustiger worden en ook niet groter, op sommige plekken begint ook weer haar te groeien. Dus het gaat nu weer de goede kant op!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:59

Louise_V schreef:
Ik heb de afspraak van de dierenarts afgezegd, ik had een andere dierenarts gebeld en foto’s gestuurd en hij zij gelijk: Je moet nu gelijk stoppen met smeren! Waarschijnlijk is door de zalf mijn pony haar hoofd zo kaal geworden, nu heb ik een andere zalf gekregen van de andere dierenarts waar ook antibiotica in zit. We zien nu al dat de plekken veel rustiger worden en ook niet groter, op sommige plekken begint ook weer haar te groeien. Dus het gaat nu weer de goede kant op!

Als dat middel goed helpt dan is dat het juiste middel natuurlijk. Maar het moet natuurlijk wel wegblijven als je stopt.

Ik vind het er niet helemaal als rainrot uitzien, meer als een allergie voor planten in het hooi oid.

Louise_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 12:01

Ik denk dat het een allergische reactie was op de zalf, hete as namelijk wel rainrot aangezien het alleen kwam toen het begon met regenen, er zaten ook kleine korstjes op. Ik ga het nu in de gaten houden hoe het nu gaat verlopen met deze nieuwe zalf.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 12:02

Louise_V schreef:
Ik denk dat het een allergische reactie was op de zalf, hete as namelijk wel rainrot aangezien het alleen kwam toen het begon met regenen, er zaten ook kleine korstjes op. Ik ga het nu in de gaten houden hoe het nu gaat verlopen met deze nieuwe zalf.

Ja kan goed allergie voor de zalf zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:30

Ik heb het idee dat je paard niet in NL staat, kan dat kloppen? Vind het raar dat je allerlei zalfjes mee krijgt van twee verschillende artsen zonder dat ze het zelf gezien hebben :o

Los daarvan, rainrot komt niet per se door regen, het betekend dus niet dat als er regen is en er ontstaan plekjes het direct rainrot is. Rainrot lopen ze op doordat de huid vochtig is, en blijft waardoor er een goede bodem voor een bacteriële infectie ontstaat, zeker wanneer de vacht heel dicht is en het slecht kan ademen. Goede aanpak bij beginnende rainrot is daarom dus ook de plekken wassen (evt met iets extra’s antibacterieel), goed droog houden, weerstand omhoog brengen en voorkomen dat die plekken zo broeierig kunnen worden.

Louise_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 13:38

Mijn pony staat 24/7 buiten in Nederland, ik heb foto’s aan de dierenartsen laten zien en hun zijnde allebei dat het rain rot is. Van dierenarts 1 had ik de zalf meegekregen waar ze waarschijnlijk allergisch voor was.. toen hebben we een andere dierenarts gebeld en de foto’s laten zien en hij zijn dat het ook rain rot was. Daarom heb ik nu van hem een andere zalf meegekregen met antibiotica en ik ben ook gestopt met smeren van de 1e zalf. Het gaat nu al een stuk beter met de plekjes.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:43

Misschien kan je zorgen voor een schuilgelegenheid? dat is ook wel aardig voor de pony. En anders tijdelijk in pension zetten waar je pony iig in de nacht op stal kan. Zodat ze kan herstellen.

Met het huidige klimaat, dus steeds meer regen, vind ik echt dat een dier dat 24 uur buiten staat de mogelijkheid moet hebben om te kunnen schuilen en droog te kunnen slapen (liggend)

Louise_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 13:55

Ze staan bij ons 24/7 buiten met 2 grote schuilstallen waar ze in kunnen liggen, we geven ze ook onbeperkt hooi, ze maken ook veel gebruik van de schuilstallen en ze gaat er ook vaak liggen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:02

Afgelopen maanden was de luchtvochtigheid heel hoog. Rond de 97%
Niks droogt. Grond niet, paard ook niet als het buiten staat. Tussen de vacht gaat het broeien en voila, raintrot.
Weer een bewijs jaarrond 24/7 buiten gewoon mega lastig is in ons land.