wat moet ik voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaike7979

wat moet ik voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 20:34

Hoihoi ik was benieuwd wat jullie mij aanraden

ik heb een new forest d pony van 20 jaar ze word in de winter altijd wat dunner naar echt de magere kant en in de zomer is ze perfect met alleen gras en hooi. Op dit moment staat ze 24/7 buiten met 3 keer per dag veel hooi bijna onbeperkt. In de avond krijgt ze dan haar brok dit verschilt, omdat ik niet meer weet wat ik moet voeren op dit moment is het een schep basisbrok van subli, omdat de andere bij de winkel op was. Nu zag ik vorige week dat ze ook de mest van mijn andere pony at en dat verwees naar vitamine b en k tekort? ik wil daar graag wat aan doen, maar weet het op dit moment echt niet. Het liefst wel een brok muesli etc en geen slobber of iets wat met water word gemengd, omdat mijn ouders ze ook wel eens voeren en dit niet handig is voor hun (ik ben herstellend van een operatie waardoor ik plat lig en hun er nu voor zorgen). Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben

Art_Ificious

Re: wat moet ik voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:42

Is een mineralen/vitaminekorrel geen optie? Daar hoef je ook niet veel van te geven en kan gewoon droog gegeven worden.

Denk aan vitalbix of pavo vital

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:47

Wij hadden vroeger ook subli basis brok maar bleek ook echt niet voldoende te zijn. Toen op een muesli over gegaan en daarnaast luzerne en bietenpulp. Werkte niet fijn en nu over op voermeesters efficient. Vrij laag in suiker en zetmeel maar behoorlijk hoog in vitamines en mineralen. Nu net 3 weken aan het voeren. Dat doen wij 2x per dag 600 gram (trekpaarden) en s middags daar nog een 1/4 emmer geweeekte bietenpulp over. In combinatie met kuil/voordroog en onbeperkt hooi staan ze tot nu tie keurig op gewicht. Ze beginnen nu wel met verharen wat weer extra energie kost dus afwachten hoe het de komende maand gaat

maaike7979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 20:51

dat lijkt indd wel een goede ik zal daar eens naar kijken. Je geeft dus nog wel bietenpulp bij is dit bij jou echt nodig of zou dit ook kunnen worden vervangen met iets anders?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:01

maaike7979 schreef:
dat lijkt indd wel een goede ik zal daar eens naar kijken. Je geeft dus nog wel bietenpulp bij is dit bij jou echt nodig of zou dit ook kunnen worden vervangen met iets anders?

Wij gaven ook luzerne dat kun je misschien ook overwegen? Omdat ik voermeesters efficient zo goedkoop kon kopen en ik zat met vitamines en mineralen hebben wij dat nu weg gelaten en geruild voor meer voermeesters. De bietenpulp weg laten dan valt de oudste echt af. Doe s ochtends om 5 uur 1 honden maatbeker bietenpulp in de emmer met 2,5 paarden maatbeker (zo'n grote subli beker) vol warm water en dat krijgen ze s middags rond 15.00 uur. Moet echt uren wellen. Wij geven dat dagelijks in de winterperiode.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:14

Daar zou mijn voorkeur toch ook naar uitgaan.
Seniores Priores gaat het hier bij de oudjes goed in en zet ook echt aan.
Maar dan zit je dus wel met voorbereiding...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:27

Mijn oudje krijgt grasbrok van pavo en crumbs van havens en marstall force voor de mineralen. In combinatie met hooi kan ik haar nu goed op gewicht houden. Ze krijgt wel medicatie voor ppid. Want dat is bij haar de oorzaak van het invallen.

Als ze gewerkt heeft krijgt ze nog wat bodybuilder van mijten bij

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:31

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:12

Hebben ze een goede schuilmogelijkheid waar ze gebruik van maken met regen en wind? Als ze koud zijn is het natuurlijk dweilen met de kraan open; dat voeren.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:38

Een muesli van Vitalbix is een optie; bij sommige zitten al alle vitamines en mineralen in.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 05:31

Lindsey_99 schreef:
Een muesli van Vitalbix is een optie; bij sommige zitten al alle vitamines en mineralen in.

Ik had spoelders zero een muesli die helemaal compleet is. Ivm ons ras wou ik erg sober voeren. Er kwamen echter problemen (jeuk/zomereczeem) die ik niet terug kon verklaren dan dat we het eerste zomer seizoen na de overgang dit voor het eerst zagen en afgelopen seizoen behoorlijke mate heftiger. Ik ging de inhoud van spoelders en voermeesters naast elkaar houden en kwam erop uit dat in voermeesters alles 1,5 tot 2x zoveel in zit per kg. Dan maar iets meer suiker en zetmeel heb ik besloten. Ik ben erg benieuwd of deze jeuk klachten ook in elk geval verminderen! Voor de zekerheid ook de extra luzerne om onder andere die reden gestopt hoewel dit ook in de brok zit maar dan toch anders dan het zo in gedroogde vorm geven voor 750 gram per dag.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:08

Ik geef al jaren pavo 18+ naar tevredenheid.
Dat is gewoon een muesli, maar je kan het nat en droog voeren.

Voer iets aan te komen vind ik fibrebeet van pavo erg fijn, hoeft maar een kwartiertje te weken met warm water.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:18

Heeft ze een deken op? voor eventueel tekorten een vitaminebrokje bv PAVO vital en daarbij PAVO 18+

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:21

Onze paarden doen het goed op Agrobs senior mineral, dit samen met wat Green Balance of Aspero, gewoon dat ik wat bij kan geven. En natuurlijk hooi. Ze zijn 18 en 21 jaar.

maaike7979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 11:25

ze hebben een goede schuilstal waar ze ook vaak in gaan staan als het bijv regent en ze heeft geen deken op omdat ze best wel een dikke vacht heeft en dus in de regen eigenlijk ook niet buiten staat. 18+ van pavo ook al geprobeerd maar dat was m niet dus daar ook weer van over gestapt..

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:23

Ik zou fibrebeet gaan voeren, icm met (lijnzaad)olie en het krachtvoer dat je al geeft. :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:50

muscle fit van Meatzoa of Equifyt gold, voor extra eiwitten en vetten en een goede balancer (die kan je het hele jaar door blijven voeren).
Mijn oudere volbloed is moddervet in de zomer en valt in in de winter ook telkens af ondanks onbeperkt toegang tot gras en een hooiruif. Het enige verschil buiten de temperatuur is de voedingswaarde vh gras.
Sinds ik eiwitrijker en extra lijnzaadolie voer in de winter valt ze niet meer zo dramatisch af.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:27

maaike7979 schreef:
ze hebben een goede schuilstal waar ze ook vaak in gaan staan als het bijv regent en ze heeft geen deken op omdat ze best wel een dikke vacht heeft en dus in de regen eigenlijk ook niet buiten staat. 18+ van pavo ook al geprobeerd maar dat was m niet dus daar ook weer van over gestapt..

Jezelf warm houden kost ook energie, misschien toch eens een deken proberen.

maaike7979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 20:13

en wat zou je dan aanraden gewoon een regendeken? of waterdicht 100 gram? of iets anders?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:21

Hier heeft mijn paard met een ijsbeervacht op regenachtige dagen een 50grams regendeken op. Ik vind dit zelf prettiger dan 0 gram.

Zowel Horseware als Bucas hebben regendekens in 50gram.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:36

maaike7979 schreef:
en wat zou je dan aanraden gewoon een regendeken? of waterdicht 100 gram? of iets anders?

Ik zou beginnen met waterdicht 50/100 gram.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:55

Ik wilde ook een deken benoemen, aan mijn paard zie ik het ook gelijk zodra het koud wordt. Ze valt gelijk af, en met een deken stagneert die gewichtsafname. Idd een licht gevoerde waterdichte deken.