Hebben jullie wel eens gehoord of gezien dat een paard allergisch kan zijn voor tuigleer? We hebben onze tinkermerrie net weer geschoren, en ze zit onder de bulten.. maar die zitten vooral op de plekken waar haar mentuig zit. Tuig is niet recent ingevet en ik gebruik een kunststof borst en schoft beschermer. Het lijkt niet te jeuken.
Ik neem voor het gemak aan dat de strengen ook van leer zijn maar zie geen korsten op het achterbeen, ook niet bij de singel die ook van leer zal zijn.
Ik denk dus dat je nog wat verder moet zoeken, zoals een plant of insect (mijten bijvoorbeeld)
Als je merrie net geschoren is, kan het ook een reactie zijn op het scheren zelf. Vriendin heeft ook een merrie die dag na het scheren soms rare strepen en bultjes heeft, trekt meestal binnen de week weer weg. Bij eenallergische reactie zou ik jeuk en ook meer een algemene zwelling verwachten gezien je tuigleer, op meerdere plaatsen raakt.
De bulten zaten er al tijdens het scheren helaas. Mijn zus opperde warmte bulten (heat rash). Dat lijkt plausibel, verbaasd me alleen wel dat het dan ook op plekken zit die niet onder de deken zitten. Ze is een paar maanden geleden ook al geschoren, toen waren de bultjes er ook al en ze leken minder geworden te zijn maar dat was schijnbaar alleen optisch door de langere vacht. Heb haar na de eerste keer scheren nog gewassen met byemite maar dat lijkt niet te helpen dus.
Als ze ondanks scheren nog steeds fel zweet, zou dat de bultjes ook kunnen verklaren. Al een geprobeerd te wassen met betadine, mss is het een bacteriele huidinfectie en dan gaat die byemite niet helpen.