Paard heeft licht vlekje in oog

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Reggledoos

Paard heeft licht vlekje in oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 23:13

De titel zegt het al, gisteren ontdekte ik een licht vlekje in de pupil van het rechteroog van mijn paard.
Ik vreesde meteen voor beginnende maanblindheid maar de symptomen komen toch niet overeen. Hij heeft er geen pijn, het oog traant niet en hij is ontzettend fit. Hij lijkt alleen wat gevoeliger te reageren op licht in zijn oog.
Iemand enig idee wat dit kan zijn.
Ik heb de dierenarts gebeld en die komt ws morgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:22

Is het een lichtblauw puntje?
Mijn oudje heeft dat. Dat was een kristallisatie in de pupil. Doet geen pijn maar tast het zicht wel aan omdat het licht in dat ‘kristalletje’ alle kanten uit reflecteert.

Sommige paarden hebben bv moeite op dagen dat het zonnig/bewolkt is en bij de overgang van donker naar licht had Sam ook vaak wat moeite.
Ik merkte het vooral als er weerkaatsing was in ruiten dat Sam minder zag. Het leek voor mij alsof hij aan dat oog vooral wazen zag. Als hij iets goed wilt zien kantelt hij zijn hoofd. Merk je iets in die aard? Sam draait ook zijn hoofd wat weg van lichtbronnen. Hij knipperde gelijk wij soms doen bij plots licht als hij ‘s avonds naar binnen kwam.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:29

Met oogproblemen niet afwachten maar dierenarts bellen...heb je goed gedaan.
Hoeft niet iets spannends te wezen, maar is wel verstandig om te laten checken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:35

Is het echt in de pupil?

Heb een paard gehad die een beschadiging van het netvlies had. Dat zag er zo uit:
Je ziet op de foto die wittige vlek.
Met oogzalf was hij snel weer beter.
Afbeelding

nannyrana7

Re: Paard heeft licht vlekje in oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 08:58

Hopelijk is het niet wat heel geks maar super wijs dat je de dierenarts even gaat laten kijken mijn paard is het zicht helaas kwijt aan één kant en wat het geweest is geen idee daar zijn de meningen wat over verdeeld . De mijne heeft wel altijd een vliegen kap op en heb wel echt het idee dat het scheeld dan komt er geen wind zand of wat anders in en helpt het voorkomen voor een volgende keer misschien wel . Nou ben benieuwd wat ze zeggen .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:58

Reggledoos schreef:
De titel zegt het al, gisteren ontdekte ik een licht vlekje in de pupil van het rechteroog van mijn paard.
Ik vreesde meteen voor beginnende maanblindheid maar de symptomen komen toch niet overeen. Hij heeft er geen pijn, het oog traant niet en hij is ontzettend fit. Hij lijkt alleen wat gevoeliger te reageren op licht in zijn oog.
Iemand enig idee wat dit kan zijn.
Ik heb de dierenarts gebeld en die komt ws morgen.

Kan een oog beschadiging zijn door bijvoorbeeld een tik op het oog. Verstandig dat je de DA al gebeld hebt.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 00:22

De dierenarts is geweest. Er is door middel van contrastvloeistof geen beschadiging geconstateerd van buitenaf.
Ze gaf ook aan dat er dan meestal gevreesd wordt voor maanblindheid ook al komen de symptomen niet helemaal overeen. Dus in overleg toch oogdruppels tegen maanblindheid gekregen, geen pijnstillers, wat normaal wel gebruikelijk zou zijn.ze heeft een foto gemaakt en belt me sowieso morgenmiddag weer op

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:18

Oei, dat zou geen fijne diagnose zijn.

Ik hoop voor jullie dat dit het niet is!

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:40

Jeetje mooi balen zou wel een Vliegenmasker om doen komt er minder licht wind en troep in haar oog .

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 00:41

Nou, het duurde wat langer voor ik gebeld werd, ze hebben ook contact gehad met een kliniek en het is waarschijnlijk cataract/staar. Hij krijgt nu atropine oogdruppels en novacam om te voorkomen dat het (snel) erger wordt