Voer advies: zie door de bomen het bos niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snamsap

Voer advies: zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 08:15

Zouden jullie met mij mee willen denken?

Na al een tijdje op zoek te zijn naar het juiste voer voor mijn paarden, zie ik door de bomen het bos niet meer.

Al verschillende workshops heb ik bezocht, maar ook adviezen opgevraagd. Van onafhankelijke mensen, Dierarts en bij voermerken zelf. De adviezen zijn vaak tegenstrijdig en daarom benieuwd naar jullie inzichten.

Op dit moment heb ik 3 paarden aan huis staan. Vraag me vaak af doe ik het wel goed, maar ook zijn er betere opties en misschien zelfs wel goedkopere.

Een 24 jarige merrie.

Ze krijgt 1,5 kilo vitalbix active plus en ‘s avonds 3 kwart schep NutriMash.

Als suplumenten. Krijgt ze : Hestevard Profix + Bind curafyt Steady & Stable.

Ze wat verhoogde waarde vóór Cushing en af en toe diarree.

Aandachtspunt punt is ook dat snel afvalt. Op dit moment is ze goed op gewicht.

3 jarige merrie

Krijgt 1 kilo vitalbix active plus en savonds 0,5 schep nutrimash.

Merrie van 8 maanden

Krijgt een halve schep breed and grow van vitalbix.

Paarden staan meestal 24/ 7 buiten en hebben de beschikking over onbeperkt Duits kruiden hooi van Venhorst.

Op dit moment staan ze door de vele regenval ‘s avonds binnen.

De voor en nadelen:

Voor :
Paarden eten het goed.
De zakken van vitalbix worden thuis bezorgd.
Niet veel verschillende zakken voer nodig.
In de zomer zien de paarden er perfect uit.
Laag in suiker.

Nadelen:
Vitalbix is best duur. ook de supplementen zijn best prijzig en zijn ze wel echt nodig? Of zijn er vervangende / betere producten?

In de winter vallen de paarden wat sneller af en zitten wat dik/ doffer in de vacht. Voor mijn 24 jarige kan dit natuurlijk ook door Cushing te verklaren zijn.

De één prijst vitalbix echt de lucht in en de ander geeft aan dat dit echt helemaal geen goed voer is.

Ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen/ inzichten.

kiki1976

Re: Voer advies: zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:49

Persoonlijk denk ik niet dat Vitalbix een slecht voer is.
En dat is bij meerdere merken zo.
Belangrijkste is, hoe doet het paard her erop.

Die van mij deed het echt slecht op bv vitalbix. En doet het echt super op Pavo Vital.
Maar ook daar zijn paarden die het er niet goed op doen.

De supplementen die je aan je oudere merrie geeft ken ik niet dus kan ik niet over oordelen.
Word vaak geroepen, enige die baad heeft ervan is de verkoper.
Maar ben ik het ook niet 100% mee eens. Want zie genoeg paarden die baat hebben bij sommige supplementen.

Soms is een alternatief echt een kwestie van proberen.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:19

Ik vindt vitalbix an sich geen slecht voer maar die van mij deed het er niet op. Zeker toen ze echt in het werk stond zat ik bijna op 5 scheppen per dag omdat ze zo ontzettend af viel. Die van mij had verschillende allergieën dus kon ook niet heel makkelijk over stappen.
Uiteindelijk op vitalstyle uitgekomen, is alsnog duur maar goedkoper dan vitalbix.
En op de vitalstyle deed ze het wel erg goed. Toen zat ik gewoon op 2,5 scheppen per dag.

Je supplement ken ik ook niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 09:23

Ik zie dat de supplementen voornamelijk zijn voor de PPID en de spijsvertering. De eerste lijkt me ook prima om in kuurvorm te geven en hoeft volgens mij niet altijd gegeven te worden, zeker niet omdat er ookal prebiotica zit in de Nutrimash. De tweede lijkt me wel belangrijk om continu te blijven geven of overstappen naar medicatie voor de PPID maar dat is ook niet goedkoop.

Qua voer lijkt het me verder prima maar er zullen ook vast wel vervangende producten zijn die laag in suiker en zetmeel zijn. Het belangrijkste is zoals al gezegd wordt, hoe de paarden het er op doen. En verder denk ik dat je op Bokt alleen maar meer verwarrende meningen zult krijgen.

Mijn eigen ervaring met vitalbix toen het net op de markt was had ik het speciaal gekocht en mijn kieskeurige paard wilde het niet eten..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 09:26

Vitablbix is mooi voer voor sobere rassen, paarden die geen suiker mogen etc.

Is je ruwvoer arm (uberhaupt getest)? Je voert dan arm en arm.

Basis is goed ruwvoer en dat is niet arm, armer, armst. Voor je oudere paard met wat dingetjes natuurlijk wel maar voor de jonge paarden zeker niet.
Die zou ik ook gewoon een basisbrok en opfok brok gaan voeren. Met suiker en al t andere wat er in gewone brok zit. Dit hebben ze gewoonweg nodig, net als rijkelijk ruwvoer.

Ik zou dus meer back to basic gaan ipv meer uitzoeken qua voer. Je maakt het jezelf moeilijk.

Edit, dit is wel gericht op warmbloed paarden overigens. Vaak zie je dat koudbloeden het toxh beter doen met iets minder of armer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 09:55

Vitalbix is prima voer als je paarden het er goed op doen. Er zijn paarden die het er minder goed op doen qua vitaminen/mineralen, die gaan vaak zand likken. Of het is te sober, die vallen af.

Je zou gerichter kunnen voeren. Je jonkie gaat niet voldoende hebben aan een halve schep, om aan de juiste hoeveelheden en gehaltes te komen, moet je de aanbevolen hoeveelheid voeren. Jonge paarden (ook je 3-jarige) hebben meer behoefte aan eiwit en zeker de jongste ook aan calcium. De oudste ook aan eiwitten en zo te lezen ook aan vetten. Zelf start ik het liefst vanuit onbeperkt goed hooi (getest, maar dat zul je wel hebben als het van Venhorst komt) en een balancer. Zo heb je de basis op orde.
En dan gericht aanvullen op de de behoefte van het individuele paard. Ze hebben alle 3 eiwitten nodig, dus een eiwitrijk product (luzerne, esparcette, grasbrok of een eiwitrijke muesli bijvoorbeeld), voor de jongste, maar ook de oudste is Breed & Grow ook heel geschikt en vetten voor de oudste in de winter (bijvoorbeeld op basis van lijnzaad of Coolstance Copra).

Er zijn genoeg producten laag in suiker op de markt, maar let er op dat er dan minimaal 15% eiwit in zit. Dan kun je dat prima naast een balancer aanvullen. En omdat je vitamines, mineralen en sporenelementen door de balancer al zijn gedekt, hoef je minder volume te geven van de aanvullende voeding. Het nadeel van kant en klare brok is de toevoeging van granen, waardoor het zetmeelgehalte hoog is, dat weer omgezet wordt in suikers. Er zijn paarden die er prima tegen kunnen, maar ook genoeg die het daar niet goed op doen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:40

Vitalbix deden mijn paarden het niet goed op. Die van mij krijgen nu equilin balancer en basis. Maar ook best prijzig. .

Krijg je paard met verhoogde waardes van cushing medicatie? Zo niet dan daar eens gaan denken. Heeft zoveel verschil gemaakt voor de mijne..hij kwam weer aan, glimt weer enz
Mijn oude Cushing paard krijgt priores seniores. Is het ook het enige wat hij krijgt omdat hij geen tanden meer heeft om hooi weg te krijgen.

DanielleDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:12

Dat is inderdaad een goed punt, Daihyo. Het is belangrijk om niet alleen naar het merk of de specificaties van het voer te kijken, maar ook goed te kijken naar de individuele behoeften van je paard. Zeker bij jonge paarden en oudere paarden, waarbij de voedingsbehoeften vaak verschillen. Een basis van goed hooi en een balancer klinkt als een solide uitgangspunt. Ook interessant om te zien hoe je de balans zoekt tussen eiwitten, vetten en andere supplementen afhankelijk van het seizoen en de conditie van de paarden!