Ouder paard oververmoeid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Ouder paard oververmoeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 13:03

Ik merk de laatste tijd dat mijn tinker van 25 wat oververmoeid lijkt te zijn. Hij wiebelt soms wat op zijn benen tijdens het slapen, en is ook wel eens door zijn benen gezakt.

De oorzaak; te weinig diepe slaap. Vroeger ging hij ‘s nachts vaak liggend slapen. Dat heb ik hem al lang niet zien doen. Overdag slaapt hij heel af en toe plat, als het zonnetje schijnt, op zijn vaste slaapplek.
Ik weet niet wat de reden is.. op zich komt hij na het rollen wel nog goed overeind. Maar hij is wel minder soepel dan vroeger.
Hij heeft een deken op, maar ik kan me voorstellen dat hij het toch niet fijn vindt om op een natte, koude grond te liggen.
Hij lijkt er ook echt meer last van te hebben in de winter.

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
We hebben een uitloopstal die hij eigenlijk alleen gebruikt om te eten, en af en toe te schuilen voor de harde regen en voor de hitte. Ik kan de schuilstal omtoveren tot slaapplek met een dikke laag zaagsel bijvoorbeeld.. Maar hij heeft nooit binnen geslapen. Zou dat verspilde moeite zijn? Of zijn er paarden die echt bewust binnen op het zaagsel gaan liggen slapen als ze de keus hebben?

dioni

Re: Ouder paard oververmoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:10

Je kan toch proberen of hij gebruikt maakt van de schuilstal als je daar een dikke laag bedding in doet?
Daarnaast, 25 jaar oud en stijver, arthrose lijkt me logisch. Ik zou een supplement voor de gewrichten, harpagyl of een pijnstiller als equioxx proberen.
Het is tenslotte wel belangrijk dat hij ook comfortabel liggend kan slapen voor de REM slaap

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:11

Ze gaan hier altijd bewust op het strooisel liggen, ook al liggen er dikke rubberen tegels onder de overkapping en in de stal, ze zoeken altijd het plekje op waar strooisel ligt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:13

Als je nu geen zachte droge plek hebt om te liggen zou ik die zeker realiseren in de schuilstal ja. Een mooie dikke laag gehakseld stro of vlas is veel warmer en droger dan een koude vochtige bodem en veel paarden vinden dat toch echt aangenamer. Anderen niet, maar als je denkt dat je paard oververmoeid is zou ik het zeker proberen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:14

Denk ook dat het zeker de moeite waard is om te proberen.
Hij zal even aan het idee moeten wennen, maar mijn ervaring hier met mijn oudjes is dat ze het zo door hebben en er dankbaar gebruik van maken!

Wel zorgen dat je ruimte groot genoeg is om ook in om te rollen, zeker met strammere spieren en gewrichten hebben ze meer plek nodig om gemakkelijk op te staan ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:23

Hier gingen de paarden toen ze 24/7 buiten stonden ook binnen slapen, op een dik laag vlas.
2 daarvan hadden nog nooit een stal gekend.
Ook in de wei in het gras, maar ook in de stal.

Mijn oudje, die wel een stal kende, daar merkte ik op een gegeven moment ook van dat hij moe werd.
Die was altijd de baas geweest, zonder dat dit hem enige moeite koste. Maar met het ouder worden moest hij waakzaam gaan zijn zijn plekje niet te verliezen.
Die ben ik toen met zijn grote vriend in de nachten weer binnen gaan zetten. En dat heeft hem toen zichtbaar goed gedaan.
Daar kreeg hij de rust die hij nodig had maar zichzelf niet gunde.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:31

Mijn oudste zijn 25 en 26. Normaal liggen ze graag op zand en vooral als er zon is, wordt er veel gelegen.

We hebben buiten nog steeds droge ligplekken en ook overdekte plekken, maar toch gaan ze zolang het nat is voor de nacht op stal van zeg 23:00/00:00 tot ong 7:00. Overdag zet ik ze ook ong 1 a 2 uurtjes op stal met eten en geef ze de tijd om te gaan liggen. In de stallen ligt vlas en houtkrullen.

M'n ruin van 26 bewaard het wel echt tot de nacht. De merrie van 25 ligt ook weleens tussendoor.

Ik voer wel flink bij vanaf ong Sept/Okt als gras ophoudt en de dagen snel korter worden. De ruin krijgt ook als eerste al dekens op en staat ook onder dikkere dekens.
Hij heeft artrose en gebitsproblemen, maar loopt goed en speelt nog veel. Maar als ik te laat begin met bijvoeren en inpakken of te weinig, zie ik wel dat hij terugvalt en ook echt energie gaat missen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:47

@8nnemiek: als hij opstaat heeft ie dan erg veel ruimte nodig om zijn balans te vinden??
Mijn oudje wilde niet meer op stal liggen en kreeg idd last van 'onthoudingsverschijnselen'. Toen ben ik haar ook 's nachts buiten gaan houden en zag toen dat ze helemaal uit balans was en echt wel 4 meter nodig had na het opstaan voor ze weer stevig stond en het ging wel eens mis ook. hierdoor wilde ze niet meer gaan liggen.
Omdat ze hierdoor de benodigde REM-slaap te kort kwam kreeg ze 'wiebel'aanvallen wat leek op epileptische aanvallen en ze kwam ook steeds moeilijker overeind. Dit werd zo erg dat ik haar heb moeten laten inslapen helaas. Ze raakte er nl ook behoorlijk van in paniek.
Overigens heeft er nog wel een jaar tussen gezeten dat ik het opmerkte en het echt niet meer ging.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:56

staat hij alleen of is er een ander paard bij?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:03

Ik weet nog dat hier ooit een topic liep over een oudere Fjord die ze ook nooit meer zagen liggen of rollen. Bleek wel wat mee aan de hand te zijn. Niet meer kunnen liggen of rollen zegt wel dat er iets niet helemaal goed is. Ik hou altijd zeer goed in de gaten of mijn oudje van 25 nog gaat liggen en rolt en weer goed opstaat.

Mijn paard staat ook 24/7 buiten. Deel van de wei is nat en het andere deel is droog. Ik zie haar regelmatig liggen te slapen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:08

Wij doen in de wintermaanden oktober/november t/m april/mei in de inloopstallen stro op de matten en daar wordt echt veel gebruik van gemaakt. Zou het zeker doen. Elk voorjaar halen we alles leeg inclusief de matten en ontsmetten gelijk alles. Hele zomer/weide seizoen dan enkel de matten

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:19

Mijn oudste is 30 en het valt me op dat ze tegenwoordig ook soms staand bijna omver valt omdat ze zo lekker diep staat te slapen.

Nochtans komt ze iedere nacht op stal op een dik strobed, ze rolt nog prima naar beide kanten en staat ook goed op.

Ik denk dat je een oververmoeid paard herkent aan een verminderde weerstand, ik heb niet het idee dat mijn oudje oververmoeid is, integendeel :)

Hopelijk stelt het je wat gerust dat het bij een oud stalpaard niet anders is.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:50

Als ze niet meer gaan liggen, dan is er mogelijk echt wel wat mis in het lichaam. Dus ik zou daar wel de focus op leggen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:56

Als het buiten echt te slecht is om te gaan liggen, en binnen is er een hoek met dik strooisel of vlas dan is de kans wel groter dat ze daar lekker gaan liggen.
Overigens zie ik ze zelden slapen, alleen als het zonnetje lekker schijnt liggen de shetten regelmatig plat te pitten, mijn paard tukt wel maar plat slechts incidenteel. Ik neem aan dat hij dat 's nachts doet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:21

Paard dat bij familielid stond had hetzelfde. Kon niet op stal staan, daar werd ie knettergek.
Maar hij durfde niet meer te liggen.
Af en toe viel ze zomaar en dan kon ze niet meer opstaan. En zat ze maar op de kont rondjes te draaien om in de benen te komen.
Het begon met zomaar omvallen, achteraf vanwege gebrek aan diepe slaap.
Eigenaar vond het eerst wel meevallen en omdat het paard elders stond zag hij het niet altijd en was het alleen maar het relaas van de pensionhouder.
Paard durfde ook niet meer te rollen want dan kwam ze ook niet meer overeind.
Uiteindelijk heeft de eigenaar de dierwaardige beslissing genomen.
Periode heeft jaar of 5 denk ik geduurd. Paard is 22-23 geworden.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:31

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:33

Ik zou gewoon proberen met bodembedekking in de stal. Niet geschoten,...
Een dikkere deken zou ook nog een optie zijn om uit te proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 15:37

Bedankt voor alle reacties!
Goed te lezen dat er toch ook genoeg paarden zijn die liever binnen slapen ondanks ze het niet gewend waren. Dan hoop ik dat dat ook voor ons de oplossing is.
Ik ga zondag eerst even een balk op de vloer vast zetten zodat het zaagsel/vlas hopelijk een beetje in de stal blijft liggen en ik het echt lekker dik kan strooien.. en dan ben ik benieuwd!

Rollen en opstaan doet hij gelukkig prima.
Ik had toevallig laatst met de sneeuw nog een filmpje opgeslagen.

En ik vond ook nog een beeld waarop te zien is dat hij tijdens het dutten half door de benen zakt :(:) Rechts in beeld is trouwens de uitloopstal, dus zo kan ik ‘s nachts in de gaten houden of hij hem echt gaat gebruiken.

Onze wei is gelukkig behoorlijk droog, maar toch ligt hij dus niet graag meer op de plekken waar hij vroeger wel vaak plat sliep.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:45

Heb je hem alleen staan of heeft ie een maatje?
Paarden rusten ook beter als ze met een ander staan. Dan waakt de een en kan de ander slapen.

Wij zelf hadden altijd twee paarden. Ze lagen iedere nacht. De oude merrie sliep/lag paar keer per nacht 5-25 minuten achter elkaar.
De jonkies lagen vaker langere periodes 30 minuten of zo.
Onze paarden lagen weinig in de wei. Alleen als het heel lekker weer was of wanneer ze 24/7 buiten liepen, dan lagen ze in de nacht en vroege ochtend wel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:45

Hij is nog vlot zat!

Merk je verschil met of zonder deken qua rollen en opstaan (en dus mogelijk ook het durven liggen)?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:46

Ik zou eerder kiezen voor stro dan vlas. Dat is best glad en er komen gemakkelijk kuilen in (vastliggen).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:48

Wij hebben wel half open stallen. Als mijn 3jr bijv tussen de middag op stal gaat liggen, staat zn moeder naast hem wel toe te kijken. 's Nachts liggen ze wel rustig allemaal tegelijk. Maar dat is normaal buiten ook. Mensen zeggen altijd dat paarden geen dag en nachtritme hebben, maar ik zie wel duidelijk verschil. En ze staan hier echt heel rustig en relaxed samen. Ook om ons heen geen spannende of onbekende dingen. Heel soms liggen ze in het zonnetje ook tegelijk, maar vaak blijven 1 of 2 staan.

Dat beetje doezelen en wankelen zie ik ook wel bij de jonkies als ze staande slapen. Meestal gaan ze daarna alsnog liggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:49

Lekker dik in het stro ( als je bij lei haalt kun je het ook gratis kwijt). Mijn oudje gaat meteen liggen als ik in de avond de deuren open. Gaat meerdere keren per nacht liggen en dat deed ze vroeger minder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 15:59

Als je hem ziet lopen en maf doen dan zou je hem inderdaad lang geen 25 geven. Ik zie het vooral aan hoe hij zich wat meer uitrekt en wat stijver loopt na lang te hebben staan dutten.
Met of zonder deken maakt geen verschil voor zover ik kan merken. Ik heb de deken een paar jaar geleden voor het eerst op gedaan, toen hij begon in te vallen door missende kiezen. Inmiddels staat hij op Hartog grasmix in plaats van hooi, en blijft ie mooi op gewicht met een dunne deken.

Hij kan andere paarden zien en horen, maar staat wel alleen in zijn eigen wei. Nadat ons trekpaard is overleden hebben we een paar keer geprobeerd om er een nieuw maatje bij te zetten, maar daar wilde hij zelfs na weken proberen niks van weten -O- Uiteindelijk hebben we het opgegeven, en hij heeft ook altijd prima liggend geslapen in zijn eentje.

Stro in plaats van vlas zou ook kunnen ja. Zo lang het maar op de composthoop kan vind ik het prima :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:05

Gehakseld stro verteerd het snelste werd mij bij de fourage handel verteld, dus als je het op een (kleine?) composthoop moet gooien is dat denk ik het meest voordelig. En het wordt echt een compact zacht bed in tegenstelling met stro waar je best een dikke laag nodig hebt om dat te bereiken.

Maar zo in slaap vallen is inderdaad wel echt een teken van oververmoeidheid dus de schuilstal volgooien lijkt me een heel goed plan.