Is dit mok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyftb

Is dit mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 12:50

Afbeelding
Hallo iedereen,

Mijn pony vindt het vreselijk om op stal te staan en dus laten we een klein gedeelte van de weide open staan doorheen de winter. Ook al is het er erg modderig, vond de dierenarts het prima, aangezien de meeste huid- en hoefproblemen volgens hem eerder komen van op een natte stal te staan.

Ik doe mijn best om zijn benen proper te houden, maar merkte op dat er een soort van bobbels onder zijn vacht achter bleven na het poetsen. Ik dacht eerst dat dit gewoon aangekoekt vuil was, maar dit lijkt mij toch een of andere huidinfectie. Als je dit eraf probeert te halen, ligt zijn huid open en begint het wat te bloeden. Zijn haar lijkt ook uit te vallen op die plaatsen.

Ik ga zijn benen wassen met isobetadine zeep en de weide dicht zetten. Misschien best ook even niet meer in een natte rijbak rijden. Weet iemand van jullie wat dit juist is voor ik de dierenarts laat komen (zie foto)? Ik heb nog nooit een paard gehad met mok of dergelijke dus heb hier weinig ervaring mee.

Alvast bedankt!

Bowo

Re: Is dit mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 13:02

Mok zit doorgaans in de kootholte. Ik zou in dit geval toch dingen als sarcoidose willen uitsluiten

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 13:09

Zou wel mok kunnen zijn. Zit het ook in de kootholte?

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 13:20

is denk ik rasp onstaan vanuit mok

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 15:43

Rasp of mok kan beide.

Wel aan te raden om de da te laten komen voor goede behandeling, dit wil je niet verwaarlozen omdat je er anders erg lastig vanaf komt

Jennyftb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 16:39

Melzazu schreef:

Daar komt het bij de ene voet wel voor en bij de andere niet, wel veel minder erg dan op de foto die ik doorstuurde

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 17:32

Goed het hele pijpbeen bekeken? Op nog meer plekjes?

Kan ook schimmel zijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:07

Dit wordt rasp genoemd. Er is wel een heel topic over, en wat gedaan kan worden.
Het zijn nogal wat pagina's en het is denk ik handig om even op 'rasp' te zoeken onderin.
Vaak is het voedingsgerelateerd (eiwit) maar dat kom je wel tegen.

[PW] [TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:04

Jennyftb schreef:
Melzazu schreef:

Daar komt het bij de ene voet wel voor en bij de andere niet, wel veel minder erg dan op de foto die ik doorstuurde

Dan is het wel een vorm van mok vermoed ik. Zoals Lindsey zegt wordt het dan vaak rasp genoemd.

Ik zou het wel even goed aanpakken want het zijn al behoorlijke plekken. Kan erg pijnlijk zijn of worden voor je paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:06

Ik zou met de veearts overleggen. Het kunnen verschillende dingen zijn, de veearts kan je helpen met het juiste behandelprogramma.

Jennyftb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 19:24

Bedankt allemaal voor de reacties! De dierenarts is langs geweest en het was inderdaad mok. Elke 3 dagen wassen met isobetadine zeep en een antibiotica spray gebruiken. Ook vermijden om hem nog door de modder te laten lopen, en indien dat toch gebeurt meteen proper maken.